Olen perustamassa 60l akvaariota. Tuon kokoiseen ei kovin paljoa kaloja mahdu, mutta jotain kuitenkin Taistelukala uroksen olen päättänyt hankkia, mutta mitä ehdottaisitte sille "kavereiksi"?
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Fakkenoo kirjoitti:Miten olisi parvi hehku- tai mustatetroja, ja pohjalle vaikka parvi kääpiömonnisia?
Mustatetroja 60 litraseen?
Ei missään nimessä! Mustatetra on hyvin reviiritietoinen kala, joka kasvaa melko isoksi.
Itselläni on n. 140l akvaariossa 6 mustatetraa ja jokaisella oma alueensa, sille kun joku toinen poikkeaa, niin lähtö on edessä. Ruoka-aikana reviireistä ei välitetä.
Piti kirjoittaa musta-aavetetroja, mutta en kyllä ihan niistäkään ole varma. Eivät kyllä ole varsinainen parvikala, joten kai pari koirasta ja muutama naaras menisi. Tai 1 koiras ja 3-4 naarasta?
Itse olen myös perustamassa 60l runsaskasvista allasta ja sinne laitan taisto uroksen (joku mahtava yksilö) ja 10-20 kääpiörasboraa sekä leväkatkiksia.
Minulla on 70 litraisessa 25 kardinaalitetraa ja taistouros. Näyttää hyvältä... Mielestäni voit laittaa enemmän kuin tuon 8 kardinaalia jos ei tule taiston lisäksi paljon muita kaloja. Esim. 15 kardinaalia ei taatusti ole liikaa.
128 litraisessa musta-aavet ja taisto eivät olleet tietävinäänkään toisistaan vuoden aikana, jonka yhdessä asustelivat. Tiedä sitten, miten sitten pienemässä akvassa. Minusta tuo reviiritietous musta-aaveilla kohdistuu kyllä enemmän lajitoverihin, kun muihin kaloihin.
Fakkenoo kirjoitti:128 litraisessa musta-aavet ja taisto eivät olleet tietävinäänkään toisistaan vuoden aikana, jonka yhdessä asustelivat. Tiedä sitten, miten sitten pienemässä akvassa. Minusta tuo reviiritietous musta-aaveilla kohdistuu kyllä enemmän lajitoverihin, kun muihin kaloihin.
Sinulla varmaan on kyseisessä altaassa taistelukalanaaras? Tuolloin sopeutuvat rinnakkaiseloon. Taistelukalakoiraan käytös on täysin erilainen.
Ei ole taistolla naista. Perhoskirjoahvenien ja kääpiörihmapariskunnan kanssa ei kyllä tullut toimeen. Mutta eikös nämä jutut ole usein yksilöstäkin kiinni. Toisella joku yhdistelmä toimii, toisella ei.
Fakkenoo kirjoitti:Ei ole taistolla naista. Perhoskirjoahvenien ja kääpiörihmapariskunnan kanssa ei kyllä tullut toimeen. Mutta eikös nämä jutut ole usein yksilöstäkin kiinni. Toisella joku yhdistelmä toimii, toisella ei.
Täh? Tarkoitin, että taistosi lienee naaraspuolinen yksilö. En kyllä voi millään uskoa koirastaistelukalaa altaaseesi.
Jos ei olisi isompaa ostettu, niin olisivat edelleen samassa altaassa. Ongelmia ei ollut. Ei ole kohdalle osunnut tietoa siitä, etteivät sopisi samaan. Voi toki olla, että oli jälleen kerran hyvä tuuri kalojen yhdistämisessä...
Mulla on kolme mustalyyramollia, kolme albiinomonnista, kaksi platya, kaksi katkarapua, yksi sammakko ja kolme tiikerikotiloa 60litraisessa. Sopiva määrä?
Kalojen määrä ei mäkrön altaassa kuulosta sinänsä pahalta, mutta kun lajeja ja kombinaatiota miettii niin muutamia huomioita ongelmakohdista voi tehdä:
Sammakot ja kalat eivät sovi samaan altaaseen.
"Albiinomonninen" ei ole oma laji. Akvaariokaupoissa myytävät, väriltään albiinot monniset ovat yleensä joko kuparimonnisen tai täplämonnisen albiinomuotoja.
Monnisten minimiparvikoko on 5-6 yksilöä.
MKM kirjoitti:Kalojen määrä ei mäkrön altaassa kuulosta sinänsä pahalta, mutta kun lajeja ja kombinaatiota miettii niin muutamia huomioita ongelmakohdista voi tehdä:
Sammakot ja kalat eivät sovi samaan altaaseen.
"Albiinomonninen" ei ole oma laji. Akvaariokaupoissa myytävät, väriltään albiinot monniset ovat yleensä joko kuparimonnisen tai täplämonnisen albiinomuotoja.
Monnisten minimiparvikoko on 5-6 yksilöä.
Molleille allas on käsittääkseni hieman pieni.
Tästä sammakko-jutusta olen saanut jo paljon kuulla täällä. Minulle kerrottiin, että tämä sopisi akvaariooni. Vielä ei mitään ongelmia ole tullut. Ilmeisesti sammakon kakka on kaloille haitallista? Kai tässä täytyy sammakosta luopua, jos jotakin ilmaantuu?
mäkrö kirjoitti:
Tästä sammakko-jutusta olen saanut jo paljon kuulla täällä. Minulle kerrottiin, että tämä sopisi akvaariooni. Vielä ei mitään ongelmia ole tullut. Ilmeisesti sammakon kakka on kaloille haitallista? Kai tässä täytyy sammakosta luopua, jos jotakin ilmaantuu?
Sinulle kerrottiin aqua-webissä että sammakko sopisi altaaseesi? Vai sinulle kerrottiin akvaariokaupassa että sammakko sopii altaaseesi? Yksi keskustelu sammakot & kalat yhdistelmästä:
mäkrö kirjoitti:
Sinulle kerrottiin aqua-webissä että sammakko sopisi altaaseesi? Vai sinulle kerrottiin akvaariokaupassa että sammakko sopii altaaseesi? Yksi keskustelu sammakot & kalat yhdistelmästä: