Herneet ovat edelleen räkmixissä, mutta mielestäni sinä olet edelleen pikemminkin kirjoitustaidoton kuin noita viestejäsi tulkinneet lukutaidottomia. Ja tuossa kalojesi määrää koskevassa lauseessa ei kyllä ollut mitään selvää, 9 lehtikalaa blaa blaa sekä 5 marmorilehtikalan poikasta bla blaa... Mietippä siinä nyt sitten jotain sulkujen paikkaa tuon kryptaamiseksimheinowl kirjoitti:Tässä tulee lukutaitokommentointia, älkää ottako pahalla.
JJVi: olet ilmeisesti lukutaidoton tältä osin, koska luulet lehtikaloja olleen 14; vaikka selvästi ekassa viestissä lukee niitä olevan 9.
"Tämän altaan kalasto muuten on tällä hetkellä aika mielenkiintoinen: 9 lehtikalaa (aiemmin olleet jäljelle jääneet mun ison akvaarion parvesta sekä 5 itsekasvatettua marmorilehtikalan isoksi kasvanutta poikasta toisesta akvaariosta), 8 timanttikirjoahventa (emännän akvaariossa vain pariutumiskäynnillä), lippukirjoahven koiras ja naaras ja muutama partamonni, jotka yhtä lukuunottamatta ovat kaverilta saatuja poikasia."
Eli kerroin lehtikaloja olevan 9, sulkeissa lukee että kaloja oli x yksilöä mun jäljelle jääneistä ja 5 poikasta. Eli tehdäänpä laskutoimitus: 9-5= 4 eli jäljelle jääneitä oli neljä ja yhteensä 9. Lauserakenne oli (mulle valitettavan tyypillisesti) monimutkainen, mutta huomioi sulkeet.
Marimer oli ilmeisesti lukutaidoton, koska:
"Joopa, sori että oli sekä kristallipallo, että ajatustenlukulaite yhtäaikaa huollossa. Olisihan minun toki pitänyt tietää, että juuri sinulla kalat ovat vain väliaikaisesti tungettuina pieneen altaaseen, "...
Kirjoitin, että "tällä hetkellä" ja "8 timanttikirjoahventa (emännän akvaariossa vain pariutumiskäynnillä)" .
Eli eipä olisi kristallipalloa tai ajatustenlukulaitetta tarvittu, jos olis ymmärtänyt ja ennen kaikkea lukenut ja sisäistänyt.
Tosin olin itse lukutaidoton ja luulin lukutaidottomuutta ilmentäviä vastauksia olevan enemmänkin.
Tätä ei ole tarkoitettu provosoinniksi. Vastaan vain, kun ilmiselvästi edelleen ymmärrettiin väärin. Ja korostan myöntäväni sen, että kirjoitan liian vaikeasti ja muiden on varmaan tosiaan vaikeaa välillä tajuta mun kirjoittama samoin kuin miä.
Ja todella, ei sitten edelleenkään vedetä lisää herneitä neniin, jookos?
Vastatkaa heti- kannattaako lehtikaloja risteyttää?
Valvoja: Moderaattorit
/jari
-
Fakkenoo
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
Kyllähän tuo kalamäärä tuli selväksi ensimmäisessä viestissä, vaati toki lukiessa ajatusta mukaan...Muuten olen kyllä samaa mieltä, että täällä AW:ssa oletetaan liian helposti, että kysyjällä on akvaarion koko ja kalasto ym. päin per**ttä.
On toki ihailtavaa, että suurimalla oasalla vastaajista, ei ole ollut koskaan ongelmia kalaston, vesiarvojen, tautien ym. suhteen mitään ongelmia. Ei edes harrastuksen alkutaipaleella. Eipä voi muuta kuin onnitella, kun ensimmäistä kalaa ostaessa sattui kohdalle erittäin asiantunteva kauppias ym. vastaava! Sen jälkeenhän harrastus on ollut pelkästään menestyksekästä, ilman ensimmäistäkään vastoinkäymistä. Ihailtavaa myös se, että tuli heti alkuun luettua ne perustamisoppaat, tautioppaat ja kalanvalintaoppaat. Siinä lienee menestyksen salaisuus. Ja ei muuta kun muita neuvomaan, kun takana on menestyksekäs ura akvaarioharrastajana, ilman ainoatakaan omakohtaista ongelmaa.
On toki ihailtavaa, että suurimalla oasalla vastaajista, ei ole ollut koskaan ongelmia kalaston, vesiarvojen, tautien ym. suhteen mitään ongelmia. Ei edes harrastuksen alkutaipaleella. Eipä voi muuta kuin onnitella, kun ensimmäistä kalaa ostaessa sattui kohdalle erittäin asiantunteva kauppias ym. vastaava! Sen jälkeenhän harrastus on ollut pelkästään menestyksekästä, ilman ensimmäistäkään vastoinkäymistä. Ihailtavaa myös se, että tuli heti alkuun luettua ne perustamisoppaat, tautioppaat ja kalanvalintaoppaat. Siinä lienee menestyksen salaisuus. Ja ei muuta kun muita neuvomaan, kun takana on menestyksekäs ura akvaarioharrastajana, ilman ainoatakaan omakohtaista ongelmaa.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Sama hommahan se on joka forumissa, viilataan jotakin pienta pilkkua, josta sitten saadaan tappelua aikaan. Jos joku kasittaa jotakin vaarin, kai sen voi oikaista eika alkaa tappelemaan.
