Endler miljoonakalat?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
neo
Starting Member
Starting Member

Endler miljoonakalat?

Viesti Kirjoittaja neo »

Minulla on iso parvi miljoonakalojen villiä muotoa. Kysymys onkin nyt että mitä ne mahtavat olla? Olen koko ajan luullut niiden olevan niin sanottuja endler miliksiä mutta nyt olen alkanut epäilemään siellä olevan myös venetzuela miliksiä mukana. Ongelmana on että jokainen kala on erilainen ja värimuunnokset aika rajuja. miten erotan ne toisistaan? en ole onnistunut löytämään hyviä kuvia. ja mitä sitten jos nyt käy ilmi että ne ovat sekoittuneet? Hävitänkö ei toivotut urokset sillä naaraita on mahdoton erottaa toisistaan?
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Endlerin millikset ovat kotoisin Venezuelasta. Puhtaalle luonnonmuodolle on tyypillistä erittäin suuri muuntelevuus. Siis jos kantasi olisi erittäin tasalaatuista värityksen suhteen, niin kyseessä olisi jalostettu versio Endlereistä. :)

En siis suosittele karsimaan 'epätoivotun' värityksen saaneita joukosta pois. :D
neo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja neo »

olenkohan nyt sitten sekoittanut vallan..
olen saanut kaloja kahdessa erässä.
osa kaloista on "tyypillisiä" endlerin millejä oranssine laikkuineen ja tupla miekkoineen mutta osa on huomattavan keltaisia ja omaavat vain yhden miekan yläpyrstössä.
Olen toki kuullut tarinoita kuinka eri altaissa olleiden, samaa kantaa olevien kalojen värien ja kuvioiden muodostus on huomattavan erilaiset mutta jos kyse on samasta kalasta, miksi sitten erotellaan eri nimien alle?
mikä ero on venezuelan, brazilian ja caracas muoten välillä? vain väritys?
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No, en minä ole Endlerien suuri asiantuntija. Tietoni perustuvat DATZ:issa olleeseen tuplaartikkeliin (nrot 6 & 7/2004).

Villillä endlerillä ei ole tuplamiekkaa, vaan se on jalostuksen tulos. Artikkelin kuvien perusteella villillä muodolla voi olla esim. sininen tai oranssi alareuna pyöreässä pyrstössään, ulkoa lukien musta-, sini-, oranssi-, siniraidat pyrstön ylä- ja alareunassa, täysin väritön pyrstö. Kuvissa myös ruumiiltaan lähes täysin mustavalkokuvioinen uros (iso musta pyöreä laikku selkäevän alapuolella kyljessä). :)

Kuvausta tekstistä: Koiraiden peräevä on usein vain ylhäältä tai alhaalta oranssiraitainen. Lisäksi on monia esimerkkejä, joilla ei ole tätä väritystä, ja harvoja, joilla on selkäevässään sekä ylhäällä että alhaalla tällainen oranssi raita. Netistä kuulemma löytyy määritettynä 7 erilaista ilmiasua endlereille, mutta kirjoittaja pitää sitä järjettömänä, koska villimuodolla väritysvaihtelee niin rajusti. :D

Jos nuo milliskannat ovat oikeasti kotoisin esim. Venezuelasta, Brasiliasta tai Meksikosta, niin silloin tämä usein mainitaan nimen yhteydessä. Nämä kannat tulisi pitää erillään. Endlerit ovat kotoisin Venezuelasta, mutta muualta kotoisin olevat... eivät ehkä ole endlereitä (ja on ilmeisesti vielä epäselvää ovatko endlerit oikeasti oma lajinsa!) JA Venezuelassa on muitakin milliksiä kuin endlereitä! Jos siis omistaa populaation kaloja joiden keräyspaikan tuntee varmasti, niin tällöin katsoisin, että pitäisi yrittää pitää kanta puhtaana. :D
neo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja neo »

Soittelin ihmisille joilta olin kalat saanut ja kävi ilmi että ensimmäiset ovat kuin ovatkin endleritä. eikä niillä todellakaan ole mitään tupla miekkaa, minulla on vaan käsitteet vähän hakusessa.
Toisen erän kalat taas ovat täällä niin kutsuttuja venezuelan villejä.
Mikä neuvoksi? tulisiko minun nyt hävittää koko kanta ja aloittaa alusta vai mitä?
Kasku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kasku »

Jos jollain sattuisi olemaan ylimääräisinä noita endlereitä,tai sitten luonnonmuoto milliksiä,nii täällää olisi kiinnostunut [;)]
~Mati~
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ~Mati~ »

Niimpä,saisikohan niita somewhere. Pitää varmaan mennä Akvarielagretiin
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ei tarvitse merta edemmäs mennä kalaan ;)
Löytyy esim.:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=67070
Kirsi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Sinulle neo
Jos kalasi ovat menneet sekaisin ja haluat viljellä puhtaita kantoja,
joudut aloittamaan alusta ja laittamaan kaikki naaraat pois ja ostamaan uudet naaraat kumpaankin lajiin.
Tietysti jos vain varmasti vielä erotat koiraat.
Tällä hetkellä syntyvät poikaset eivät ole enään muuta kuin "jotain villiä miljoonakalaa" .
Mistähän tuo eri altaissa eri värisiä endlereitä?
Viljellyt tasavärisiä esim. oranssi ns kaksoismiekka " double red", sitten on "peacock", luonnonmuotoisista tulee hivenen vaatimattomampia eri värityksiä.
Kaikilta muodoilta kuitenkin pitäisi löytyä musta pitkulainen laikku kyljestä, jos se puuttuu, niin todennäköisesti eivät ole endlereitä.

T. Kirsi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”