Kasvit näivettyvät

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MKM
Senior Member
Senior Member

Kasvit näivettyvät

Viesti Kirjoittaja MKM »

Apua! Toisen altaani kaikki kasvit ovat alkaneet näivettyä, enkä tiedä missä on vika. :cry:

Näivettymisellä tarkoitan nyt
-pieniä ruskeareunaisia reikiä kasvien lehdissä (erityisesti intianvesitähdikki ja herttamiekkakasvi)
-"ryttyiset" kasvinlehdet (konnanputki)
-kasvien hailakka väri (konnanputki ja hapsuruoho)
-hiutuvat lehtien kärjet (intianvesitähdikki ja vallisneria)
-kasvit kasvavat hitaasti

Leväongelmia ei ole, viime aikoina etulasiin on tosin ilmaantunut vähäisiä määriä piilevää (tätä ei ennen ollut). Kasvi joka ei näytä muiden tavoin olosuhteita hätkähtävän on anubias, vedensuosikkikin näyttäisi voivan kohtuullisesti.

Allas on 240l (120x45x45). Valoa 4x30w, joista 2 kasviputkea ja 2 päivänvaloputkea. Valot toimivat ajastimella, ovat päällä kl 06-10 ja 16-22. Suodatuksesta huolehtii 2 sisäsuodatinta (yhteenlaskettu teho 1100l/h) ja 1 ulkosuodatin (800l/h). Altaan vesiarvot: lämpö ~27 astetta, NO2 0, pH ~7, GH 3, KH 1,5, NO3 ennen vedenvaihtoa ~12-15. Lannoituksena pmmd (30 ml / vko) ja initial sticksit. Kalastona 12 punatetraa, 8 helmimonnista, 1 mustapleko, 1 tähtipartamonni ja lisäksi 5 kpl keltakääpiöahventen noin 2 cm mittaista poikasta väliaikaismajoituksessa. Hiilidioksidilannoitusta ei tällä hetkellä ole (tarkoitus laittaa pian).

Nitraatti on usein aika alhainen. Kalojakaan ei ole kamalan paljon - nuo kalat ei varmaan tuota kovin suurta hiilidioksidimäärääkään. Näissäkö vika vaiko missä? Neuvokaa kiltit minua, johan tässä järki meinaa mennä kun en keksi mitä tehdä.
:roll:
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

kokeile sitä hiilidioksidia, kasvit varmasti ainakin alkavat kasvaa enemmän.
TinaK
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja TinaK »

Hei,

mikäli sinulla ei ole erityistä syytä, pitää veden lämpöä 27 asteessa - tiputa lämpö 24 asteeseen.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

On mulla erityinen syy, nimeltään mustapleko.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Minusta tuota valojen päälläoloaikaa voisi lisätä. Varmasti kasvit ovat kärsineet talven pimeydestä ja se alkaa kenties näkyä vasta nyt kun valoa on jo enemmän... ts. jälkijunassa. Mielestäni 9 h on vähimmäismäärä kasveille... sekin ehkä kesällä... kun taas talvellä pitäisin valoja pidempään päällä. :) (Ja sullahan on kyllä 10 h yhteensä, eikä 8 kuten luki-/tajuhäiriöisenä ensin ajattelin...:mrgreen:)

Itse olen luopunut valotauosta. En huomannut vaikutusta levien kasvuun (kasvoivat edelleen), mutta kurttumelalehdet kärsivät selvästi siitä (pienentyivät)... :roll:

Reiät ainakin miekkakasvin lehdissä ovat tod. näk. plekojen tekosia... Mutta voi olla pohjalannoitteen puutettakin - jos nimittäin on pitkään siitä kun laitoit sticksit... ;)
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Danny kirjoitti:Minusta tuota valojen päälläoloaikaa voisi lisätä. Varmasti kasvit ovat kärsineet talven pimeydestä ja se alkaa kenties näkyä vasta nyt kun valoa on jo enemmän... ts. jälkijunassa. Mielestäni 9 h on vähimmäismäärä kasveille... sekin ehkä kesällä... kun taas talvellä pitäisin valoja pidempään päällä. :) (Ja sullahan on kyllä 10 h yhteensä, eikä 8 kuten luki-/tajuhäiriöisenä ensin ajattelin...:mrgreen:)
Valot olivat aiemmin päällä pidempään (~12h) mutta lyhensin valaistusaikaa, sillä ajattelin että mitä enemmän valoa, sitä pidempään kasvit yhteyttävät ja sitä enemmän ne tarvitsevat ravinteita. Valaistusajalla ei kuitenkaan näyttäisi olevan vaikutusta.
Danny kirjoitti: Reiät ainakin miekkakasvin lehdissä ovat tod. näk. plekojen tekosia... Mutta voi olla pohjalannoitteen puutettakin - jos nimittäin on pitkään siitä kun laitoit sticksit...
Reikiä on siis muuallakin kuin miekkakasveissa. Ne ovat hyvin pieniä (nuppineulan pään kokoisia ja sitä pienempiä) ja niitä on todella paljon. Reikien reunat ovat ruskeita. En usko että ne ovat plekojen tekosia, niitä ei ehkä olisi silloin noin paljon ja näyttäisivät ehkä erilaisilta. En ole nähnyt kummankaan plekon koskaan roikkuvan kasveissa (se ei tosin sano vielä mitään). Olisin aika yllättynyt jos ne olisivat rei'ittäneet kasvit pintaa hipovia lehtiä myöten. Lisäksi kasvien muut "oireet" viittaavat mielestäni johonkin ravinne-epätasapainoon. Tietäisi vaan mihin. :roll:

