Minulla on 128l allas ja siinä kaksi Eheim 2212. Sitten on lämmittimenä Rena 230-240V. Sähkölasku on noussut aivan kamalasti altaan oston jälkeen. Eihän tollasen nyt pitäis niin kauheesti kuluttaa. Valaisin on kaksiputkinen.
Onko mitään tehtävissä?
Altaan lämpötila on n. 24-25 C. Että ei kamalasti pitäis sekään nostaa.
Normaalisti sähkölasku 2kk ajalta siis about 50e. Mutta nyt oli 100e. Ei voi olla noin kallista pitää allasta. Joku on vialla.
Ettei se vain ole joku tasauslasku mikä nyt on tullut, sähkölaskuhan on tavallisesti arvioon perustuva ja mittari luetaan kerran vuodessa ja sitten laskutetaan erotus?
Ennen meillä oli sauna ja sähkölasku paljon pienempi mitä nyt ilman saunaa. Tilaa on muutama neliö enemmän, mutta ei meillä mitenkään enempää ole laitteitakaan.. hämärää.
No en usko että tuosta akvaariosta johtuu. Meillä on sähkölasku arviolta 65e 3kk välein. Meillä 3h+keittiö ja sähkölaskuun vaikuttaa eniten tietokoneen käyttö, pesukoneen ja kuivausrummun sekä astianpesukoneen tiheä käyttö. Toisaalta kun tähän muutimme, niin sillä ajalla mihin vuoden arvio perustuu, oli jääkaapin pakastinlokero n.3 viikkoa rikki ja ovi auki koko ajan. Joten jääkaappi söi sähköä sillä ajalla hirveästi. Näin ainakin oletan. Edellisessä asunnossa (saman kokoinen) lasku oli 50e 3kk välein.
Niin ja se tasaus lasku tulee käsittääkseni kerran vuodessa ja se on joko plussaa tai miinusta. Riippuu oletko käyttänyt vuoden aikana enemmän vai vähemmän sähköä kuin on alussa arvioitu.
Ulkosuodattimista esimerkiksi isoin Eheimin Ecco voisi olla hyvä, omasta mielestäni se ainakin on näppärä pikkualtaaseen. Isommalle suodattimelle on varmaan tarvetta jos molemmat suodattimet tuntuvat viikossa tukkeutuvan.
Vaikea sanoa, riippuu niin monesta seikasta. Itse kyselisin hintoja lähikaupoista ja sitten miettisin tilaamista postikuluineen ja muineen. Sitten voikin katsoa mitä lompsassa on ja tehdä päätöksen
Saa se varmaan tuo isoin olla, hinnassa kun ei paljon eroa tule ja katsos akvaariohommissa tahtoo käydä niin että hetken kuluttua katsellaan jo isompaa allasta... Eccon mukana tulee ainakin tuolta tilatessa kaikki massat ja letkut ja muut. Suihkuputkea muistaakseni ei, joten sellainen kannattaa ostaa erikseen.
Sellainen joka sopii suodattimen letkuun, joka on tuossa Eccossa vissiin kokoa 12/16. Siis valitse samaa kokoa kuin letku. Lisäksi suihkuputken päähän tarvitaan tulppa
Öh, mistäköhän löytäisin sellaisen. Tuolta aquaristikshopista en onnistunut löytämään sellaisia. Katselin sitten suomalaisilta sivuilta niin mikään ei käynyt (tai ainakaan tuota eccon mallia ei ollut siinä).
Voi, kyllä aquaristikshopistakin löytyy. Voi ostaa sellaisen "Installation kit 2" -paketin kokoa 12/16 (katso kohdasta Accessories -> Accessories Eheim), tai sitten tavallisen vihreän joka on osat Outlet jet pipe ja Pipe plug (löytyvät kohdasta Spare parts -> Eheim external filter 2213, 2313).
No se on varmaan vähän mielipdekysymys kyllä, mutta itse olen sitä mieltä että vesi kiertää tasaisemmin tankissa ja pintavesi liikkuu reippaammin kun suihkuputki on paikallaan. Kokemusta minullakin on molemmista, ja myös Eccon kyseessä ollen. Lisäksi alkuperäisen kysyjän altaaseen tulee tällä suodattimella kohtalaisen reipas vedenkierto, jota on helpompi ohjailla ja hallita kun se tulee suihkuputkesta eikä pistemäisesti.
Anna vaan olla ainakin yksi sisäsuodatin. Sisäsuodattimesta on paljon hyötyä: se kerää roskaa jolloin ulkosuodattimen puhdistusväli pitenee, sen diffuusoriin voi laittaa vaikka hiilidioksidinsyötön... Itse jättäisin sisäsuodattimen.
Tilasin vähän muutakin kun meni samaan postimaksuun.
Mun pitäis keksiä miten saisin tosta altaasa hyvnäköisen. Tähän mennessä se on ollut noi ihan vaan et mihin sattuu mitäkin istuttaan. Ei hyvä. Mun mielestä toi on niin tyhmän mallinen (80*40*40).