Onko akvaarioharrastus yhteinen?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Oma harrastukseni, mies lähinnä toppuuttelee etten visko sohvia ja muita turhakkeita parvekkeelta alas ja roudaa altaita tilalle. :mrgreen:

Kyllä tuokin välillä haluaa osallistua lähinnä vaikuttamalla kalavalintoihin ja valittamalla kun altaat alkaa näyttää viidakoilta. Uupuneena jaksaa välillä kuunnella akvaariojuttujani muttei näihin keskusteluihin juuri osallistu. Silti yllättää minut sillä etteivät juttuni olekaan menneet vain toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, osaa kaikkien meillä asuvien kalalajien nimet ja erityispiirteet, kypsytykset veden kovettamisen ja muun akvaarion hoidon. Ei tosin tätä minulle hevin myönnä mutta yhteiset kaverit valittaa miten tuo ukkokin on alkanut väliin altaista höpöttämään... :mrgreen: Melkoinen yllätys oli myös se että täysin vastaan hangoittelematta suostuu ruokkimaan kalanpoikaset artemialla kun itsellä on menoa.
Kukkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

Olen onnistunut tartuttamaan akva innostuksen appiukkoonkin! :mrgreen:
Heillä on tällä hetkellä "hoidossa" mun 250-litrainen ja ilmeisesti se allas jää sille tielleen... Eipä tuo oikeastaan haittaa sillä isompaahan olen itse suunnitellut jo pitempään *miettii paljonko kehtaa appiukolta veloittaa*.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Ex-avokki melkein inhosi akvaarioitani, koska kalat vei pois aikaa sen kissoilta :? . Aina se haukkui miten ne maksaa ja niistä on hommaa sekä ne kuulemma vievät yhteistä aikaa pois.

Nooh se on onneksi ollut jo pitkään mennyttä aikaa. :D
Nykyinen avovaimoni on mukana kun mietitään mitä altaaseen laitetaan ja monesti istutaan pitkään vierekkäin ja katsellaan altaita.
Altaan hoito ei vie aikaakaan niin paljon kun sen tekee yhdessä [;)]
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Emsku02
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Emsku02 »

Minun harrastus on, vaikka välillä mies auttaa vedenvaihdoissa ja on mukana kalojen ostossa jne., niistä tosin mitään ymmärtämättä. Autofoorumit ovat enemmänkin hänen kantapaikkansa. :mrgreen:
enää 180L ja 9kk kääpiöpinseripoju Pena <<3
JenniH
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja JenniH »

Meillä on ehdottomasti yhteinen harrastus tuo akvaarioiden kanssa lotraaminen. ^___^ Nykyään oikeastaan se on vielä enemmän miehen hommia, kun minä olen opiskelemassa muualla. Alunperin minun innostuksestani ja akvaariostani kaikki lähti ja kullan piti uuden kämpän myötä saada oma Iso allas hoidettavakseen. Tosi hienosti hän on kaikki rutiinit ja sen semmoiset oppinut, ja on erittäin tarkka siitä, mitä altaan kanssa tehdään ja milloin. Olen ylpeä saavutuksestani. :mrgreen:

