Akvaariossani eivät monniset viihdy ja haluaisin kuitenkin jonkun kalan pohjallekin elikkä mikähän olisi hyvä?
Akvaario on 140 litrainen ja sorapohjainen. Suunnitelmissa on vaihtaa joskus tulevaisuudessa hiekka pohjlle, mutta ei juuri nyt.
Vesiarvot ovat Gh=5,KH=7, Ph=7,5, No3=0-20, No2=0, lämpötila 25 astetta. Muina kaloina on neontetroja 10 kpl, mustaneontetra ja miekkapyrstö naaras (tiedetään, ettei sovi joukkoon) ja vielä yksi hengissä oleva täplämonninen, joka ei varmaankaan kauaa enää elä.
Akvaarioliikkessä sanovat vain, että ota monnisia, vaikka onkin sorapohja, mutta mä en haluaisi enää noita kiusata, koska eivät kuitenkaan elä kuukautta pidempään mulla. Muut kalat voivat hyvin ja ovat virkeitä, joten apuja kaivataan...
P.S
Partamonnia ei mulle suostuttu myymään viimeksi, vaikka niistä mulla on ollut hyviä kokemuksia. Viimeisin partamonnini kuoli viime vuonna lähes kymmen vuotiaana.
Mikä kala pohjalle?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Tuotaah... Sanottiinko syytä mikseivät myy? Jokin muu monnislaji voisi mennäkin altaassasi, vaikkakin siellä sorapohja onkin. Mitä todennäköisimmin syy täplämonnisten menehtymiseen on ollut lämpötila, ne kun viihtyvät huomattavasti paremmin n. 20-22-23asteisessa vedessä.P.S
Partamonnia ei mulle suostuttu myymään viimeksi, vaikka niistä mulla on ollut hyviä kokemuksia. Viimeisin partamonnini kuoli viime vuonna lähes kymmen vuotiaana.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kannattaa laskea lämpötilaa, jos mahdollista. Neontetratkin nimittäin pitävät viileähköstä vedestä eikä mustaneonikaan siitä pahastu.
Jos kiinnostusta/jaksamista riittää, pohjan voi vielä vaihtaa hiekaksi, ja johan pitäisi täplämonnisten elää. Jos et pohjaa halua vaihtaa, pohjakaloiksi voisivat sopia ihanat punanoitamonnit: http://www.g-hoener.de/images/06%20Saug ... wels_b.jpg
(oho olipa pitkä osoite
)
Taitaa olla kaupan vika, kun eivät myy partamonneja yksittäin. Kyllähän ne lisääntyvät kiusaksi asti (ks. allekirjoitus
) mutta eivät toki yksinään. Periaatteessa 100l/partamonni, joten altaaseesi ei yhtä enempää kannata ottaakaan.

Jos kiinnostusta/jaksamista riittää, pohjan voi vielä vaihtaa hiekaksi, ja johan pitäisi täplämonnisten elää. Jos et pohjaa halua vaihtaa, pohjakaloiksi voisivat sopia ihanat punanoitamonnit: http://www.g-hoener.de/images/06%20Saug ... wels_b.jpg
(oho olipa pitkä osoite

Taitaa olla kaupan vika, kun eivät myy partamonneja yksittäin. Kyllähän ne lisääntyvät kiusaksi asti (ks. allekirjoitus

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!