Kyhmyotsa akvaariossa?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jerman83
Starting Member
Starting Member

Kyhmyotsa akvaariossa?

Viesti Kirjoittaja Jerman83 »

Kysyisin onko kyhmyotsa vaikea akvaariokala ensikertalaiselle?
ja onko muilla kokemusta perjääkö kyhmyotsa ja lehtikala keskenään?

Kohta tulee akvaario ja vermeet ja olisi jo näin etukäteen hyvä saada lisätietoa, kiitos
adaina
Member
Member

Viesti Kirjoittaja adaina »

Minulla on kyhmyotsapariskunta nuorien lehtikalojen seurassa 240l akvaariossa, tähän mennessä ei ole mitään häiriköintiä ilmennyt.
Jonkun verran alkoi kuoppia pohjaan ilmestymään, kun sain toisen parin myytyä, mutta ei pahasti. Saa sitten nähdä mitä tapahtuu, jos joku alkaa kutemaan...
Kyhmyotsat on olleet rauhallisia mukavia asukkaita, vaikka tosi ahneita, palettienkaan kanssa ei tullut mitään riitoja.
Minkä kokoisen altaan olet hommaamassa?
Jerman83
Starting Member
Starting Member

kiitoksia vastauksesta... mulle tulee juwelin rio 240litraa, siihen 2026 ulko- ja 2048 sisä suodatin.

Mä ajattelin aluksi 2 kyhmyotsaa ja muutaman lehtikalan, joista lopuksi valitsen soveltuvan altaaseen jäävän parin.. sit parven kiilakylkiä (n.20kpl) ja muutama monni.. miltä vaikuttaa vai pitäisikö vähän karsia

mitäs muita kaloja sulla on siellä? mietin sopiikohan kyhmyotsa ja pleko samoille alueille??
harrih
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja harrih »

Jerman83 kirjoitti: mietin sopiikohan kyhmyotsa ja pleko samoille alueille??
Miulla on 200 litrasessa altaassa kyhmyotsia ja partamonni. Partis sai aluksi kyytiä varsin paljon, mutta meno on rauhoittunut ajanmyötä. Nykyään partis saa kyytiä, jos menee liian lähelle kyhmyjen lempipaikkoja tai ruoka-apajia.
/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
Yksi iso vatsalihas on parempi kuin kuusi pientä.

Hartsa
Jerman83
Starting Member
Starting Member

Että järkevämpää olisi ottaa monta pinehköä monnia kuin yksi suurempi pleko kyhmyotsien kanssa.. en paljoa tiedä mutta luulisi pienillä olevan enemmän liikkumatilaa...

mitenkäs kasvit? pysyykö ne pohjassa vai repiikö kyhmyotsat ne sieltä helposti?
adaina
Member
Member

Minulla on partamonni, joka oli jo iso, kun kyhmyotsat tulivat, ei ole häiriköintiä havaittu kumpaankaan suuntaan.

Muina kaloina monnisia, piikkisilmiä (jotka myyn), mustatetroja, yksinäinen tiikeribarbi (ei löydy kotia tälle), yksinäinen keltarihma (jonka myyn myös heti, jos ongelmia tulee) ja pari kääpiörihmaa, sekä nämä lehtikalat, joista loput myyn, kunhan pari muodostuu, ellen löydä sitä ennen isompaa allasta.
Piikkisilmät myyn kalaston selkeyttämiseksi, en minkään ongelmien takia.

Minulla eivät ole kyhmyt kasveja nyhtäneet, eivätkä kuoppia kaivelleet.

Riittävästi piiloja näille sitten, jos päädyt ottamaan, tykkäävät kivenkoloista :)
harrih
Junior Member
Junior Member

Minun uros kyhmy taas on kaivavaa sorttia. Kaikki hiekat takalasin luota kannetaan pois. Ja kaikkien isojen kivien aluset on kaivettu tunneleita täyteen.

