Kirjoahvenia mulle

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

marjo77
Member
Member

Kirjoahvenia mulle

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Mitkä kirjoahvenet sopisivat akvaariooni?
-akva on 180l
-asukkeina jo taistiskoiras +naaraat
-lisäksi mustaneontetroja
-pandamonnisia ja korumonnisia
-lämpötila 26 astetta
-pH 7,5

Haaveena olisi jotain näistä:
-timanttikirjoahven
-rusokirjoahven
-perhoskirjoahven
-lippukirjoahven
-avainkirjoahven

Elikkäsiis.Onko kokemuksia mikä voisi käydä parhaiten minun akvaarioni kokoonpanoon lisäksi? Ja tietty "rauhan" säilyttämiseksi.
Jos on muita ehdotuksia mikä "isompi" kala kävisi vielä paremmin kun kirjoahvenet niin saa toki ehdottaa,mutta mitään pientä lajia en välttämättä halua."lisää tetroja yms"
Tekee mieli jotain uutta akvariumiin ja haluaisin jos mahista niin taistista isompaa....Toivottavasyi ei ole mahdoton tehtävä teille räknätä mun kysymystä... 8O

Poistettu väri - Lisa -
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Tahmis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tahmis »

Lippu olisi ihan hyvä vaihto ehto. Se on aika rauhallihnen ja kiva kala katseltavaksi. :P
marjo77
Member
Member

Käväisin akvaariokaupassa kyselemässä jos mulle tilattaisiin jonkin laisia kirjoahvenia "kunhan päätän mitä" niin ei kuulema tilaa kun mulla on toi taistisherra.Ja sama kauppias myi yhdelle 54l keltabarpeja ja kääpiörihmoja ja "plättyjä".ja olis vielä myyny palettikalankin kun oli viimenen.
Onko kaikki toivo nyt sitten todella mennyt kirjoahvenen kans että ne ja taistis ei sovi samaan altaaseen ilman ruumita...
Ois vaan ollut haaveena saada joku sellanen...Ideoita ja tietoutta kaipaan.
Onko jotain nettilinkkiä jossa kerrottais kirjoahvenista ja yhteensopivuudesta muiden kalojen kanssa?
Haluisin niin kovasti uutta akvaani.
Tai sitten joku toinen laji kenties?
tepy
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tepy »

Kirjoahvenet ja monniset eivät kieltämättä ole ihan paras mahdollinen yhdistelmä. Lisäksi tuo pH on melko korkea. Mutta tietäen Äänekosken vesijohtoveden, sitä on tosi hankala saada alaspäin, koska pH huitelee 8 tienoilla ja karbonaattikovuus taas on ihan olematon.
Mutta tuohon kirjoahvenasiaan en oikein keksi ratkaisua, nykyinen kalastosi ei oikein tunnu soveltuvan niille. Se on sitten hommattava toinen akva kirjoahvenille [;)]
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Meillä on ollut taiston ja neontetrojen kanssa perhoskirjoahven pariskunta, ja hyvin on mennyt. Meillä tosin tuo ph on alhaisempi. Tarkistappase vielä joka kalalajin kohdalta. Muuten ei pitäsi olla mitään tuota kokoonpanoa vastaan.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Mitkä ovat altaan mitat? Entä montako noita monnisia on? Onko sinulla toista allasta varalle jos taistojen ja ahvenparin elämä ei sujukkaan sopuisasti? Itselläni on ollut väliaikaisesti keltakääpiöahvenia ja nuoria taistoja samassa altaassa mutta en lähde veikkaamaan miten käy jos/kun toinen lajeista ryhtyy kutupuuhiin.
marjo77
Member
Member

Altaani mitat ovat 101x45x50.
Meillä on toinen 60l allas olemassa mutta siinä asustelee kääpiökynsisammakko pariskunta.
olen toki miettinyt että siirtäisin hätätapauksesa taiston sinne mutta naaraat pitäs sitten kans ja eikä kyllä muutenkaan olisi hyvä idea laittaa kaloja ja sammakoita samaan...
PH.ta olen yrittänyt laskea jokus ja laski 6,8 mutta nousi seuraavana päivänä takasin 7,5"huhhuh" joten on aika suuri rasitus tollanen pH veivaaminen kaloille niin olen antanut olla.
Monnisia on seuraavasti:
2 pandamonnista "on pariskunta"
3 korumonnista,liikkeessä ei ollut enempää silloin monnisia joten "jouduin" ostaan vajaat parvet mutta tarkotus on täydentää kunhan kauppaan niitä lisää tulee.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

