Miten vaihdat veden?
Valvoja: Moderaattorit
Miten vaihdat veden?
Kannatko saavillla vai saatko imettyä jotakin letkua pitkin vedet suoraan viemäriin tms?
Itse en ns. "vaihda vettä", vaan puhdistan pohjan. Pohjan puhdistuksen mukana lähtee aina se 30% akvaarion vedestä ja akvaario pysyy puhtaana. Kuljetan pohjaveden aina ämpärillä ja heitän vessanpönttöön. Vedensuodattimen puhdistan samassa vedessä.
Sangolla sitten kannan puhtaan veden akvaarioon.
Operaation suoritan noin 3kertaa kuukaudessa.
Itse en ns. "vaihda vettä", vaan puhdistan pohjan. Pohjan puhdistuksen mukana lähtee aina se 30% akvaarion vedestä ja akvaario pysyy puhtaana. Kuljetan pohjaveden aina ämpärillä ja heitän vessanpönttöön. Vedensuodattimen puhdistan samassa vedessä.
Sangolla sitten kannan puhtaan veden akvaarioon.
Operaation suoritan noin 3kertaa kuukaudessa.
Tästä aiheesta löytyy haulla monta viestiä, mutta lyhykäisesti vastaan kuitenkin. Pitkä letku altaasta suoraan vessan pöntöön tai lattiakaivoon. Letku pysyy näppärästi paikoillaan esim. sellaiselle pesukoneen letkuun tarkoitetulla u-mutkalla. Imaisu, letkun viemärin puoleisesta päästä ja homma toimii omillaan. Kun tarpeeksi vettä on siirtynyt viemäriin. Pikaliittimellä hana kiinni keittiön hanaan ja täyttö alkaa. Vaivatonta ja pysyy lattiat kuivana. Kun altaissa vettä on liki kuution verran ei ämpäreillä enää homma tahdo onnistua eikä kellossa tunnit riittää.
Niin, ja vettä vaihdetaan kerran viikossa 50%. Kiekkolasta 2 x viikossa.
Niin, ja vettä vaihdetaan kerran viikossa 50%. Kiekkolasta 2 x viikossa.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Meillä ei hanaan saa pikalukkoa liitettyä (vanhan mallinen joutsenenkaula-hana) mutta 19mm sisähalkaisijaltaan oleva LVI-letku menee siihen kivasti ja pysyy napakasti. Tämän läpinäkyvän letkun etu on myös se että kun imaisee veden virtaamaan altaasta, voi oikeasti nähdä että tuleeko se vesi vai ei. Metrihinta oli 2.20€ K-Raudassa joten ei paha investointi
.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Meillä tuo biltema liitin menee vain keittiön hanaan.
Olen tottunut letkujen kanssa vaihtamaan kun oli aikaisemmin se 750 litranen josta ei sankko-rallilla kyllä vesiä vaihdeta.
Nyt on 65, 40 ja 200 litraset joissa pienet tyhjennän ihan sankoilla ja iso letkulla. Ja täytö tapahtuu kaikkiin letkulla.
Olen tottunut letkujen kanssa vaihtamaan kun oli aikaisemmin se 750 litranen josta ei sankko-rallilla kyllä vesiä vaihdeta.
Nyt on 65, 40 ja 200 litraset joissa pienet tyhjennän ihan sankoilla ja iso letkulla. Ja täytö tapahtuu kaikkiin letkulla.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
- Sukupuoli: Mies
Noissa liittimissä on huomioitava että painepuolen liittimet ovat tuuma-kierteellä ja ei painepuolen millikierteellä. Vesihanan poresuutin on millikierteellä kun taas esim. käsisuihku tai pesukonehana on tuumaisella.
Itselläni on toisen ulkosuodattimen poistopuolella T-haara letkussa Eheim kaksoishanoilla. Tohon liitän vesiletkun ja toinen pää WC-pyttyyn. Kaksoishana auki ja altaaseen menevä sulku kiinni. Näin suodatin pumppaa veden mukavasti pyttyy..
Täytön suoritan vastaavasti laittamalla tuon letkun(jossa hanaan sopiva liitin, joka äsken oli WC-pytyssä) kiinni vesihanaan ja avaan altaaseen menevän kaksoishanan. Allas täyttyy suodattimen suihkuputken kautta.
Hommaa pitäis kehittää sen verran että laittais toiseen suodattimeen poiston ja toiseen täytön. Silloin vois suorittaa tyhjennyksen saman aikaisesti, kun nuo suodattimet ovat vielä molemmat saman tehoisia..
Suodattimien alle kun vielä käy ostamassa Biltemasta tai Motonetista autoon tarkoitetun, kaukalo mallisen kumimaton niin ei muutama tippa vettäkään haittaa.
Selvyyden vuoksi kuva systeemistä.