Kasvit oon istuttanu sellasiin paikkoihin, joihin kyhmy kantaa hiekkaa ja joissa en oo nähny sen kaivelevan. Näin kasvit on pysyneet pohjassa. Jos yrittää istuttaa sellaiseen paikkaan jossa kyhmy tykkää kaivella, ovat kasvit yön jälkeen pinnassa. Kaivamista voi toki hillitä myös kasaamalla kiviä kasvien juurille.

Hartsa
Jerman83
Starting Member
Starting Member

Jees pistin mietintämyssyn päähän ja rupesin miettimään akvaariokala kokonaisuutta. Kertokaa ihmeessä mielipiteenne onko huonoja ratkaisuja koska ensimmäistä kertaa akvaariota pystyttelen.

eli tämä kalasto mielessä:

2 Lehtikalaa
2 Kyhmyotsaa
5 Helmimonnista
5 punamonnista
20 kiilakylkeä

ja akvaarion koko on 240 litraa..
miltä vaikuttaa, toivottavasti ei ihan utopistinen ajatus
adaina
Member
Member

Kuulostaa kyllä ihan hyvältä minun mielestä, mutta monniset ei välttämättä viihdy niin hyvin sekaparvessa, kuin jos olisi enemmän samaa lajia. Itselläni puna- ja leobardimonnisia (4 molempia), enimmäkseen pyörivät samanlajisten lähistöllä. Jos saisin hommattua sen isomman altaan, ottaisin 4 lisää molempia lajeja.
Jerman83
Starting Member
Starting Member

eli voisi olla parempi jos ottaisi vain toista lajia monnisia mutta suuremman parven... hmmm maybe :)

onko nuo listan kalat teidän mielestä kuinka vaikeahoitoisia, en tosiaankaan ole vielä akvaariota pitänyt ennen.

Kyhmyotsat ilmeisesti tarvitsevat paljon luolia ja suuren virtauksen.
tarkoittaako tämä että sisä- ja ulkosuodatin pitäisi laittaa samalle seinustalle antamaan virtausta.
monesti kun olen huomannut että sisä- ja ulkosuodatin on eri seinustoilla?!

miten muut kalat ottavat kovan virtauksen voi ovatko siitä millänsäkään vai voiko kyhmyotsia pitää myös pienempivirtaisessa akvaariossa?

Kiitos hyvistä vinkeistä. Voisi suoriltakäsin tehdä paljon virheitä
adaina
Member
Member

Aika helppoja lajeja nuo on.
Minulla on 120x 45 pinta-alalla pari ruukunpuolikasta, iso kanto ja luola, sekä runsaasti kasveja.
Minulla ei kyllä mitenkään erityisen voimakasta virtausta ole, mutta olen ajatellut kokeilla minkälaisen vaikutuksen sen lisääminen noihin tekisi.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Kyhmyt voivat myös olla hankalia

Viesti Kirjoittaja Jani »

Minä otin altaaseeni 3 kpl kyhmyotsia. Taisivat kaikki olla koiraita ja yksi oli sitten lauman jehuna. Jehu rupesi ajamaan muita lajitovereitaan takaa ja näykki mm. sampimonneja ja timanttitonkijoita jos ne menivät liian lähelle. Viimeinen pisara oli, että kyhmyotsa päätti alkaa näykkimään riikinkukkorauskuani. Ilkeä kyhmyotsa käytännössä jyrsi paloja irti rauskun herkästä ihonreunuksista. Pistin kyhmyotsan kylmäksi Janin metodilla (tm) ja rausku huokaisi helpotuksesta.

No eipä aikaakaan kun toinen hengissäolevista kyhmyistä päätti seurata ensimmäisen jehun pyrstönjälkiä: kala muutti värit hienon tummaksi ja kyhmykin tuntui kasvavan. Sitten alkoi rauskun nypintä-->kala kiertoon. Kolmas ja viimeinen altaan kyhmyotsa ei ole alkanut nyppimään. Se antaa muiden kalojen olla rauhassa ja on oikein mukava kala. Liekkö huomasi, ettei kannata mun kanssa ruveta pelleilemään :P Eli jälleen kerran on todettava, että ahvenet ovat yksilöitä, osa on mukavia osa taas ei 8O
Jerman83
Starting Member
Starting Member

heh, toivotaan että tulee sopuisa pari, ettei ihan kylmäksi joudu laittamaan :)