Oletko kokeillut esim. turveuutetta tuohon ph arvon laskuun?
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Hassua että sinulla on tuo korkea pH ongelmana. Meillä taas pH meinaa laskea liikaa ellei hieman karbonaattikovuutta nosta.
marjo77
Member
Member

En ole kokeillu turvetta.Kokeillin seran ph miinus ainetta.Se turve on varmaan paljon parempaa.Mutta siinä pH laskemisessa mua arveluttaa se että sitä tarvii olla sitten tekemässä kokoajan ja jos se alkaa heittämään pahasti niin kalat kärsii..
Mittasin hanaveden Ph niin meillä tässä pukkimäellä tulee 7.5. Ja metallipitoisuun on täällä ainakin korkea vedessä.
Olisko siinä turve jutussa parempi oikea turve vai seran turveliuos?
Ja ennenkaikkea onko hirvee homma pitää pH happamampana?
Millasissa pH arvoissa kirjoahvenet viihtyy?
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

Ainahan sitä turvetta sitten pitääolla lisäämässä. Sitäen tiedä, kumpi on parempi, oikea vai uute. Joku tietää paremmin. Kai nuo peehoot huitelee tuolla 6-7.5 välillä.
kirre68
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

marjo77 kirjoitti: Millasissa pH arvoissa kirjoahvenet viihtyy?
Alle seiskaan kun saat pudotettua, niin hyvä :D Onko sulla esimerkiksi kantoja 'pehmentämässä' vettä?
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
marjo77
Member
Member

Mulla on kaksi aika isoa mopani puuta akvassa.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Kuinka kauan allas on ollut toiminnassa?
marjo77
Member
Member

Tää allas on ollut toiminnassa ennen uuttuvuotta laitettu.
Mutta sillon siirrettiin kaikki vanha roina ja kasvit ja sorat ja putsari (pariksi viikoksi ) isomman altaan putsarin lisäks ,Että kaikki bakteerit siirtyy vanhasta kun vaihdettiin isompaan.Pieni akva josta kaikki muu paitsi vesi siirtyi oli käytössä syyskuusta asti.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

Käsittääkseni tuo ph ei altaan kypsymättömyydestä johdu. Monnisia siellä voisi olla kaiketi 10- 20 yhteensä. Nuo kannothan ovat aika hyviä ja luonnollisia peehoon laskijoita, eli jos vain sopii. Ylläpito kustannuksiakaan ei tule :D
marjo77
Member
Member

Olen meinannut ostaa vielä yhden mopanipuun tonne lootaan,mutta ei se taida niillä laskea kun ei ole jo laskenut vaikka niitä kaksi siellä jo on ja aika isoa onkin.En viittis ostaa tähän altaaseen mangrooveria kun sitä on meillä sammakoilla niin se on jotenkin niille kivempi kun kaloille taas toi mopani...
tepy
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tepy »

Toimisikohan hiilidioksidin lisäys? Sain itseltäni yhdestä 200-litraisesta altaasta laskemaan 7,4 -> 7,0 kun laitoin sinne hätäpäissäni 100-litraiseen tarkoitetun Tetran hiilaripullon. Liivate kun odottelee vielä tekijäänsä :roll:
memma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja memma »

Fakkenoo kirjoitti:Käsittääkseni tuo ph ei altaan kypsymättömyydestä johdu.
Hyvinkin voi johtua. Tarkoitan, että sellaisessa kypsässä altaassa, jossa olot ovat vakaantuneet, kalojen jätökset ja lahoavat kasvinosat ym. laskevat kyllä pH:ta. Pinnoille kuten hiekkaan asettautuu paljon näkymätöntäkin elämää. Varmaankin osaltaan liittyy veden alkaliniteettiin, miten paljon koko tämä orgaaninen elämä pH:n laskuun vaikuttaa. Onko vedestä mitattu KH (vai enkö vain huomannut sitä)? Tuleeko teille samaa vettä kuin tepylle? KH olisi hyvä tietää että tietäisi miten järeisiin menetelmiin tähdätä pH:n laskussa.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-Silli-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Silli- »

