Pikku pulma
Valvoja: Moderaattorit
Pikku pulma
Pikku pulmani olisi kun minulla on akvaariossani Maalaispartamonni ja kun se niin tykkää syödä Miekkakasveja, ikää Partamonnille on jo kertynyt se on alkanut laiskistua parivuotta se on vaan kökötelly Miekkakasvejen joukossa ja syönyt melkeen kaikki puhki. En ole sitä pariin vuoteen nähny muualla koin kasveja syömässä.
Kaverini on jo ehdottanut ratkasua että antaisin Partiksen sille ja ostaisin jotain uutta. Sanoin kaverille että mietin mielä... Jos tuohon ehdotukseen suostuu niin pitäisi saada uusia AHKERAMPIA levän syöjiä.
Akvaarion koko olisi noin 200l tarkkaa litramäärää en tiedä mutta entinen omistaja sanoin että parilitraa vaille 200. Joten mitä minä teen?
Kalasto:
2 Kultakalaa (kulta ja musta)
2 Levänuoliaista
12 Neontetraa
2 Keltabarbia
Ja tietenkin ongelman ydin Maalaispartamonni.
Toivoisin etä ratkaisu olisi mahdollisimman värikäs koska pidän värikkäästä akvaariosta...Serkuilla on Tiikerinuoliaisia mutta sopivatko ne
ja mikä olisi teidän ehdotus.
Kiitos jo etukäteen neuvojille!
Kaverini on jo ehdottanut ratkasua että antaisin Partiksen sille ja ostaisin jotain uutta. Sanoin kaverille että mietin mielä... Jos tuohon ehdotukseen suostuu niin pitäisi saada uusia AHKERAMPIA levän syöjiä.
Akvaarion koko olisi noin 200l tarkkaa litramäärää en tiedä mutta entinen omistaja sanoin että parilitraa vaille 200. Joten mitä minä teen?
Kalasto:
2 Kultakalaa (kulta ja musta)
2 Levänuoliaista
12 Neontetraa
2 Keltabarbia
Toivoisin etä ratkaisu olisi mahdollisimman värikäs koska pidän värikkäästä akvaariosta...Serkuilla on Tiikerinuoliaisia mutta sopivatko ne
ja mikä olisi teidän ehdotus.
Kiitos jo etukäteen neuvojille!
Oletko antanut partikselle tarpeeksi viherkasvisruokaa, jotta se jättäisi miekkakasvit rauhaan? Ei aina auta sekään..
Tiikerinuoliaisille altaasi on todennäköisesti liian pieni, pituutta saisi olla reilusti yli metrin. Muutama katinkultamonni sopisi hyvin, mutta muu kalastosi pitäisi muokata kuntoon.
Minkälaiset vesiarvot altaassasi on? Entä lämpötila? Pohjamateriaali?
Tiikerinuoliaisille altaasi on todennäköisesti liian pieni, pituutta saisi olla reilusti yli metrin. Muutama katinkultamonni sopisi hyvin, mutta muu kalastosi pitäisi muokata kuntoon.
Minkälaiset vesiarvot altaassasi on? Entä lämpötila? Pohjamateriaali?
-Ansku
Partamonnille kasviksia säännöllisesti, esim. kurkkua.
Minun nähdäkseni tuon altaan suurin ongelma ovat kultakalat, ne ovat ihan liian pienessä altaassa. Ennen uusien kalojen hankintaa altaan nykyinen kalasto kuntoon. Mittaa altaasi mitat että tiedät tarkan litrakoon ja mittaa vesiarvot.
Minun nähdäkseni tuon altaan suurin ongelma ovat kultakalat, ne ovat ihan liian pienessä altaassa. Ennen uusien kalojen hankintaa altaan nykyinen kalasto kuntoon. Mittaa altaasi mitat että tiedät tarkan litrakoon ja mittaa vesiarvot.
