Miljoonakaloista ja monneista kyselisin

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jane-70
Starting Member
Starting Member

Miljoonakaloista ja monneista kyselisin

Viesti Kirjoittaja jane-70 »

Hei!

Minulla on nyt ollut akvaario 3 vkoa, ostin sen käytettynä ja nyt siellä uiskentelee runsaasti miljoonakaloja ja 4 partamonnia. Kalojen siirto uuteen ympäristöön onnistui tosi hyvin, yksikään ei kuollut! Mikähän olisi oikea määrä tuohon n. 80 litraan nähden, montako miljoonakalaa minun kannattaa jättää itselleni, ja kuinka paljon uroksia ja naaraita? Lopuille miljoonakaloille on onneksi jo koti tiedossa.

En ole vielä hommannut sinne lisää asukkeja, ajattelin ensin kasvattaa noista miljoonakaloista itselleni sopivan parven ja sitten ostaa niille kavereiksi mahdollisimman helppohoitoisia kaloja. Mitä suosittelisitte?

Kaupassa sanottiin, että partamonneista täytyisi muutama laittaa pois jos haluaisi ottaa esim. monnisia lisäksi sinne pohjaa tonkimaan. Olen ajatellut jättää niistä kaksi jäljelle, onko se hyvä määrä? Ne ovat nyt n. 4 cm pitkiä, joko niille olisi pitänyt alkaa parta kasvaa jos ovat poikia? Pelkään pikkuisen sitä kymmenien pikkuisten partamonnien parvea jos ne sattuvat lisääntymään.... Voinko jättää kaksi tyttöpartista itselleni? Tai kaksi poikaa?

Juu, olisin kovin kiitollinen jos joku viitsisi minua auttaa näissä asioissa, haluaisin kovasti että tämä uusi koko perheen harrastus alkaisi kukoistaa!
Tike88
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tike88 »

Max yks partis tuohon akvaarioon. Miljoonakaloja menis joku 15? Kolme naarasta yhtä urosta kohden.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Ehdottomasti ja enintään vain yksi partamonni ja sekin mieluummin naaras. Löydätkö varmasti tulevillekin miljoonakalan poikasille kodin? Jos et ole varma jätä itsellesi vain koiraita. Ovatko vesiarvot miljoonakaloille sopivat?
jane-70
Starting Member
Starting Member

Eivätkö uros miljoonakalat tappele keskenään jos naaraita ei ole ollenkaan? Kyllä mulla on tiedossa pari paikkaa mihin niitä saan annettua.
Tosin jos niitä poikasia tulee kymmeniä, niin kyllähän ne mahdolliset uudet kodit aika vähissä alkavat jossakin vaiheessa olla. Joku sanoi että ei ongelmaa, hommaa pari sellaista kalaa jotka syövät poikaset, mutta itse en ole oikein innostunut moiseen vaihtoehtoon. Olen kyllä luullut että kaloja pitää olla molempia sukupuolia.
jane-70
Starting Member
Starting Member

Unohdin vastata, vesiarvoista olen seurannut Ph:ta, se on siinä 7. Lämpötila on n. 24 astetta.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Ihan hyvin ne miljoonakalat pärjäävät pelkällä ukkoporukalla, tokihan ne toisiaan jahtaavat mutta jahtaavathan ne naaraitakin jos niitä tarjolla on...

Yleisesti suositellaan miljoonakaloja pidettävän vain kovassa tai keskikovassa ja emäksessä vedessä...
jane-70
Starting Member
Starting Member

Luin miljoonakaloista artikkelin tuolta artikkelit -osiosta. Mitä GP -arvo tarkoittaa? Sitä veden kovuuttako? Siellä oli mainittu että juuri tuo 7 Ph ja lämpötila 24 olisivat sopivat. En ole vielä kovin hyvin perillä näistä vesiolosuhteista...mutta otan mielelläni tietoa vastaan!
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

pH:n ohella aivan yhtä tärkeää on että vesi on kovaa tai ainakin keskikovaa eli akvaarion GH on mielellään lähempänä 10dH. Kokonaiskovuutta voidaan nostaa tarvittaessa kipsillä.

Karbonaattikovuus KH tai paremminkin alkaliniteetti taas on tärkeä lähinnä siksi että pH saadaan pysymään emäksen puolella eli kun KH:ta nostetaan nousee myös pH. KH:n ja samalla siis pH:n nostamiseen voidaan käyttää ruokasoodaa.

Parempaa tietoa vesiarvoista ja niiden muuttamisesta löytyy tuolta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”