Ongelma

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
BairiX
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Ongelma

Viesti Kirjoittaja BairiX »

Mikähän mahtaa kyseisiä kaloja vaivata?? kun ovat noin oudon näköisiä... jos noista kuvista saa selvää... Näyttää siltä että kalat ovat laihoja ja pää on pirun paksu...

ylempi on Sinihohto - Pseudotropheus socolofi
alempi on Malawiahvenlaji - Pseudotropheus "Elongatus Mpanga"

[img=http://img129.imageshack.us/img129/253/kuva006pieni5nx.jpg]
http://img129.imageshack.us/my.php?imag ... eni5nx.jpg

ja toinen

[img=http://img137.imageshack.us/img137/2991/kuva009pieni5xb.jpg]
http://img137.imageshack.us/my.php?imag ... eni5xb.jpg
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Olisivatko hautovia naaraita?

Itse en ole tätä ihmettä päässyt vielä todistamaan joten en voi olla varma asiastani. Ensimmäisenä vaan tuli mieleen ;).
wauweli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja wauweli »

Jeps. Näyttäs olevan jälkikasvua tulossa.
BairiX
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja BairiX »

joo en ole itsekkään sitä ihmettä vielä nähnyt ja sillä kysyin kun tuo on kyllä käynyt mielessä mutta kun en ollut varma ja rupesin miettimään että onko jokin pöpö iskenyt onnexi ei näin...
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No niin oli nyt sitten pakko tulla kertomaan, että tuo "ihme" on sitten täälläkin. "Helmi"-naaraistani toinen on alkanut tänään hautomaan :).

Kivaa :mrgreen:
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Sovitaan, että mie olen vain hysteerinen aloittelija ja kukaan ei muistuttele mulle tämän kysymyksen laittamisesta. 8-) Neljästä polit (Pseudotropheus sp. "Polit") -naaraasta kaksi hautoi ostaessani. Pari päivää sitten nuo molemmat olivat naamat tyhjänä ja söivät innokkaasti. Tämän päivän aikana yhden polit-naaraan posket ovat pullistuneet huomattavan pulleiksi. Hetikö niillä posket pullistuu, kun on munat suussa? [hysteerinenosuus]Vai onko sillä joku tauti?[/hysteerinenosuus] Tuo myös jotenkin "mummuttelee" suullaan, ihan kuin kielellä pyörittelisi purkkapalloa tai kaivaisi hampaankolosta jotain.

Kuva

Kuva

Yksi trewa-naaraista hautoo varmasti, mutta sen posket on ihan sileät. Leuan alla on sellainen "kaksoisleuka", joten naamavärkki on ihan eri suuntaan turpea kuin tuolla yllä olevalla rouvalla.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kyllä mun "helmi" naaraani (silloin vielä kun hautoi) jauhoi leuoillaan juuri niinkuin kuvailit. Kai ne pyörittelee niitä munia siellä suuvärkissään joten en olisi huolissani :) .
Izze
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Izze »

Juuripa ne posket pullistuu heti kun ovat munat suussa. :) Ja se emo tekee sitä purkanjauhamis-liikettä leuoilla. Pyörittelee niitä munia siellä suussa että happea tulisi tasaisesti kaikille. Tuo chewing on varmimpia merkkejä hautomisesta ton kaksoisleuan ja syömättömyyden ohella. Joillain lajeilla (esim. Pseudotropheus flavus) emo on mulla hautonut vain pari munaa, joten leukapussi ei ole näyttänyt oikeastaan yhtään normaalia isommalta.

No niin, se tuosta kaksimielisistä munat suussa jutuista.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiitos. :) Nyt on toinenkin "Polit" -naaras posket pullollaan, samoin toinen trewa-typsy. Toivottavasti jokunen poikanen noista selviää isoksikin asti, omakasvattamat kalat on aina jotenkin Erityisen Tärkeitä Kaloja.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mie näin poikasen! :) Ihana, senttinen oranssinpunainen pikku kalavauva siellä mattosuodattimen luona kävi ruokailemassa. Varmaankin "Polit"-vaavi, kaksihan noista naaraista hautoi jo meille tullessaan.
Izze
Senior Member
Senior Member

Ekat poikaset altaassa on speciaali-juttu. Mä vaalin niitä omiani kuin silmäterääni. Muutama jo kohta vanhus uiskentelee vieläkin altaassa. Pientä vanhemmuuden tunnetta jopa sen vois sanoa mulla olleen. Varjella niitä pieniä pahalta maailmalta keinolla millä hyvänsä.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Izze kirjoitti: Muutama jo kohta vanhus uiskentelee vieläkin altaassa.
Tästäpä tulikin mieleeni, että minkä ikäisenä malawiahven on vanha?

(Isännällä on omakasvattamia lehtikalan pentuja ja aina niistä puhutaan sen vauvoina. Varmaan sittenkin, kun ovat teelautasen kokoisia :mrgreen: )
Izze
Senior Member
Senior Member

Tuohon vanhuus kysymykseen on varmaan niin monta mielipidettä kun on ihmisisäkin. Olen kuullut useamman kerran kymmenvuotaisista malaweista. Itelläni vasta neljän vuoden ikäisiä vanhimmat. Lasken jo ne vanhuksiksi itse. Eli makuasia mun mielestä tuo vanhaksi kalaksi kutsuminen.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Nyt on suunnilleen 17 vuorokautta haudottu ja alkaa emäntä olla jo aika hoikassa kunnossa. Onko se nyt oikeesti tuon laihtumisen väärti niitä vauvakaloja tehdä?

Kuva

Kuva
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

14. päivä hautomisen aloittanut trewa-tyttö on sylkäissyt pentuset pihalle jo pari päivää sitten, mutta toinen vaan jatkaa mummuttelua tyytyväisenä. Tai tyytyväisyydestä en tiedä, näkee miten sen tekisi mieli syödä, mutta kun ei voi. :|

Uusia politin poikasiakin näyttää viipottavan tuolla. Ja se ihan ensimmäinenkin on vielä tallessa, kasvanut kovasti ja on varmasti yli sentin pitkä. :) On se vaan jotenkin erityisen hauskaa, kun omat malawit lisääntyy. Tuntuu, että jos ne lisääntyvät niin varmaan myös viihtyvät.

Säälittää vaan nuo laiheliininaaraat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”