pH:n säätely ja tiputtaminen akvaariossa

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
mheinowl
Starting Member
Starting Member

pH:n säätely ja tiputtaminen akvaariossa

Viesti Kirjoittaja mheinowl »

Anteeksi, että kirjoitan, vaikka vähintään 99% aihetta sivuavista aqua-webin kirjoituksista on lukematta. Tämä on ajateltu sivujuonteeksi tuohon teemu7117:n "Alhainen KH, pH:n heittely. Yritetään korjata asia." - topicciin; selvyyden vuoksi vaan laitoin tän omaansa. Em. topicin kyllä luin, eri asia tietysti on, sisäistinkö. Arvatenkin menee jo käsiteltyjen asioiden toistoksi.

Olen paininut Kouvolan vesijohtoverkon alueella samantyyppisen (tai päinvastaisen) ongelman kanssa, eli pH ei tahdo millään asettua alle seiskaan. Olen yrittänyt (orto?)fosforihapon, köyhän miehen käänteisosmoosiveden ja hiilidioksidin sekakäytöllä.

(( Köyhän miehen käänteisosmoosi tahtoo tarkoittaa veden laskemista turpeen läpi, joka poistaa vedestä suoloja, laskee ph:n ja sähkönjohtavuuden hyvin alas sekä lisää veteen levän kasvua ehkäiseviä jotain (parkki?-) happoja. Köyhän miehen käänteisosmoosilaite on siis ämpäri, jossa on reikä pohjassa, vanua mekaanisena suodattajana pohjalla ja sen päällä turvetta, josta on laskettu vettä läpi noin 20- 500 litraa. Tuo litramäärä on siis käyttöväli, ekat vedet pitää heittää menemään eli hienojakoisin vanusta läpi tuleva muju heittää pois ja kun turve alkaa olla kovin vanhaa, alkaa se luovuttaa sitomiaan suoloja takaisin veteen eli lakata toimimasta. Köyhän miehen käänteisosmoosilaite on siis (vesijohto)veden esikäsittelylaite, joka ei ole osa akvaarion vesisysteemiä. Näin olen antanut itselleni kertoa.))

Mulla on kaksi syytä, miksi haluan ph:n olevan alle seiskan.
Ensinnäkin, olen ymmärtänyt, että typpiyhdisteet käyttäytyvät eri tavalla yli seiskan ph:ssa, eli voivat muodostaa tietyissä oloissa (hapettomassa pohjassa tiettyjen bakteerien vaikutuksesta?) myrkyllistä ammoniakkia.

Ja toisekseen Amazon- biotoopin kalat tykkäävät enemmän lievästi happamasta vedestä, kuin yli seiskan ph:sta.

Siis asiasta astialle: luulisin, että tuo kolmen hapattajan sekakäyttö olisi parempi vaihtoehto, kuin pelkkä hiilidioksidi. Fosforihaposta tosin luulisin tulevan emästen kanssa neutraloituessa fosfaatteja (onkohan näin?), joka rehevöittää vettä ja voi aiheuttaa leväongelmia.

Turvevedellä taas luulisin olevan sen hyvän puolen, että sen hapot vähentävät levien kasvumahdollisuuksia, tekevät vedestä kivemman väristä ja huonon puolen olevan sen, että sen huomattava vähäsuolaisuus eli pehmeys aiheuttaa puskuroinnin eli joidenkin suolojen lisäämisen lisätarvetta.

Mitä mieltä olette keinoista ph:n laskuun? Onko yöaikaan toimiva ilmastus eli hiilidioksidin passiivinen poisto hyvä keino hillitä ph:n vuorokautista vaihtelua, kun hiilidioksidin tulon säätelyyn ei juuri ole mahdollisuuksia.
Hiilidioksidia tulee nyt hiivapullosta, mutta viime viikolla hommasin 0,7 kg:n pulloni taas täyteen ja ostin passiivisen paineenalennushanasysteemin, joten vois vaihtaa tuohon steriilimpään pulputtimeen. Levitin on tavallaan aktiivinen, eli letku menee sisäsuodattimeen, joka hajottaa kuplat veteen.