Itsekin joskus kauppasin pusukalaa taalla, myytiin meille pikkukalana ja sopivana 128l. altaaseen. (sitten ostettiinkin uusia kalakirjoja, jottei meita sumutettaisi toista kertaa)
Oli meilla noin 5 v. kunnes paasi 500l. akvaarioon. Kylla tuli tupenrapinat taalla, vaikka kuinka monesti korostin ja sanoin, etta kauppias antoi vaarat tiedot kalasta, ja etta tassa uutta kotia etsitaan. Silti olin tyhma ja huono kalojen omistaja sun muuta.
Asiaan, jos lehtikalat alkaa tappelemaan aikuisina(isoina..), vietteko ne elainkauppaan vai mihin? Mietin vain kun itsella on suunnitelmissa 500l. akvaario, jonne n.6 lehtista, etta jos sinne tuleekin karmea joukkotappelu, niin mihin nama pukarit voi antaa?
Itsekin joskus kauppasin pusukalaa taalla, myytiin meille pikkukalana ja sopivana 128l. altaaseen. (sitten ostettiinkin uusia kalakirjoja, jottei meita sumutettaisi toista kertaa)
Oli meilla noin 5 v. kunnes paasi 500l. akvaarioon. Kylla tuli tupenrapinat taalla, vaikka kuinka monesti korostin ja sanoin, etta kauppias antoi vaarat tiedot kalasta, ja etta tassa uutta kotia etsitaan. Silti olin tyhma ja huono kalojen omistaja sun muuta.
Asiaan, jos lehtikalat alkaa tappelemaan aikuisina(isoina..), vietteko ne elainkauppaan vai mihin? Mietin vain kun itsella on suunnitelmissa 500l. akvaario, jonne n.6 lehtista, etta jos sinne tuleekin karmea joukkotappelu, niin mihin nama pukarit voi antaa?
*laa la laa*
-
mariana
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
OT: Etkös vähän liiottele? En ainakaan löytänyt mistään noista keskusteluista jotka koskivat pusukalaa, missä sinua olisi sanottu tyhmäksi ja huonoksi kalojen omistajaksi? Eri asia jos ne keskustelut saivat sinut tuntemaan itsesi sellaiseksi, mutta muut käyttäjät eivät semmoista väittäneet.Tittis kirjoitti:Kylla tuli tupenrapinat taalla, vaikka kuinka monesti korostin ja sanoin, etta kauppias antoi vaarat tiedot kalasta, ja etta tassa uutta kotia etsitaan. Silti olin tyhma ja huono kalojen omistaja sun muuta.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Karanteenitilat varalle, että riitapukari tai vahingoitettu altavastaaja pääsee lepäämään. Jos sinne ei tunnu 3 pariskuntaa mahtuvan niin yhdestä parista kannattaa luopua, tätä kautta tai akvaariokauppaan tarjoamalla.Tittis kirjoitti:Mietin vain kun itsella on suunnitelmissa 500l. akvaario, jonne n.6 lehtista, etta jos sinne tuleekin karmea joukkotappelu, niin mihin nama pukarit voi antaa?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
doriani
- Advanced Member

- Viesti:
Itse en yhtään ihmettele, että aina oletetaan että kysyjän kalat on tungettu liian pieneen altaaseen.
Kuinka paljon onkaan sitä täällä saanut lukea... Myönnän, itsellänikin eka ajatus on lähes joka kysymyksestä, että mikä on altaan koko ja vesiarvot.
Ja en, itse en ole aloittanut harrastusta täydellisesti ja virheettömästi, kukapa olisi. Mutta nyt kun on asiasta tietoa niin miksipä sitä tietoa ei jakaisi muillekkin....
Suurin osa aloittelijoista kuitenkin turvautuu akvaariokauppiaan apuun kalaston valinnassa ja niin kun suurin osa täällä tietää, akvaariokauppiaat eivät ole ammattitaitoisia eivätkä laita kalojen hyvinvointia oman lompakkonsa paksuuden eteen - harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
Kuinka moni onkaan kirjoittanut, että akvaariokaupassa suositeltiin kultakalaa 40-litraiseen tai lehtikalojen seuraksi pieniä neontetroja jne jne... Omakohtaista kokemustakin on, aikanaan hankin 63-litraiseen pyttyyn tiikeribarbeja, eikä tullut mieleenkään että allas olisi niille liian pieni - akvasariokauppiashna sanoi wegttä oikein kivasti menee siihne altaazsdeen lisäksi pari seeprakirjoahventa, kardinaalitetroja, koiras- ja naaraspartamonni.
Löysin aqua-webin, viisastuin ja viisastun edelleen.