Tulevaisuuden suunnitelmissa on lisää mukavan kokoisia altaita, mutta tällä hetkellä ei ole paikkoja mihin niitä tunkea. Isompaa kämppää odotellessa siis. :mrgreen:
240 l wannabe Aasia-allas & 720 l Etelä-Amerikka surraamassa ^_^
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Meillä harrastus sai alkunsa vaimon toiveesta. Se tuon altaan osti, ja sitten minä aloin hiukan enemmän perehtymään akvaarionhoitoon, ja jossakin vaiheessa vaimo totesi, että saat sitten hoitaakin tuon altaan, kun kerran noin paljon kiinnostaa enkä antanut hänen tehdä niin miten hän olisi halunnut.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Kuvittelin olevani yksin aloittamassa harrastusta vaikka poikakaveri kiltisti kuuntelikin palatustani akvoista ja kaloista ja ja .... Kuitenkin vastusti ideaa melko kauan vedoten isoon työmäärään. Eilen tulikin sitten yllätyksenä kun tulin sanoneeksi että voisihan niiden seepraplekojen sijaan hankkia jotain muitakin plekoja kun ovat niin harvinaisia.. välitön vastalause oli että ei käy! Yritin näyttää kuviakin muista plekoista mutta ei, ei ja ei ne ei ole niin söpöjä ja liian isojakin ovat... :roll: No kävimme kuitenkin keskustelua lajin uhan alaisuudesta ym. Vaaka kupissa painaa eettiset kysymykset. Niin kauan kun kysyntä ylittää tarjonnan niin paine lajin salakuljetukseen kasvaa.... ja taas toisaalta, jos niitä saisi kasvatettua itse saisi omalta osaltaan ehkä parannettua tarjontaa... mutta ruokkiiko se taas kysyntää... Aika monisyinen juttu... :? Sovitiin sitten että jos ei vuoden päästä ole seeproja näkynyt eikä kuulunut niin katsotaan sitten jos jotain muita semmosia... Muutenkin poikakaveri on ollut hellyyttävän huolissaan omasta mötkäleestään (partis) kun se on stressin takia tullut vähän laikulliseksi. :(
kumma_otus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kumma_otus »

Meillä miesystäväni auttaa kyllä kaikessa missä tuntee osaavansa, on ollut jopa puhetta että jospa suunnitelisi ohjelman joka hoitaisi tietokoneen valaistuksen koneelta. Kala valinnoissa se on ollut välillä vähän kauhuissaan akva kirjan selaamisen jälkeen toteaminen olikin "miksi sinä tahdot kaikki rumimmat kalat?", tosin kun kaupassa käytiin kurkkimassa niin olivat ne sitten ihan kivan näköisiä, hinnat kyllä kauhistuttivat "et kyllä tuon vertaa kalasta maksa!". Lisä kommentteja on ollut "ota sitten tyttö ja poikakaloja niin saadaan pikkukaloja ja voit myydä ne" kun olisikin nuin helppoa :D vesi arvoista ymmärtää ja ei edes ihmetellyt kun soraa uunissa paistumassa (ostin käytetyn akvan ja soraa mukana) ihan hyvä kun ei tarvia jatkuvasti perustella kaikkea.. :roll: Uhkasi kiinnostua sitten enemmän kun minulla se akvaario toiminta kunnossa on ja sitä minäkin vähän epäilen. Pitää muutenkin vain hyvänä juttuna että minulla on harrastuksia..
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

kumma_otus kirjoitti:Meillä miesystäväni auttaa kyllä kaikessa missä tuntee osaavansa, on ollut jopa puhetta että jospa suunnitelisi ohjelman joka hoitaisi tietokoneen valaistuksen koneelta.

Samaa hommaa täälläpäässä "olisi se hienoa jos olisi digitaaliset vesi-arvojen mittarit, niin ne viisi kytkeä tietokoneeseen ja tehdä sellaisen ohjelman joka laskee vesi-arvot ja ilmoitaa sitten jos tulee ongelmia..." Uuden suodattimen asennus ohjeen tulkinnasta meinasi jo kerran tulla kinaa, saa nähdä mihin titaanien taisteluun sen isomman altaan hankkinminen ja virittely johtaa... :P No onneksi ollaan pää-osin järkeviä ihmisiä kummatkin, poikaystävä kuitenkin ehkä hiukan minua useammin... :roll:
Damae
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Damae »

Yritän kovasti tartuttaa harrastusta toiseen puoliskooni. On sitä alkanut pikkuhiljaa kiinnostamaankin kalahommat. Akvaarioiden hinnat on kauhistus, varsinkin kun uuden hankinta ois tiedossa tässä vuoden sisään.. [;)] Auttaa vedenvaihdossa jos pyydän.
Pessimisti ei pety.
Elme
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Elme »

