L-401

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

L-401

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

En sitten löytänyt jostain syystä vanhaa ketjuani, jossa innoissani hehkutin akvaariokeskuksesta varaamaani vyöseepraplekoa.. Tänään menin kuitenkin sitä hakemaan ja kas kummaa; olipas Petri saanut uuden uutukaisia plekoja (oli nimetty L-401:ksi, juuri kuulemma löydetty).

Niin kävi että jäi vyöseepra kauppaan ja kaksi tällaista uutta lähti mukaan. Viisi niitä oli tullut, ja kauniita kun mitkä... Vähän erinäköisiä ovat, toinen muistuttaa vähän www.transfish.de sivuilta bongaamaani L-270:stä, mutta tällä on ihan erilainen pyrstö ja ennemminkin valkoisella pohjalla mustaa. Toinen on vähän seepraplekon näköinen mutta tiuhemmilla raidoilla, ja ehdottomasti valkoisella pohjalla mustat raidat. Enempää en viitsi tiirailla kun laitoin valot jo pois, saavat kotiutua rauhassa.

Uskomattoman kauniita! :D Täytyy ruveta etsimään jotakin linkkiä missä neuvottaisiin akvaariokalojen kuvausta, olen aika surkea tuon kameran kanssa...Saisi tänne pari otosta (en kyllä osaa niitä liittääkään, eli sitäkin täytyy vielä tutkia)! :)
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

http://www.aquarium-glaser.de/html/ger/news_archiv.php

Tuolta löytyi kuva ja jotain Saksaksi plekosta. Päivämäärä L-401 jutussa on 30.12.2005 eli siltä kohdalta löytyy.

Kaikenlaista se Petri saa haalittua tänne meillepäin. Satuitko huomaamaan oliko siellä L-287:ja (kuva samalla sivulla 9.12.2005). Niistä kuulin etukäteen että olisi mahdollisesti tulossa Akvaariokeskukseen.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member

Itse asiassa Petri taisi näyttää minulle juuri tuota mitä kysäisit. En tiedä oliko niitä yhtä enempää. Hinta oli aika korkea, en muista tosin tarkalleen. Nätti oli sekin kun mikä, ja juuri hiljattain saapunut.

Näistä nyt ei kyllä taas oikein ota selvää. Ton linkin L-401 ei näytä juurikaan samalta mitä mulla altaassani ui. Ennemminkin tuo L-236 (17.1.2006) vois näyttää samalta, mutta pyrstö on enemmänkin L-236x (tosin ilman tuollaisia helmiä). "Naamassa" tosin näillä on noita pystyraitoja kuten tuolla kuvan L-401:llä. Eli eihän tässä mihinkään tulokseen oikein taas pääse! :D Eikä noita viitsi enää tänään häiriköidä. Harmi kun ei ymmärrä saksaa.. No, taas voi vain todeta että nättejä on! :D
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Täytyy varmaankin käydä katselemassa uutuudet lähipäivinä ihan puhtaasta mielenkiinnosta. Alkaa käymään melko vähiin nuo Hypancistrus lajit joita Akvaariokeskuksessa ei ole edes joskus olla myytävänä.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member

http://www.planetcatfish.com/catelog/lo ... /969_F.PHP

Kuvia tuli selailtua ja tällaisilta nämä kyllä aika pitkälti näyttävät. Eli L-236 vois olla kyseessä. Pyrstö on samanlainen, vatsa valkoinen ja kuviokin näyttää tutulta!

Onko näitä kellään altaissaan?

