Platyvauvat kaikki tyttöjä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
Platyvauvat kaikki tyttöjä
Onkos muilla kokemuksia vaikuttaako joku asia kumpia tulee? Mulle tulee vaan tyttöjä jostain kummansyystä... Aina pari selviää poikueesta hieman isommaksi niin ettei tule syödyksi, nyt näitä omia poikasia on kolmesta eri poikueesta yhteensä viisi. Ja kaikki tyttöjä! Kummastuttaa... Onko tyttölapset vaan parempia selviytymään muiden hampaista...
-
- Senior Member
tyttösiä
Minäkin olen tätä asiaa itsekseni pohtinut. Minulla syntyi joulukuussa noin sata mollia ja näistä en ole yhtään urosta havainnut, tosin kaloja on niin paljon, että voihan siellä joku uros olla, mutta naaraita on ihmeen paljon.
-
- Junior Member
Minulla on paljon platynpoikasia ja olen myynyt kauppaan suurimman osan uroksista, sillä en haluaisi jatkuvaa poikastulvaa. Säilytin sitten erään naaraana pitämäni kalan joka oli jo ainakin kaksi senttinen. Pian se kuitenkin muuttuin urokseksi. Olen kuullut, että naaras voi muuttua urokseksi jos uroksia on liian vähän. Sitä en sitten tiedä onko se totta.
Eipä taida pitää paikkaansa. Näissä tapauksissa on yleensä kyse ns. myöhäiskoiraista, joiden koiraan piirteet tulee vasta myöhemmin esiin (siihen saakka niitä yleensä pidetään naaraina). Kyllä ne ovat koko elämänsä koiraita, vaikka naarailta aluksi näyttävätkin.kalakaveri kirjoitti:Olen kuullut, että naaras voi muuttua urokseksi jos uroksia on liian vähän. Sitä en sitten tiedä onko se totta.
Kyse on juurikin mirkomizin mainitsemasta ilmiöstä.
Mutta tuo sukupuolijakauma minuakin kiinnostaa. Tuntuu että meilläkin suurin osa platynpoikasista on naaraita. Myös monen liikkeen platyaltaat näyttävät samoin olevan kovin naarasvoittoisia. Onkohan tämän platyille ihan tavallinen sukupuolijakauma, vai liekö vesiarvoissa jotain mikä asiaan vaikuttaa? Vai onko tuollaisessa isossa porukassa vain paljon myöhäiskoiraita - kunnes ylimääräisille koiraille tulee taas tilaa?
-
- Starting Member
Noi...
...sukupuolet on kyllä hämääviä toisinaan. Mulla platyjen sukupuoli on näkynyt siinä 2,5cm pituudessa, noin keskimäärin. Poikkeuksia löyty aina ja kasvavia platyja on syytä tarkkailla melko pitkään, mikäli haluaa pitää koiraat ja naaraat eri altaissa poikastuotannon rajoittamiseksi.
Miekkiksissä on pieni, naaraita pienempi varhaiskoiras, ja kaikista suurin lauman naaraista paljastui muutama kuukausi sitten myöhäiskoiraaksi. Kokoero varhaiskoiraan kanssa on huikea! Varhaikoiras on vain n.1/3 myöhäiskoiraan koosta.
Miekkiksissä on pieni, naaraita pienempi varhaiskoiras, ja kaikista suurin lauman naaraista paljastui muutama kuukausi sitten myöhäiskoiraaksi. Kokoero varhaiskoiraan kanssa on huikea! Varhaikoiras on vain n.1/3 myöhäiskoiraan koosta.

Meilläkin tykätään eväkeitosta, mutta vain sen katselusta lasin läpi.
Re: Noi...
Onkohan "koiraaksi muuttumisen" ja kasvun kanssa jotain tekemistä keskenään? Hormonijuttuja tms...Hainpurema kirjoitti:Miekkiksissä on pieni, naaraita pienempi varhaiskoiras, ja kaikista suurin lauman naaraista paljastui muutama kuukausi sitten myöhäiskoiraaksi. Kokoero varhaiskoiraan kanssa on huikea! Varhaikoiras on vain n.1/3 myöhäiskoiraan koosta.
Meillä on nimittäin yksi hyvin aikaisessa vaiheessa koiraaksi paljastunut platypoika, joka on siitä hetkestä eteenpäin kasvanyt hyvin kitsaasti. Oikeastaan voisi sanoa sen jääneen kääpiöksi. Mittaa kaverilla on max. 2,5 cm, mutta ikää on yli puoli vuotta (tarkkaa ikää en muista, mutta puoli vuotta on vuorenvarmasti täynnä - saattaa olla pari kuukautta enemmänkin).
Pienenä tämä platypoika oli vielä poikueensa suurikokoisin, mutta heti kun "pääsi hommiin", kasvu tyrehtyi siihen. Nyt osa lapsistakin on jo isänsä kokoisia.
-
- Junior Member
Vai että tyttöjä...
Miks ei meilläkin?
Meillä taas tulee tasaisesti tyttöjä ja poikia, oli sitten miljoonakaloja tai platyjä. Pitää siinä sitten yritellä aina erottelemaan etteivät sisarrukset sikiä keskenään.
Tällä hetkellä kumpaakin lajiketta vauvoina ja juuri tänään erottelin kaikki tytöt ja pojat erikseen. Miljoonia n. 20-30 ja platyjä n.30.
Ja vielä on pokien seassa yksi tyttö platy jota en saa millään kiinni (koko päivän yrittäny), kokoa jo 3cm. Vaikka akvaario on vain 60l ja seurana punainen uros platy ja tyttö platyn oranssi + punainen veljet. Pitää varmaan pyytää sitten sata euroa kiinni otto palkkiota ostajalta.
128l akvaariosta sain kyllä nopeesti noukkittua muutaman millin kokoisia poikasia hetkessä. Se tyttö on vaan liian nokkela...

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tällä hetkellä kumpaakin lajiketta vauvoina ja juuri tänään erottelin kaikki tytöt ja pojat erikseen. Miljoonia n. 20-30 ja platyjä n.30.

Akvaario remonttia...