60 L kaloja

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Platax
Starting Member
Starting Member

60 L kaloja

Viesti Kirjoittaja Platax »

Olen perustamassa 60l akvaariota. Tuon kokoiseen ei kovin paljoa kaloja mahdu, mutta jotain kuitenkin [;)] Taistelukala uroksen olen päättänyt hankkia, mutta mitä ehdottaisitte sille "kavereiksi"?
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Vaikkapa 8 kardinaalitetraa ja 3 piikkisilmää.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Miten olisi parvi hehku- tai mustatetroja, ja pohjalle vaikka parvi kääpiömonnisia?
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Mustamolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mustamolli »

Fakkenoo kirjoitti:Miten olisi parvi hehku- tai mustatetroja, ja pohjalle vaikka parvi kääpiömonnisia?
Mustatetroja 60 litraseen? 8O
Ei missään nimessä! Mustatetra on hyvin reviiritietoinen kala, joka kasvaa melko isoksi.
Itselläni on n. 140l akvaariossa 6 mustatetraa ja jokaisella oma alueensa, sille kun joku toinen poikkeaa, niin lähtö on edessä. Ruoka-aikana reviireistä ei välitetä.
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Mulla oli joskus 100l kiilaylkiä ja ovat todella kivoja, pohjalle vaikka niitä piikkisilmiä edellyttäen että hiekka on pienirakeista.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

Piti kirjoittaa musta-aavetetroja, mutta en kyllä ihan niistäkään ole varma. Eivät kyllä ole varsinainen parvikala, joten kai pari koirasta ja muutama naaras menisi. Tai 1 koiras ja 3-4 naarasta?
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Rubiinitetroja ja piikkisilmiä.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

minulla on 65 litrasessa pinnalla taistohaaremi 1u + 2n ja pohjalla perhoskirjopariskunta sekä välissä kiilakylkiparvi.

Paljon kasveja eikä rähinöitä :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Itse olen myös perustamassa 60l runsaskasvista allasta ja sinne laitan taisto uroksen (joku mahtava yksilö) ja 10-20 kääpiörasboraa sekä leväkatkiksia.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Taistohaaremi ja perhoskirjoahvenpari 65 litraisessa?! 8O Tuliko kirjoitusvirhe litroissa?
Asko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Asko »

Minulla on 70 litraisessa 25 kardinaalitetraa ja taistouros. Näyttää hyvältä... [;)] Mielestäni voit laittaa enemmän kuin tuon 8 kardinaalia jos ei tule taiston lisäksi paljon muita kaloja. Esim. 15 kardinaalia ei taatusti ole liikaa.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Fakkenoo kirjoitti:Piti kirjoittaa musta-aavetetroja, mutta en kyllä ihan niistäkään ole varma
En suosittele musta-aavetetroja taistelukalakoiraan kanssa, sillä kummatkin ovat reviiritietoisia kaloja.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

128 litraisessa musta-aavet ja taisto eivät olleet tietävinäänkään toisistaan vuoden aikana, jonka yhdessä asustelivat. Tiedä sitten, miten sitten pienemässä akvassa. Minusta tuo reviiritietous musta-aaveilla kohdistuu kyllä enemmän lajitoverihin, kun muihin kaloihin.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Fakkenoo kirjoitti:128 litraisessa musta-aavet ja taisto eivät olleet tietävinäänkään toisistaan vuoden aikana, jonka yhdessä asustelivat. Tiedä sitten, miten sitten pienemässä akvassa. Minusta tuo reviiritietous musta-aaveilla kohdistuu kyllä enemmän lajitoverihin, kun muihin kaloihin.
Sinulla varmaan on kyseisessä altaassa taistelukalanaaras? Tuolloin sopeutuvat rinnakkaiseloon. Taistelukalakoiraan käytös on täysin erilainen.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

Ei ole taistolla naista. Perhoskirjoahvenien ja kääpiörihmapariskunnan kanssa ei kyllä tullut toimeen. Mutta eikös nämä jutut ole usein yksilöstäkin kiinni. Toisella joku yhdistelmä toimii, toisella ei. [;)]
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Fakkenoo kirjoitti:Ei ole taistolla naista. Perhoskirjoahvenien ja kääpiörihmapariskunnan kanssa ei kyllä tullut toimeen. Mutta eikös nämä jutut ole usein yksilöstäkin kiinni. Toisella joku yhdistelmä toimii, toisella ei. [;)]
Täh? 8O Tarkoitin, että taistosi lienee naaraspuolinen yksilö. En kyllä voi millään uskoa koirastaistelukalaa altaaseesi.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

