Patteri/ravistamalla käyntiin lähtevä lappo?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
aloittelija
Junior Member
Junior Member

Patteri/ravistamalla käyntiin lähtevä lappo?

Viesti Kirjoittaja aloittelija »

Onko kellään jompaa kumpaa käytössä? Kuinkahan arvokkaita mahtanee olla? Muuten käyttökokemuksia?
Katselin tuolta Helsngin akvaariokeskuksen sivuilta, siellä ainakin olisi myytävänä kumpakin mallia.
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

mulla on se ravistettava.

mä oon tykännyt. Mulla on tetran versioita eri kokoja. Kätevin on se isoin jossa voi sulkea välillä vedenvirtauksen.

Ja jos ostat- niin muista eka pari kertaa menee harjotellessa nopean "alkuravistuksen"- toisaalta jos olet mies ilmeisesti ei tule ongelmaa. Oma avokki joutui auttamaan alkuun pari ekaa kertaa.. sitt alko sujumaan.:)

NIin mulla noi on yhdistetty bilteman 5metrin putkeen joka vie suoraan viemärille.. takaisin sitten suihkuliitännällä vesi samaa putkea akvaan.

Rikoin tosin toisen noista värkeistä, kun sinne meni hienoa hiekkaa väliin liikaa.. mut sekin tapahtui 2 vuoden käytön jälkeen ja nyt toimii tavallisena lappona- ei ravistettavana.
aloittelija
Junior Member
Junior Member

Omissa altaissa just hiekkapohja, hienoa bilteman hiekkaa, joten mahtaakohan kestää, jos hiekkaa menee jonnekin väliin? Pitäsi löytää hiekkapohjalle sopiva.
Tulari allasta vaikea lappoa tavallisella lapolla kun siinä vähemmän vettä, niin tavallista lappoa ei saa täytettyä kunnolla, ja en halua imasta :x
CyberDog
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Mä olen jossain nähnyt myytävänä sellaista lappoa jossa oli hiekalle joku takaisinvirtaus systeemi. Oli mainostekstin mukaan suunniteltu nimen omaan hienolle hiekkapohjalle. Oisko ollut jossain näistä saksalaisista akvaarioliikkeistä. Saattoi olla joku muukin ulkomaalainen liike.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Itseltäni löytyy sellainen lappo jossa on pumppu, sellainen pallukka josta muutaman kerran painaa niin ohan alkaa vesi virrata. Oli tosi kätevä verme kunnes kissan retaleet purivat sen niin reikäiseksi ettei kulje vesi enää... :x Tätä nykyä vain imaisen putkesta ymmärtämättä kuinka joku siitä voi suuhunsa vettä saada...
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

on mullakin hieno bilteman hiekka. Sillä lailla sain sen tukkoon että vahingossa muutaman kerran tungin koko lapon ihan hiekkaan syvälle ja se hiekka jäi pyörimään sinne lappovehkeen sisään..
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

tiger kirjoitti:Ja jos ostat- niin muista eka pari kertaa menee harjotellessa nopean "alkuravistuksen"- toisaalta jos olet mies ilmeisesti ei tule ongelmaa.
*totaalinen repeäminen* :mrgreen:

Taisin ensin ymmärtää tuon lausahduksen merkityksen hieman, hmm... eri tavalla. Itselläni on halpa kiinalainen lappo jossa pumpattava käynnistys, siis samanlainen "banaani" kun manuaalisessa verenpaineen käsivarsimittarissa. Muuten ihan kiva mutta miinuksena tosi ohut letku, 10l valuu sillä ämpäriin ikuisuuden.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
aloittelija
Junior Member
Junior Member

Huomenna saan ystävän tuomana vantaalta lapon joka käynnistyy ravistamalla. Eikä ole kovin suuri kokoinen. Annan kommentit kunhan ensin harjoittelen :D Nopeaa "alkuravistusta", tai pyydän sit ukon apuun... 8-)
Repe Sorsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Repe Sorsa »

Oisko kenelläkään kuvaan tai linkkiä laittaa tällaisista lapoista.
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Katselin itse myös sitä purista palloa systeemiä. Taitaisi olla turvallisin juuri hiekkapohjaisille altaille. Sen verran olen jo imutellut vesiä että alkaa riittää! Tämä pyörii kympin hujakoilla. Hyvänä vinkkinä tarvii pitää kissan ulottumattomissa... :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”