Kutu- suunnitelmia

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
salmix
Junior Member
Junior Member

Kutu- suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja salmix »

Tämä on ihan tarkkaan mietitty juttu ja mahdollisille poikasillekin on kodit tiedossa, joten älkää hyökätkö päälle [;)] Kiitos!

Eli itse asiaan. Olen siis suunnitellut partamonnieni kudettamista. Minulla on kaksi akvaariota: 128- ja 63-litrainen. Koiras on 10-vuotias, noin 13-senttinen köriläs, akvaarioni vanhin kala. Se on ollut minulla siitä asti, kun sain ensimmäisen akvaarioni eli vuonna 1996. Se on minulle hyvin rakas kala. Siihen huoleni liittyykin. Jos kutua sitten joskus ilmestyy, niin hoitaako isukki poikasiaan liikaa, ja jättää itsensä hoitamatta, eli kuolee nälkään. Luin jonkun akvaariosivuilta, että näin oli käynyt. En tietenkään haluaisi, että niin tapahtuisi :(

Toisena pulmana on monnien kokoero. Kuten jo edellä mainitsin, koiras on 13-senttinen, mutta naaras vain 4-5-senttinen. Haittaako tämä? Onkohan tuo vanhus vielä vanhoilla päivillään innostunut tyttöystävästä? Ikäeroakin 10 vuotta :mrgreen: Kiitos, jos autatte!
*Vaimoni on tullut hulluksi. Hän on alkanut kasvattaa kaloja altaassa, eikä nykyään enää muusta puhukkaan.*

Ote kirjasta Sinuhe Egyptiläinen
Marjo84
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Marjo84 »

Moikka
Sinuna en alkaisi kudettamaan ko. lajia, niitä tahtoo tulla ilman kudetustakin. poikasia on sitten vaikea saada minnekkään, kun eläinkaupatkaan eivät niitä enää mielellään ota vastaan. Valitse mieluummin joku toinen laji ja kudeta sitä [;)]
Otan vastaan omenapuun oksia.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Kutu- suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

salmix kirjoitti:Tämä on ihan tarkkaan mietitty juttu ja mahdollisille poikasillekin on kodit tiedossa, joten älkää hyökätkö päälle [;)]
96l+38l+20l
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Poikasten kavatus onnistuu aika vaivattomasti ja kyllähän se isukkikin varmasti ruokaa syö. Tarkkaile vaikka iltasella meneekö se pohjanapille. tuolla kokoerolla ei ole vaikutusta.

Ja Onnea yritykseen :mrgreen:
"Eiku rytkyjä."
(Seppo Rädyn vastaus lentokentällä Ylen haastattelijan kysymykseen "Onko laukku nyt täynnä kisamieltä?" ennen Atlantan kesäolympialaisia 1996)
http://s1.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=20066
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Enpä usko, että partiksia tuo kokoero haittaa, kunhan naaras on vain tarpeeksi iso ollakseen jo sukukypsä.

Koiras tosiaankin vahtaa munia tarkasti, mutta sille voi koittaa tipauttaa ruokatabletin aivan luolan suulle, siitä se saattaa sen ottaa ja syödä. Kymmenvuotias partis on jo iäkäs, muttei kuitenkaan mikään ikäloppu, eli eiköhän se pärjää.

Ensimmäisen kudun ilmaannuttua kannattaa poistaa naaras, koska muuten ne kutevat lähes tauotta. Siitä tuleekin sitten jo niin paljon poikasia, että niiden kasvattamiseenki tarvitsee monta allasta, vaikka kodit kaikille olisikin. [;)]
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
salmix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja salmix »

Kiitos vastauksista! Joo, oli jo mielessä tuo äitimamman siirtäminen heti kudun jälkeen pois. Nyt kutua odottelemaan :)
*Vaimoni on tullut hulluksi. Hän on alkanut kasvattaa kaloja altaassa, eikä nykyään enää muusta puhukkaan.*

Ote kirjasta Sinuhe Egyptiläinen
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”