Tekniikassakaan ei ole valittamista. Matalammassa altaassa valaisuun riittää pienemmät tehot ja sekä suodattimen että lämmittimen voi myös asentaa poikittain tarvittaessa. Meillä on käytössä pelkästään mattosuodatin 600 l/h pumpulla, jonka lisäksi vettä pyörittää pari kiertovesipumppua.
Tottakai laitteita esim. juuri suodattimet voi laittaa myös poikittain mutta tuossa olikin pointtina tuoda esiin vain näitä mahdollisia asioita joita kannattaa ottaa huomioon. Itselläni on myös mattosuodattimet nykyisissä altaissa ja kunnollista ulkosuodatinta en ole omistanut koskaan.
Mattosuodattimet ovat hyviä vastaamaan biologisesta suodatuksesta, mutta eivät ne kuitenkaan ole mitään ihmeratkaisuja ja varsinkin kun alkuperäinen kirjoittaja haaveilee keskikokoisista/suurista plekoista suosittelen todella Eheim Powerline mallistoa altaaseen roskia keräämään tulee sinne sitten matto tai ulkosuodatin.
Kyllä minä ottaisin melkein mieluummin tuon 180x60x40 altaan vaikka 50 cm korkeana ja noin sata litraa isompana. En oikeastaan usko, että esim suodatuslaitteiston tai valaistuksen tarvitsee olla niin kovin paljon tehokkaampi ja vedenvaihdon kannalta ei tuo normaalilla 40%-50% viikossa tuo 40-50 litraa enemmän vettä taida kauheasti vaikeampaa olla.
Jos joku tarjoaisi 1:1 vaihdossa 20 cm nykyistä korkeampaa allasta, niin en tekisi kauppoja. Vedenvaihto vain pitkittyisi ja pitäisi ostaa uusi valaisin ja kiertovesipumppu.
Toisaalta tuo oma altaani josta kerroin on pohjaltaan 160x55 ja korkeudeltaan 50 cm enkä kyllä ihan nopeasti näe mitään syytä miksi vaihtaisin myöskään altaan 60 cm korkeaan vaikka ilmaiseksi saisin.
Tuota tekniikkapuolta en ollut vielä tässä vaiheessa paljoakaan miettinyt, mutta sisäsuodattimeksi juuri tuo 2252 tai ehkä 2x2048 oli mielessä. (Onko väliä kumman vaihtoehdon valitsee? Vai olisiko syytä olla jopa 2x2252?) Hyvä pointti, kiitoksia. Mietitään lisää...
Minulla oli puolitoista vuotta altaassa suodatuksena matto 1000 l/h pumppaavalla pumpulla ja kaksi kappaletta noita 2252:sia ja kun altaassa on tarkoitus olla meillä kuitenkin kasvejakin jonkunverran päädyin tuossa kuukausi sitten ottamaan toisen 2252:sen kokonaan kierrosta pois. Meillä ei siis enää pleko/monni altaassa kokovesimäärä kierrä kuin 5 kertaa tunnissa (2200 l/h ja 440 litraa) ja se tuntuu riittävän aiheuttamaan kuitenkin aivan riittävän tai jopa reilun veden kierron altaaseen, nyt kun löysin hyvät asennot suodattimille.
Nuo 2252:set ovat ainakin todella tehokkaita laitteita ja molempien ensin antaessa pintaan noin pienessä altaassa kuin meillä on syntyi altaaseen paljon sellaisia kohtia jossa kaikki kasvit menivät aivan solmuun ja päädyin kääntämään toisen suodattimen ylösalaisin ja tällöin pohjalle tuli kohtia, joissa oikeastaan mitkään plekoistani ei viihtynyt ja päädyin tosiaan laittamaan toisen laitteen kaappiin.
N. 220 litraiseen salamanteriplekojen altaaseen minulle tulee todennäköisesti suodatukseksi vain joko 1000 tai 600 l/h pumppaavalla pumpulla matto ja tuollainen 2048, kun olen huomannut ettei sen virtauksen kaikilla plekoillakaan tarvitse olla niin kovin valtava.