Partamonnit ja noitamonnit
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Partamonnit ja noitamonnit
Enpä tiedä kuuluisiko tämä enemmän monniosastolle vai tänne, mutta laitan nyt tänne koska epäilen että aihe tulee versomaan mielenkiintoisia hyppäyksiä muihinkin lajeihin kuin monneihin.
Kuulin tänään väitteen jonka mukaan partamonneja ja noitamonneja ei suositeltaisi yhdistettäväksi samaan akvaarioon koska noitamonnit suhtautuisivat partiksiin niinkin aggressiivisesti että partikset olisivat peräti hengenvaarassa.
Tämä kuulemma perustuu useamman harrastajan kokemukseen, mutta koska en itse ole koskaan tällaiseen törmännyt haluaisin kuulla muiden kokemuksia asiasta.
Omat noita- ja partamonnini ovat aina eläneet peräti siistiä yhteiseloa, kuinka muilla?
Kuulin tänään väitteen jonka mukaan partamonneja ja noitamonneja ei suositeltaisi yhdistettäväksi samaan akvaarioon koska noitamonnit suhtautuisivat partiksiin niinkin aggressiivisesti että partikset olisivat peräti hengenvaarassa.
Tämä kuulemma perustuu useamman harrastajan kokemukseen, mutta koska en itse ole koskaan tällaiseen törmännyt haluaisin kuulla muiden kokemuksia asiasta.
Omat noita- ja partamonnini ovat aina eläneet peräti siistiä yhteiseloa, kuinka muilla?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Meillä keskenkasvuinen partis kyllä antaa lähtöpassit noitamonniparille... Tosin noita-koiras on alkanut tehdä samankaltaisia hyökkäyseleitä partista kohtaan mutta ottaa ritolat viimeistään siinä vaiheessa kun partiksen poskipiikit alkavat hivellä kylkeä 

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Mulla on iso noitamonni asunut nyt vähän aikaa naaraspartiksen kanssa samassa altaassa. Partis on selvästi niskan päällä, rohmuaa noidalta sapuskat suusta ja ajaa sen vielä matkoihinsa. Allas on tosin ehkä hivenen liian pieni noiden molempien asua (130 l) ja olenkin ajatellut siirtää noitamonnin isompaan altaaseen.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
En usko! Tosin ei mulla ole partiksia noitien kanssa, mutta jos kaverit eivät hämäänny siitä että monniset ruokailevat niiden selässä, niin tuskin partiskaan niiden hermoille käy.
Jostain muuten luin noidista myös aika utopisen jutun. Siinä sanottiin, että ei suositella lehtikalojen kanssa, sillä noidat voivat tappaa ne pyrstöevän piikillään. BS sanon. Vaikea kuvitella pikkuista noitaa ruoskimassa lehtikalaa pyrstöllään henkihieveriin.

Jostain muuten luin noidista myös aika utopisen jutun. Siinä sanottiin, että ei suositella lehtikalojen kanssa, sillä noidat voivat tappaa ne pyrstöevän piikillään. BS sanon. Vaikea kuvitella pikkuista noitaa ruoskimassa lehtikalaa pyrstöllään henkihieveriin.

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
millia kirjoitti:Vaikea kuvitella pikkuista noitaa ruoskimassa lehtikalaa pyrstöllään henkihieveriin.

Sarjassamme mielikuvia joita ei halua päähänsä heti aamusta
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
-
- Member
- Viesti:
Nevö hööd... Noitamonnini ja naaraspartis (7 cm) asustavat noin 160 litraista allasta ihan sulassa sovussa. Lähinnä minua aluksi huolestutti noidan pystörihmat, jotka tahtoivat jäädä partiksen alle sen kaahatessa ruokapaikalle. No nyt toinen noidan rihmoista onkin varmaan lopullisesti tynkä. Se meni jo alussa.
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
Silloin kun noitamonneista etsin tietoa, vastaan tuli juttu, missä kerrottiin noitamonnin saaneen nimensä "mystisistä kyvyistä" tappaa pelkästään olemalla.. 
Muistaakseni jutussa oli nimenomaan partamonnit vaarassa.. Sitä missä tämä artikkeli oli, ei nyt muistu mieleen, mutta oletettavasti googlella löytyisi..
Meilläkään ei kuitenkaan partamonnin ja noitamonni välillä ole nähtävissä mitään eripuraa..

