Puutarhaletku vedenvaihtoputkena?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
Puutarhaletku vedenvaihtoputkena?
Kelpaako puutarhaletku vedenvaihtoletkuksi? Irtoaako kemikaaleja? Vesihän ei virratessaan kauan tuolla putkessa asu, mutta silti?
Tommosen jo hommasin ensialkuun, vaan sitten tuli mieleen että pitäisikö vaihtaa johonkin suodatinputkeen...
Kokemuksia?
Tosin kyllä eräässä akvaariokaupassa näemmä lapposivat ainakin tommosella letkulla, en tiedä sitten millä vedet takaisin altaaseen syöttivät...
Tommosen jo hommasin ensialkuun, vaan sitten tuli mieleen että pitäisikö vaihtaa johonkin suodatinputkeen...
Kokemuksia?
Tosin kyllä eräässä akvaariokaupassa näemmä lapposivat ainakin tommosella letkulla, en tiedä sitten millä vedet takaisin altaaseen syöttivät...
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mie oon ainakin käyttäny tavan puutarhaletkua. Huomasin sen käytössä erittäin hankalaksi (10 metrin letku joka yltää olkkarista eteisen kautta kylppäriin) ja altaan lappoaminen puolilleen (240l allas) ja veden täyttö takaisin kesti yhteensä lähes tunnin.
Sekä letkun ainainen selvittäminen kiepistä suoraksi ja takas kiepille vei hermot. Paksumpi letku olisi varmaan ollut avuksi tuomaan nopeutta vedenvaihdoissa, mutta kieppisotkusta silläkään ei varmaan pääse eroon.
Nykyään lappoan ämpäreihin veden paksulla lyhyellä letkulla ja kaadan ämpärillä puhtaat vedet akvaan. Samalla poistuu kaasukuplataudin vaara, akvaariossa ei tämän jälkeen ole näkynyt laseihin tiivistyneitä kuplia, kun taas letkulla laskettaessa koko allas on täynnä pieniä kuplia. Käsineen tähän ämpärihässäkkään menee noin puoli tuntia, ja eipähän tarvi salilla käydä käsivarsia reenaamassa
. Mutta mukavuudenhaluisille tuo letku on varmasti paljon parempi 
Sekä letkun ainainen selvittäminen kiepistä suoraksi ja takas kiepille vei hermot. Paksumpi letku olisi varmaan ollut avuksi tuomaan nopeutta vedenvaihdoissa, mutta kieppisotkusta silläkään ei varmaan pääse eroon.
Nykyään lappoan ämpäreihin veden paksulla lyhyellä letkulla ja kaadan ämpärillä puhtaat vedet akvaan. Samalla poistuu kaasukuplataudin vaara, akvaariossa ei tämän jälkeen ole näkynyt laseihin tiivistyneitä kuplia, kun taas letkulla laskettaessa koko allas on täynnä pieniä kuplia. Käsineen tähän ämpärihässäkkään menee noin puoli tuntia, ja eipähän tarvi salilla käydä käsivarsia reenaamassa