Eilen sain silikonattua hiilidioksidipulloihin letkut, tänään valmistan liivatesotkun, joten enköhän huomenna saa altaaseen jo co2 systeemin pulputtamaan.

Unohdin aiempaan viestiini kirjoittaa, että minä ja akvaariot muutimme kuukausi sitten. Sitä ennen kasvit voivat hyvin. Silloin altaassa oli tosin enemmän kaloja (nykyiset + 10 tetraa enemmän). Vesiarvot olivat lähellä nykyisiä, eroja pH:ssa (joka oli aiemmin 6,7) ja KH:ssa (joka oli 3 tai 4). Voivatko kasvit reagoida muuttoon näin paljon? Paleltumaan ne eivät muutossa päässeet, siitä olen varma.

Eikö tosiaan kenelläkään ole ollut samalaista ongelmaa pytyssään? Tai muutoin tietoa mistä tuo voisi johtua?
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mariana »

MKM kirjoitti:Unohdin aiempaan viestiini kirjoittaa, että minä ja akvaariot muutimme kuukausi sitten. Sitä ennen kasvit voivat hyvin.
No olisit heti sanonut. Mulla oli ihan samanlainen ongelma kun muutettiin. Kasvit mököttivät jonkin aikaa kunnes lähtivät taas kasvuun. Luulen että aika varmasti johtuu tuosta muutosta, kyllä ne siitä kohta taas rehottavat kun kotiutuvat. [;)]
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Juupa juu. Kyllä ne mököttävät hyvinkin semmoisen pari kuukautta, ennen kuin asettuvat taloksi.

Muuten vain se yleinen miekkakasvivinkki: rautanaula juurelle tekee hyvää.
CyberDog
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

pH:n alentaminen voisi tehdä kanssa hyvää. Lisää nimittäin hiilidioksidin määrää kun vapaa hiili ei ole sitoutunut HCO3:ksi (muistaakseni toi yhdiste) vaan CO2:si. Ja monet kasvit pitää hieman happamasta vedestä.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Ihanko totta että kasvit voivat noin paljon pahastua muutosta? Vaikka vesiolosuhteet eivät muuttuneet tuon enempää? 8O

Ehkäpä ne siitä sitten vielä kuntoutuvat.

pH:n alentaminen on toki käynyt mielessä. Aion nyt ensin katsoa paljonko tuo CO2 saa sitä pH:ta laskemaan ja vasta sitten säädän sitä muilla keinoin jos on tarvis.

Kiitos neuvoista.
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mariana »

MKM kirjoitti:Ihanko totta että kasvit voivat noin paljon pahastua muutosta? Vaikka vesiolosuhteet eivät muuttuneet tuon enempää? 8O

Ehkäpä ne siitä sitten vielä kuntoutuvat.
Juu-u, kyllä näköjään. Ainakin mulla. Oli vähän masentavaa muutossa kun sain vihdoin vaihdettua 150 litrasen 325 litraseen ja sitten se isompi allas näyttikin ensimmäiset pari kuukautta tosi näivettyneeltä. Mutta kyllä ne kasvit sitten lähti siitä rehottamaan.

Sekin noissa kasveissa välillä ärsyttää, kun joutuu niitä karsimaan ja lyhentämään kun kasvavat pinnalle niin jotkut lajit ottavat lyhentämisestä itseensä eivätkä kasva viikkoon "nätisti". Silloin juuri näyttävät näivettyneiltä ja tekisi mieli heittää kaikki roskiin. :roll:
jonikniemi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jonikniemi »

Eli syy siihen miks mun jättiläisvallisneria on kannsa hiukan näivettynyt johtuu varmaan tosta? Tilasin sen ja se tuli postin kautta. Lehdet on muuttunu
hiukan rusehtaviksi ja "läpinäkyvämmäksi" kuin ennen. Oksat ovat myös hiukan katkeilleet. Pitäiskö katkasta noi huono varret ja odottaa että uusia kasvaa takasin?
Harrastajana vuodesta 97
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”