Mustatetran paha maine

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
llFiSull
Member
Member

Mustatetran paha maine

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Eli olen tuosta kyseisestä kalasta kuullut, että on joskus kovakin evien nyppijä.. Mutta toisaalta olen kuullut myös, että jättää muut kalat rauhaan jos oman lajinsa parvi on tarpeeksi iso.. :? Eli menisikö mustatetroja kohtuullisen isona parvena esim. hunajarihmakalojen kera? Vai tuleeko ongelmia??
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
NK
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NK »

Meillä mustatetrat ovat aina olleet (pienessäkin parvessa) kiinnostuneita vain toisistaan, joten terroristin tai nyppijän mainetta minäkään en mustatetralle antaisi. Tosin meillä mustikset eivät koskaan ole olleet pitkä- tai rihmaeväisten kalojen seurassa, joten omakohtaisia kokemuksia juuri tuollaisesta yhdistelmästä ei ole.

Melkoisia ahmatteja mustikset kyllä ovat, eli kaikki vähänkin ruuan näköinen vedessä kelluva hippu kyllä napataan suuhun. Se vaara on olemassa, että rihmakalojen pitkien evien päät houkuttelisivat mustatetroja aina silloin tällöin maistamaan, että josko tuokin olisi syötävää? Eli sanoisin että pieni nyppimisen riski voi olla olemassa - siitäkin huolimatta että suuressa parvessa mustikset ovat omien kokemuksieni mukaan varsin lauhkeita tapauksia.
liero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja liero »

mulla oli niitä joskus.. Pehmeänveden huntumillisten sekä rihmakalojen kanssa. Ei kyllä nypitty yhtään, vaikka niitä oli 5-2 (vaihteli, sillä sain vanhoina ja kuolivat vanhuuteen.) viimeiset 2 pääsivät ystäväni isoon parveen.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taju »

Itse en ole moista koskaan kuullutkaan.

Itsellä ei ole mustatetroja, mutta ystävällä on sinirihman kanssa, eivät ole nyppineet.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
TuulaS
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja TuulaS »

Meiltä majailee tällä hetkellä mm. lehtikalan kanssa samassa altaassa 4 mustatetraa, jotka aikoinaan päätyivät meille yhden altaan mukana. Nyppimisen jälkiä olen havainnut tasan kahdella mustatetralla itsellään ja niiden uskon tulleen ruokailun yhteydessä keskenään käydyssä kärhämässä. Ahneita todellakin ovat ja ruoka-aikana jyräävät helposti muut (jopa vanhan pulskean lehtikalan) alleen, mutta muuten ovat eläneet sopuisasti muiden kanssa. Taistelevat ehdottomasti listan kärkipäässä, kun valitsen tetralajia uuteen isoon altaaseen.
NK
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NK »

TuulaS kirjoitti:Nyppimisen jälkiä olen havainnut tasan kahdella mustatetralla itsellään ja niiden uskon tulleen ruokailun yhteydessä keskenään käydyssä kärhämässä.
Tämä mustiksien keskinäinen käytös on ilmeisesti se, mistä mustatetran nyppijän maine usein tulee. Keskenään nimittäin kisailevat usein, hyökkivät toisiaan kohti (yleensä ruokailun yhteydessä, mutta joskus muulloinkin), tekevät joskus hyvin nopeita hyökkäyksiä ja kääntyvät viime hetkellä ympäri, välillä pyörähtävät pari kertaa vimmatusti toistensa ympärillä, ja joskus saattavat jopa näykkäistä.

Mutta itse olen nähnyt mustatetrojen tekevän tätä aina vain keskenään. Toisiin kaloihin eivät ole meillä koskaan koskeneet.

Harrastavat tosin ruokailun aikana usein sitä, että vievät taidokkaasti ruokahiutaleita vaikka toisen kalan suusta. Tällöinkään ei kuitenkaan nahistella, ei edes kosketa toiseen kalaan - "hyökkäyksen" kohteena näyttää olevan vain se suusta pilkistävä hiutale. Jos nahistelua näissä tilanteissa ilmenee, sekin tapahtuu vain mustatetrojen kesken.

Eli nyppimisestä ei ole yleensä pelkoa, mutta hitaasti syövät, ruokaa tutkivat kalat jäävät ruokailussa mustiksien jalkoihin. Mustaterat nimittäin vievät kyllä ruuan tällaisten kalojen nokan edestä - ja joskus jopa suusta.
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Tommosesta suusta viemisestä en ole kyllä koskaan kuullut.. Aika hauska juttu!! :d
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Sihvustan
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sihvustan »

Meillä on mustiksia 10 kpl, niiden seurana platyja, tikruja & partiksia. Eivät näyki muita kaloja, ja ruoan suhteen ovat todella persoja.
Tahmis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tahmis »

Minulla on 10 päinen parvi ja hyvin ne muiden kalojen kanssa onvat menneet paitsi välillä pinetä känää tulisuiden kanssa :P
Piraattineito
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Piraattineito »

Minunkin mustatetrat kisailivat vain keskenään, ruoka- aikana käytös kyllä hieman piraijamaista. Söivät myös limaskaa, pinta alkoi peittyä siitä vasta kun pääsivät uuteen kotiin pallojen tieltä.
Real stupidity beats artificial intelligence every time.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”