Kyllä tiikerinuoliaiselle saa olla ainakin se kaksi metriä altaan pituus... Tuohon altaaseen ei todellakaan kuten kirjoititkin.Zessu kirjoitti: Tiikerinuoliaisille altaasi on todennäköisesti liian pieni, pituutta saisi olla reilusti yli metrin.
Olen yrittänyt jo kaikenaisia pohja tapletteja ja kaikki mahdolliset vihannekset on käyty läpi. Se on kai ajatellut ettttä mikäs tässä kun syötävää on ilman että tarvitsee liikkua.
Ei se edes ole vaivautunut tulemaan sieltä edes yöksi pois. Olen pari kertaa yöllä käyny katsomassa.
Olisiko kaloja jotka korvaisivat Partiksen. Koska minun partin ei näytä enää syövän levää. Mieluummin värikkäitä värikkäät kalat toisivat lisää tunnelmaa kun muuten akvaario on aika synkän näköinen. (Johtuu kai melkeen pikimustasta taustasta)
Noista vesi arvoista en tiedä sen enempää kuin vesijohto vettä. Eikö sen pH ole noin 7 ja olen yleensä tehnyt kala ostokeni myyjältä neuvoa kysyen. Koska ne tietävät silti kaloista vähän enemmän kuin minä.
Ja noista kultakaloista olen kauppiaan kanssa keskustellut ja hän nimen omaan ehdotti minulle Kultakaloja.
Ei se edes ole vaivautunut tulemaan sieltä edes yöksi pois. Olen pari kertaa yöllä käyny katsomassa.
Olisiko kaloja jotka korvaisivat Partiksen. Koska minun partin ei näytä enää syövän levää. Mieluummin värikkäitä värikkäät kalat toisivat lisää tunnelmaa kun muuten akvaario on aika synkän näköinen. (Johtuu kai melkeen pikimustasta taustasta)
Noista vesi arvoista en tiedä sen enempää kuin vesijohto vettä. Eikö sen pH ole noin 7 ja olen yleensä tehnyt kala ostokeni myyjältä neuvoa kysyen. Koska ne tietävät silti kaloista vähän enemmän kuin minä.
Ja noista kultakaloista olen kauppiaan kanssa keskustellut ja hän nimen omaan ehdotti minulle Kultakaloja.
Sinuna ihan ensinnä vaihtaisin kauppiasta, ei ole todellakaan kovin asiansa osaava jos ehdottaa sinulle kultakaloja tuohon altaaseesi. Kauppiaiden neuvot kannattaa aina ottaa vähän vähemmän tosissaan, liian usein se on raha joka ratkaisee ja myyvät vaikka hauen sulle altaaseesi ellet osaa kieltäytyä. Onneksi poikkeuksiakin on. Parhaiten saat tiedon esim. kysymällä täältä tai selaamalla muuten nettiä. Kannattaa kuitenkin tarkastaa tieto usealta sivulta.
Hanaveden arvot voivat olla vaikka mitä riippuen siitä missä asut ja mistä vetesi tulee, lisäksi nämä arvot muuttuvat altaassa. Tiedäthän edes altaasi lämpötilan?
Jotkin partikset vain syövät kasveja ja ovat levänsyöjinä muutenkin laiskanlaisia, onko sinulla levää akvaariossasi ongelmaksi asti? Minkälaiset ovat akvaariosi hoitorutiinit. Mitään kovin värikästä korvaajaa en keksi, jotkin plekot ovat värikkäitä mutta tietämättä vesiarvoja en oikein uskalla mitään suositella. Saisitko altaastasi kauniimman ja värikkäämmän ihan sisustamalla kauniilla kasveilla?
Hanaveden arvot voivat olla vaikka mitä riippuen siitä missä asut ja mistä vetesi tulee, lisäksi nämä arvot muuttuvat altaassa. Tiedäthän edes altaasi lämpötilan?