Edit: vilkaisehan teemu7117 näitä jos käyt lähipäivinä Ruohiksessa, altaan kyljessä on keltainen post-it jossa lukee Hyp. sp L-401. Mun omista yks on vähän erivärinen kun loput mitkä jäi (tällä on pystyraitaa). Olisko sittenkin näitä L-236:ia..
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Pakko saoa täältä suunnalta, että söpöjä ovat. :mrgreen: Ja mielenkiinnolla kuvia jäämme odottamaan. Itse vähän aina mietityttää että mistä nuo kaikki pilkulliset ja raidalliset toisistaan ikinä oppii tunnistamaan, kun niitä on niin hirmuisen paljon. Mutta ei kai kaikkea ole pakko tietää... :roll:
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

Paljonkos muuten noilla L-401:llä oli hintaa jos saapi kysyä? [;)]
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Fisuliina kirjoitti:http://www.planetcatfish.com/catelog/lo ... /969_F.PHP

Kuvia tuli selailtua ja tällaisilta nämä kyllä aika pitkälti näyttävät. Eli L-236 vois olla kyseessä. Pyrstö on samanlainen, vatsa valkoinen ja kuviokin näyttää tutulta!

Onko näitä kellään altaissaan?

Edit: vilkaisehan teemu7117 näitä jos käyt lähipäivinä Ruohiksessa, altaan kyljessä on keltainen post-it jossa lukee Hyp. sp L-401. Mun omista yks on vähän erivärinen kun loput mitkä jäi (tällä on pystyraitaa). Olisko sittenkin näitä L-236:ia..
Kun ei ole L 236. Se on äärimmäisen harvinainen akvaariomarkkinoilla. On kotoisin Rio Iririn osista, jotka virtaavat luonnonsuojelualueen halki. Pyynti taitaa olla paitsi kiellettyä, myös kiellon rikkojille äärimmäisen hankalaa. Jos noita L kaksikolmekuutosia saataisiin pyydetyksi, voitte olla aivan varmoja, että ne eivät eksy Suomeen. Sen sijaan uusi L 401 ei ole erityisen harvinainen.
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

Eikös noilla Hypancistrus:ksilla tuo kuviointikin muutu iän mukaan? Sehän voi vähän hämätä jos ostamasi plekot ovat eri ikäisiä niin voivat olla "eri värisiä". Mulla esim. nuorimmalla (n.5cm) L-199:llä on raidat melkeenpä pystysuorat ja vähän vanhemmilla (n.10cm) ovat "kääntyneet" takaviistoon. [;)]
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Meinasin käydä noita uutuuksia katsomassa, mutta sen parempaa tietoa tuskin löytyy. En todellakaan ole mikään spesialisti vaikka suurimpiin kiinnostuksen kohteisiin nuo Hypancistrukset kuuluvatkin ja niiden bongailun voi laskea jo yhdeksi harrastuksista.

Jotenkin tuntuu edelleen, että vaikka mitä ja minkälaisia Hypancistruksia tuppaa tippumaan vähän kerrallaan Ruoholahteenkin niin mielestäni edelleen L-260:set ovat niitä kaikkein hienoimpia Hypancistuksia, joita livenä olen nähnyt, varsinkin jos pois luetaan itse seeprat L-46 ja sitten tuo L-250, joiden todellisesta hienoudesta ei sitten mitään tiedä, kun ainoastaan yksi kuva on kalasta tullut vastaan ja livenä noita tuskin pääsee koskaan näkemään.

http://www.transfish.de/LCode/L250.jpg
On se kyllä veikeän näköinen kaveri.

Tuolta suosikki plekokuva sivultani löytyi L-236 tälläiset kuvat. Tiedä sitten ovatko jotain ihan muita vai mitä ovat.
http://atlas.drpez.org/hypancistrus-sp-L236-fotos

Laita kuvaa vain kehiin kaloistasi.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member

Nämä kaverit ovat jotain nelisenttisiä ja kustansivat 69 euroa kipale. Eipä tuo Petrikään varmaksi uskaltanut sanoa mitä ovat. Näyttävät vain niin kovin paljon noilta L-236:lta...

