Mitä tehdä?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jensba
Junior Member
Junior Member

Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja jensba »

Minulla on altaassani luultavasti 4 tai 5 elongatus mpanga, luulisin että 3 urosta ja 2 naarasta toinen naaraista saattaa olla socolofi. kuitenkin kaksi urosta ovat ovat ajaneet kolmatta takaa ja sen evät ovat aika repaleiset olen ajatellut laittaa vallisneriaa altaaseeni lisä suojaksi. Nyt olen kuitenkin huomannut että tämä heikko uros kyyhöttää vedenpinnan tuntumassa, mutta ui kuitenkin välillä normaalisti. Tekeekö se kuolemaa? Pitäisikö minun laittaa se karanteeniin? vesi arvot ovat normaalit ph 8 25 astetta nitriitti 0.01mg/l
Itseasiassa altaassani ei pitäisi olla yhtäkään mpangaa vaan 6 p.socolofia, mutta niistä kasvoikin mpangoja. Vaikka kaupassa sanottiin toisin.
Iloinen sydän pitää ihmisen terveenä
NYMANJA
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NYMANJA »

P.sokolofin ja P. sp. elongatus "mpangan" kyllä erottaa toisistaan jo pieninäkin poikasina. Nämä lajit eivät voi mennä sekaisin.

Jos myyjä ei tunnista malaweja, tulisi ostajan tietää, mitä haluaa ja varmistaa lajinmääritys jo liikkeessä ostotilanteessa yhdessä myyjän kanssa esim. kirjoista tai netistä . On kuitenkin hyvä, että liikkeet ottavat malaweja myyntiin, jotta niitä harrastajille löytyy ostettavaksi muuallakin kuin vain pääkaupunkiseudulla, vaikka lajien tunnistaminen ei aina onnistu.

Vaikkakin valtaosa malaweista tulee toimeen keskenään, on niissäkin yllättävän suuriksi kasvavia tai agressiivisia lajeja, jotka eivät sovi yhteen altaan muiden lajien kanssa.

Malawiahvenkoiraat selvittelevät nokkimisjärjestystään aika ajoin. Heikoin yleensä vetäytyy "farmiliigaan" keräämään kokoa ja voimaa dominoivan koiraan kukistamiseksi. Joskus käy niinkin, että heikoin lenkki kokee, mitä luonnon valinta tarkoittaa arkielämässä ja karsiutuu pois siirtämästä geenejään jälkipolville. Näin käy malaweilla melko usein, eikä hakatun yksilön kuntouttaminen toisessa altaassa ja palauttaminen takaisin muiden joukkoon auta asiaa. Kunnolla levännyt koiras kyllä saattaa päihittää muut kilpailevat koiraat ja päästä näin nokkimisjärjestyksen huipulle ollakseen hetken se komein ja halutuin.

Kannattaa seurata tilannetta ja tarvittaessa poistaa liian huonoon kuntoon päässyt koiras. Jos kalasi nyt ovat P. elongatuksia, ne yleensä pärjäävät ukkovaltaisissa ryhmissä, eikä kukaan pääse hengestään.
jensba
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jensba »

Vastauksesi perusteella luulen sen keräävän voimia, tällä hetkellä se piilottelee ulkosuodattimen vedenulostulo aukon takana.240L altaassani on nyt
6 L.caerulusta
5 P. sp. elongatus "mpanga"
1 P. socolofi
Voinko ottaa lisää kaloja altaaseen? mitä lajia? Tuo socolofi vaikuttaa hieman yksinäiseltä.
Iloinen sydän pitää ihmisen terveenä
jmv
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jmv »

Ota pari kalaa lisää niin luulen et tilanne rauhottuu kun johtavalla koiraalla on enempi tekemistä :D mulla oli vähän vastaava tapaus ja nyt muutaman kalan lisäyksellä saavat kaikki olla suht rauhassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”