Juurikin sen takia jos itse myyn käytettyä tavaraa, hinnaltaan omasta mielestäni vähänkään arvokkaampaa/ostaja vaikuttaa epäilyttävältä, laadin kauppakirjan johon lajiteltu tavaran kunto/mahdolliset viat jne. Ehkäisee kummasti mielenmuutoksia/palautuksia itseaiheutetun uuden vian jälkeen ym. nurinoita.
memma kirjoitti:Jos joutuu Essolta vuokraamaan pakettiauton sekä haku- että paluumatkalle, ja ajamaan sillä satoja kilometrejä edestakaisin käytetyn pakastimen takia, niin.. Itse ostaisin uuden sitten kaupasta, josta kotiinkuljetuspalvelu.
Jep, niinhän sinä, luultavasti moni muu ja itsekin tekisin niin... Mutta kun kaikki eivät ajattele niin. Toisaaltaan taas riippuen pitkältikin mallista/ merkistä niin hinnat vaihtelevat n. 190€ ja 500€ välillä -> esim.
Gigantin mallisto niin kyllä itseäni houkuttaisi saada moinen toimiva 65eurolla.
Janecky kirjoitti:Eihän ostaja voi vaatia myyjältä matkakuluja. Älytön ajatuskin että jos myy vaik viidelkympil jonkun niin ostaja vaatii 150 euroa matkakorvaukseksi. Joutuu siis itse maksamaan satasen päästäkseen jostain tavarasta eroon
Kyllä voi, perusteet tarvitsee toki olla ja mielellään kunnon todisteet.
Ostajan on tällöin pystyttävä todistamaan että tavara on ollut jotain aivan muuta kuin on puhuttu. Esim. kauppoja hierottu akvaariosta, myyjä antabut mitat jotka vastaavat 500litraista. Kaupat sovitaan, myyjä lähtee helsingistä ajamaan vaasaan allasta noutamaan-> ostaja mittaa altaan myyjän luona-> allas osoittautuukin mitoiltaan vaikka vain. 300litraiseksi-> ostaja tullut huijatuksi myyjän toimesta. Ostaja voi vaatia matkakulut sekä korvauksen menetetystä ajasta.
Jos kyse on jostain käytetystä tuotteesta, jonka ostaja on nähnyt, hyväksynyt ja ostanut mukaansa, niin millähän perusteella haluaa pian kaupat perua ja toimivan tavaran palauttaa myyjän kustannuksella (vaikkei edes halua myyntihintaa takaisin). Tiettyihin kohtuullisiin matkakorvauksiin voisi joku laupias ehkä suostuakin, muttei nyt tuplasti myyntihintaan sentään.
Se vain että kun maailma ei aina ole oikeudenmukainen, valitettavasti. En väitä että tuo pakastinarkku-juttu olisi ok= ostaja oikeutettu saamaan rahoja koska tuote tarkastettu, viat tiedossa jne. Olisi ehkä pitänyt lisätä että silloin ostaja olisi/on oikeutettu vaatimaan korvausta jos tuote ei siis vastaakaan annettua kuvausta/ on "eliniältään" lyhyempi kuin voisi olettaa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)