Itselläni on toisen ulkosuodattimen poistopuolella T-haara letkussa Eheim kaksoishanoilla. Tohon liitän vesiletkun ja toinen pää WC-pyttyyn. Kaksoishana auki ja altaaseen menevä sulku kiinni. Näin suodatin pumppaa veden mukavasti pyttyy..

Täytön suoritan vastaavasti laittamalla tuon letkun(jossa hanaan sopiva liitin, joka äsken oli WC-pytyssä) kiinni vesihanaan ja avaan altaaseen menevän kaksoishanan. Allas täyttyy suodattimen suihkuputken kautta.
Hommaa pitäis kehittää sen verran että laittais toiseen suodattimeen poiston ja toiseen täytön. Silloin vois suorittaa tyhjennyksen saman aikaisesti, kun nuo suodattimet ovat vielä molemmat saman tehoisia..

Suodattimien alle kun vielä käy ostamassa Biltemasta tai Motonetista autoon tarkoitetun, kaukalo mallisen kumimaton niin ei muutama tippa vettäkään haittaa.
Selvyyden vuoksi kuva systeemistä.

Itselläni käytössä letku jolla tyhjään akvaariossa lattiakaivoon. Toiseen suuntaan vesimenee hanan suihkun kautta. Suihkusuutin irti, väliin pala normaalia puutarhaletkua ja siihen kiinni vedenvaihtoletku.
Toinen pää akvaarion seinään kiinni imukupeilla ja akvaarioon letkunpään alle lasipurkki, jotta hiekka ei pöllyä. Sitten hana auki. 
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Lappoan osan pohjasta kahdesti viikossa, samalla lähtee kummallakin kerralla noin 10-20litraa vettä. Kannan sangolla veden ammeen reunalle ja nakkaan pois --> toisella 'puhdasvesisangolla' uutta vettä tilalle. Suodattimen pesen noin kerran kuussa vesihanan alla, silloin en lappoa pohjaa, jotta bakteerikanta pysyy kuosissaan.
Etsin Vaasa-Seinäjoki akselilta täplämonnisia, katinkultamonneja, marmoritapparakaloja sekä sinineontetroja. Myös kasvit toivottuja. YV:llä tavoittaa.
Aika usein jaksat lapota pohjaa. Suodatin kannattaa ilmeisesti pestä siinä "poistovedessä" ettei sen oma bakteerikanta pääse kuolemaan (kuten ilmeisesti hanan alla pesiessä käy).Kovu kirjoitti:Lappoan osan pohjasta kahdesti viikossa, samalla lähtee kummallakin kerralla noin 10-20litraa vettä. Kannan sangolla veden ammeen reunalle ja nakkaan pois --> toisella 'puhdasvesisangolla' uutta vettä tilalle. Suodattimen pesen noin kerran kuussa vesihanan alla, silloin en lappoa pohjaa, jotta bakteerikanta pysyy kuosissaan.
Tuo on vanha uskomus kuten sekin, että allas piti kerran vuodessa suursiivota eli tyhjentää kokonaan ja pestä pohja.n00b kirjoitti:Eikö kukaan "kypsytä" akvaarioon menevää uutta vettä?
Luulin, että uuden veden tulee seisoa ämpärissä vähintään vuorokauden ennen kuin saa laittaa akvarioon....
Esim entinen altaani oli yli 700 litranen ja vaihdoin kerran viikossa vettä kun ne oskarit ja plekot teki sitä itseään sinne