Jotkin partikset vain syövät kasveja ja ovat levänsyöjinä muutenkin laiskanlaisia, onko sinulla levää akvaariossasi ongelmaksi asti? Minkälaiset ovat akvaariosi hoitorutiinit. Mitään kovin värikästä korvaajaa en keksi, jotkin plekot ovat värikkäitä mutta tietämättä vesiarvoja en oikein uskalla mitään suositella. Saisitko altaastasi kauniimman ja värikkäämmän ihan sisustamalla kauniilla kasveilla?
Kun hommasin akvaarion marssin vaan kauppaan ja ostin mitä hän suositteli...
Nykyään etin netistä ja täältä tietoa kaloista.
Asun Vantaalla ja olen täältä lukenut että pääkaupunkiseudun veden pH on noin 7.
On akvassa lämpömittari se näyttää yleensä n. 24 luokkaa. Ei ole lämmitystä koska ajattelimme että mitä järkeä hankkia koska huoneen lämpö on yleensä saamaa luokkaa ja ei lämpimässä tarvitse lämmitintä....
No levää ilmestyy aina välillä nytten taas näkyy lehdissä semmoista jotain tummaa partaa olisiko jotain tupsu levää...(Sitä on muuten ilmestynyt aika usein mutta jotenkin se välillä aina katoiaa en ole kenenkään siihen nähnyt koskevan mutta silti)
No vaihdan vettä 1-2 viikossa kerran ja yleensä puhdistan samalla suodattimen. En viitsisi taas myllätä akvaa koska juuri viikko sitten otin sieltä kaikki Partiksen syomät lehet pois ja pistin ne paremmin maahan. Voisihan sen paremman taustan hommata jonkun ei synkän.
Mutta olisiko nyt parempi ehdottaa jotain kala vaihto ehtoa?
Nykyään etin netistä ja täältä tietoa kaloista.
Asun Vantaalla ja olen täältä lukenut että pääkaupunkiseudun veden pH on noin 7.
On akvassa lämpömittari se näyttää yleensä n. 24 luokkaa. Ei ole lämmitystä koska ajattelimme että mitä järkeä hankkia koska huoneen lämpö on yleensä saamaa luokkaa ja ei lämpimässä tarvitse lämmitintä....
No levää ilmestyy aina välillä nytten taas näkyy lehdissä semmoista jotain tummaa partaa olisiko jotain tupsu levää...(Sitä on muuten ilmestynyt aika usein mutta jotenkin se välillä aina katoiaa en ole kenenkään siihen nähnyt koskevan mutta silti)
No vaihdan vettä 1-2 viikossa kerran ja yleensä puhdistan samalla suodattimen. En viitsisi taas myllätä akvaa koska juuri viikko sitten otin sieltä kaikki Partiksen syomät lehet pois ja pistin ne paremmin maahan. Voisihan sen paremman taustan hommata jonkun ei synkän.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Ei oikein uskalla ehdottaa mitään... Nyt ihan ensimmäisenä kannattaa hoitaa muu kalasto kuntoon, aloita vaikka luopumalla kultakaloista. Voit yrittää tarjota niitä esim. tämän palstan kautta tai palauttaa takaisin kauppaan. Kaupan velvollisuus on ottaa takaisin kalat, jos ovat suositelleet sinulle vääränlaisia kaloja. Toisaalta myös sinun velvollisuutesi on ottaa ensin selvää aikomiesi kalojen vaatimuksista.mico kirjoitti:
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
-
- Junior Member
Sinun kannattaisi laatia rutiinin omaiset siivoustavat akvaariollesi. Valitse joku sellainen päivä, milloin sinulla on yleensä eniten aikaa ja ala siivota avaariotasi aina silloin. Vaihdat vettä joku 1/3 kerrallaan ja lappoat pohjaa jos siltä tuntuu. Suodattimen voit perjaatteessa omasta mielestäni puhdistaa samana päivänä, mutta yleensä itse putsaan sisäsuodattimen akvaariostani pari päivää ennen tai jälkeen vedenvaihdon.
