Kumpi kalasto?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ellaf
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Kumpi kalasto?

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Tässä akvaarion kypsymistä, ikuisuusprojektia, odotellessani teen, mitäs muutakaan, kuin mietin tulevaa kalastoa. Niin pitkälle olen jo päässyt, että tiedän, että pohjaa tonkimaan tulee 6 safiirimonnista. Näiden lisäksi ajattelin ottaa kaksi parvea keski- ja yläveteen. Levänsyöjiä ilman koitan pärjätä ainakin toistaiseksi, samoin kuin alun perin haaveilemani Apistogrammat ja suppusuut ajattelin hyllyttää. Nyt siis kiinnostaa lähinnä kaksi kalastoa, joista jomman kumman ajattelin valita, ja kommentit näistä olisivat tervetulleita.

Kalasto 1.

6 marmoritapparakalaa
12-14 kuparitetraa (kuinka monta voisi ottaa?)
6 safiirimonnista

Kalasto 2.

10 ? mustaneontetraa
10 ? kardinaalitetraa
6 safiirimonnista

Eli kumpi näistä olisi parempi vaihtoehto, vai onko kumpikaan hyvä? Onko ehdotuksia parvikalojen määriksi, voisiko niitä ottaa enemmänkin?

Muut tiedot:
- tilavuus 96 litraa, 80x30x40 cm
- valaistus: 1x 18w Juwelin alkup. putki, valaisinkansi
- Juwelin alkup. suodatin
- kiljupullo viritteillä
- turvesuodatus, lopullinen pH ei vielä tiedossa (kun ei ole sitä CO2-levitystä vielä)
- pohjalla Kauniston soran hienoin raekoko (puhallushiekkaa siis)
- kierteisiä
- mangrovejuuria sekä runsaahkosti kasveja (tulossa)
- lämpötila n. 25-26 astetta, voin säätää kaloille sopivaksi
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Aikalailla makuasia kai, itse en pidä tapparakaloista, joten kalastovaihtoehto numero kaksi on mielestäni kivempi. Mustaneon- ja kardinaalitetrat yhdistettynä ovat varmastikin hieno näky.

Minulla on 80cm pitkä 112 litrainen, jossa uiskentelee noin 20 sinineontetraa. Pieniähän ne ovat, mutta vaikka olisivat vähän isompiakin niin en usko, että olisi kauhian täyttä. Joten uskaltaisin sanoa, että vaikka 15+15 voisi sopia ihan hyvin. Monnisiakin pari enemmän.. :)

Mukavan simppelit vaihtoehdot kalastoiksi. Levänsyöjäosastolle voisi kenties ajatella leväkatkarapuja?
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Minäkin kallistuisin kakkoseen, tapparat kun helposti päätyvät lattialle. :(
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Marjo84
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Marjo84 »

Minäkin olen enemmän 2kalaston kannalla [;)] ja lisäksi paljon kasveja.
Otan vastaan omenapuun oksia.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Minä taas olisin tuon tapparakalaston kannalla. Juwelin kannellinen allashan on kysymyksessä käsittääkseni. Siihen on helppo askarrella itse niiden ruokinta-aukkojen läppien tilalle hyttysverkosta (siitä mitä on aina kerrostalojen tuuletusikkunoissa ettei itikat pääse sisään... :roll: ) ja parista sopivan kokoisesta tikusta liimaillen kansi. Meillä ainakin moinen toimii.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
klorofylli
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja klorofylli »

Minua miellyttää kalasto 2. Levänsyöjän taidat kyllä tarvita. Partamonninaaras voisi olla hyvä lisä.
Kuparitetroista olen kuullut, että ovat aika kovia kisailemaan keskenään.

Jos haluat kasveja kasvattaa hanki samantien toinen putki. Yhdellä putkella on varsin nafti tuo valo. [;)]
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Itse pidän ehkä enemmän 1 kalastosta, mutta koska allas on aika niukan kokoinen marmoritapparoille valitsisin kalaston 2. Voi näyttää ihan kivalta nuo mustaneonit ja kardinaalit samassa.
ellaf
Senior Member
Senior Member

Onpa tuo kakkonen saanut kannatusta. Idea siihen tuli juuri täältä aw:stä, jossa ko. yhdistelmää moni on arvioinut kauniiksi, mutten muista, onko kukaan sanonut todella omistavansa kardinaali+mustaneon-yhdistelmän.

Jotta elämä ei olisi liian helppoa, tuli mieleeni kolmaskin vaihtoehto, nimittäin jonkinlainen Rio Madeira -biotooppi safiirimonnisen ympärille. Fishbasesta löytyikin lista kaloista, joita tuossa joessa elelee. Näistä poimin muutamia harkinnanarvoisia:

- kardinaalitetra
- punasuutetra (?) (Petitella georgiae)
- kerritetra
- kääpiötapparakala (Carnegiella marthae)

Minkälaisia yhdistelmiä näistä? Esim. 10-12 kerritetraa + 6-8 kääpiötapparaa? Olisiko tuo allas liian nafti kääpiötapparallekin?

Entä olisiko huono idea yhdistää punasuutetroja ja kerrejä? Tulisiko sekavan näköistä ja kansoittavatko punasuut ja kerrit kovasti samaa vesikerrosta? Lueskelin jo hiukan Mongabaysta punasuusta, ja siinä mainittiin, että sen uintialue olisi "middle, top". Sellaisena se voisi mennäkin kerrejä täydentämään. Ellen sitten ota vain jompaakumpaa lajia.

Kylläpä menee vaikeaksi. Mitään täydellistä biotooppia tuskin tuosta kuitenkaan tulisi, koska kasveissa tulee joustoa kuitenkin, esim. jaavansaniaista pitää ehdottomasti saada juurakkoon. Lisäksi jos ja kun levänsyöjälle tulee tarvetta, voi biotooppiajattelusta joutua taas tinkimään. Punainen noitamonni olisi itseäni eniten kiinnostava vaihtoehto.

Totta on, että valoa on tuossa harmillisen vähän. Täytyy katsoa ajan kanssa, miten kasvit kasvavat. Jos eivät menesty, niin täytyy heittää koko valokansi mäkeen ja laittaa tilalle kaksiputkinen valaisin vaikka katosta roikkumaan. Allas on siis Juwelin kokolasiallas ja tuohon Rekordin valokanteen ei saa toista putkea, sitä kysyin jo heti pakettia ostaessani.
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

OT, mutta minulla oli kardi/mustaneon yhdistelmä (liki 25 kumpaakin) ja oli tosi upea näky yhdessä :)
-Ansku
ellaf
Senior Member
Senior Member

Kiitos kaikille kommenteista. Päädyin kalastoon 2 ja tänään kävin hakemassa 6 safiirimonnista ja 10 mustaneontetraa. Kardinaalit jäivät vielä kauppaan, mutta haen niitäkin lähiaikoina.

Ihmeellistä muuten, miten nopeasti mustaneonit kotiutuivat; ovat nyt olleet vapaina akvaariossa ehkä 10 min ja ovat saaneet jo upeat värit ja kisailevat vilkkaasti myös etulasin tuntumassa mitään pelkäämättä. 8O :D Monniset sen sijaan ovat aika passiivisia, enimmäkseen vain möllöttävät paikallaan ja ottavat lyhyitä pyrähdyksiä. Toivottavasti tuosta vielä vilkastuvat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”