Ja olisko korallimurska, natriumbikarbonaatti vaiko molemmat yhdessä paras keino veden puskurointikyvyn nostamiseen? Olisin nimittäin taipuvainen uskomaan, että turhan korkeana pysyttelevä pH on seurausta liian vähästä happojen käytöstä, liiasta hiilidioksidin poistumisesta pintavedenkierrossa ja akvaarion pohjan uutuudesta kuin liiasta karbonaattikovuudesta.

Allas on sama reilu 300- litrainen, josta sain aikaan sen hölmön kiistelytopicin hiljattain. Kalastoa en näe tarpeelliseksi ja mielekkääksi alkaa tässä selvittämään, mutta luulisin kalakuorman olevan vähän yläkanttiin. Kasvinkasvu puolestaan lienee vielä vähän hidasta/ pientä. Lämpötila on 28 astetta, valoa oletettavasti tarpeeksi, lannoitteita melko monipuolisesti ja pohjalla on enimmäkseen soraa. Kovuus- ja CO2- mittareita mulla on aika heikosti.
Mikko Heino
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: pH:n säätely ja tiputtaminen akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

mheinowl kirjoitti:
Mulla on kaksi syytä, miksi haluan ph:n olevan alle seiskan.
Ensinnäkin, olen ymmärtänyt, että typpiyhdisteet käyttäytyvät eri tavalla yli seiskan ph:ssa, eli voivat muodostaa tietyissä oloissa (hapettomassa pohjassa tiettyjen bakteerien vaikutuksesta?) myrkyllistä ammoniakkia.
Olen antanut itseni ymmärtää että asia on juuri päinvastoin. Olen käsittänyt että yli 7 pH on turvallisempi kuin alle 7 jossa nitrifikaatioprosessista voi tulla käänteinen. Viisaammat valaiskoot minuakin [:I

KH arvo on oleellinen tekijä pH:n muutoksissa, joten suosittelen testin ostoa. Itse sain pelkällä hiilidioksidilla pudotettua pH:ta noin puoli astetta 430 litraisessa akvaariossani. Samalla KH nousi yhdestä kahteen. (Vesijohtoveden pH 7.5 ja KH 1) Turpeella en ole saanut pH:ta laskettua koskaan.
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

Käänteinen nitrifikaatio voi tapahtua hapettomissa oloissa, pH:ta tärkeämpi denitrifikaation ehkäisijä on hapekkaat olosuhteet akvaariossa (pohjaa pöyhiessä ei tule kuplia).

Fosforihapolla saa kyllä pH:n puskuroitua alle 7, mutta sillä on kaksi heikkoutta. 1) Se on kasviravinne ja voi saada levän kasvun villiintymään 2) Kasvit kuluttavat sitä kokoajan, joten pH:n saaminen vakaaksi sen avulla voi olla hankalaa.

Rikkihappo on mielestäni parempi ratkaisu pH:n hallittuun laskemiseen. Turpeen suolanpoisto-ominaisuuksista en ole ennen kuulluut, perustuukso tämä mutuun vai johonkin, mitä on oikeasti mitattu? pH:n saaminen vakaasti alle seitsemän olevaan arvoon on ylipäätään vähän hankalaa akvaario-oloissa. Ei kovin "köyhän miehen" ratkaisu voi olla pH-perusteinen säätely hiilidioksidin levittimessä. Tällaisista systeemeistä on palstalla ollut puhetta ja joku paremmin tietävä voinee kertoa asiasta tarkemmin.

Liinanen: juurikin toisinpäin eli alle seitsemän pH:ssa suuri osa ammoniakista on ammoniumia, joka ei kaloja hirveästi hetkauta. Mitä happamampaa, sitä vähemmän ammoniakkia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”