-
- Junior Member
Itse ostin just puutarha letkua ja sillä aion ainakin altan tyhjentää mutta täytön kanssa olen vähän kahen vaiheilla. Joko laitan letkua pitkin veden eka saaviin ja siitä ämpärillä akvaarioon tai sitten lasken letkulla suoraan akvaarioon. Ehkä kokeilen ensin letkulla suoraan mutta jos noita kaasukuplia tulee paljon niin sitten saavin kautta.
Jotkut käyttävät paksua puutarhaletkua myös ulkosuodattimen letkuina, käsittääkseni ongelmitta.
Muutaman vuoden liian ohuiden ja ohutseinästen letkujen kanssa taisteltuamme ostimme kaiketi joskus 1½ vuotta sitten 16/22 paksuista letkua TKA:lta. Ei mene luttuun ja vesi lorottaa nopiasti sen läpi. Pienet kasvinpalasetkaan eivät letkua tuki, ja koska on kirkasta (verkkovahvisteista), näkyy mahdolliset jumittajat letkun läpi ja ovat siten helposti poistettavissa. Hienot hanakiinnittimetkin niissä (yläkerrassa ja alakerrassa on omat letkunsa) on, sopii sama kiinnitin melkein hanaan kuin hanaan.
Muutaman vuoden liian ohuiden ja ohutseinästen letkujen kanssa taisteltuamme ostimme kaiketi joskus 1½ vuotta sitten 16/22 paksuista letkua TKA:lta. Ei mene luttuun ja vesi lorottaa nopiasti sen läpi. Pienet kasvinpalasetkaan eivät letkua tuki, ja koska on kirkasta (verkkovahvisteista), näkyy mahdolliset jumittajat letkun läpi ja ovat siten helposti poistettavissa. Hienot hanakiinnittimetkin niissä (yläkerrassa ja alakerrassa on omat letkunsa) on, sopii sama kiinnitin melkein hanaan kuin hanaan.
Käytän puutarhaletkua niin altaan tyhjentämiseen kuin myös täyttämiseen, tosin veden siirtomatka on vain n. 4 m.
Tuon "täyttöveden" lasken akvaarioon altaan reunan ja yhden välilistan väliin mitoitetun "rasian" kautta, johon lasken veden vielä käsisuihkun kanssa, ja ei ole harmia kaasusta.
Jos joskus saisin vielä aikaiseksi laittaa kuvan tuosta tehdystä virityksestä muillekin sovellettavaksi
on ollut käytössä sen verran onnistunut juttu ja virityksen nähneidenkin mielestä ihan kelpo idea.
Tuon "täyttöveden" lasken akvaarioon altaan reunan ja yhden välilistan väliin mitoitetun "rasian" kautta, johon lasken veden vielä käsisuihkun kanssa, ja ei ole harmia kaasusta.
Jos joskus saisin vielä aikaiseksi laittaa kuvan tuosta tehdystä virityksestä muillekin sovellettavaksi

Ostin vähän aikaa sitten Biltemasta vihreää puutarhaletkua 20m rullan (maksoi vain 6.90e). Pähkäilin kotona pitkään että leikkaanko pätkän pois kun oli noin 5 metriä liian pitkä. No jätin kuitenkin reilun varan, että yltää parvekkeen pesuunkin ja leikkasin lyhyemmäksi. Ja sittenhän tietysti sain loistoidea hankkia akvaarion myös makuuhuoneeseen ja arvatkaapa riittikö letku sinne asti? No ei tietenkään vaan jää 30 cm päähän akvaariosta
Mikä tsägä 
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

Meille tuli ylläriakvaario olohuoneen takimmaiseen nurkkaan, siihen johon ei pitänyt tulla...Letku riittää kyllä altaaseen, mutta yli 50% vaihtoja sillä ei tehdä. Ja koiraa saa kytätä että ei päätä sen altaan kohdalla kokeilla hammasta letkuun, se kun pomppaa sieltä ulos hyvin herkästi kun on niin tiukalle pingotettunaLiinanen kirjoitti:Ja sittenhän tietysti sain loistoidea hankkia akvaarion myös makuuhuoneeseen ja arvatkaapa riittikö letku sinne asti? No ei tietenkään vaan jää 30 cm päähän akvaariostaMikä tsägä

