Omenakotiloille sopiva pohjamateriaali?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aloittelija
Junior Member
Junior Member

Omenakotiloille sopiva pohjamateriaali?

Viesti Kirjoittaja aloittelija »

Onko pohjan aineksella suurta väliä? Tällä hetkellä hieno puhallushiekka, ja kotilot ovat tulilisko altaassa. Olen aikeissa vaihtaa pohjaksi melko iso kokoista kiveä. Onko tästä haittaa ompuille ja voivatko ne ylipäätään olla samassa tulareiden kanssa?
Hiekka alkujaan altaassa koska ajatuksena kasvattaa myös kierteisiä ym kotiloita pallokaloille ruuaksi, mutta menestys tosi heikko :( eivät lisäänny toivotulla tavalla, siksi ajattelin vaihtaa pohjaa.
Omput ei saaneetlla pallokala altaassa rauhassa, ajattelin kokeilla jossain vaiheessa uudelleen kunhan kasvavat suuremmiksi.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Minulla on kahta erikokoista englanninjokisoraa ja luonnollisesti isot, lähes sormenpäänkokoiset kivet ovat päällimmäisenä. Hyvin viihtyvät omput ja liikkuvat pohjalla mielellään.
aloittelija
Junior Member
Junior Member

No sitten varmaan uskallan vaihtaa tuon hienon hiekan tuohon pyöreäreunaiseen kiveen. Mahtaako kellään olla samassa altaassa tulareita ja ommpuja? ovatko menestyneet? Nyt olen laittanut murusen seepia altaaseen, en kyllä ole nähnyt omppujen siihen koskeneen. Ei oikein uskalla soodaa laittaa kun en tiedä kuinka se vaikuttaa tulareihin...
AnniinaH
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnniinaH »

Käsittääkseni noita ei kannata laittaa tuliliskojen kanssa samaan altaaseen, olen kuullut, että tuliliskot napsii tuntosarvia.
aloittelija
Junior Member
Junior Member

Olisin kiinnostunut lähinnä vesi arvoista, siis kun lisään veteen kalkkia, esim seepiaa tai kananmunankuorta, jotta omppujen kuoret säilyisi syöpymättä, niin kuinka tularit pärjää?
liskot kyllä tuijottelee omppuja, mutta eivät ole näykkineet ainakaan toistaiseksi. Altaassa ollut koko ajan kierteisiä ja kehäkotiloita, myöskään niihin ei ole ollut kiinnostusta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”