Pienen altaan siirto toiseen huoneeseen

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Pienen altaan siirto toiseen huoneeseen

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Eli pitäis 85l:n akva nostaa toiseen huoneeseen, toisen tason päälle. Mitenkä se onnistuu?
Kestääkö pohja jos otan vettä mahd paljon pois ja kaikki kivet ym., mutta soran, kalat ja kasvit jätän altaaseen? :? 8O

Vai pitääkö kaikki ottaa veke?
-uusio-harrastaja-
Lunatic
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lunatic »

Eiköhän se ole helpompi ja turvallisempi siirtää, jos kalat ottaa siksi aikaa pois, niin saat otettua enemmän vettä pois. Kasvit ja soran voit jättää. Tai näin itse tein kun piti siirtää 100-litraista akvaariota. Jokainen tyylillään.
jimikkon
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

Oma 100 litranen altaani on ainakin hyvin kestäny kantamista hiekat, kasvit ja kalat mukanaan. Vettä oon jättäny n. 15 cm altaaseen ja kahdestaan jaksaa kantaa ihan hyvin.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Se on kaloillekkin mukavampaa olla vaikka sankossa sen tunin ajan kuin olla keskellä pyörremyrskyä koko ajan.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Itse ottaisin kalat pois, laskisin veden noin 10cm ja kantaisin akvaarion oikealle paikalle. Kannattaa muistaa putsata kulkualue akvaarionpaikasta A paikkaan B kaikesta ylimääräisestä (kuten leluista, turhista esineistä, lapsista ja lemmikeistä) Muuten voi olla luvassa kaatuminen akvaarion kanssa. Hiekat ja kasvit sotkuna lattialla ja vettä puolihuoneellista. Akvaarionlasit rikki ja paljon rumia sanoja. Parhaassa tapauksessa kova riita sen armaan kantokaverin kanssa. [;)]
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Härtsyygel hirvittää kyllä alkaa kantaa sitä! :o
Ihanko vaan alalaidoista kiinni ja menoks? Huh, matkaa on 7m palttiarallaa...
-uusio-harrastaja-
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Viikonloppuna omani siirsin 240 l ja otin sen kyllä aivan tyhjäksi. Pelasin varman päälle, jotta saavissa oleville kaloille olisi ehjä koti jatkossakin
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Kaikkeista turvallisin tapa on tyhjentää vesi ja hiekat, koska pohjalasiin tulee liian iso paine muuten.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Kyllä mä olen siirtänyt tuon meidän 98-litraisen alustalta toiselle siten että kaikki muu oli siellä sisällä paitsi 90% vedestä (pari senttiä oli pohjalla vettä). Jos vaan mahdollista, niin kannattaa viedä se tasoineen päivineen toisen tason luokse ja kahteen pekkaan vielä niin on helpompi kantaa. Ei ole nimittäin ihan kevyt.

Veikkaan että kaloille on kuitenkin pienempi paha olla kauhuissaan tutussa ympäristössä kuin joutua haavituksi sankoon ja sieltä taas takaisin akvaarioon.
cattipisces
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cattipisces »

Mun kokemuksen mukaan pienet (alle 100 l) menee aika kivuttomasti niin, että jättää just korkeintaan sen 10-15 cm vettä ja hiekat, tai sitten jättää pelkät hiekat pohjalle kantamisen ajaksi. Kalat oon napannut ämpäriin kyllä siksi aikaa.
Isommat altaat melkein vaatis kyllä enemmän tyhjäystä, niistä olen ottanut osan tai kaikki hiekat pois. Tosiaan se paine aika rasite isompien altaiden kanssa pelkän hiekankin kanssa siirrettäessä.

Jos haluaa pelata varman päälle, tai on kyseessä vaikkapa vanhempi akvaario niin mikä ettei sitä kokonaankin kandeis tyhjentää. ( ja jos on aikaa siihen...ja jaksaa/viitsii ;) )
Neljä allasta ja muita eläimellisyyksiä.
lp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lp »

90% vedestä pois, kannot ja kivet voi myös ottaa pois, anna kalojen olla altaassa ja nosto toiselle tasolle. Yksin ei kannata, kokemusta on.. [;)]
Psykedelia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

Meillä on siirretty 128 litranen allas sisällään sorat ja n.15cm vettä kierreportaita alakerrasta yläkertaan. Saman asunnon sisällä siis mutta portaita ylös kuitenkin. En suosittele kenellekään jos matkalla on kierreportaat, mutta jos ei ole pieniä lapsia kuulemassa sanavalikoimaa niin mikä jottei. 8-)
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Sama juttu, 128 litrasta siirretty vain vettä vähentämällä jo kaksi kertaa.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
subavdi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja subavdi »

Minun siirtokokemus asunnon sisällä siirtämisestä. Toisetettu pari kartaa vuosina 1999-2000.
Allas 189-litrainen alumiiniptukijalustalla.
Altaaseen jätin hiekat ja muutaman sentin (5 tai alle?) vettä. Toinen ihminen messiin ja allas siirtyi ollen koko ajan jalustansa varassa kantaen. En siis usko, että pohja oli juurikaan lujemmalla kuin altaan kökkiessä paikallaan.

Idea siirtää pakettina jalustan kanssa kolmesta syystä: a) pohja ei väänny b) helpompi kantaa ja c) ei tarvinnut uudessa kohdassa säätää allasta oikeaan kohtaan jalustan päällä.

Toin toteutetuista siirroista huolimatta lasit säilyivät ilman ongelmia ja allas kesti minulla olleessa vielä pari muuttoa asunnosta toiseen. (Silloin tietysti kokonaan tyhjänä :P )
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”