Ehkä vähän tyhmä kysymys mutta onko ne luolat mistä kyhmyt tykkää umpinaisia luolia vai sellaisia joista pääsee uimaan läpi?

ja jos tekee kivirakennelmia niin kannattaako rakenne liimata silikonilla vai jaksaako kivet liikkua jos kalat esim tonkivat rakennelman kulmasta hiekan.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Silikooni ja kivet

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kivet eivät pysy kauaa silikoonilla. Tee mieluummin kunnon jämäkkä rakenne kivistä, joka kestää ympäriltä kaivamisen. Kyhmyotsa osaa kyllä kaivella soppelin luolan myös kannon kupeeseen jne. , eli se ei välttämättä tarvitse valmiiksi kyhättyä luolaa. Minun yksilöni elelee ympäri allasta, eikä ole ominut yhtä paikkaa itselleen. Oleskeluun oikeastaan tuntuu käyvän parhaiten ihan kannon alus tai muu suojaisa paikka.
~~Anna~~
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ~~Anna~~ »

Moi,
Mäkin varmaan hankin kyhmyotsa parisiskunnan sitte ensi kesän loppupuolella. Eli sellainen olisi kysymys, että paljon suunnilleen yhdelle pariskunnalle pitäisi litroja olla, kun muita kaloja en ottaisi sitten?
~Ann
~~Anna~~
Junior Member
Junior Member

Ainiin ja se vielä että minkä ikäisinä ja millaisissa olosuhteissa ne kyhmyt sitten poikivat?
Kiitos paljon kaikille [;)]
~Ann
harrih
Junior Member
Junior Member

~~Anna~~ kirjoitti:Moi,
Mäkin varmaan hankin kyhmyotsa parisiskunnan sitte ensi kesän loppupuolella. Eli sellainen olisi kysymys, että paljon suunnilleen yhdelle pariskunnalle pitäisi litroja olla, kun muita kaloja en ottaisi sitten?
Moi!
Itse pähkäilin saman kysymyksen kanssa aikanaan ja tässä siitä käytyä keskustelua. Miulla kyhmyjen altaana on 220 litrainen ja metrin mittainen allas.

Hartsa
Mastacembalus
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mastacembalus »

~~Anna~~ kirjoitti:Ainiin ja se vielä että minkä ikäisinä ja millaisissa olosuhteissa ne kyhmyt sitten poikivat?
Kiitos paljon kaikille [;)]
N. vuoden ikäisinä tuli ensimmäinen kutu. tosi päteviä suojelemaan poikasiaan, joten kannattaa itse harventaaa poikuetta jo varhaisvaiheessa jos ei ole tietoa varmasta menekistä poikasille (Nimimerkillä 15 kyhmyotsaa, kuka haluaa muutaman?). Kun vähän kasvavat, niitä on tosi vaikea saada kiinni...
Olosuhteet eivät ole ilmeisesti kovin merkittävät, joku oli saanut malawialtaassa kutemaan, itselläni perushapan afrikan geotooppi pehmeävesiakvaario.

Ja niinkuin jo siinä toisessa keskustelussa mainitsin, aikuiskoko koiraalla yli 15cm, suuhun mahtuu kokonainen katkarapu ja varmaan pieni tetrakin.

Ehdottomasti ovat kuitenkin mitä mukavin kalalaji, kestävä, vaatimaton, hieno ja ennen kaikkea hauska otus. Suosikkikirjoahveniani.
Niin
~~Anna~~
Junior Member
Junior Member

Ookkei, kiitos kummallekkin paljon, luin tuolta linkistä nuo ja nyt tiedän suunnilleen millasen ostan ja että tuo vähän yli 100 litrainen sopii vain sitten karantteeni altaaksi jos tarvitsee.. [;)]
Ja juu jostain lehdestäkin joskus luin että suojelee poikasia. Vuoden ikäisinä jo, ohoh, kivaa :)
No pitääkin sitten katsoa kesälomalla sitä uuden altaan etsimistä..
Kiitos paljon!
~Ann
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”