Ylipätään, mielestäni kun kysellään asioita (vaikka sitten kalopjen kudusta, levästä, pohjamateraalista) nin olisi hyvä mainita altaan koko ja vesiarvot - ilman että niitä heti ekana joudutaan kysymään - ai niin mutta se kysyminenhän on ilkeyttä, odotetaan että saadaan tilaisuus näpäyttää ja leikkiä besweisseriä, niin tuntuu moni ajattelevan![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kuinka paljon onkaan sitä täällä saanut lukea... Myönnän, itsellänikin eka ajatus on lähes joka kysymyksestä, että mikä on altaan koko ja vesiarvot.
Ja en, itse en ole aloittanut harrastusta täydellisesti ja virheettömästi, kukapa olisi. Mutta nyt kun on asiasta tietoa niin miksipä sitä tietoa ei jakaisi muillekkin....
Suurin osa aloittelijoista kuitenkin turvautuu akvaariokauppiaan apuun kalaston valinnassa ja niin kun suurin osa täällä tietää, akvaariokauppiaat eivät ole ammattitaitoisia eivätkä laita kalojen hyvinvointia oman lompakkonsa paksuuden eteen - harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
Kuinka moni onkaan kirjoittanut, että akvaariokaupassa suositeltiin kultakalaa 40-litraiseen tai lehtikalojen seuraksi pieniä neontetroja jne jne... Omakohtaista kokemustakin on, aikanaan hankin 63-litraiseen pyttyyn tiikeribarbeja, eikä tullut mieleenkään että allas olisi niille liian pieni - akvasariokauppiashna sanoi wegttä oikein kivasti menee siihne altaazsdeen lisäksi pari seeprakirjoahventa, kardinaalitetroja, koiras- ja naaraspartamonni.
Löysin aqua-webin, viisastuin ja viisastun edelleen.
Ylipätään, mielestäni kun kysellään asioita (vaikka sitten kalopjen kudusta, levästä, pohjamateraalista) nin olisi hyvä mainita altaan koko ja vesiarvot - ilman että niitä heti ekana joudutaan kysymään - ai niin mutta se kysyminenhän on ilkeyttä, odotetaan että saadaan tilaisuus näpäyttää ja leikkiä besweisseriä, niin tuntuu moni ajattelevan
Tuosta pusukalan kaupittelusta on jo monta vuotta aikaa(sai uuden kodinkin jo yli vuosi sitten), en tarkalleen muista mita siina puhuttiin, mutta jokatapauksessa tuli sellainen fiilis, etta kannattaaako tanne tulla toista kertaa. Tosiaan kirjasta luettiin silloin, etta sehan kasvaakin 25cm, eika 10cm! Kauppias vaan reteena etta juu, alle 10cm se jaa...
Vahingosta viisastuneena tulee luettua aina ennakkotiedot kaloista ennen kauppaan menoa. Tosin on nuo kirjatkin jos mitakin valilla kertoneet
Vahingosta viisastuneena tulee luettua aina ennakkotiedot kaloista ennen kauppaan menoa. Tosin on nuo kirjatkin jos mitakin valilla kertoneet
*laa la laa*
No jos saan mainita, niin ainakaan minä en sitten kuulu siihen "suurimpaan osaan täällä".nikita kirjoitti: niin kun suurin osa täällä tietää, akvaariokauppiaat eivät ole ammattitaitoisia eivätkä laita kalojen hyvinvointia oman lompakkonsa paksuuden eteen - harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
Kuinka moni onkaan kirjoittanut, että akvaariokaupassa suositeltiin kultakalaa 40-litraiseen tai lehtikalojen seuraksi pieniä neontetroja jne jne...
Toki joitakin kirjoituksia olen minäkin nähnyt, joissa kerrotaan osaamattomuudesta akvakaupassa.
Mutta kuinka monta kertaa samassa ajassa jaetaan akvaariokaupassa ihan oikeita, perusteltuja ja hyviä ohjeita?
Kukaan ei kirjoita tänne topiccia siitä, kuinka "ajatelkaa, sain aivan oikeat koko- ja akvaariovaatimustiedot akvaariokauppiaalta".
Jos lasketaan akvaariokaupassa asiointien määrä ja suhteutetaan siihen noiden huonojen kokemusten määrä, olen täysin varma, että nuo mainitsemasi "harvat poikkeukset" ovat mieluummin tietämättömiä kuin oikeita ohjeita jakavia kauppiaita.
Harmittaa tuollainen yleistäminen, kun takana ei ole perusteltua tilastoa tai edes maalaisjärjellä suhteutettua ajattelua.
Anteeksi ja kiitos.
-Gone fishing-
-
doriani
- Advanced Member

- Viesti:
Käsitykseni perustuu vankasti sihen, mitä olen kuullut lukuisissa eri akvaariokaupoissa myyjien neuvovan muille asiakkaille, sekä mitä tuttavat ovat kertoneet omista kalahankinnoistaan (eivät seuraa tätä foorumia).hx kirjoitti:No jos saan mainita, niin ainakaan minä en sitten kuulu siihen "suurimpaan osaan täällä".nikita kirjoitti: niin kun suurin osa täällä tietää, akvaariokauppiaat eivät ole ammattitaitoisia eivätkä laita kalojen hyvinvointia oman lompakkonsa paksuuden eteen - harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
Kuinka moni onkaan kirjoittanut, että akvaariokaupassa suositeltiin kultakalaa 40-litraiseen tai lehtikalojen seuraksi pieniä neontetroja jne jne...