Hmm. Alun perin oli yksin mun harrastukseni. Kommenttia oli kaikenlaista, alkaen niistä perus "Mikä tossa voi olla kiinnostavaa", "Miten jaksat kattoa kaloja koko ajan" ja päättyen ties minne mustasukkaisuuksiin... :roll: Vähitellen kiinnostus tarttui, ja nyt puoliskolla on omakin vähän päälle satalitrainen purkki. Akvaarioharrastus vie mukanaan :D
J@LM@Ri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja J@LM@Ri »

Meilläkin on yhteinen tai siis nyt on, aluksi kyllä vähän kummasteli että onko toi nyt niin hauskaa kun nehän on "vaan kaloja :D Ajan kanssa sitten harrastus tarttui ja nyt minä hoidan tekniikan yms. ja naisen tarkka silmä huolehtii sisustuksesta niin akvaarioon kuin asunnonkin :mrgreen:
miuagua
Member
Member

Viesti Kirjoittaja miuagua »

Meillä harrastus OLISI yhteinen, mikäli vaan antaisin miehen laittaa akvoihin niitä NIIN himoittuja HAUKIA, AHVENIA ym.piraijoita... :mrgreen:
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Akvaario harrastus sinun vai molempien/perheen?

Viesti Kirjoittaja malawi »

Meillä kotona akvaarion harrastus on minun kokonaan eikä toinen tykkää lainkaan siitä että olohuoneessa seisoo 150x50x60 allas ja saan kuulla melkein päivittäin siitä kuinka kiva kun se häviäis täältä asunnosta. Onko teille samanlainen tilanne vai onko se mahdollisesti teidän molempien harrastus että molemmat panostatte siihen tai perheen yhteinen?

Ehkä mun pitää alkaan etsimään uutta puolisoa jostain HAS:in tilasuuksista :mrgreen: rahahaha rhaahaha :twisted:
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Akvaario harrastus sinun vai molempien/perheen?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Kyllä meilläkin on akvaarioharrastus yksin mun. Apua tartten selän takia vedenvaihtoihin, niin silloinkin kuuluu mutinaa, "onks pakko taas, justhan me vaihettiin viime viikolla". Ja akvaario-ostoksiin menee ihan liikaa rahaa, tollekin rahalle ois parempaaki käyttöä...

Mutta tossa eilen keksin oivan keinon. :mrgreen: Soitin avokille ja kerroin, että piirustustunnille etsitään alastonmallia. Siitähän mä saisin hyvän sivutyön, jolla vois kattaa akvaarioiden menot. Ja siihen tuli tiukka EI!, joten täytyy taas huomenna aiheuttaa lovi avokin lompakkoon, kun haen muutaman perun vihreän monnisen. :mrgreen:

Mutta joskus olis kyllä paljon helpompaa, jos molemmilla olis samat harrastukset. Mä tykkään eläimistä, niin noiden karvaisten kanssa pulaamisesta kuin vedellä lutraamisestakin. Koiraleirit ja kaikki kisa- ja näyttelymatkat täytyy yksin reissata, kun ei tota yhtä kiinnosta. Joskus olis mukavaa, jos toinenkin olis edes vähän kiinnostunut samoista asioista.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Hmmmmm....Nepis, oot aika älykäs ;) Kiristystä mutta ei kuiteskaan :twisted: :mrgreen:

Mikset hanki pitkä letku akvaarion vedenvaihtoon? Mulla löytyy 10m putki millä tyhjennän vedet suoraan suihkun viemäriin ja taas putki hanaan kiinni ja vedet takas akvaarioon. Ainot ongelma tässä on se että se tekee homman sun puolesta ja sitten kun se letku täyttää sen akvaarion sen helposti unohtaa laittaa kiinni ajoissaan.... 8O

