Hiekoista
Valvoja: Moderaattorit
Hiekoista
On yksi toimiva akvaario, mutta nyt on hankinnassa toinen ja ajattelin siihen hienoa hiekkaa. Nykyisessä on 3-4mm soraa. Hiekkapuhallushiekkoja olen tutkinut ja niissä on usein alumiinisilikaatti
aineena. Onko sellainen hyvää, vai maksanko maltaita ja ostan akvaarioliikkeestä? Entä onko pojasuodatin välttämätön hienolle hiekalle?
aineena. Onko sellainen hyvää, vai maksanko maltaita ja ostan akvaarioliikkeestä? Entä onko pojasuodatin välttämätön hienolle hiekalle?
-
- Junior Member
-
- Junior Member
Tuo Bilteman hiekka minunkin akvaariooni päätyi
Hyvä ja halpa hankinta, mutta kyllä itse ainakin huuhtelin hiekan ja siltikin akvaario oli pari päivää sameana
Että jos meinaa sorasta hiekaksi vaihtaa, kannattaa kyllä pesaista se Biltemankin hiekka, ettei kalat sitten sokkona ui kovin kauaa
Itse n. 5 kertaa vaihdoin vettä sankolliseen hiekkaa ja sitten vasta kaadoin hiekan altaaseen.

Hyvä ja halpa hankinta, mutta kyllä itse ainakin huuhtelin hiekan ja siltikin akvaario oli pari päivää sameana

Että jos meinaa sorasta hiekaksi vaihtaa, kannattaa kyllä pesaista se Biltemankin hiekka, ettei kalat sitten sokkona ui kovin kauaa

Itse n. 5 kertaa vaihdoin vettä sankolliseen hiekkaa ja sitten vasta kaadoin hiekan altaaseen.

Biltemaa, Kauniston soraa ja optirocia löytyy meidän altaista. Biltemaa pidän vaivattomimpana koska pesua ei tarvitse tehdä. Biltema on myöskin kaunista joskin hiukan liian vaaleaa. Kierteissarvikotiloita suosittelen kyllä Bilteman hiekkaa möyhimään, ettei mene pohja tukkoon.
Bilteman hiekkojakin on kahta sorttia. Valkoinen säkki sisältää alumiinisilikaattia, joten sitä ei pidä altaaseen laittaa. Ruskea säkki sen sijaan on "puhdasta" hiekkaa. Raekokojakin on kaksi.
Pohjasuodatinta en ole kaivannut enkä usko hiekkapuhallushiekan sellaista vaativan.
Bilteman hiekkojakin on kahta sorttia. Valkoinen säkki sisältää alumiinisilikaattia, joten sitä ei pidä altaaseen laittaa. Ruskea säkki sen sijaan on "puhdasta" hiekkaa. Raekokojakin on kaksi.
Pohjasuodatinta en ole kaivannut enkä usko hiekkapuhallushiekan sellaista vaativan.
Bilteman hiekka ehkä liian vaaleata arimmille (omaa kokemusta, ripsimonnit sekä lehtikalat) kaloille, mulla myytävänä vielä muutama säkki punaisesta graniitiista murskattua hiekkaa rae kooltaan 0,5-1,2. 40kg säkki maksaa 10euroa. Tarvii pestä hienosta pölystä yhtä lailla kuin biltemankin hiekkaa jos haluaa että akvarion vesi on kirkasta samantein.
kuva
toinen
kuva
toinen
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Pohjasuodatin?
Tarkoitatko sellasta ~10 vuoden takaista muotisuodatinta joka laitetaan pohjan alle? Ei todellakaan ole välttämätön enkä edes suosittelisi sisustettuun altaaseen.
Normaali suodatus käy samalla tavalla hiekkapohjaiseenkin altaaseen. Tosin omissa hiekkapohjaisissani (sekä hiekkaa että soraa löytyy
) olen pyrkinyt järjestämään pohjan tuntumaan virtausta, koska muuten kalankakat (ainakin isojen kalojen sellaiset) jäävät pohjalle lojumaan. Eihän siitä muuta haittaa ole kuin esteettistä, mutta silti. 