Toki joitakin kirjoituksia olen minäkin nähnyt, joissa kerrotaan osaamattomuudesta akvakaupassa.
Mutta kuinka monta kertaa samassa ajassa jaetaan akvaariokaupassa ihan oikeita, perusteltuja ja hyviä ohjeita?
Kukaan ei kirjoita tänne topiccia siitä, kuinka "ajatelkaa, sain aivan oikeat koko- ja akvaariovaatimustiedot akvaariokauppiaalta".
Jos lasketaan akvaariokaupassa asiointien määrä ja suhteutetaan siihen noiden huonojen kokemusten määrä, olen täysin varma, että nuo mainitsemasi "harvat poikkeukset" ovat mieluummin tietämättömiä kuin oikeita ohjeita jakavia kauppiaita.
Harmittaa tuollainen yleistäminen, kun takana ei ole perusteltua tilastoa tai edes maalaisjärjellä suhteutettua ajattelua.
Anteeksi ja kiitos.
Yhdessäkään akvaariokaupassa en ole vielä kuullut että miten alas kypsytetään niin kun täällä on neuvottu - ja kyllä, en usko että muita oikeasti toimivia tapoja on. Myöskin kaloja myydään vähän miten sattuu mihin purkkiin vaan, toiset räikeämmin, toiset vähemmän räikeämmin.
Yhdne akvaaeiokauppiaan olen itse tavannut, joka kyllä kalojen vaatimukset suunnilleen tietää, etekin allaskoon suhteen - kuitekin samainen kauppias myi samaan altaaseen miljoonakaloja ja kardinaalitetroja, sekä puheli asiakkaalle etä kyllä altaanvoi tyhjentää ja sorna pestä, meillä tämä allas (nätyttää yhtä myyntiallasta) on juuri eilee tyhjennetty, pesty ja laitettiin vaan uutta vettä ja kalat sinne.
Että näin.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Huonosti on Nikita kauppansa valinnut jos vain negatiivista on kuullut. Ehkä kannattaisi kuitenkin käydä jokaisessa Suomen akvaariokaupassa visiitillä ennenkuin alkaa yleistämään. Oletan että otoksesi Suomen kaikista kaupoista on suppeanikita kirjoitti: Yhdessäkään akvaariokaupassa en ole vielä kuullut että miten alas kypsytetään niin kun täällä on neuvottu - ja kyllä, en usko että muita oikeasti toimivia tapoja on. Myöskin kaloja myydään vähän miten sattuu mihin purkkiin vaan, toiset räikeämmin, toiset vähemmän räikeämmin.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
-
doriani
- Advanced Member

- Viesti:
Kuten kirjoitin, niissä lukuisissa kaupoissa (koko suomen mittakaavassa kyllä suppea) missä olen käynyt, on jotakin parantamisen varaa. Kauppoja, joissa olen käynyt, on noin 15 kappaletta, joista 2 erikoistunut lähinnä akvaarioihin ja jyrsijöihin (toinen näistä on myös sinulle varmasti tuttu, kyseinen kauppa muuten se paras mutta puutteita sielläkin).Adrianna kirjoitti:Huonosti on Nikita kauppansa valinnut jos vain negatiivista on kuullut. Ehkä kannattaisi kuitenkin käydä jokaisessa Suomen akvaariokaupassa visiitillä ennenkuin alkaa yleistämään. Oletan että otoksesi Suomen kaikista kaupoista on suppeanikita kirjoitti: Yhdessäkään akvaariokaupassa en ole vielä kuullut että miten alas kypsytetään niin kun täällä on neuvottu - ja kyllä, en usko että muita oikeasti toimivia tapoja on. Myöskin kaloja myydään vähän miten sattuu mihin purkkiin vaan, toiset räikeämmin, toiset vähemmän räikeämmin.. Huonojakin akvaariokauppoja on, tiedän, itselläni on ollut iloa asioida jopa kahdessa hyvin asiallisessa kaupassa.
Öh, tuota... jos oletusarvonasi on täydellisyys, ja vieläpä nimenomaan sinun täydellisyytesi, niin minulla on sinulle uutinen: et tule törmäämään sellaiseen myöskään loppuelämäsi aikana.nikita kirjoitti: Kuten kirjoitin, niissä lukuisissa kaupoissa (koko suomen mittakaavassa kyllä suppea) missä olen käynyt, on jotakin parantamisen varaa.
Missään muuallakaan kuin akvaarioliikkeissä.
Kun tää pallo on kuitenkin populoitu suurimmaksi osaksi meidän epätäydellisten ihmisten toimesta, ei teidän täydellisten...
Edelleen anteeksi mutta suurkiitos.
-Gone fishing-
-
doriani
- Advanced Member

- Viesti:
En vaadi akvaarioliikkelltä täydellisyyttä, saati sitä että liike olisi täydellinen juri minun makuuni.hx kirjoitti:Öh, tuota... jos oletusarvonasi on täydellisyys, ja vieläpä nimenomaan sinun täydellisyytesi, niin minulla on sinulle uutinen: et tule törmäämään sellaiseen myöskään loppuelämäsi aikana.nikita kirjoitti: Kuten kirjoitin, niissä lukuisissa kaupoissa (koko suomen mittakaavassa kyllä suppea) missä olen käynyt, on jotakin parantamisen varaa.
