Kasvipuolta unohtamatta. Allas tulee olemaan noin 80-100 litrainen.
Valvoja: Moderaattorit
Minä kun olen pitänyt vedenpintaa suht korkealla mutta aina niitä munaryppäitä tulee lisää. lisää ja lisää. :/ Nytkin yks tuolla.ParratonMonni kirjoitti:Kansilasit tai verkko altaan päällä joo on tärkeä. Samoin altaassa on oltava tyhjää tilaa n. 7 cm vedenpinnan yllä, jos haluat munaryppäitä.
Eläviin kasveihin omput eivät kovin herkästi käy käsiksi, jos muuta syötävää riittää. Mutta intianvesitähdikki ja tiikerilumme ovat ainakin minulla maistuneet poikasille (poikaset ovat ahneimpia elävien kasvien suhteen). Samoin pikkulimaska on kotiloiden herkkua, mutta sen syömisestä ei kukaan akvaarionpitäjä lie pahoillaan. Tyystin rauhaan ovat jääneet mm. kääpiökeihäslehti ja rusolehti.
Vesiarvojen heitoille tuntuvat omput olevan melko herkkiä: meilläpäin esim. keväisin ja syksyisin, jolloin kraanaveden laatu heittää, on ihan välttämätöntä lisätä vedenparannusainetta.
Muuten tykkäävät hapekkaasta ja raikkaasta vedestä, ilmastin tai suodattimen ulostulo ovat suosittuja leikkipaikkoja.
Jos haluat kotiloiden liehuvan täydessä komeudessaan tuntosarvineen, älä laita lainkaan keski/pintaveden kaloja samaan altaaseen. Kotilot pärjäävät kyllä niidenkin kanssa, mutta ovat huomattavan varovaisia tuntosarviensa kanssa verrattuna "turvalliseen" altaaseen.
Tietty pohjakalat. Ne eivät (ainakaan minun kokemuksen mukaan) nypi.maximoves kirjoitti:Omppujen tuntosarvet valitettavasti houkuttavat valtaosaa muista kaloista nyppimään, joten kovin montaa kalakaveria ei ole, sille ei vain voi mitään. Että vaihtoehtoja ei vain ole, mikäli haluat omppujen pysyvä kunnossa.