Normaali suodatus käy samalla tavalla hiekkapohjaiseenkin altaaseen. Tosin omissa hiekkapohjaisissani (sekä hiekkaa että soraa löytyy

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Minä suosittelisin soraa, kehittyy parempi ja "vahvempi" bakteerikanta ja kakat ei jää hiekan päälle pyörimään.
Ongelmia on myös ollut puhallushiekan kanssa kehittyy kuulemma helpommin esim. sinilevää.
Tiedä siitä sitten mutta se sora on minun silmään paremman näköistä, tämä on vain oma mielipiteeni.
Tuo puhallushiekka on samanlainen "muoti-ilmiö" kuin mattosuodatin, näitä tulee ja menee...
Ongelmia on myös ollut puhallushiekan kanssa kehittyy kuulemma helpommin esim. sinilevää.
Tiedä siitä sitten mutta se sora on minun silmään paremman näköistä, tämä on vain oma mielipiteeni.
Tuo puhallushiekka on samanlainen "muoti-ilmiö" kuin mattosuodatin, näitä tulee ja menee...
-
- Senior Member
- Viesti:
Mä en kyllä usko, että mattosuodatin jää miksikään muoti-ilmiöksi. Ihan hankintahinnankin takia. Eikä hiekkakaan. Monet lajithan suorastaan vaativat pohjalle hiekkaa.
Se on kyllä totta, että kakat jää hiekan pinnalle. Mutta helpompi ne on hiekan pinnalta poistaa, kun soran seasta. Ja minua henkilökohtaisesti miellyttää enemmän hiekkapohja.
Se on kyllä totta, että kakat jää hiekan pinnalle. Mutta helpompi ne on hiekan pinnalta poistaa, kun soran seasta. Ja minua henkilökohtaisesti miellyttää enemmän hiekkapohja.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Varmaankin pohjan hapekkuuden ja paremman vedenkierron takia. Asia olisi toki mitattavissa selvyyden saamiseksi. Akvaristissa Markku Varjo oli kyllä myös tuolla kannalla. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 0&start=30kylpyankka kirjoitti:Millä perusteella soran kanssa kehittyy parempi bakteerikanta?-ozkuz- kirjoitti:Minä suosittelisin soraa, kehittyy parempi ja "vahvempi" bakteerikanta ja kakat ei jää hiekan päälle pyörimään.
Itselläni on seulomaani rantahiekkaa, 0,5-1mm, ja jatkona Bilteman karkeampaa, joka on vähän hienompaa merkinnästään huolimatta. Mutta myös mattosuodattimia. Pariin pienehköön akvaarioon tulee soraa, yhdessä pienessä on ollutkin. Se on ollut poikasakvaariona eikä pohjaa ole tarvinnut imuroida. Niihin ei tule mattoa.
Sora toimii myös silmin nähden suodattimena. Tämän huomaa akvaarioista, joissa on pelkkä ilmapumppu: Kirkkaampaa vettä on sorapohjaisissa.
Tarkoittanet pohjasuodatinta, mikä ei ole mahdollista kuin soran kanssa. Sen sijaan suosittelen mattosuodatinta riittävän hyödyllisen aktiivilietteen saamiseksi akvaariota stabiloimaan.frank kirjoitti: Entä onko pojasuodatin välttämätön hienolle hiekalle?
Tiedän että nykyisin hiekkapohja ja mattosuodattimet ovat muotia.Aiemmin kummastakaan ei puhuttu. En kuitenkaan itse jaksa innostua molemmistakaan.
Hiekkapohja on liian vaalea, ilmeetön ja hienojakoinen. Minun silmääni se ei vain yksinkertaisesti miellytä. Olen aina tykännyt kovasti perinteisestä sorapohjasta, aion pysyä siinä jatkossakin. Sorapohjaa voi myös lapota kunnolla. Jos joku kala ei sorapohjassa menesty jätä kyseisen kalan mieluummin ottamatta kuin vaihdan hiekkapohjaan.
Mattosuodatinta vierastan myös. Mielestäni ainakin tosi ruman näköinen, enkä halua sellaista viritelmää itselleni, vaikka tehokas olisikin. Mieluummin käytän ulkosuodatinta, vaikka on kalliimpi.
Älkää vain loukkaantuko moitteistani, ovat yksistään minun ajatuksiani.
Hiekkapohja on liian vaalea, ilmeetön ja hienojakoinen. Minun silmääni se ei vain yksinkertaisesti miellytä. Olen aina tykännyt kovasti perinteisestä sorapohjasta, aion pysyä siinä jatkossakin. Sorapohjaa voi myös lapota kunnolla. Jos joku kala ei sorapohjassa menesty jätä kyseisen kalan mieluummin ottamatta kuin vaihdan hiekkapohjaan.
Mattosuodatinta vierastan myös. Mielestäni ainakin tosi ruman näköinen, enkä halua sellaista viritelmää itselleni, vaikka tehokas olisikin. Mieluummin käytän ulkosuodatinta, vaikka on kalliimpi.
Älkää vain loukkaantuko moitteistani, ovat yksistään minun ajatuksiani.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
petri_4:n ajatus oli varmaankin verrata mattosuodatinta ulkosuodattimeen. Ulkosuodatinhan ei ole akvaariossa lainkaan.
Mattosuodatin kyllä osaa olla ruma kapistus uutena ja "sisustamattomana", kun se on täysin näkyvissä ja kirkkaansininen. Mutta äkkiä se väri katoaa ja kun suodattimen istuttaa täyteen kasveja, siitä tulee jotakin maisemataustaa vastaava hökötys. Paitsi että se kaiken kukkuraksi suodattaakin.
Ainoa huono puoli on, että se vie varsinkin pienessä altaassa suhteettomasti tilaa. Esimerkiksi 63-litraiseeni ei voi harkitakaan "normaalisti" sen kokoiseen mahtuvia kaloja, kun päädystä vie kelpo viipaleen mattosuodatin. Pitää harkita sen asukeiksi vastaavasti jotakin, mikä menee "normaalisti" 40 litraan.