Muistaakseni jutussa oli nimenomaan partamonnit vaarassa.. Sitä missä tämä artikkeli oli, ei nyt muistu mieleen, mutta oletettavasti googlella löytyisi..
Meilläkään ei kuitenkaan partamonnin ja noitamonni välillä ole nähtävissä mitään eripuraa..
Re: Partamonnit ja noitamonnit
No niin, nyt voisin väittää asian olevan toisinpäin, eli partamonni saattaa nyt olla syypää kahden noitamonnini katoamiseen.Mari kirjoitti: Kuulin tänään väitteen jonka mukaan partamonneja ja noitamonneja ei suositeltaisi yhdistettäväksi samaan akvaarioon koska noitamonnit suhtautuisivat partiksiin niinkin aggressiivisesti että partikset olisivat peräti hengenvaarassa.
Olen tässä kaksi viikkoa hakenut ja tonkinut, mutta noidat ovat kadonneet totaalisesti.
Altaassa on muutama mielestäni agressiivinen partamonni jotka pelastin hävittämiseltä. Noitamonnit olivat keväällä ostettu ja aika kesyjä.
Muutama viikko sitten aloin ihmetellä mikseivät noidat tule syömään. Monnit taas viihtyivät liiankin hyvin piiloissaan ja aloin epäillä pahinta. Olen sanan mukaisesti kääntänyt joka kiven, kannon ja kasvin, myös suodattimet on tutkittu, ei jälkeäkään noidista

Eli pitänee perua tuo aiemmin kirjoittamani viesti, etteivät ole kiinnostuneita toisistaan.
Muita sellaisia kaloja en keksi, jotka voisivat noitamonnien päälle käydä tms. Altaassa olevia isompia ovat mutakalat ja lehtikalat.
Joka päivä oppii jotain uutta.
-
- Starting Member
Partisten ja noitamonnien yhteensopivuudesta olen kyselemällä saanut tarkennusta. Yhteensopivuusongelma on ollut tiedossa jo vuosia (itsekin kuulin asiasta jo vuosia sitten) ja perustuu sekä kauppiaiden että harrastajien omakohtaisiin kokemuksiin. Ongelmat ovat koskeneet vain ns. "perusnoitamonneja" eikä markkinoilla yleisesti liikkuvia punaisia noitamonneja tai muita viljeltyjä muunnoksia, joiden kanssa partiksetkin kyllä menestyvät. Kuten jo aiemmassa tämän viestiketjun vastauksessa mainittiin partisten olevan vaarassa, tämä pitää paikkaansa. Partis/partikset ovat kuolleet, eivät noitamonni/noitamonnit
Itselläni ei ole kummastakaan lajista kokemusta, vaikka muita plekoja ja monneja sekä monnisia altaissani uiskenteleekin. Suosittelen ainakin olemaan varovainen siinä tilanteessa, jossa nokkamonni ja partis ollaan laittamassa samaan akvaan.
Itselläni ei ole kummastakaan lajista kokemusta, vaikka muita plekoja ja monneja sekä monnisia altaissani uiskenteleekin. Suosittelen ainakin olemaan varovainen siinä tilanteessa, jossa nokkamonni ja partis ollaan laittamassa samaan akvaan.
Mulla on perusnoita ja partis. Jälkimmäinen ajaa noitaa niin kovasti takaa, että olen jo moneen kertaan miettinyt, minne sijoittaisin kiusaavan partikseni. Eli oman kokemukseni osaltani en todellakaan suosittelisi näitä kahta samaan pyttyyn! Minun akvani on 180 litraa, eikä sekään riitä edes kahdelle monnille...
...kaikessa rauhassa kalojen kanssa...
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Meillä 4 noitamonnia (punaisia ja/tai risteytyksiä), partamonni ja puupleko samassa altaassa, 180 l. Parhaimmillaan tässä akvassa on ollut kolmen noitamonnin kanssa kolme erikokoista partamonnia, eikä koskaan mitään ongelmia.
Olen lukenut tuosta noitamonnien "tappavuudesta" jostakin vanhasta akvaariokirjasta, mutta kuittasin sen silloin urbaanina legendana ja niin teen edelleen.
Pohjautuu harrastajien ja kauppiaiden omakohtaisiin kokemuksiin, mutta yllättävää kyllä, kukaan tällaisia kokemuksia omaava ei ilmoittaudu tässä keskustelussa.
Olen lukenut tuosta noitamonnien "tappavuudesta" jostakin vanhasta akvaariokirjasta, mutta kuittasin sen silloin urbaanina legendana ja niin teen edelleen.
Pohjautuu harrastajien ja kauppiaiden omakohtaisiin kokemuksiin, mutta yllättävää kyllä, kukaan tällaisia kokemuksia omaava ei ilmoittaudu tässä keskustelussa.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!