Lämmitys ei ole pakollinen, jos on sellaisia kaloja jotka eivät tarvitse lämmintä vettä. Ja jos huoneessa on lämmintä ja akvaarion lämpö ei pääse laskemaan liikaa yöllä tai talvisin kun huoneessa saattaa olla kylmempi, ei lämmitintä välttämättä tarvita.
Itse tykkään partiksista, vaikka ne eivät olekaan mitään kaikkein aktiivisimpia levänsyöjiä. Oma partikseni tosin on melko vilkas ja aina valojen sammuttua lähtee retkelle ja putsailee akvaarion laseja. Päivisinkin joskus se kaivautuu esiin kannon alta ja lähtee levänpyyntiretkelle
Sinuna nyt ensiksi hankkisin niille kultakaloille uuden kodin, koska ne ovat liian pienessä akvaariossa. Myös levänuoliaiset ovat liian pienessä tilassa, minimikooksi faunattaren sivuilla mainitaan 300L. Pistä vaikka ilmoitus tänne myyntipuolelle tai lahjoituspuolelle, eiköhän joku ne tahdo sijoittaa
Tämän jälkeen ostaisin vesitestit tai ottaisin muulla tavoin selvää millaiset vesiarvot akvaariossasi on. Sen jälkeen olisi helpompi ja mielekkäämpi lähteä pohtimaan uutta kalastoa. Jos vesiarvojen puolesta keltabarbit akvaarioosi sopivat, kannattaisi niiden parvea kasvattaa ainakin kymmeneen päähän. Neontetrojakin voisi ostaa pari parveen lisää. Partamonnin voisit tietenkin korvata jollakin pienellä plekolla, mutta plekot yleensä ovat melko hintavia (kaikki on tietenkin suhteellista) ja mitä nyt olen vähän näihin perehtynyt, tarvitsevat ne melko lämmintä vettä...Mutta ovat toki todella näyttäviä. Ei niistätosin varmaankaan suuriksi levänsyöjiksi ole (?) mutta komeita ovat. Leviä ei myöskään hyvillä hoitorutiineilla pitäisi lainkaan tulla, eli kun hoitorutiinit tasapainoittuvat, pitäisi levienkin lähteä.
Kerroppas nyt tämän pitkän tekstin jälkeen taas omia mietteitäsi
Lämmitys ei ole pakollinen, jos on sellaisia kaloja jotka eivät tarvitse lämmintä vettä. Ja jos huoneessa on lämmintä ja akvaarion lämpö ei pääse laskemaan liikaa yöllä tai talvisin kun huoneessa saattaa olla kylmempi, ei lämmitintä välttämättä tarvita.
Itse tykkään partiksista, vaikka ne eivät olekaan mitään kaikkein aktiivisimpia levänsyöjiä. Oma partikseni tosin on melko vilkas ja aina valojen sammuttua lähtee retkelle ja putsailee akvaarion laseja. Päivisinkin joskus se kaivautuu esiin kannon alta ja lähtee levänpyyntiretkelle

Sinuna nyt ensiksi hankkisin niille kultakaloille uuden kodin, koska ne ovat liian pienessä akvaariossa. Myös levänuoliaiset ovat liian pienessä tilassa, minimikooksi faunattaren sivuilla mainitaan 300L. Pistä vaikka ilmoitus tänne myyntipuolelle tai lahjoituspuolelle, eiköhän joku ne tahdo sijoittaa

Kerroppas nyt tämän pitkän tekstin jälkeen taas omia mietteitäsi

No perjaatteessa tuo veden vaihto juttu on helppo toteuttaa. Mutta ongelma noissa luovutuksissa on suuremmaksi osaksi siinä kun ne ovat olleet meillä jo
todella kauan ja niistä on todella hankala luopua...