Mattosuodatin kyllä osaa olla ruma kapistus uutena ja "sisustamattomana", kun se on täysin näkyvissä ja kirkkaansininen. Mutta äkkiä se väri katoaa ja kun suodattimen istuttaa täyteen kasveja, siitä tulee jotakin maisemataustaa vastaava hökötys. Paitsi että se kaiken kukkuraksi suodattaakin.

Ainoa huono puoli on, että se vie varsinkin pienessä altaassa suhteettomasti tilaa. Esimerkiksi 63-litraiseeni ei voi harkitakaan "normaalisti" sen kokoiseen mahtuvia kaloja, kun päädystä vie kelpo viipaleen mattosuodatin. Pitää harkita sen asukeiksi vastaavasti jotakin, mikä menee "normaalisti" 40 litraan.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Onko kukaan käyttänyt hiekkalaatikkohiekkaa akvariossaan?
Pihalla vaan olisi noin 100 kg ylimääräistä, varsinaisesta käyttökohteestaan ylitse jäännyttä hiekkaa.
Raekoko 0-4mm. Silmääni sopivan tummaa ja käsittääkseni erittäin puhdasta. Turvallista jopa pieniä määriä syötynä, joten vaikuttaa erittäin hyvältä.
Saattaa silti olla, että päädyn kuitenkin hienojakoiseen soraan.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Raekoko 0-4mm. Silmääni sopivan tummaa ja käsittääkseni erittäin puhdasta. Turvallista jopa pieniä määriä syötynä, joten vaikuttaa erittäin hyvältä.
Saattaa silti olla, että päädyn kuitenkin hienojakoiseen soraan.
Re: Onko kukaan käyttänyt hiekkalaatikkohiekkaa akvariossaan
No tuostahan saat sopivalla siivilällä hiekkaa ja soraa samantien. Sellainen karkeampisilmäinen akvaariohaavi päästää hienon hiekan läpi, tai jokin muu samantapainen. Työtä saattaa edistää vesiämpärissä huljuttelu ja huuhtelu tulee siinä samalla. Olisiko hyttysverkko samanlaista silmäkooltaan? Haaviin jääneen voi edelleen siivilöidä isommalla siivilällä, esim. jollain keittiöläviköllä, jolloin saadaan jo kolmea eri laatua.KKivi kirjoitti:Raekoko 0-4mm.
Tietysti voi antaa hiekan kerrostua itsekseenkin, sillä isommilla muruilla on usein tapana kerrostua pintaan. Tärkeää on lähinnä ettei akvaarion hiekka tai sora ole ikinä teräväreunaista mursketta. Siinä ei ole kysymys vain pohjaa tonkivista kaloista, sillä kala kuin kala voi joutua paniikkiin ja rikkoa nahkansa. Vaikkapa haavittaessa jos ei muuten.