Putki maksaa n. 15€ Clas Ohlsonista sitten liitännät varmaan muutaman euron.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla on letku ja liitännät hanaan, mutta hana siitä altaan päästä puuttuu. Kun jos laitan kylppärissä hanan päälle, niin ennenkuin ehdin altaalle, vettä tulee jo toisesta päästä ulos. Ja helpompaa se on, kun toinen käyttää hanaa ja toinen on letkun toisessa päässä. Täysi letku toimii hyvin lapponakin.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Mä teen niin että laitan sen letku altaaseen, kansi päälle ja sen päälle sitten jotain painavaa. Hanaan lisään pikkuhiljaa painetta ettei lähe lentoon. Olen siihen oppinut, mun entinen 6m lentku on tehny joskus käärmetemput entiseen 25m2 yksiöön. Vesi oli joka seinällä ja katossa :roll:
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Silloin kun tämä hulluus on molempien harrastus, ei ole sitä toista osapuolta järjen äänenä. Tämä siis varjopuolena!
fix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fix »

Yksin minun, meidän ja koko perheen :) On niin tasan varmaa menny. Meil riippuu mitä pitää tehä, kenen allas se on. Jos lisää kaloja niin isännän allas. Kyllä hän ostaa kun sie ostat nii tylsiä. Siitä johtuen välillä ollu katastrofin aineksia ilmassa esim. lehtikalojen sekaan tiikeribarbeja. Onneksi on useampi allas nykyään, ihan lehtikalojen vuoksi piti ostaa jotta pääsisivät pois tiikereitten hampaista. Jos taas on kyseessä ruokinta niin siinä on isäntä ja muksut kilvan kiljumassa: -minä minä minä minä!!! Mutta oota vain kun pitäisi putsata tai karsia kasveja tai muuta: -Sun altaat, sun kalat...
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla on tällä hetkellä 7 allasta, joista onneksi on osa nyt "talvitelolla". Mies ei osallistu harrastukseen, mutta apua saan aina ku pyydän, eikä napise ollenkaan. Yhtään lisää ei kuulema akvoja tarvita. :roll:
Poikakin auttelee, kun pyydän.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Molempien harrastus ja sen kyllä huomaa.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Carmila kirjoitti:Silloin kun tämä hulluus on molempien harrastus, ei ole sitä toista osapuolta järjen äänenä. Tämä siis varjopuolena!
Aamen. Meillä tuo järjen ääni on tainnut pelastaa minut nälkäkuolemalta useampaan otteeseen ("Ostaisinko tuon vähän tehokkaamman monimetallivalaisimen vai ruokaa...").
Johanna71
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Johanna71 »

Harrastus on yksin minun. Tosin vanhempi tyttäreni (kohta 3 v.) on aikas hyvin jyvällä jo näistä asioista ja auttelisi mielellään, tyyliin kääri hihoja kun kerron että alan vesiä vaihtamaan. [;)] Isäntä on kova kalamies - mutta ainoastaan perhokalastaessaan tai pilkkiessään. Viimeksi kun lähti pilkkireissulle, otti testimielessä mukaan akvaariokaloille tarkoitettuja surviaisentoukkia, josko niillä saisi lohenvonkaleita houkutelluksi pintavesiin... :mrgreen:
240 l (sironeitotonkijat, mustatetrat, juovanuolimonnit, kuparimonniset, pandamonniset, noitamonnipari, L-134, partamonni)
Ninium85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Meilläkin akvaarioharrastus on vaan mun juttu. Mies kiljuu marsusta ja siitäkin et altaisiin menee liikaa rahaa.. Mun kohta 8v poika huutaa isoissa kaupoissa joissa on jokin vaikka faunatar tai joku muu liike, että äiti, voidaan mennä katsomaan, mutta MITÄÄN ei osteta... Harrastus on vienyt mun sydämen ihan kokonaan uudestaan.. Nyt oon vinkunut ja mankunut et saisin isomman tanganjikalan mut ei niin ei... Itellä kun ei oo tällä hetkellä töitä niin huuto on vielä suurempi kun josssain käy ostamassa jotain.
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”