Vedenparannusaineista

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kerry74
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Vedenparannusaineista

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Käytättekö niitä ja kuinka tarpeellisia ovat? Kuinka kauan seisotatte vettä puhdistaessanne akvaanne? [:I] Itse olen seisottanut vuorokauden, mutta luin, että tunti, parikin riittää, mikä on teidän tapanne? Olen juuri vasta saapunut tänne käyttäjäksi ja aivan vielä pihalla näistä akva-asioista, mutta opettelen kovasti..... :P
Lunatic
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lunatic »

Käytän vettä vaihtaessa. Itselläni on sellaista, joka muuttaa vesijohtoveden heti kaloille ja kasveille sopivaksi. Ei tarvitse seisotella siis ollenkaan. Riippuu vedenlaadusta, jotkut eivät käytä ollenkaan.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Tässä keskustelua vedenparannusaineen käyttämisestä.
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

En käytä.

Enkä myöskään seisota vettä ennen veden vaihtoa.

Kuntamme rauta ja kloori pitoisuudet ovat niin pienet ettei moisia menettelyjä tarvita.

Näin taitaa olla useimmissa kaupungeissa paitsi ainakin hesassa ja turkkusessa, mitä täältä on saanut kommenteista lukea.
Myöskin usein oman kaivon vesi on todettu kovin rauta/kalkki pitoiseksi :?
tartsu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tartsu »

Käytän. Aiemmin oli Haloex (on tosi riittoisa) ja nyt Junglen Start right. Minä ainakin uskon ettei siitä mitään haittaakaan ole.
Vettä en ole koskaan seisottanut.
"Eläminen on kallista, mutta hintaan sisältyy matka auringon ympäri kerran vuodessa"
kairai1
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kairai1 »

Tammikuusta alkaen olen porskutellut uuden akvani kanssa ilman vedenparannusainetta, turveuutetta olen lisännyt koska kalani siitä tykkäävät. Välillä olen antanut veden hetken seisoa ämpärissä mutta melkeinpä se suoraan altaaseen roiskastaan.

Nyt meinaan ostaa sitä vedenparannusainetta ja katsoa näkyykö vaikutusta/eroa. Hyvin on kyllä mennyt mutta epävarma asian suhteen olen..
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mitä turveuutetta käytät? Tuli vaan mieleen et jbl:n aquadrop:ssa on mukana myös vedenparannusaine.

Kuten tuossa aikasemmin tuli jo ilmi, vedenparannusaineen käyttö on puhtaasti vesijohtoveden laadusta kiinni. Esim täällä raumalla ei voi kuvitellakkaan pitävänsä kaloja ilman vedenparannusta. Huomaa hvyin töissä. Jos on vedenvaihdon yhteydessä jääny liemi lisäämättä yhdestä altaasta, lilluu siellä takuuvarmasti vainajia seuraavana aamuna.
kairai1
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kairai1 »

Käytössä tällä hetkellä on se Tetra ToruMin turveuute, aikomus olisi hankkia niitä JBL:n turveuutetabletteja kunhan akvaariokauppani niitä saa tilattua. Tässä purnukassa lukee että suositellaan sitä vedenparannusaineen käyttöä.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Käytän Tetran vedenparannusainetta, sillä vedessämme on lisättynä klooria. Myös turveuutetta tulee laitettua. Ja noitahan tulee lisättyä viikottain vedenvaihdon yhteydessä.
helzy
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

Minä en käytä vedenparannusaineita. Vain PMDD:tä lannoitukseen viikottaisten vedenvaihtojen yhteydessä. Mitään ongelmia ei ole ollut, kalat terveitä, eikä mystisiä kuolemia. Kai se jossain määrin on uskon asia, käyttääkö vai ei. Tietysti asia on toinen, jos vedessä on jotakin yhdisteitä, jotka pitää saada hajotettua, jotteivät ole kaloille ym. vaarallisia.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

helzy kirjoitti:Kai se jossain määrin on uskon asia, käyttääkö vai ei. Tietysti asia on toinen, jos vedessä on jotakin yhdisteitä, jotka pitää saada hajotettua, jotteivät ole kaloille ym. vaarallisia.
Ei ole kyseessä mikään uskon asia :roll: Todellisuudessa vedenparannusaineet vaikuttavat vedessä olevaan klooriin ja raskametalleihin. Vaikuttavat myös kalojen limakalvoihin myönteisesti ja näin vähentävät sairastumisriskiä.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

En käytä vedenparannusaineita, vesi on hyvää ilman mitään litkuja. Turveuutteen lisäämistä voisi harkita, mutta sitten joutuisin läträämään turpeen ja kattiloiden kanssa keittiössä, joten ei kiitos.
marru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marru »