Missään muuallakaan kuin akvaarioliikkeissä.
Kun tää pallo on kuitenkin populoitu suurimmaksi osaksi meidän epätäydellisten ihmisten toimesta, ei teidän täydellisten...
Edelleen anteeksi mutta suurkiitos.
Vaadin sitä, että kaloja ei myydä periaatteella "mitä enemmän kaupaksi, sitä parempi" ja altaisiin ei anneta minkäänlaisia kypsytysohjeita - räikeimmillään kaupias myy samalla kerralla altaan, kasvit, sorat ja kalat.
Lienee sinäkin tietoinen, että näin ei missään tapauksessa pitäisi tehdä. Sellainen, joka ei ole näihin keskustelupalstoihin törmännyt, uskoo kaiken mitä "maattilainen" sanoo.
-
doriani
- Advanced Member

- Viesti:
Ilmeisesti sitten jossakin toisella puolella suomea on näitä osaavia ja hyviä kauppiaita, sillä tosiaan paikoissa, missä minä olen käynyt, on kauppiaat olleet melkoisen osaamattomia. Liikkeet lähinnä akseilla Kotka-Kupoio. olemmista päistä löytyy yksi parempi kauppias, tosin molemmissa on myös pahoja "puutoksia". Siltä väliltä kauppiaat ovatkin sitten sitä ja tätä, toko jossakin liikkeessä on pari parempaa myyjää muidne ollessa vähän vähemmän hyviä.hx kirjoitti:Joo.
Ja missaat täysin pointtini, joka siis on, että osaava akvaariokauppias ei ole "harvinainen poikkeus".
Täydellisen osaamaton, piittaamaton ja huonoja ohjeita jakeleva akvaariokauppias on poikkeus. Ainakin sillä planeetalla, jossa minä asioin.
Suuresti anteeksi ja lämmin kiitos.
Osaamattomia ovat varmasti, juu.nikita kirjoitti: tosiaan paikoissa, missä minä olen käynyt, on kauppiaat olleet melkoisen osaamattomia.
Eihän ne varmaan hoitele kuin keskimäärin joitakin kymmeniä (toiset jopa satoja) akvaarioita, joissa on kauppapoliittisista realiteeteista (yksittäisten kalojen hinnanmuodostus) johtuen ylikuormitettu kalakanta. Ei ne varmaan keskimäärin ole hoitanu ku moninkertaisesti sitä määrää akvaarioita kuin sinä ja tajua tosta akvaariohommasta yhtään mitään, nekään.
Jos saisin veikata, niin sanoisin, että heidän kokemuksensa ja ymmärtämyksensä akvaarionhoitoon on edelleenkin keskimääräisesti suurempi kuin sinun, joka väität, että
Painotan edelleenkin tuota harvoja poikkeuksia- määrettä väitteessäsi.nikita kirjoitti:akvaariokauppiaat eivät ole ammattitaitoisia eivätkä laita kalojen hyvinvointia oman lompakkonsa paksuuden eteen - harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
Mutta hei, olemme asiasta eri mieltä. Mikä muu on uutta?
Anteeksi ja kiitoksia.
-Gone fishing-
-
doriani
- Advanced Member

- Viesti:
Jeps, en ala väittelemään tästä asiasta kansasi, koska ilmeisestri olet tosiaan ottanut sen kannan että kauppias on oikeassa ja minä, keskivertoharrastaja väärässä.hx kirjoitti:Osaamattomia ovat varmasti, juu.nikita kirjoitti: tosiaan paikoissa, missä minä olen käynyt, on kauppiaat olleet melkoisen osaamattomia.
Eihän ne varmaan hoitele kuin keskimäärin joitakin kymmeniä (toiset jopa satoja) akvaarioita, joissa on kauppapoliittisista realiteeteista (yksittäisten kalojen hinnanmuodostus) johtuen ylikuormitettu kalakanta. Ei ne varmaan keskimäärin ole hoitanu ku moninkertaisesti sitä määrää akvaarioita kuin sinä ja tajua tosta akvaariohommasta yhtään mitään, nekään.
Jos saisin veikata, niin sanoisin, että heidän kokemuksensa ja ymmärtämyksensä akvaarionhoitoon on edelleenkin keskimääräisesti suurempi kuin sinun, joka väität, että
Painotan edelleenkin tuota harvoja poikkeuksia- määrettä väitteessäsi.nikita kirjoitti:akvaariokauppiaat eivät ole ammattitaitoisia eivätkä laita kalojen hyvinvointia oman lompakkonsa paksuuden eteen - harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
Mutta hei, olemme asiasta eri mieltä. Mikä muu on uutta?
Anteeksi ja kiitoksia.
Kun kerran kuitenkin tiedät niin monia hyviä kauppiaita, jotka eivät myy kalaa kun kalaa altaazseen kun altaaseen, jotka osaavat kertoa että mitne allas oikeaoppisesti kypsytetään jne, jaa se tieto minun sekä monien muiden kanssa - todellakin haluan tietää että missä tällainen kauppias on.
