Sitruunakirjoahven-ihmisiä?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Sitruunakirjoahven-ihmisiä?

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Heipsis! Kiinnostaisi tietää josko AW:ssä pyörisi useampia kuin 2 sitruunakirjoahvenen omistajaa? :D

Onnistuin löytämään itselleni todennäköisesti puhtaan
A. citrinellusin, jotka ovat kuulemma täälläpäin hyvin harvinaisia. Nuori koiras on asustanut meillä vasta vajaan kuukauden, mutta silti se on saanut koko perheen rakastumaan itseensä. :mrgreen: Otus on vasta hieman yli 15 senttinen, mutta kasvaa hurjaa vauhtia ja taitaa kesän alussa saada ihan oman akvaarion.
Kuva

On epätodennäköistä, että fisumme olisi yksin ainoana aitona saapunut Suomeen. Niinpä ajattelinkin kysellä josko täällä joku sattumalta omistaisi aidon sitruunan minun lisäkseni?
Fishy fella.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Ei voi olla totta? :D Kai nyt täällä edes joku on minun ja -Alix-:in lisäksi? Antakaa itsenne ilmi! ;)
Fishy fella.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kyllä minä yhden AW:ssa liikkuvan "sitrunistin" tiedän, mutta muuten on ollut aika hiljaista sitruunakirjoahvenpuolella. Kummaa mutta totta, niin makea kala kun onkin kyseessä...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Santte
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Santte »

Mulla oli vähän aikaa sitruuna...
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

-Alix- kirjoitti:Kyllä minä yhden AW:ssa liikkuvan "sitrunistin" tiedän, mutta muuten on ollut aika hiljaista sitruunakirjoahvenpuolella. Kummaa mutta totta, niin makea kala kun onkin kyseessä...
Jep makeahan se on. Ilmoittaudun wannabe sitruunaharrastajaksi, ongelmana on vaan, että ei millään riitä resurssit vapauttaa 500> akvaariota yhdelle kalalle.
/jari
killekala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja killekala »

Täälläkin yksi haaveilija. Ongelmana myös akvan suuri koko suhteutettuna kukkaroon ja kämppään.

Pitäisi varmaaan tuo lottovoitto saada ensin, ja siihen auttaisi kai paljon jos alkaisi ensin lottoamaan. :mrgreen:
mamaxxx
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mamaxxx »

Haaveissa on ollut täälläkin :roll: , 720l tulossa kevään aikana :D
Lukemani perusteella ei vain oikein välitä "kavereista",
joten annoin periksi, altaaseen kun on muuttamassa muitakin...
Saas nähdä, jos vaikka mieli muuttuu :?
Viherkalan sivuilla oli myynnissä.
3v. komentaa sohvalla makaavaa isäänsä - "nyt tottelet"!
Iskä siinä ihmeissään -" mä olen kyllä aikuinen, ketäs mun muka pitäis totella"?
3v. -" no äitiä."
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

-Alix- kirjoitti:Kyllä minä yhden AW:ssa liikkuvan "sitrunistin" tiedän, mutta muuten on ollut aika hiljaista sitruunakirjoahvenpuolella. Kummaa mutta totta, niin makea kala kun onkin kyseessä...

Jep, samaa ihmettelen! :mrgreen:

Noniin, ainakin täällä on kiinnostuneita! :)

mamaxxx: Juu.. Viherkalan nettisivun kuvassa poseeraa tod. näk. aito sitruuna mutta liikkeessä näkyi olevan 2 koirasta ja 1 naaras, joissa on todennäköisesti A. labiatus:ta seassa. Ovat väriltään vaaleanpunaisen kellertäviä, jalostettua tavaraa siis.
Fishy fella.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Jep, perjantaina kävin ihmettelemässä noita viherkalassa. Siellä oli tosiaan yksi pariskunta sekä yksinäinen iso koiras. Tuo yksinäinen oli tosi äkäinen, lasin läpi uhkasi tulla kimppuun [;)]

Samassa altaassa tuon kanssa eleli jotain rapuja, jotka (ihme kyllä), olivat saaneet olla rauhassa.
/jari
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaihanir »

Täältä löytyy kolmas "sitrunisti"! :o

Täytyy vain yhtyä edellisiin, aivan uskomattomia persoonia nuo sitruunat! Ne ovat meille ennemminkin lemmikkejä ja kaikki vieraatkin ihastuvat näihin näkiessään ne. :)

Itselläni on pariskunta, koiras 25cm ja naaras 15cm. Näiden lisäksi löytyy noin parikymmentä poikasta kooltaan 2cm, joille oonkin tässä jo etsinyt hyvää kotia..
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Haa, ne olikin sitruunoilla ne poikaset! Wautsi. Millaisessa akvassa pariskunta asustaa? Entä minkä ikäisiä he ovat?

