Kiire! Kalan poikasia odottamatta!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ultimate
Member
Member

Kiire! Kalan poikasia odottamatta!

Viesti Kirjoittaja ultimate »

Huomattiin kultani kanssa äsken, että akvaariossa uiskentelee läpinäkyviä kalanpoikasia. Ehkä n. 3 mm pitkiä, pysyvät pohjassa. Näin aloittelijana en nyt tiedä kuka kaloista on poikasia pyöräyttänyt. Yritettiin kiinni ottaa ja laittaa poikasaltaaseen, mutta ei oikeen onnistu, kun muut kalat uivat haaviin. Poikaset oleskelevat pohjalla. Miten niitä ruokin? Sitä tässä aloin kyseleen. En tiedä yhtään. Käykö ihan normaali hiutaleruoka, jos sen murskaa pieniksi palasiksi? Tai surviaisen toukkia? Kiire!

-----------------

Kalat saatiin nyt väliaikasesti pieneen kannuun laitettua. Niitä on 3, odottelen jos löytyisi vielä lisää, mutta haluaisin nyt tietää miten niitä ruokitaan, kun ovat vielä niin pieniä. Haluaisin todella, että noista kasvaa isoja kaloja, joten haluaisin hoitaa ja ruokkia ne oikein.

eli miten poikasia ruokin ym.?
Zoo
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

No kannattaa varmaan antaa vaihtoehtoja ketä vanhemmat voisivat olla. Veikkaisin että jotain synnyttävien kalojen poikasia, siis miljoonakaloja, platyja tai miekkapystöjä? Siellä kannussa poikaset eivät varmastikaan pärjää, joten joko a) hanki poikasallas tai b) kippaa takaisin akvaarioon ja toivo parasta. Eiköhän niitä poikasia ilmesty jatkossakin että varaudu niihin tuleviin poikueisiin sitten paremmin.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
ultimate
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ultimate »

Veikkasin juuri että varmaan platyjen tai miljonnkalalojen. Ne ovat kannussa nyt vähän aikaa, kun yritän etsiä, jos niitä olisi lisää. Poikas allas on, mutta siinä ei suodatinta. :/ Ja mulla on tuo isompi allas, siinä 2 suodatinta, niin onnistuisiko, että siirtäisin huomiseen asti sen toisen suodattimen poikasaltaaseen? Pärjäisikö isompi allas "puolikkaalla" suodatuksella vuorokauden? Niin ja edelleen miten ruokin poikasia? Tosissaan haluaisin, että poikaset kasvaisivat..
Zoo
Senja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Senja »

Itse aikanaan kun miljoonakalan poikasia oli, annoin vain tavallisia hiutaleita ihan pienen pieneksi murskattuna ja aikuisiksi kasvoivat. En sitten tiedä mitä oikea oppisesti niille annetaan.. :roll:
bamart
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja bamart »

Munkin miljoonakalat sai juuri poikasia. Viisi poikasta sain pelastettua. Laitoin ne sellaiseen kelluvaan poikasaltaaseen. Ruuaksi olen antanut niille hiutaleiden "putua". Hyvin näyttävät pärjäävän. :D
Mietiskelin vaan, että koskakohan niitä uskaltaisi laittaa muiden kalojen sekaan. Ettei vaan joudu vanhempien ruuaksi. :?
Zorromi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zorromi »

Itse olen ainakin ruokkinut poikasia SERA MICRON nimisellä poikasruoalla ja hyvin ovat kasvaneet... :D
Did you know that water's not to blame if you drown?
mäkrö
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mäkrö »

Miten usein poikasia pitää ruokkia? Olen antanut kerran tai kaksi ruokaa päivässä. Itsekin rikon hiutaleita muruksi. Hyvin kelpaa!
bamart
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja bamart »

Silloin kun poikaset olivat ihan pieniä annoin vaan kerran päivässä sitä "putua". Nykyään kun ne ovat jo vähän isompia (n. 1,5 cm) ruokin niitä edelleen kerran päivässä, mutta nyt annan normaalia hiutaletta.

En minäkään mikään asiantuntija ole. "Vaistojen varassa" tässä mennään :mrgreen:

Kertokaahan te fiksummat, koskahan noita poikasia uskaltaisi laittaa muiden fisujen sekaan? Ettei vaan joutuisi vanhempien ruuaksi.

Asukkeina tällä hetkellä on miljoonakala pariskunta, kirsikkabarbeja, pari leväbarbia, pari partamonnia, neontetroja ja muutama monninen.
killekala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja killekala »

Isompien joukkoon sitten kun eivät enää isommista suista mahdu alas. Millisten poikaset voivat pärjätä jopa ilman ruokkimistakin, kuten itse tuossa viime viikolla huomasin.
Ämpärissä oli muutaman kuukauden kasveja kun piti viedä ne ystäväni akvaan, mutta aina ne unohdin lähtiessäni. Nyt lopulta hermostuin ämpäriin, päätin heittää rehut menemään. Kaadoin vettä juuri lavuaariin kun silmiini osui ämpärin reunalla lähes jo lauvaariin putoava vastavirtaan uiva millis! 8O

Minä riuhtaisin ämpärin pystyyn ja päivittelemään suureen ääneen kalalle, että mistä sinä sinne oot lentäny. Ei kaveri vastannut, mutta luulen että muutaman kuukauden se on siellä asustellut kasvien kuolleita osia popsien ilman suodatusta, lämmitystä, ruokaa tai mitään, vettä lisäsin ämpäriin joskus 1½ kuukautta sitten. Päätyi ilmeisesti ämpäriin kasvien mukana ihan pikkuisena, jolloin tuntuvat takertuvan melkein käsien ihokarvoihinkin.

En ole laskenut montako kertaa olen pikkuiselta pyytänyt anteeksi. Nyt hän asustelee muiden millisten seurassa - katsoi muuten silmät pyöreinä toisia poikasia kun pääsi isoon akvaan. On kaikin puolin kunnossa, vaikka välillä on vaikeuksia löytää kun mennä vilistää niin.
Opinpahan katsomaan jokaisen oksan ja lehden suurennuslasilla. :roll:

Muoks: Enpäs sitten pidemmälle muistanut kalastoasi kuin milliksiin. Siis vanhemmat syövät myös poikasiaan ja suun koolla tarkoitin lähinnä juuri millis-vanhempia. Arvioisin, että poikaset pärjäävät hyvin ilman poikaspurkkia jos sinulla olisi pinnalla kelluvia kasveja tai esim. karvalehteä pinnalla kellumassa. Mutta muuten 1½ sentin mittaisina pärjäävät jo melkoisen varmasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”