Yritän heti kun ehdin ruveta tappelemaan tuon kameran kanssa. Ne kuvat mitä otin eivät ole käyttökelpoisia, ovat niin epätarkkoja. Yritin eilen haulla etsiä kuvausvinkkejä, mutta kaikkein kehutuimmaille sivustolle en päässyt ja muita en vielä löytänyt... Saapi laittaa linkin jos jollain on tiedossa hyvä sivu!
Fisuliina
Senior Member
Senior Member

Ei tästä kuvaamisesta kyllä mitään tule vaikka säätää mitä. Onnistunkohan edes liittämään tätä surkeutta oikein..

http://spaces.msn.com/fisuliina/photos/?_c02_owner=1

Itse saan ainakin auki? Kuvan laatu on kuten sanottu, surkea. Kaveri on noin 5-senttinen ja akvan takaosassa (kuvattu siis akvaarion edestä). Tuleeko jollakin mieleen jotain vinkkiä näin suoralta kädeltä, mitä voisin tehdä toisin? Kamera on Canonin Ixus 400, eli ei mikään ihmeellinen peli.

Tästä ei varmaan kukaan pysty minkäälaista tunnistusta suorittaa! :D
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Ekalla yrityksellä ei auennut, mutta toisella kyllä. :D Hieno!
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Kävin tänään noita uutuuksia Petrin kanssa ihmettelemässä. Nuo 401:senä myytävät olivat ainakin minulle aivan uuden näköisiä otuksia joka tapauksessa. Jokea mistä nämä mahdolliset L-401:set ovat peräisin ei Petri tiennyt. Tämä L-401 taitaa vaan ylipäätään olla sen verran tuore tapaus ettei internetistäkään tunnu löytyvän yhtään mitään kalasta.

Nämä omat tunnistukseni teen pääosin edes jollain tavalla luotettavana pitämieni sivustojen kalojen kuvia vertailemalla noihin näkemiini. Hauskaa ajanvietettähän tämä on mutta mitään totuuspohjaa arvailuilla ei välttämättä ole.
Fisuliina kirjoitti:

Nämä kaverit ovat jotain nelisenttisiä ja kustansivat 69 euroa kipale. Eipä tuo Petrikään varmaksi uskaltanut sanoa mitä ovat. Näyttävät vain niin kovin paljon noilta L-236:lta...
prboy kirjoitti:
Kun ei ole L 236. Se on äärimmäisen harvinainen akvaariomarkkinoilla.
L-236:sista löytämäni kuvat erilaisien tukkujen sivuilta ovat ainakin aivan erinäköisestä kalasta kuin nämä myytävänä nyt olevat. Tuolla exoticfinds:n sivujen mukaan näitä kyllä kuitenkin olisi saatava rajoitettu erä eli ilmeisesti markkinoilla kuitenkin jollain tasolla ovat.
http://www.transfish.de/LCode/L236.jpg
http://www.exoticfinds.net/images/LL00_copy.jpg

Akvaariokeskuksessa oli myös toinen uusi tuonti jota myytiin L-287:na. Kyseinen kala oli kyllä tavattoman upea ja aika paljon L-174:sen oloinen ruuminrakenteeltaan. Yhden kappaleen oli Petri vain näitä ottanut ja hinta oli hirmuinen. Sen verran saman näköisiä keskenään tuntuvat nämä uudet lajit olevan, että vaikea on kuvitella kovin suurta kysyntää näille uusille joiden hinta hipoo jo sataa euroa/kpl.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member

Tämä minkä kuvan (jos sitä nyt kuvaksi voi sanoa) :D liitin, on tosiaan se yksi joka oli vähän erilaisella kuvioinnilla. Sinänsähän mulle ei ole merkitystä mitä nämä kaverit ovat.. Joki tietysti olisi kiva saada tietoon, mutta siitäkään ei nyt infoa ole saatavilla. Eikä edes ole takeita että ovat samaa lajia nämä kaksi mitä minulla on. Kuviointi ainakin toistaiseksi eroaa aika lailla, vaikka ovat samankokoisiakin.