Kun vähän haulla tsekkaat niin huomaat että todella moni täällä on törmännyt nimenomaan puutteisdiin kauppiaan ammattitaidossa - ja mikä onkaan eka neuvo aloittelijalle täällä? Älä usko kauppiaan puheisiin. Miksi niin sanotaan, jos kerran kauppiaat ovat osaavia ja ammattitaitoisia eivätkä myy mitä vaan minne vaan??
Mutta, lopetna vääntämisne tähän, tiset ei näköjään jousta mielipiteissään yhtään - se on sinun mielipiteesi, minun oma on minun ja olen sen valmis muuttamaan heti, kun kerrot mistä kaikkialta (mieltäsi suurin osa akvaariokauppiasita) näitä löytyy, jotta voin ihan itse käydä katsomassa ja toteamassa että asia on niin kun sinä sanot.
Ja minä kun juuri yritin tuossa aikaisemmin selittää, että ne lukemattomat päivittäiset hyvät kauppakokemukset eivät päädy tänne haettaviksi...nikita kirjoitti:Kun vähän haulla tsekkaat niin huomaat että todella moni täällä on törmännyt nimenomaan puutteisdiin kauppiaan ammattitaidossa - ja mikä onkaan eka neuvo aloittelijalle täällä? Älä usko kauppiaan puheisiin.
Ja edelleen koko pointti on siis se, että niitä hyviä kokemuksia on todella paljon enemmän kuin noita huonoja.
Laskepa nyt kuinka suuri osa tälle palstalle rekisteröityneistä nikeistä on kertonut saaneensa virheellisiä ohjeita. "Todella moni" taitaa sittenkin olla aika harva...
Omista kokemuksistani murto-osa akvaariokauppavierailuista on tuonut mukanaan mitään huonoa sanottavaa. Tervetuloa kokeilemaan tänne pääkaupunkiseudulle.
Siksi, että on juuri sinun laillasi helppoa yleistää nuo mainitsemasi huonot kokemukset kattamaan koko skene. On houkuttelevaa ylentää itsensä moraalisesti korkeammalle alentamalla muut, mielellään vielä yhtenä klönttinä. Omaamatta edes auttavaa otantaa ryhmästä, jonka alentaa.nikita kirjoitti:Miksi niin sanotaan, jos kerran kauppiaat ovat osaavia ja ammattitaitoisia eivätkä myy mitä vaan minne vaan?
Halusin sanoa mielipiteeni tästä asiasta juuri siksi, että esittämiesi (ja toki monien muidenkin, kuten sanot) väitösten ja yleistysten heittely on minun mielestäni älyllisesti laiskahkoa ja omiaan iskostumaan ihmisten päähän totuuksina. Myös sellaisten ihmisten, joilla ei todellisuudessa edes ole omakohtaisia huonoja kokemuksia.
"Mutku siellä palstallakin kaikki sanoo..."
Kun lukee tätä palstaa, tulee vähän väliä vastaan ymmärtämättömien, osaamattomien ja hyvistä neuvoista kieltäytyvien ihmisten kommentoistia asioihin. Tarkoittaako se, että muunlaiset harrastajat ovat harvinainen poikkeus?
Ei. Mutta on inhimillistä antaa yhden tai kahden mädän omenan määrittää koko kori. Inhimillistä, mutta ei kovin hedelmällistä.
Ihan sovittelevassa hengessä, kaikella hellyydellä ja diggaamisella.
Kiitos ja anteeksi.
-Gone fishing-
Ompa erikoiset tappelunaiheet
Tuohan on melko paljon kiinni siitakin, missa asuu, ja mita palvelua kukakin on saanut. turha sita on tapella, etta mulla on hyvat kauppiaat, samalla kun toinen tappelee etta mullapa onkin huonot..
Jos lahin akvaarioihin erikoistunut liike on 300km paassa, ei sinne ihan joka pv paase, varsinkaan jos ei omista autoa. Paakaupunkiseudulla taas esim. on varmaankin monta erikoisliiketta, jossa on asiantuntevaa vakea.
Kaikkeahan ei kukaan voi tietaa, mutta mielestani jos jotakin myy, pitaisi tietaa mita myy! Jos ei ole kiinnostusta opiskella kalojen vesivaatimuksia tm. Ei pida ottaa valikoimiin sellasia kaloja. Onneksi monissa kaloja myyvissa liikkeissa on perusohjeistus kalasta myyntialtaan reunassa teipattuna. Siis sellanen pikkulappunen, jossa on lampotila, ph, onko parvikala jne.
Itse ihmettelen sita, miten paljon kultiksia on elainkaupoissa myynnissa. Kuinka monella on oikeasti niin iso allas? Sama kun myytais jotakin jattilaismaisia plekoja jatkuvalla syotolla.
