Mihinkäs kalat?
Valvoja: Moderaattorit
Mihinkäs kalat?
Seuraava kysymys et mihinkäs ihmeeseen laitan kalat ja kasvit jos vaihdan/vaihdatan silikonit kun en sattumoisin omista kahta akvaa?
Silikoneista
Mulla on kohtuullisen vanha akva, ehkä 8 vuotta (ostin käytetyn). Eikä ole tullut mieleen nuo silikonit... Pitäisköhän niille tehdä jotain? Näyttävät olevan ehjät, mutta pitäiskö ne uusia tietyin väliajoin??
"Eläminen on kallista, mutta hintaan sisältyy matka auringon ympäri kerran vuodessa"
Mie oon "varmuuden vuoksi" uusituttanut kaikista käytettynä ostetuista altaista silikonit, eipä tarvitse sitten niitä ihan heti miettiä uudestaan. Ja silloinhan ne on kätevä vaihtaa, saa antaa rauhassa kuivuakin. Eipä niillä taida olla mitään maagista aikaväliä, miten usein uusiminen pitäisi tehdä, jotkut suosittelevat uusimaan 10 vuoden välein, jotkut vasta sitten kun todella näyttää olevan tarvetta. Kannattaa kokeilla saumojen reunoja, onko rispaantuneet? Ja onko itse silikoni kimmoisan tuntuista? Joskus on näitäkin juttuja että leväraapalla on onnistuttu viiltelemään saumatkin "kuntoon". Samoin kannattaa katsoa, ettei saumojen väliin ole päässyt kasvamaan levää, se aiheuttaa usein ennen pitkää vuotoja.
Re: Silikoneista
Henkilökohtainen mielipiteeni on että hyviä silikoneja ei kannata vaihtaa. Eli jos sisäsaumat on ehjät, niissä ei ole minkäänlaisia rakoja tai halkeamia, eikä ne ole haperon oloiset, jättäisin itse silikonit vaihtamatta.tartsu kirjoitti:Mulla on kohtuullisen vanha akva, ehkä 8 vuotta (ostin käytetyn). Eikä ole tullut mieleen nuo silikonit... Pitäisköhän niille tehdä jotain? Näyttävät olevan ehjät, mutta pitäiskö ne uusia tietyin väliajoin??
Jos taas siellä on yksikin pieni rako tai halkeama, ne kannattaa ilman muuta vaihtaa. Mitättömänkin tuntuiseen halkeamaan kasvaa levää, ja se laajenee jo ehkä pelkän vedenpaineenkin vaikutuksesta pikkuhiljaa - kunnes allas alkaa vuotaa.
Toinen yhtä oikea mielipide on se että vanhat silikonit kannattaa vaihtaa silloin kun allas on tyhjä. Onpahan sitten tehty, eikä tarvitse murehtia asiaa ainakaan muutamaan vuoteen. On myös huomattavasti helpompaa ja stressittömämpää kuin kalallisen akvaarion korjaamisoperaatio (sekä mahdollisesti vesivahingon korjaaminen). Eikä ole edes kallista, kun itse tekee.
Eli tutkipa tarkkaan sisäsaumoja, ja tee miten parhaaksi näet.
edit: Ehditkin jo vastata että allas ei ole tyhjillään. Siinä tapauksessa en osaa sanoa tuohon juuta eikä jaata, pelkän iän perusteella silikoneista on hankala sanoa yhtään mitään: Toisilla ne saattaa olla vaihtokunnossa jo viiden vuoden jälkeen, kun toisilla ne kestää vuotamatta yli kaksikymmentä vuotta. Alkuperäisten saumojen kunto, ja akvaarion hoito vaikuttaa silikonien käyttöikään niin paljon.
silikoneista
Kiitti neuvoista. Minäpä tutkin asiaa heti huomenna. Uskoisin, että silikonit ovat ehjät. Haperoilta ne eivät ainakaan tunnu. Toivottavasti ei ole aihetta huoleen. Tällai yöllä juurikin kannattaa ryhtyä miettimään mahdollisia vuotoja....
nimimerkki painajaisia ensi yöksi
nimimerkki painajaisia ensi yöksi
"Eläminen on kallista, mutta hintaan sisältyy matka auringon ympäri kerran vuodessa"