Pleko 317l-litraiseen altaaseen

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
OutiMaaria
Starting Member
Starting Member

Pleko 317l-litraiseen altaaseen

Viesti Kirjoittaja OutiMaaria »

Ei riittänyt 128-litrainen allas, vaan nyt tuolla huoneen nurkassa on kypsymässä 317-litrainen allas... :mrgreen:

Kalastoa olen kovasti mietiskellyt ja jonkin plekon altaaseen haluaisin. Vaihtoehtoja on vain niin runsaasti, että pää menee vähemmästäkin pyörälle. Siksipä kyselen hieman vinkkejä, mikä pleko sopisi joukkoon.

Eli allas on sen 317-litraa (130*53*46), vesiarvot: pH 7,5 GH 6 ja lämpötila 25astetta.

Kalastoksi olen kaavaillut:
Partamonni (siirtyy vanhasta altaasta)
Intiaaninsulka 20 kpl (10 kpl vanhasta altaasta ja 10 kappaletta lisää)
Leväbarbi 3-4 kpl (1 siirtyy vanhasta ja sille pari rescuekaveria lisää)
Helomonninen / Rusomonninen 10 kpl (jos vain jostain löytyy)
Ruostekirjoahven 1+2 (vielä hieman mietinnässä)
joku pleko

Minua kiinnostavia plekoja ovat mm. Appelsiinipleko L-75, Raitakorupleko L-15 sekä Mustapleko L-204. Heittäkää kehiin kommentteja ja ehdotuksia, kiitos. :)
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Aplarista tulee aika reilun kokoinen, saattaisi ainakin täysikasvuisena tykätä vähän isommasta altaasta. Koruplekot noin yleensä sopivat hyvin kokonsa puolesta, samoin mustapleko. Jälkimmäinen on sitten melkoinen sottapytty, koska puputtaa ruuakseen myös puuta, ja siten tuottaa aika lailla jätettä :) Toinen kiva ja nätti puupleko, myös vähän pienemmäksi jäävä, vois olla vaikkapa L002 raitapuupleko http://www.planetcatfish.com/catelog/lo ... /735_F.PHP
OutiMaaria
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja OutiMaaria »

Nonnii, silmät kierossa olen etsinyt netistä tietoa eri plekoista. Tässä olisi siis listaa niistä, mitkä kiinnostavat:

L-015 Peckoltia vittata, Raitakorupleko
L-028 Hypancistrus sp., Enkelipleko
L-030 Oligancistrus sp., Helmitähtipleko
L-066 Hypancistrus sp., Sokkelopleko
L-081 Baryancistrus sp., Kultajuovapleko/Kuujuovapleko?
L-102 Hypancistrus sp., Lumipallopleko
L-204 Panaque sp., Mustapleko
L-260 Hypancistrus sp., Hieroglyfipleko

Välillä netistä löytämäni tieto jonkin plekon kohdalla oli ristiriitaista (mm. vesiarvojen osalta), joten kaikkinainen tieto ja neuvo otetaan kiitollisena vastaan.

Ja toivottavasti edes jokin noista plekoista olisi kohtuu yleinen ja helposti saatavissa. Tai että ei tarvitsisi lähteä pankinjohtajan juttusille, kun hinnasta puhutaan... :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”