Tietenkin onhan ostajallakin vastuunsa, mutta jos kauppias puhuu omien sanojensa mukaan vakaan kokemuksen pohjalta, ja kertoo aivan painvastaista kuin kirja josta olen juuri lukenut vaatimukset, kumpaa uskoa? Varmankin kauppiasta, ja mielestani nain pitaisi olla. Jos kauppias ei ole varma jostakin, pitaisi hanella olla vaikkapa jonkin asiantuntevan kauppiaan ja kalakasvattajan kokoama kalasto-opas, josta sitten voi katsoa miten asia on, eika ruveta arvailemaan miten sattuu.
Eipa kukaan ruokakaupassakaan saa sepostaa mita sylki suuhun tuo. Ja tassa on kyse sentaan elavista elaimista!
Jos lahin akvaarioihin erikoistunut liike on 300km paassa, ei sinne ihan joka pv paase, varsinkaan jos ei omista autoa. Paakaupunkiseudulla taas esim. on varmaankin monta erikoisliiketta, jossa on asiantuntevaa vakea.
Kaikkeahan ei kukaan voi tietaa, mutta mielestani jos jotakin myy, pitaisi tietaa mita myy! Jos ei ole kiinnostusta opiskella kalojen vesivaatimuksia tm. Ei pida ottaa valikoimiin sellasia kaloja. Onneksi monissa kaloja myyvissa liikkeissa on perusohjeistus kalasta myyntialtaan reunassa teipattuna. Siis sellanen pikkulappunen, jossa on lampotila, ph, onko parvikala jne.
Itse ihmettelen sita, miten paljon kultiksia on elainkaupoissa myynnissa. Kuinka monella on oikeasti niin iso allas? Sama kun myytais jotakin jattilaismaisia plekoja jatkuvalla syotolla.
Tietenkin onhan ostajallakin vastuunsa, mutta jos kauppias puhuu omien sanojensa mukaan vakaan kokemuksen pohjalta, ja kertoo aivan painvastaista kuin kirja josta olen juuri lukenut vaatimukset, kumpaa uskoa? Varmankin kauppiasta, ja mielestani nain pitaisi olla. Jos kauppias ei ole varma jostakin, pitaisi hanella olla vaikkapa jonkin asiantuntevan kauppiaan ja kalakasvattajan kokoama kalasto-opas, josta sitten voi katsoa miten asia on, eika ruveta arvailemaan miten sattuu.
Eipa kukaan ruokakaupassakaan saa sepostaa mita sylki suuhun tuo. Ja tassa on kyse sentaan elavista elaimista!
*laa la laa*
Lahden Blackbullissa oli MUSTIA lehtikaloja! Onko tammonen vari ihan yleinenkin? Oli nimittain todella upean nakosia, harmi vaan kun ei viela ole tilaa moisille kaunokaisille
Ei suinkaan nuo varjattyja ole tm.?
Jos lehtiksia ostaa parven esim.tuostakin joukkiosta, samasta laumasta, eikos niista tule sisasiittosia kun ne alkaa kutemaan?Poikasista siis
Jos lehtiksia ostaa parven esim.tuostakin joukkiosta, samasta laumasta, eikos niista tule sisasiittosia kun ne alkaa kutemaan?Poikasista siis
*laa la laa*
Mustat lehtikalat ovat jalostettuja siihen pisteeseen, että musta väri dominoi koko kroppaa. Värjäämistä tuskin tarvitsee pelätä
(toivottavasti se ei sentään lehtiksiin ole vielä ehtinyt
)
Kaupassa oleva parvi samanvärisiä pikkuisia on usein yhtä kuin yksi poikue, on siis ihan kannattavaa hankkia nuoria kaloja eri kaupoista, vaikkapa ihan eri värisinäkin jos se ei estetiikan tajua häiritse. Tosin varsinkin pienemmillä paikkakunnilla lienee ihan tavallista että sama kasvattaja on kuskannut kasvattejaan kaikkiin alueen kauppoihin. Voihan sitä kalan alkuperää vaikka sitten ihan kysäistä
Pakko muuten sanoa sanasensa vielä tähän keskuseteluun syntyneeseen OT-rönsyyn... Ei pahalla ketään kohtaan, mutta joskus pistää silmään tämä "tarkista kaikki ensin aqua-webistä, ennen kuin teet mitään muuta" -asenne. En todellakaan väheksy tänne kirjoittelevien osaamista ja tietämystä, olenpa täältä itsekin saanut paljon hyviä vinkkejä ja neuvoja, ja jakanut omaa vaatimatonta tietouttani muillekin, mutta ehkä joskus tämä palstan yhteisöllisyyden tunne paisuu turhan suuriin sfääreihin. Joka tapauksessahan suurin osa palstalaisista lienee kuitenkin ihan riviharrastajia, vaikka onhan täällä toki monta "ihan oikeaa" alansa guruakin joukossa