Toi pH:n laskeminen (tai lähinnä sen tasaisena pitäminen) on kyllä kinkkistä puuhaa, myötätunto puolellasi! Meillä Keravalla pH tahtoo kanssa nousta tuonne 7.5, eikä kaikki kalat siitä todellakaan tykkää. Omassa 325 litrasessa olen käyttäny reiluhkosti hiilidioksidia ja nyt pari kuukautta omatekoista turveuutetta (pH n.5) aina viikoittaisen vedenvaihdon yhteydessä. Omatekoinen voittaa mielestäni Toruminin mennen tullen. Ensinnäkin se tulee huomattavasti halvemmaksi ja toisekseen omatekoista voi laittaa altaaseen huomattavasti enemmän, mistä monet lajit tykkää. Ja ei toi Torumin taida tuota pH:ta oikeasti edes laskea... Omatekoista ei myöskään tarvi annostella hirveen tarkasti, toisin kun noita kaupallisia pH:n laskijoita. Sitten on tietty vielä esim. tammenlehdet, jotka laskee pH:ta ja on ihan nättiä pohjahiekan seassa (tosin niitä pitäis olla aika paljon..). Juurakot toimii toki myös. Näillä keinoilla olen saanut pH:n laskemaan 7.5:stä 6.8-7.1. KH on 2-3. Aika tasasena toi pH on pysynyt, mutta en kyllä silti uskaltaisi hankkia mitään kovin herkkiä lajeja.. Kaikkein parasta olis tietty jos vois laskea vaihtoveden pH:n jo ennen akvaarioon laittoa, mutta tuo kuulostaa ainaki isossa akvaariossa mahdottoman monimutkaiselta ja työläältä.
Omatekoiseen turveuutteeseen löytyy ohje ainaki Millian kotisivuilta.
*%¤*%¤*%¤*%¤*%¤*%¤*%¤*%¤*%¤*%¤*
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Sitähän minäkin että kyllä se pH siitä altaan "vanhuudestakin" voi riippua.

Täällä Äänekoskella tuo vesi on todella pehmeää ja Kh:kin matala, itselläni tippatestit muuttavat eka tipasta väriään. Nuo omat matalat pH arvoni ovat todella mitattu vain tippatestein joten en tiedä miten paljon niihinkään on luottamista. Pitäisi joskus yliopistolla mitata niin saisi siihenkin varmuuden...
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

No juu, meillä laski kyllä ph, kun akvaario oli pari kuukautta heitteillä..... [:I]
marjo77
Member
Member

kh.ta en ole mittaillut..valitettavasti. [:I]
Mä en tiedä missäpäin tepy tääl asustelee niin en voi sanoa tuleeko samaa vettä.Kai se täällä äänekoskella aikas samaa on kaikilla.Meillä vaan on toi pH hanastakin 7,5.
Missäpäin täällä on pehmeempää vettä.
Täytyy melkein maanantaina käydä ostaan kh testi ja alkaa testaileen niin saadaan taas juttua eteenpäin.Jos siis pHta alkaa laskeen niin jos sen laskee sangossa ennen akvaan lisäämistä veden vaihdon yhteydessä niin onnistuuko se siis silleikin? Ja pysyykö parempana?Nyt mä oon ihan sekasin..Ja oon kullu että oikeeta turvetta vois sukkahousun sisään laittaa ja suodattimeen se sitten niin laskemaan alkas,mutta värjääkö miten vettä sitten likasen näköseks?
Mulla täällä kotona on sitä ph miinusta joten uskallanks mä nyt sillä alkuun puottaa pH.ta ja käyn sit ostaan turvejuttua?Miten usein mä niitä aineita laitan akvaan että pH pysyy hyvänä?
Ja eikai kalat ala kärsiin tästä operaatiosta?
Mä en halua mitään vesipöhöä enkä pilkkutautia akvaani!
Mites se sitten hiilidioksiidin lisäys siis tehdään...?
Ja olisko muuten ton ph.n ansiota kun meillä on aika paljon tullu piilevää karveihin.Sehän viihtyy mieluummin emäksisemmässä vedessä.
Pääsisinkö siitäkin vitsauksesta jos pH.n sais alemmas... :D
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Itse asun ihan keskustassa ja täällä ainakin (seran testin mukaan) pH tippuu nätisti alle seiskan. Vesilaitoksen sivut sanovat näin.
marjo77
Member
Member

Me asutaan pukkimäellä...
Mun täytyy huomenna alkaa laskeen sillä seran ph miinuksella ja jatketaa keskustelua kun olen akvani putsannut ja veden ph.ta tiputtanut niin katsotaan miten käy.Eiköstä vaan että ph kannattaa sit puottaa hitaasti ettei kerralla puota 7.5 esin 6.8 tai mihin nyt sitten putoaa..Sehän on kaloille kamala muutos.mutta jatketaan huomenna,kirjottelen mihin ph.t putosi ja pysyykö siinä tälläkertaa kun viimeks ei pysynyt kun alle vuorokauden..
Vai kannattaako kuitenkin valmistaa se liivatehiiva juttu pullo tai sillä turpeella.Kertokaa mikä on paras ja helpoin ja vähemmän hermoja raastava vaihtoehto.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”