Jos sulla on vielä hetki aikaa majoittaa poikasia, niin kesäkuun alusta viimeistään voisin napata meille yhden naaraspoikasen! :)

Meidän sitruunapojalla ainoa "ystävä" on Norjasta aikoinaan tuotu peikkofiguuri, jolle koiras uhittelee peikon kurkkiessa lasin takaa... Ehkä se tyttö voisi olla mielekkäämpää seuraa. :D
Fishy fella.
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Joo ilman muuta sun äijälle täytyy naaras saada! :) Kyllä se onnistuu. Nämä mun sitruunat on melko nuoria vielä, tarkkaa ikää en osaa sanoa mutta veikkaan alle 2-vuotta. Tankkina 540l.

Poikaset on eristetty pienempään 200l akvaarioon, jossa kasvavat kovaa vauhtia. Jos tältä palstalta löytyy lisää kiinnostuneita, niin ei muuta kuin yhteydenottoja. Tila loppuu kuitenkin aikanaan! [;)]
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Jep ;)

-Alix- ja jaihanir: Purevatko muuten teidän sitruunat?

Meidän kakru alkaa joka vedenvaihdossa yhä aggressiivisemmaksi ja hyökkäilee armotonta vauhtia käsiä kohti yrittäen haukata hirmuisilla torahampaillaan. Refleksi onneksi auttaa vetäisemään käden pois! :D En kyllä puremaa tuolta haluaisi, kun tiedän millaista jälkeä se saa yhdellä haukulla aikaan vaikkapa oskarin poskeen. :cry: Tämän tapauksen jälkeen lähdettiinkin oitis jakajakauppaan!
Saas nähdä kuin jäynä tuosta fisusta tulee, kun kasvaa! Tosi ihana kala kyllä on, mutta luonteikas! Mietin, että olisi loogista luonnonmuotoisen fisun olevan aggressiivisempi kuin jalostettujen... vaikka yksilöstähän tuo kiinni on. Mutta noin keskimääräisesti, onko tietoa?

http://www.aquamojo.com/reddevil/Rocky_Bite2.jpg On näköjään jollain muullakin käynyt sitruuna kimppuun! :D
Fishy fella.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Tuo sitruunan puruhalukkuus kannattaa ottaa tosissaan, kaverilla on 1,5cm pitkä arpi etusormessaan muistona sitruunakirjoahvenistaan. [;)]
/jari
Topi
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Topi »

Haa, pääsinpä brassailemaan, kun kerran kysytään...
Mulla on muutama luonnosta tuotu sitruunan poikanen. Ne ovat yhtä kraaterijärveä asuttavaa kellertävää "muotoa", joka on myös kuvattu omaksi lajikseen, Amphilophus amarillo. En tosin tiedä, nauttiiko tuo lajikuvaus kovinkaan yleistä hyväksyntää.

Kalat ovat vasta noin 4 senttisiä, syövät hyvin ja ovat muutenkin kuten väli-amerikkalaisten ahventen poikaset yleensäkin.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Ohhoh, Topi! 8O

Oletko itse ollut keruumatkalla, vaiko kenties ostanut jostain? :)

Saisitkohan kuvaa meille näytille? :D
Topi
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Hain kalat itse.

Poikaset ovat vielä pieniä ja harmaita, niitä kannattanee kuvata vasta vähän myöhemmin.

Ohessa poikasiaan puolustava aikuinen. En ole vielä saanut aikaiseksi käsitellä reissun VA-kuviani - siksi tämäkin otos niin vihreä.

-Topi

Kuva
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

WOW! 8O
Upea! :D

Toivottavasti poikasistasi muodostuu pariskunt(i)a, jotta saadaa Suomeen oma amarillo-kanta!! :D
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Topi, oon kade!! :P Jos sulla muodostuu pariskuntia ja jä ylimääräiskaloja, niin mulle saa kaupata! :mrgreen: (se on sitten asia erikseen onko tilaa, mutta sehän on vain järjestelykysymys!)
Fishy fella.
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Mahtavaa! Täällä ois myös kiinnostunut! :D

On kyllä sen verran harvinainen laji, et sitä kannattaakin viljellä. Montako poikasta niitä on? Jääkö ylimääräisiä? :)
Topi
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Niitä on vain neljä.

Muistan kyllä sitruunaharrastajat ensimmäisenä, jos/kun poikasia tai ylijäämäkaloja tulee myytäväksi asti. :P
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Tässä nyt on tullu viestiteltyä yhden jos toisenkin kanssa yksityisesti, mutta laitetaan nyt tännekin: Seura-allas 120x40x50 lentää jorpakkoon (pohjapinta-ala on 120x40cm) ja aion ottaa yksilön jotakin Amphilophilus -suvun lajia. Listalla ovat citrinellus, festae, amarillo (viittaan Topiin, paineita sinne :mrgreen: ) ja kenties labiatus. Kipinä syntyi, kun näin liikkeessä tämän entryn toiseksiviimeisessä kappaleessa kuvatun yksilön.

Olisi vain mukavaa jos laji olisi puhdas, eikä hybridi, kuten sitruunan tai labiatuksen tapauksessa usein voi olla. Viittaan tähän, "arr":n kommentti. Onko käsitykseni oikea, kun luulen, että festae kasvannee suurimmaksi, sitruuna lähes samoissa, sitten labiatus sen jälkeen (kenties samoissakin, riippuen hybridöitymis-tasosta? Huono sana kyllä!), ja pienimpänä olisi amarillo? Voisitteko myös antaa veikkauksen, kuinka kauan ylhäällä mainittu allas riittäisi kyseisille lajeille, jos hankkisi poikasen noin 10 senttisenä? Menisikö vuottakaan?