:| Minä käytän tetran aqua-safea, mutta vain puolet ohjeen mukaisesta määrästä, eikä ole ollut mitään tauteja sen kummemmin.vettä en seisota ollenkaan. Harkitsen vakavasti kokonaan aineen lopettamista täällä käytyjen keskustelujen perusteella, koska vesi liene täällä lapissakin sen verran hyvää, ettei ehkä tarvitese mitään.. 8O
suo siellä vetelä täällä
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Käytän Seran Aquatania silloin harvoin kun käytän. Välillä vesijohtovesi haiskahtaa vähän uimahallille.
Lorottelen uuden veden suoraan akvaarioon. Kaadan vedenparannusaineen akvaarioon siinä samalla kun hulautan kasviravinnettakin sinne.
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Mielestäni turhaa rahan haaskausta mutta kukin saa taaplata tyylillään.

Vedenparannus aineita ei tarvita jos kunnan vesi on raudasta ja kloorista niin vähäistä ettei sitä esiinny muutamaa milligrammaa enempää litraa kohden. Joidenkin kaupunkien vesistä puhutaan jopa mikrogrammoista, niin puhdasta vesi saattaa olla.
Tuo millian mainitsema haju on hyvä indikaattori kloorille :)
Akvaarion oma bakteerikanta joka herää eloon akvaariota kypsytettäessä takaa kaloille oikeat vesi olosuhteet jos harrastajalla on säännölliset hoitorutiinit hanskassa :P

Turveuute on myös turhaa jos akvaariossa on kantoja joista irtoaa pikku hiljaa veteen kannon karstaa ja kuorta.
Kalat joille vaaditaan turvelisä voi tehdä niin ettei pese ostamaansa mangrove kantoa niin huolellisesti, että se värjää veden ruskehtavaksi, se on ihan riittävä turvelisä kaloille.

Kaupallisen turvelisän siis pitäisi kenties värjätä oikein annosteltuna vedenkin :? liian vähäinen annostelu on rahan haaskuuta [;)]
Tätä en voi tietää koska en ole noihin rahareikiin haaskannut senttejäni :mrgreen:

"Kyllähän akvakauppias myisi vaikka kuun taivaalta jos asiakas haluaisi oikeaa kuun valoa akvaarionsa aamu/ilta efektiksi." Onneksi on halvempiakin keinoja 8-)
kerry74
Member
Member

kiitokset kaikille vastaajille!

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Tässä tuli vähän eriäviä mielipiteitä, mutta todetaan nyt, en itse varmaan tule vedenparannuainetta pahemmin käyttämään, ovat kalat voineet hyvin ilmankin. :roll: Mun pieni purkkini suureni juuri tänään 22 litralla...vaikka vieläkin se on pieni. Kunhan nuo poijaat kasvavat hommailen sitten isompaa!
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Minä käytän, koska vesijohtovesi haisee ja maistuu ajoittain kloorille. Jos näin ei olisi niin lentäisi tuokin purnukka sinne minne ne nyt yleensä lentää, mutta ei sitä viitsi lähteä leikkimään elukoiden hyvinvoinnilla.

Ikinä en ole vettä seisottanut.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Käytin aina ennen vedenparannusainetta mutta nyt olen päättänyt kokeilla ilman koska haluan luoda kaloilleni mahdollisimman luonnonmukaiset olosuhteet ja vedenparannusaineissa on kaikenmaailman kemikaaleja sekä väriaineita joille kuulemma monniset ovat erityisen herkkiä.

Seisotan aina veden väh.12 tuntia, silloinhan suurimman osan kloorista ym.pitäisi haihtua. Lisäksi laitan turvetta ulkosuodattimeen joka parantaa veden sekä laitan viitamiini tippoja veteen.

Mitä mieltä olette, onko vedenparannusaineista enemmän haittaa kuin hyötyä?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
NK
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NK »

Ainoa "parannusaine" jota käytän, on askartelukipsi platyaltaan veden kovettamiseen. Muuten moisiin aineisiin ei liene tarvetta. Enkä seisota vettä, vaan lasken suoraan letkulla altaaseen.

Jos ilmenee tarvetta veden parantamiseen, siihen löytyy yleensä aina parempi ja halvempi lääke kuin valmiit vedenparannusaineet. Esim. veden kovettamiseen askarelukipsi, kloorin ja kloramiinien hajottamiseen C-vitamiini, kalojen limakalvosuojaksi PVP, raskasmetallien hajottamiseen EDTA, HEEDTA, DPTA tai NTA, jne...

Edellisten lähde (tietenkin):
http://aquahoito.info/suomi/ohjeita/vedenp.php.
Tuolta löytyy resepti myös oman vedenparannusaineen tekemiseen (jota voi tietenkin räätälöidä oman vesijohtoveden laadun mukaan, jos tarpeen).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”