Kerralla vaihdoin 300-350litraa joten olis kyllä sankoja saanut olla talo täysi

Malawi - hietikko-biotoppi
-
- Advanced Member
Letkulla pois ja toisella letkulla täyttö. Letkullä täyttämisessä on se etu, että veden saa laskettua hiljaa. Allas on sen verran korkealla, että ämpäristä on vaikea kaataa tarpeeksi varovasti -> seurauksena hirmumyrsky altaassa. Laitan veden valumaan altaan lasia pitkin lämpömittarin päälle, siinä saa sämälla tarkistettua helposti, onko tuloveden lämpö suurinpiirtein sopivaa. Meillä kun tuo kraanavesi saattaakuumeta/kylmetä kesken lorotuksen, eli alussa käsituntuma ei vielä takaa että lämpötila on oikea koko ajan.
Uuden veden lämpötila?
Tuohon viimeisen kirjoittajan kommenttiin... Sitä olen ihmetellyt ja siksi toistaiseksi ämpäreillä kantanut vettä, että mistä tiedätte kun vaan laitatte hanasta vettä tulemaan, että se on oikean lämpöistä?? Itse mittaan lämpötilan tarkasti sangossa ennen kuin uskallan laittaa akvaarioon.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Kyllä sen kädellä oppii tuntemaan kutakuinkin tarkasti. Mulla on lisäksi altaissa digitaaliset lämpömittarit, jotka nnäyttävät lämpötilan kymmenysasteen tarkkuudella. Lasken veden siihen anturin viereen, niin näytöltä näkyy kyllä heti jos tulee suurempaa poikkeamaa. En jätä koskaan vettä tulemaan altaaseen yksikseen vaan seuraan aina tilannetta
(Vahingosta viisastuu!)

- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
-
- Advanced Member
Ei tuo nyt ihan noinkaan ole. Olen ollut ymmärtävinäni, että vettä seisottamalla kaasukuplataudin riski pienenee, ja vedessä mahdollisesti olevat puhdistusaineet (kuten kloori) haihtuvat vedestä.paul kirjoitti:Tuo on vanha uskomus kuten sekin, että allas piti kerran vuodessa suursiivota eli tyhjentää kokonaan ja pestä pohja.n00b kirjoitti:Eikö kukaan "kypsytä" akvaarioon menevää uutta vettä?
Luulin, että uuden veden tulee seisoa ämpärissä vähintään vuorokauden ennen kuin saa laittaa akvarioon....
Itse olen niin laiska, että vedenparannusainetta käytän noiden kemikaalien sitomiseen. Meillä kyllä myös päästetään letkulla vettä suoraan kraanasta. Olen kyllä välillä miettinyt kuinka terveellistä se noille kaloille on, kun ainakin rubiinitetrat syöksyvät aina innolla kuplia nieleskelemään...

Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Re: Uuden veden lämpötila?
Liitän vesiletkun suihkun tilalle, ja lasken vettä ensin hanasta, kokeilen kädellä ja sitten kun on sopivan lämpöistä niin nosta "nupin" ylös jolloin vesi lähtee letkua pitkin. Muuten oikein näppärää, mutta sukat kastuuesuhonen kirjoitti:Tuohon viimeisen kirjoittajan kommenttiin... Sitä olen ihmetellyt ja siksi toistaiseksi ämpäreillä kantanut vettä, että mistä tiedätte kun vaan laitatte hanasta vettä tulemaan, että se on oikean lämpöistä?? Itse mittaan lämpötilan tarkasti sangossa ennen kuin uskallan laittaa akvaarioon.

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Re: Uuden veden lämpötila?
Hanassa on termostaatti, millä pystyy säätämään sieltä juoksevan veden lämpötilaa. Silloin joskus zoomailin termostaatin kohdan niin että kukin akvaario saa sopivan lämpöistä vettä, eikä siihen ole sen jälkeen tarvinnut puuttua. Kokeilin sen niin, että otin kylppäriin ämpärillisen akvaarion vettä ja sitten aloin juoksuttaa letkusta vettä hakien sopivaa lämpötilaa. Kädellä aina vertasin ämpärin ja letkusta tulevan veden lämpötilaa.esuhonen kirjoitti:mistä tiedätte kun vaan laitatte hanasta vettä tulemaan, että se on oikean lämpöistä??
Meillä on sellaista puutarha letkua jonka toiseen päähän olen liittänyt lapon ja sillä on sitten kätevä käydä pohja läpi samalla kun vesi valuu viemäriin. En kyllä ole ikinä imaissut letkun päästä, vaan laittanut letkun siihen hanaan ja täyttänyt sen vedellä niin se alkaa kyllä itsekseen sitä imeä. Pitäisi vaan saada vielä ostettua siihen letkuun ja hanaan ne liittimet niin ei olisi niin märkää puuhaa sille joka sitten joutuu letkun päätä hanassa pitämään.. mutta yleensä se en ole minä!