Olen nähnyt akvaarioliikkeessä erään 2,5-vuotiaan sitruunanaaraan, jonka pituus aivan päästä pyrstön karkeen oli noin 25cm. Myyjä sanoi, ettei siitä enää kasva, sillä kyseinen yksilö on kutenut yksinään. Sen saisi veloituksetta, sillä kököttää eristettynä 160-litraisessa, kun ei Oskut oikein pärjänneet... Viihtyisikö tämä yksilö nykyisessä altaassani? Tietysti ilman muuta kalastoa! Kyseisen akvaarion paikalle mahtuisi pinta-alaltaan 130x52 allas, jos sellaisen hankkisin.

Ja yksi kysymys aivan käytännön puolesta. Tuon kokoisen kalan omistajat, onko teillä altaassa kansilasit? Loiskauttaako kala vedet seinille ruokailun aikana, jos laseja ei ole?

Kriittinen suhtautuminen viestiini on tarpeen, sillä päätökseni amphilophuksen hankkimisesta ja vanhan seura-altaan hylkäämisestä ovat vaihtuneet kuin sukat jalassa. Nyt on menossa ehkä noin seitsemäs kerta kun päätän "lopullisesti" seura-altaan lopettamisesta.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Olen itse kuullut tuosta Turun naarasyksilöstä, ymmärtääkseni on "persikanvärinen" versio (yleisimpiä sitruunan värejä). Tuttu soitti ja tarjosi sitä oman urokseni kamuksi. Totesin kuitenkin, etten toista ota, sillä kiinnostusta ei ole pitää 600-700 allasta vain kahdelle kalalle :roll:

AW:ssakin pyörii harrastaja jolla on tod näk hyvin lähellä luonnonmuotoa oleva sitruunakirjo, upea yksilö! Se oli palautus akvaarioliikkeeseen jonkun asiakkaan altaasta jossa kala oli tappanut kavereita (mikä yllätys :roll: ). Eli jonkun verran pyörii raidallista luonnonmuotoa sitruunakirjosta suomessakin. Tietoa siitä, mistä nuo ovat kotoisin ei ole, sääli kyllä.

Jos halajaa keltaista muotoa itselleen, niin Tampereen akvaariossa on säännöllisesti kuteva pariskunta joiden poikasia löytyy takahuoneesta. Ne kuitenkin ovat suhteellisen ahtaasti pidetty eivätkä kovinkaan elämänhaluista porukkaa.

120 cm allas riittää pienelle sitruunalle ehkä juuri vuodeksi jos siellä ei ole mitään muita kaloja. Se ei ole mikään kovimman luokan ponkaisija, mutta kyllä puolitoista - pari metriä olisi mielestäni suotava isolle kalalle kodiksi. Minulla on Leo asustanut 325 -litraista allasta parisen vuotta (muutojen ja tila-ahtauden vuoksi) ja nyt lopulta olen hankkimassa sille kunnon kaksimetrisen purkin. Leo on 25-30 cm jos pyrstö mitataan mukaan.

Leo ei muuten pure kättä! Ihan mitä tahansa keltaista tai punaista jos laittaa altaan eteen (paitsi ruokapurkki :roll: ) saa kalan hyökkäämään päin lasia ja kun työntää vedenvaihtoletkun altaaseen puraisee se sitä kerran tai kaksi. Kuitenkin kun käden laittaa altaaseen ui se kantonsa taakse piiloon. Iso allas näyttää aivan kalattomalta kun Leo on siivonnut hiekat pois kannon alta/takaa ja tekee siihen aina oman piilonsa minne se menee yöksikin.

Kuten tsiljoona kertaa olen todennut - Leo on kala jota en ikunapäivänä vaihda! Se on enemmän kuin kala, se on meitin lemmikki.

http://alix.aqua-web.org/Bilder/webgallery1/
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
silahka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja silahka »

täältä löytyy taas yksi sitrunisti 8-)
mulla on tällä hetkellä 4 sitikkaa jotka ovat ihan rauhallisia

???mitä te muuten annatte sitikoille ruuaks???
on tyhmää kun ihmisen täytyy kuolla. Jos kerran ihminen täällä on niin antaa sitten olla vaan. Ei ole mitää järkeä vaihtaa ihmisia koko ajan. c",)
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Ovat rauhallisia? Onkohan ne kipeitä? :mrgreen:

Noh, meillä syödään erilaisia valmispellettejä hyvällä ruokahalulla, katkarapuja vähän haistellaan ja maisetellaan. Räkmixiä ehkä voidaan ottaa suuhun, mutta syljetään pois, sensijaan liikkuvat sormet kelpaisivat! :twisted:
Pitäisi kai lähteä etsimään pihalta jotain eläväistä herkkua pikku petolaiselle...
Fishy fella.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”