Veikkauksia toki ottaisin mielelläni vastaan! :)

Tähän asti ovat ainakin voineet hyvin ja olleet pirteitä, joten ei tässä voi olla kun tyytyväinen valintaansa!
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Fisuliina kirjoitti: Tähän asti ovat ainakin voineet hyvin ja olleet pirteitä, joten ei tässä voi olla kun tyytyväinen valintaansa!
Juu, saat ollakin tyytyväinen :) . Minä nimittäin kävin muutamaa tuntia sinua aikaisemmin katsomassa niitä ja olisin ostanutkin, mutta mulle ei myyty, koska olivat justiinsa tulleita eikä vielä tiedetty terveydestä yms :? ....
En ole katkera, mutta kuitenkin [}:)]
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005

Viesti Kirjoittaja Inia »

Minä nimittäin kävin muutamaa tuntia sinua aikaisemmin katsomassa niitä ja olisin ostanutkin, mutta mulle ei myyty, koska olivat justiinsa tulleita eikä vielä tiedetty terveydestä yms ....
Mutta muutamaa tuntia myöhemmin terveydentila oli jo selvillä? 8O
Fisuliina
Senior Member
Senior Member

Rehellisyyden nimissä homma meni niin, että kyttäsin niitä melkein kaksi tuntia liikkeessä, päivällä kun aikaa oli. Petri kyllä kieltäytyi myymästä minullekin. Pieni paniikki iski kun halusin juuri SEN yhden, mikä oli eniten esillä (kuvassa tässä ketjussa aikaisemmin). Ongelma syntyi siitä, että Petri olisi kyllä sen tunnistanut (vähän erilainen kun loput neljä), mutta sanoi ettei voi mennä takuuseen tunnistavatko muut. Sanoi lopuksi (varmaan minuun kyllästyttyään :| ) että saat viedä mutta omalla vastuulla, koska ne oli juuri lauantaina tuotu liikkeeseen ja siispä maanantainen muutto meille oli jo toinen lyhyen ajan sisään.

Onneksi söivätkin jo ekana iltana.

Noista on tosiaan tullut mun silmäteriä. Viime päivät olen suurin piirtein juossut kotiin katsomaan että ovat ok. Yölläkin näin unta että joku oli syönyt niiltä pyrstöt, vaikka altaassa ei vielä ole muita kun kattareita...

:D
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

DATZin artikkelissa (12/2005) Lechner, Geiger ja Werner (A.) kertovat, että L 236 on äärimmäisen harvinainen kaupan piirissä. Tällä numerolla tarjottavat kalat ovat useimmiten numeroita L 399 ja L 400. Samaisessa jutussa annetaan myöskin uusi numero L 401. Sen kerrotaan eniten muistuttavan lajeja L 270/L 307 ja L 316. Kuviointeja ei muuten kannata tuijottaa. Noita samankaltaisia musta-valkoraidallisia L-numeroita on jo liki kymmenen. Erot näkyvät ruumiin muodossa ja sen eri osien mittasuhteissa. Toisinaan lajia ei edes pysty määrittämään ellei tiedä pyyntipaikkaa.

Tuo kaksiosainen juttu (I osa numerossa 11/2005) kertoo paljon muutakin ja uutta seepraplekoista. Mm. kova virtaus ei itseasissa olekaan tarpeellista, kunhan vesi vain on hyvin happipitoista ja lämmintä (26-30 astetta). Mitään tukea täällä jankutetulle parvikalalle ei anneta. Päin vastoin todetaan, että useimmiten !, jos piiloja ja koloja on runsaasti seeproja voi pitää useitakin yksilöitä yhdessä pienessäkin tilassa.

Uuden Amazonas-lehden kakkosnumerossa oli puolestaan 20-sivuinen Ingo Seidelin juttu seepraplekoista, mm. uuden L 400:n (Monniatlaksen H. sp. "Belo Monte") viljelystä.