Mä olen käyttäny tota puutarhaletkua ihan tyhjennykseen ja täyttöön enkä ole mitään erikoista huomannut. (Mitä ihmeen kaasuja teidän letkuissa on?)
Toinenpää (letkun pää) pönttöön ja toisella päällä sitten lappoamaan. Ja täytettäessä toinen pää kiinni vessan hanaan ja toinen akvaarioon vaikka imukupeilla kiinni jos on enemmän täytettävää.
Kilpparille mulla on oma poistoletku, niistä kun sanotaan että saattavat kehittää salmonellabakteereja mutta en sitten tiedä vaikuttaisiko se mitenkään kaloihin.
Toinenpää (letkun pää) pönttöön ja toisella päällä sitten lappoamaan. Ja täytettäessä toinen pää kiinni vessan hanaan ja toinen akvaarioon vaikka imukupeilla kiinni jos on enemmän täytettävää.
Kilpparille mulla on oma poistoletku, niistä kun sanotaan että saattavat kehittää salmonellabakteereja mutta en sitten tiedä vaikuttaisiko se mitenkään kaloihin.
Kyllähän noissa letkuissa periaatteessa kai voi olla homeenestoaineita, ja tuskin muutenkaan ovat ihan elintarvikelaatua?SnowBear* kirjoitti:Mä olen käyttäny tota puutarhaletkua ihan tyhjennykseen ja täyttöön enkä ole mitään erikoista huomannut. (Mitä ihmeen kaasuja teidän letkuissa on?)
Edit: surffasin ja löysin tuon meidän letkun kotisivut:
Toki varmaan merkkikohtaisia eroja voi olla olemassa.ttp://www.toppi.fi/ kirjoitti: Valmistamamme tuotteet täyttävät tiukimmatkin laatuvaatimukset, tuotteistamme ei irtoa epäpuhtauksia eivätkä ne vaikuta niissä virtaaviin nesteisiin.
Minulta on tullut muutamankin kerran painokelvotonta tekstiä, kun meillä ei lutkua leikattu hankinnan jälkeen käyttömittaiseksi. Vajaa vuosi on vaihdettu vettä 20 metrin puutarhaletkulla, vaikka 10-11 metrinen olisi riitänyt. Jurps sitä letkun levittämistä ja mutkien tarkastamista sekä vedenlorottamista.... Onneksi muutamme ensikuussa, ja vihdoin (!) siellä saa letkun lyhentää tarvetta vastaavaksi. Jos olisi tarvittu pidempi letku muuton jälkeen, sepä vasta olisi ollut "kallista".Ja sittenhän tietysti sain loistoidea hankkia akvaarion myös makuuhuoneeseen ja arvatkaapa riittikö letku sinne asti? No ei tietenkään vaan jää 30 cm päähän akvaariosta Evil or Very Mad Mikä tsägä Laugh
Tarinan opetus: jos harrastat ja siihen tarvitsee "teknisiä" ratkaisuja", ÄLÄ päästä aviomiestä puuttumaan asian toteuttamiseen.

-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Liian lyhyen letkun kanssa ei kannata tapella: ostaa pari metriä letkua lisää ja pari letkunkiristintä ( mikäs niiden meisselillä kiristettävien sydeemien oikea nimi on?) ja pätkä sopivaa metalliputkea. Putki molempiin letkuihin ainakin viisi senttiä ja letkunkiristimillä kiinni. Ei tarvitse koko letkua uusia.
Ite vaihdan kala-akvoihin ja punakorville vedet samalla letkulla ja samaan syssyyn. Ensin kaloille ja sitten konnille. Viimeksi siinä letkussa puhdasta vettä kulkee konnille joku 300 litraa. Halutessaan letkun voi huuhtoa ulkopuolelta, mitä en kyllä tee. Ei se salmonella edes taida kaloihin tarttua.
Kala-akvoista siirrän vedenvaihtopäivinä 2 - 3 desiä pikkulimaskaa konnien iloksi ja sapuskaksi.
Ite vaihdan kala-akvoihin ja punakorville vedet samalla letkulla ja samaan syssyyn. Ensin kaloille ja sitten konnille. Viimeksi siinä letkussa puhdasta vettä kulkee konnille joku 300 litraa. Halutessaan letkun voi huuhtoa ulkopuolelta, mitä en kyllä tee. Ei se salmonella edes taida kaloihin tarttua.