Olen myös törmännyt eläinkaupoissa annettuihin älyttömiin ohjeistuksiin (onneksi omassa vakioliikkeessä on asiat ainakin omalla kohdallani olleet kunnossa) mutta edelleen, en koe järkeväksi yleistää, että kauppiailta saadut ohjeet ovat AINA vääriä ja täältä saadut ohjeet ovat AINA oikeita. Eiköhän tuo ole kiinni ihan siitä, kuka neuvoo, oli sitten kauppias tai armoitettu aqua-webbiläinen. Tämäkin kun lopulta on vain keskustelupalsta, ei mikään kristallinkirkkaita ja aina paikkansa pitäviä totuuksia suoltava ihmevekotin. Ihmisiähän me kaikki täällä vaan ollaan, ja keskustellaan meille rakkaasta aiheesta, hetkittäisistä erimielisyyksistä huolimatta![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kaupassa oleva parvi samanvärisiä pikkuisia on usein yhtä kuin yksi poikue, on siis ihan kannattavaa hankkia nuoria kaloja eri kaupoista, vaikkapa ihan eri värisinäkin jos se ei estetiikan tajua häiritse. Tosin varsinkin pienemmillä paikkakunnilla lienee ihan tavallista että sama kasvattaja on kuskannut kasvattejaan kaikkiin alueen kauppoihin. Voihan sitä kalan alkuperää vaikka sitten ihan kysäistä
Pakko muuten sanoa sanasensa vielä tähän keskuseteluun syntyneeseen OT-rönsyyn... Ei pahalla ketään kohtaan, mutta joskus pistää silmään tämä "tarkista kaikki ensin aqua-webistä, ennen kuin teet mitään muuta" -asenne. En todellakaan väheksy tänne kirjoittelevien osaamista ja tietämystä, olenpa täältä itsekin saanut paljon hyviä vinkkejä ja neuvoja, ja jakanut omaa vaatimatonta tietouttani muillekin, mutta ehkä joskus tämä palstan yhteisöllisyyden tunne paisuu turhan suuriin sfääreihin. Joka tapauksessahan suurin osa palstalaisista lienee kuitenkin ihan riviharrastajia, vaikka onhan täällä toki monta "ihan oikeaa" alansa guruakin joukossa
Olen myös törmännyt eläinkaupoissa annettuihin älyttömiin ohjeistuksiin (onneksi omassa vakioliikkeessä on asiat ainakin omalla kohdallani olleet kunnossa) mutta edelleen, en koe järkeväksi yleistää, että kauppiailta saadut ohjeet ovat AINA vääriä ja täältä saadut ohjeet ovat AINA oikeita. Eiköhän tuo ole kiinni ihan siitä, kuka neuvoo, oli sitten kauppias tai armoitettu aqua-webbiläinen. Tämäkin kun lopulta on vain keskustelupalsta, ei mikään kristallinkirkkaita ja aina paikkansa pitäviä totuuksia suoltava ihmevekotin. Ihmisiähän me kaikki täällä vaan ollaan, ja keskustellaan meille rakkaasta aiheesta, hetkittäisistä erimielisyyksistä huolimatta
Naen sieluni silmin tulevassa akvassa mustia lehtikaloja ja pari peruslehtista(se harmaa mustilla raidoilla)..Voi itku kun ei ole viela varaa ostaa sita isoa pyttya, snuf! Oli melko mukava akvapaketti samaisessa kaupassa, olisiko ollut 350l. tm. kaikkineen, mutta kun pitaa olla koyha opiskelija
Tuommosen voisi alkajaisiksi ottaa, ja sitten kun olen iso ja rikas, niin se puoli kuutiota ja risat olisi oikein messeva juttu..
Oli kylla tosi upeita. Mitenkahan jos musta ja tavis kutee, kuinka dominoiva tuo perusvari on? Lieko tulis ollenkaan mustia muksuja

---------------------
Kuinka nopeasti tuommoset 3-4cm lehtikset kasvaa tayteen mittaansa? Mietiskelin vaan sellasta, etta kuinka kauan tuollaista parvea pystyisi pitamaan 128l. altaassa ennen isompan vaihtoa?
300-500 litraisen(riippuen muodosta/akvaaripakettitarjouksista jne) hankinta voisi olla ajankohtaista vuoden sisalla. Lahinna kiinni rahansaastosta
Ai niin, miksi monet kokeneet akvaristit pitavat lehtikalaa vahan sellasena aloittelijan innostuksen kohteena ja tylsana? Eikos helppous ole vaan hyva juttu
Itsea kiehtoo kovasti se ylvas olemus ja arvokkuuss, aivan taydellinen akvaarion paatahti
Kaunis kala!
Tuommosen voisi alkajaisiksi ottaa, ja sitten kun olen iso ja rikas, niin se puoli kuutiota ja risat olisi oikein messeva juttu..
Oli kylla tosi upeita. Mitenkahan jos musta ja tavis kutee, kuinka dominoiva tuo perusvari on? Lieko tulis ollenkaan mustia muksuja
---------------------
Kuinka nopeasti tuommoset 3-4cm lehtikset kasvaa tayteen mittaansa? Mietiskelin vaan sellasta, etta kuinka kauan tuollaista parvea pystyisi pitamaan 128l. altaassa ennen isompan vaihtoa?
300-500 litraisen(riippuen muodosta/akvaaripakettitarjouksista jne) hankinta voisi olla ajankohtaista vuoden sisalla. Lahinna kiinni rahansaastosta
Ai niin, miksi monet kokeneet akvaristit pitavat lehtikalaa vahan sellasena aloittelijan innostuksen kohteena ja tylsana? Eikos helppous ole vaan hyva juttu
*laa la laa*