Tietoa siis löytyy, jos sitä haluaa hankkia. Pitää vain unohtaa netin räpelöiminen.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

Asiasta kolmanteen; minä nyt olen aivan vihreä näissä asioissa mutta jotenkin huvittaa tuo numeroista vouhottaminen.
Kukaan kun ei sitten loppujen lopuksi tiedä mitä ne ovat, ja sitten kun joku on päättänyt että se on nelonen niin vähän ajan kuluttua joku toinen sanoo että se onkin viisi ja puoli ja että nelosta ei ole koskaan ollutkaan :)
Demi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Demi »

Niin, koska sillähän ei ole merkitystä, että kala on tunnistettu oikein, jotta sille voidaan tarjota oikein sisustettu allas, tarjota oikeata ruokaa esim. puuta syövät tai kalaa syövät, kudetus raporttien tekeminen ja muitten lukeminen, kasvaako 10 cm vai 100 cm jne. jne. jne. :?
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Niin, koska sillähän ei ole merkitystä, että kala on tunnistettu oikein, jotta sille voidaan tarjota oikein sisustettu allas, tarjota oikeata ruokaa esim. puuta syövät tai kalaa syövät, kudetus raporttien tekeminen ja muitten lukeminen, kasvaako 10 cm vai 100 cm jne. jne. jne.

Tottahan sekin loppujen lopulta on, että eipä sillä ole kyllä niin kauheasti merkitystä mikä Hypancistrus-laji kyseessä on kun lähestulkoon kaikille on samanlaiset olosuhteet järjestettävä ja eri lajien aikuiskoot ovat aika pienessä haarukassa. Kudettamisen kannalta tämä toki olisi tärkeää sillä melko monella jotka useamman yksilön tiettyä lajia altaaseensa haluavat tavoitteena on myös yrittää saada kalat joskus lisääntymään.

Tottakai jollain tarkkuudella tuo tunnistus on ylipäätään plekojen kohdalla tärkeää, mutta ei ehkä tässä tapauksessa niin tärkeää. On toki syytä erottaa toisistaan hoidon kannalta eroavat viileässä vedessä viihtyvät puroplekot Rio Xingun Hypancistruksista ja partamonnit isopurjeplekoista.
prboy: kirjoitti
Kuviointeja ei muuten kannata tuijottaa. Noita samankaltaisia musta-valkoraidallisia L-numeroita on jo liki kymmenen. Erot näkyvät ruumiin muodossa ja sen eri osien mittasuhteissa. Toisinaan lajia ei edes pysty määrittämään ellei tiedä pyyntipaikkaa.

Tietoa siis löytyy, jos sitä haluaa hankkia. Pitää vain unohtaa netin räpelöiminen.
En tiedä kenelle tämä on tarkoitettu, mutta olen jo pari kertaa todennut tässäkin viestiketjussa että tämä kalalajien arvailu on omalla kohdalla vain hauskaa ajanvietettä. Mikäs näitä arvaillessa, kun tietoakaan ei kenelläkään ole tai jos on niin sitä ei jaeta. Kun jotain lajia arvailen pyrin ainakin kiinnittämään erityisesti huomiota tuohon ruumiin muotoon ja silmien kokoon ja "paikkaan" toki kuvioinnin lisäksi.

En tiedä mikä siinä on, kun olen vain pari vuotta tällä foorumilla päivystänyt mutta jotain vanhoja ketjuja lukiessa nimimerkki prboy oli joskus varsin innokas itsekin tunnistamaan uusia lajeja ja antamaan ystävällisiä ja hienoja neuvoja. Nyt nämä viestit tuntuvat olevan kokoajan tasoa, että ette te kukaan mitään tiedä ja turha arvailla kun ette ole sitä ja tätä lukeneet ettekä viitsi mitään selvittää ja tietoa etsiä jne...