Seurailen paljon akvaarion elämää se on kuin mielen kiintoinen dokumentti jostain. Tykkään seurata kalojen elämää ja minun mielestä akvaarion värikkyys on pää asia, koska akvaariossa pitää olla väriä sen pitää olla huoneen "keskipiste". (Tietenkin tämä on vain minun mieli piteeni...)
Neontetroja on ajateltu hankkia ja myös Keltabarbeja. Molemmat on ostos listalla. Mutta ongelmana on noitten kalojen luovuttaminen koska meidän koko perhe on "kiintynyt" tiettyihin kaloihin. Esim. Kultakalat ovat aina mielenkiinnolla seuraamassa huoneen tapahtumia ja he eivät ikinä lepää aina tekevät jotain. Ja Levänuoliaiset syövät levää minkä kerkeevät mutta pää asiassa vain pohjalta ja 10 cm lasin alareunaa. Lehtiin ne eivät koske.
Mutta olisiko kenelläkään ideoita sen Partis ja miekkakasvejen suhteen?
Miekkakasveista joudun hypimään noin puolet lehistä 1 kk ihme että ne on edes säilynyt hengissä partiksen takia...
todella kauan ja niistä on todella hankala luopua...
Seurailen paljon akvaarion elämää se on kuin mielen kiintoinen dokumentti jostain. Tykkään seurata kalojen elämää ja minun mielestä akvaarion värikkyys on pää asia, koska akvaariossa pitää olla väriä sen pitää olla huoneen "keskipiste". (Tietenkin tämä on vain minun mieli piteeni...)
Neontetroja on ajateltu hankkia ja myös Keltabarbeja. Molemmat on ostos listalla. Mutta ongelmana on noitten kalojen luovuttaminen koska meidän koko perhe on "kiintynyt" tiettyihin kaloihin. Esim. Kultakalat ovat aina mielenkiinnolla seuraamassa huoneen tapahtumia ja he eivät ikinä lepää aina tekevät jotain. Ja Levänuoliaiset syövät levää minkä kerkeevät mutta pää asiassa vain pohjalta ja 10 cm lasin alareunaa. Lehtiin ne eivät koske.
Mutta olisiko kenelläkään ideoita sen Partis ja miekkakasvejen suhteen?
Miekkakasveista joudun hypimään noin puolet lehistä 1 kk ihme että ne on edes säilynyt hengissä partiksen takia...
-
- Junior Member
Onhan se totta, että niistä kaloista on vaikea luopua. Itsekin olen joutunut. Mutta mietihän kalojesi parasta: esimerkiksi kultakala on yli 30-senttiseksi kasvava jötkö. Haluatko kääpiöittää kultakalasi liian pienessä altaassa? Näissä akvaarioasioissa, kuten kaikkien muidenkin lemmikkien kohdalla, on ajateltava asioita aina lemmikkien ehdoilla, itsekäs ei saa olla. Et saa pitää kalojasi liian pienessä altaassa vain siksi, ettet raaski luopua niistä. Aina voit hankkia esim. isomman altaan, jos luovutus ei kiinnosta. Aivan ensimmäiseksi hoida tämä nykyinen kalastosi kuntoon, ennen uusien kalojen hankkimista. Selvitä myös altaasi vesiarvot: pH ja kovuus nyt ainakin.
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
Sehän on kiva, että perheesi on kiintynyt kultakaloihinne. Siinä tapauksessa varmaan haluatte rakkaitten kalojen parasta ja ostatte niille sen 400 - 500 litraisen altaan, minkä kyseiset kalat vaativat ja jossa ne voivat hyvin.
Tokihan sitä jokainen akvaristi haluaa lemmikkiensä viihtyvän ja olevan tyytyväinen elämäänsä. 
Meilläkin partamonni söi miekkakasveja. Ei mitään muita kasveja. Siirsin miekkakasvit toiseen akvaarioon.