Kala-akvoista siirrän vedenvaihtopäivinä 2 - 3 desiä pikkulimaskaa konnien iloksi ja sapuskaksi.
Viola & eläintarhantynkä
Minä olen varmaan hätävarjelun liioittelija, koska mulla on omat letkut eri altaille. No, eihän se vara venettä kaada, ja toisaalta voi sitten kiireisinä päivinä vaihtaa vesiä yhtä aikaa, yksi tyhjenee ja yksi täyttyy. Ja eipä tuo letku onneksi mitenkään hurjan kallista ole, Etolasta olen muistaakseni omani hakenut.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Tähän riittää kaksi letkua, todella halpa vahvistamaton 22 millinen letku tyhjentämiseen ja halpa 13 millinen puutarhaletku täyttämiseen.Miikku kirjoitti:voi sitten kiireisinä päivinä vaihtaa vesiä yhtä aikaa, yksi tyhjenee ja yksi täyttyy.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
-
- Advanced Member
Joo siis puutarhaletkulla jatkellaan... Vaan tuo oikominen ja sitten taas rullaaminen hieman käypi hermoille, ei meinaa millään saada semmoselle kelalle että mahtuisi hyvin Juwelin alakaappiin...
Sitä olen funtsinut, että jos tuohon akvaarionpäähän laittaisi vaikkapa Juwelin ison pumpun, niin eiköhän altaisi vesi lentää myös akvasta pesuhuoneeseen...
Sitä olen funtsinut, että jos tuohon akvaarionpäähän laittaisi vaikkapa Juwelin ison pumpun, niin eiköhän altaisi vesi lentää myös akvasta pesuhuoneeseen...
Olisikohan tässä tarkoitettu vedessä olevoa kaasuja? Hajoavat melko hyvin kun vesi lasketaan hanasta paineella ämpäriin tai jos vettä seisotetaan parituntia. Mutta jos vettä lasketaan letkulla hanasta suoraan akvaan niin kaasut (luulisin) ei hajoa kuin vasta akvassa... Saattavat kuulemani mukaan ärsyttää kalojen ihoa jos kuplia tartuu kalaan. Tiedä sitten onko muuta varsinaista haitaa...SnowBear* kirjoitti:Mä olen käyttäny tota puutarhaletkua ihan tyhjennykseen ja täyttöön enkä ole mitään erikoista huomannut. (Mitä ihmeen kaasuja teidän letkuissa on?)

Jos jatketaan keskustelua kaasukuplataudista tai sukeltajan taudista, niin täällä on vanhaa jutustelua aiheesta. Mielellään sitten oirekeskustelut sinne jatkoksi.
-
- Advanced Member
No niin, nyt tilttas sekin letku! Rullalle keriessä syntyny laskoksia, joita ei saa enää suoriksi millään. Vessasta altaaseen tulee tietysti paineella, mutta lapolla valutus ei meinaa enää sujua...
Jos kattois seuraavaksi LVI-liikkeestä tota Upolet-letkua, takuuvarmasti turvallista. Ja jos se ei pelitä - niin sitten kai Eheimin 16/22 letkua...
Voisi tietysti ostaa lisää halpaa puutarhaletkua toisesta paikasta, mutta noista halpahalleista ei ainakaan osaa aina laadusta antaa takeita...
Jos kattois seuraavaksi LVI-liikkeestä tota Upolet-letkua, takuuvarmasti turvallista. Ja jos se ei pelitä - niin sitten kai Eheimin 16/22 letkua...
Voisi tietysti ostaa lisää halpaa puutarhaletkua toisesta paikasta, mutta noista halpahalleista ei ainakaan osaa aina laadusta antaa takeita...
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Itse tilasin nettikaupasta sellaisen akvaarion vedenvaihtosetin, jossa oli hanaliitin, lapposuulake ja 10m juurikin tuota vihreää puutarhaletkua.
Ainoat "varoitukset" oli, että kannattaa ennen ensimmäistä vedenvaihtoa päästää lämmintä vettä letkun läpi muutaman minuutin ajan, koska muuten veteen saattaa tarttua "kumin hajua". Ei ole kuulemma kuitenkaan vaarallista tuo hajukaan, uskoisiko tuota
.
Ainoat "varoitukset" oli, että kannattaa ennen ensimmäistä vedenvaihtoa päästää lämmintä vettä letkun läpi muutaman minuutin ajan, koska muuten veteen saattaa tarttua "kumin hajua". Ei ole kuulemma kuitenkaan vaarallista tuo hajukaan, uskoisiko tuota
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Se mikä ei tapa, traumatisoi.