Onhan tässäkin ketjussa puhutusta kalasta tuossa kuva, jonka perusteella voisi lähteä jotain arviota antamaan, kun tietoa kerran löytyy. Itse kävin kyseisiä otuksia Ruoholahdessa katsomassa ja ne olivat ainakin aivan erilaisia, kuin mikään ennen näkemäni laji, jotka on kuitenkin tunnistettu monella taholla oikeiksi. Kyseessä ei raidallisista Hypancistruksistani mielestäni ainakaan ollut mikään seuraavista L-46, L-66, L129, L-199, L-260, L-270, L-316, L-318 ja L-333.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member

prboy kirjoitti: Tietoa siis löytyy, jos sitä haluaa hankkia. Pitää vain unohtaa netin räpelöiminen.
Kaiketi tarkoitettu minullee. Minä olen pyörinyt tällä palstalla vasta noin kuukauden päivät, ja syy miksi näin kaiken sen vaivan (opettelin säätämään kameraa, etsin netistä paikan mihin kuvia voi laittaa puhumattakaan kymmenistä kuvista joita otin) oli se että yleensä täällä on näitä plekoja koskien riittänyt niitä ystävällisiä arvailuja. Ja jopa ilman sitä yleistä lynkkausmeininkiä, joka useissakin aiheissa vallitsee.

Itse todellakin olen täysin keltanokka näiden plekojen suhteen. Huvikseni minä näitä kuvia katselen ja yritän tehdä vertailuja. Jos olisin täysin pro näiden suhteen, en luultavasti kysyisi täällä muiden mielipidettä tunnistamiseen. Toisaalta vaikka minulla olisi käytössäni minkälaista materiaalia, kuten sanoit näitä samantyyppisiä kuviointeja on jo monta. Tuskin pystyisin esittämään sen kummempia arvailuja vaikka minulla olisi mitä materiaalia käytettävissäni, netistä tai sen ulkopuolelta.

http://spaces.msn.com/fisuliina/photos/?_c02_owner=1

Tuonne laitoin vielä pari uutta kuvaa, nuolella alhaalta pääsee eteenpäin.

Mukavaa tietysti sinänsä jos aihe herättää keskustelua, on se sitten millaista tahansa. :)
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

Demi kirjoitti:Niin, koska sillähän ei ole merkitystä, että kala on tunnistettu oikein, jotta sille voidaan tarjota oikein sisustettu allas, tarjota oikeata ruokaa esim. puuta syövät tai kalaa syövät, kudetus raporttien tekeminen ja muitten lukeminen, kasvaako 10 cm vai 100 cm jne. jne. jne. :?
Voihan se tietenkin niinkin!
Mutta jos luet esim. viimeisimän Akvaristin sivuilta 17 & 18 "Huomautuksia" - sarakkeen ajatuksella niin kyllä siinä saa sisustaa monta kertaa ja taas uudelleen :)
Tässäkin asiassa haiskahtaa kauas akateeminen snobismi ja nippelitiedoilla kikkailu :D

Mulla on nuo 5 monnia, jotka olen ostanut yksinomaan sen mukaan ovatko ne kilttejä ja että ne ovat hauskan näköisiä. (Hävettää harrastajana sanoa, mutta en nyt tosiaankaan muista niiden numeroita [:I] )

Mikä teidän mielestä tekee jostain tietystä monnista kiinnostavan ja haluttavan? Onko se joku tietty käytöksen ominaisuus, ulkonäkö vai harvinainen L-numero jota ei varmaan löydy naapurin altaasta? Tai se, että kala on vaikeahoitoinen ja siinä on haastetta pitää se hengissä? Koska tuskin kukaanhan on nähnyt aikuisena näitä kaikenmaailman uutuksia ja kummallisuuksia joita pieninä sintteinä kauppojen altaissa uiskentelee!

Kuulin kerran sivusta keskustelua jossa joku oli nähnyt kaupassa jonkun numeroisen plekon ja se oli ollut tosi makeen näkönen ja po henkilö halusi sen välttämättä!
Sitten olikin jotenkin tullut ilmi että siinä oli ollut väärä numero, siinä lapussa oli vissiin ollut 2 kolmosen sijaan tjsp. No kuitenkin, pleko ei ollutkaan enää yhtään mielenkiintoinern.... :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”