Meilläkin partamonni söi miekkakasveja. Ei mitään muita kasveja. Siirsin miekkakasvit toiseen akvaarioon.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Keitettynä pakastettu kesäkurpitsa on partamonnien suurta herkkua, kuten pakasteherneetkin. 
Mutta sitten kalastoosi:
2 Kultakalaa (kulta ja musta) -> tarvitsevat n. 400 litran altaan ja muita viileämmän veden
2 Levänuoliaista -> saattavat jahdata toisiansa
12 Neontetraa -> ok
2 Keltabarbia -> pitävät lajiseurasta, hanki vaikka kuusi yksilöä
Näiden lisäksi voit hankkia vaikka paratiisikaloja pariskunnan.

Mutta sitten kalastoosi:
2 Kultakalaa (kulta ja musta) -> tarvitsevat n. 400 litran altaan ja muita viileämmän veden
2 Levänuoliaista -> saattavat jahdata toisiansa
12 Neontetraa -> ok
2 Keltabarbia -> pitävät lajiseurasta, hanki vaikka kuusi yksilöä
Näiden lisäksi voit hankkia vaikka paratiisikaloja pariskunnan.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Levänuoliaiset eivät jahtaa toisiaan toinen on aina luolassa ja sitten toinen on muualla paikat vaihtuu koko ajan...
Kultakaloille on hankinnassa piakkoin akva...
Keltabarbeja ja neontetroja ostetaan lisää.
Olen kokeillut jo kaikki kasvikset mikään ei auta
Partis on nii käsittämättömän laiska ettei se jaksa siirtyä ruokailemaan muualle vaan mässää miekkakasveja.
En luultavasti hanki muuta kuin jonkun Partiksen tilalle en muuta semmonen joka söisi levää ja olisi muutenkin hieno.
Enkä usko että ongelma on kalojen liikakansoitetuksessa ei minun mielestä tossa ole liikaa.
Kultakaloille on hankinnassa piakkoin akva...
Keltabarbeja ja neontetroja ostetaan lisää.
Olen kokeillut jo kaikki kasvikset mikään ei auta

Partis on nii käsittämättömän laiska ettei se jaksa siirtyä ruokailemaan muualle vaan mässää miekkakasveja.
En luultavasti hanki muuta kuin jonkun Partiksen tilalle en muuta semmonen joka söisi levää ja olisi muutenkin hieno.
Enkä usko että ongelma on kalojen liikakansoitetuksessa ei minun mielestä tossa ole liikaa.
-
- Advanced Member
Minkähän lajinen partiksen järsimä miekkakasvi on? Jos miekkakasvien järsiminen ärsyttää, voisi olla hyvä idea (kaiken edellä mainitun lisäksi) vaihtaa miekkakasvin laatua, varsinkin, jos teillä akvaariossa on jättimiekkakasveja. Itselläni jättimiekat ovat oikeastaan ainoita, joita partikset järsivät, vähän punertavammat ja jalostetummat lajikkeet ovat selvinneet huomattavasti pienemmillä vaurioilla. No, voivat tietysti paremman puutteessa valita sen vähemmän maukkaankin..
Kokeilla voisi sitäkin, että ottaa partikselta miekkakasvit kokonaan pois ja sitten koittaa opettaa sen syömään kurkkua ja herneitä ja kesäkurpitsaa ja pohjatabletteja. Kun ne maistuvat, palauttaa miekkakasvit ja katsoo josko kala olisi oppinut paremmille tavoille.
Sellaista yleispätevää ja hyvää levänsyöjää on aika vaikea suositella, varsinkin jos pitäisi partamonni korvata, se kun yleensä on lähes paras ja kaikkiin vesiarvoihin sopiva.
Sellaista yleispätevää ja hyvää levänsyöjää on aika vaikea suositella, varsinkin jos pitäisi partamonni korvata, se kun yleensä on lähes paras ja kaikkiin vesiarvoihin sopiva.
Dixi et animam levavi.