No usko huviksesi! :mrgreen: Koiras se on. Vuoden jatkui sopuisa yhteiselo, kunnes aaveet muuttivat isompaan. [;)]
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Arvelinkin etteivät ole enää samassa altaassa.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

Jos ei olisi isompaa ostettu, niin olisivat edelleen samassa altaassa. Ongelmia ei ollut. Ei ole kohdalle osunnut tietoa siitä, etteivät sopisi samaan. Voi toki olla, että oli jälleen kerran hyvä tuuri kalojen yhdistämisessä... :roll:
mäkrö
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mäkrö »

Mulla on kolme mustalyyramollia, kolme albiinomonnista, kaksi platya, kaksi katkarapua, yksi sammakko ja kolme tiikerikotiloa 60litraisessa. Sopiva määrä?
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Kalojen määrä ei mäkrön altaassa kuulosta sinänsä pahalta, mutta kun lajeja ja kombinaatiota miettii niin muutamia huomioita ongelmakohdista voi tehdä:

Sammakot ja kalat eivät sovi samaan altaaseen.

"Albiinomonninen" ei ole oma laji. Akvaariokaupoissa myytävät, väriltään albiinot monniset ovat yleensä joko kuparimonnisen tai täplämonnisen albiinomuotoja.
Monnisten minimiparvikoko on 5-6 yksilöä.

Molleille allas on käsittääkseni hieman pieni.
mäkrö
Starting Member
Starting Member

MKM kirjoitti:Kalojen määrä ei mäkrön altaassa kuulosta sinänsä pahalta, mutta kun lajeja ja kombinaatiota miettii niin muutamia huomioita ongelmakohdista voi tehdä:

Sammakot ja kalat eivät sovi samaan altaaseen.

"Albiinomonninen" ei ole oma laji. Akvaariokaupoissa myytävät, väriltään albiinot monniset ovat yleensä joko kuparimonnisen tai täplämonnisen albiinomuotoja.
Monnisten minimiparvikoko on 5-6 yksilöä.

Molleille allas on käsittääkseni hieman pieni.
Tästä sammakko-jutusta olen saanut jo paljon kuulla täällä. Minulle kerrottiin, että tämä sopisi akvaariooni. Vielä ei mitään ongelmia ole tullut. Ilmeisesti sammakon kakka on kaloille haitallista? Kai tässä täytyy sammakosta luopua, jos jotakin ilmaantuu?
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

mäkrö kirjoitti: Tästä sammakko-jutusta olen saanut jo paljon kuulla täällä. Minulle kerrottiin, että tämä sopisi akvaariooni. Vielä ei mitään ongelmia ole tullut. Ilmeisesti sammakon kakka on kaloille haitallista? Kai tässä täytyy sammakosta luopua, jos jotakin ilmaantuu?
Sinulle kerrottiin aqua-webissä että sammakko sopisi altaaseesi? Vai sinulle kerrottiin akvaariokaupassa että sammakko sopii altaaseesi? Yksi keskustelu sammakot & kalat yhdistelmästä:

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... t=sammakko
mäkrö
Starting Member
Starting Member

MKM kirjoitti:
mäkrö kirjoitti: Tästä sammakko-jutusta olen saanut jo paljon kuulla täällä. Minulle kerrottiin, että tämä sopisi akvaariooni. Vielä ei mitään ongelmia ole tullut. Ilmeisesti sammakon kakka on kaloille haitallista? Kai tässä täytyy sammakosta luopua, jos jotakin ilmaantuu?
Sinulle kerrottiin aqua-webissä että sammakko sopisi altaaseesi? Vai sinulle kerrottiin akvaariokaupassa että sammakko sopii altaaseesi? Yksi keskustelu sammakot & kalat yhdistelmästä:

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... t=sammakko
Siis akvaariokaupassa kerrottiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”