Pitäisikö väliin hankkia esim. puulevy ja solumuovi
Mitä akvaarion ja alumiinijalustan väliin?
Valvoja: Moderaattorit
Kyseessä on 200 litran akvaario, jossa tuli alumiinijalat (jalkakehikko) mukana. Edellinen omistaja antoi ymmärtää, että akvaario on ollut suoraa kehikon päällä.
?
Lainailen tätä viestiketjua
Ihan sellaista kyselisin, että minkä kokoinen tuon vanerin täytyy olla?
Akvaario on 128 litraa ja mitoiltaan 80*40, mitoitanko siis vanerin juuri tuon mittaiseksi? Tulisi tehtaan valmistamaan jalustaan, merkkiä en muista mutta nuo mitat kauppiaalle ilmoitin ja hän lupasi plokata minulle jemmaan jalustan.
Ihan sellaista kyselisin, että minkä kokoinen tuon vanerin täytyy olla?
Akvaario on 128 litraa ja mitoiltaan 80*40, mitoitanko siis vanerin juuri tuon mittaiseksi? Tulisi tehtaan valmistamaan jalustaan, merkkiä en muista mutta nuo mitat kauppiaalle ilmoitin ja hän lupasi plokata minulle jemmaan jalustan.
-
Jorg
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS
- Sukupuoli: Mies
Mä en tiedä mutta ei mulla ole aikaisemmin ollut mitään jalustan välissä, eikä myöskään mitään ongelmia. Ainakin mun jalustat on ollut ihan suoria, säätöjaloilla tosin. Jos sulla on kehysakvaario, niin koko painohan tulee kehyksen päälle(eli just siihen jalustan putken päälle), eikä koko pohjalasin alalle. Pohja on tavallaan "ilmassa" oli siellä vaneri tai ei.
Nykyään on solumuovi ja vaneri. Solumuovi lähinnä estämässä lämmön karkaamista ja vaneri suojaamassa altapäin (mahdollisesti) tulevia iskuja. Jalusta rakennettu kaapiksi ja siellä tulee välillä touhuttu kaikenlaista noitten suodattimien ja dioksidi pullojen kanssa kun leikkii.
Nykyään on solumuovi ja vaneri. Solumuovi lähinnä estämässä lämmön karkaamista ja vaneri suojaamassa altapäin (mahdollisesti) tulevia iskuja. Jalusta rakennettu kaapiksi ja siellä tulee välillä touhuttu kaikenlaista noitten suodattimien ja dioksidi pullojen kanssa kun leikkii.
Tuota myyjä toisessa paikkaa myös selititti, ja näytti oikein akvaariolla miten se "toimii". Mutta varmuuden vuoksi ajattelin sen siihen laittaa.Jorg kirjoitti: Jos sulla on kehysakvaario, niin koko painohan tulee kehyksen päälle(eli just siihen jalustan putken päälle), eikä koko pohjalasin alalle. Pohja on tavallaan "ilmassa" oli siellä vaneri tai ei.
Minullakin oli taannoin, varmaan yli kymmenen vuotta sitten, akvaario pelkän alumiinijalustan alla. Systeemi oli ihan hyvä siihen asti, kun jalusta alkoi "elämään" ja vääntyi sen verran, että sen keskikohdan ja altaan väliin tuli selvä rako. Näytti sen verran ikävältä, että allas tyhjennettiin ja laitettiin väliin vesivaneri ja styroksi, ja näin olen laittanut kaikkiin muihinkin altaisiin sen jälkeen. Periaatteessa, jos jalusta on täysin suorallaan ja vääntymisen mahdollisuus on minimissään, kehysakvaario voinee olla ihan siltäänsä jalustalla, mutta koska jotain epätasaisuutta saattaa kuitenkin tulla, niin pitäisin levyä ja styroksia ihan hyvinä varmuusvälineinä. Eri juttu on tietysti sitten altaat, joihin valmistaja kieltää laittamasta mitään extratoppauksia. Joskus näkee myös ihan hullun paksuja styrokseja, luulisi että niistä on ennemmin jo haittaa kuin hyötyä, luulisi että kovin korkea laitos tekee altaasta aika huojuvan.
-
santtuliini
- Starting Member

Lainaan tätä viestiketjua, koska mieltäni askarruttavat kysymykset koskevat samaa aihetta.
Elikkäs: Edessä on akvaarion muutto. Akvaario on 250 litrainen, seitsemisen vuotta vanha kehysakvaario, valmistajan nimeä en nyt muista. Akvaarion alla on alumiininen jalusta, jossa on yksi poikkipuu (jalustan pituus on n. metri). Jalustan ja akvaarion välissä ei ole ollut tähän mennessä mitään, koska en ole aikaisemmin ajatellut, että siihen tarvitsisi jotain laittaa. Vaneri, styroxi tms. olisi kuitenkin hyvä olla olemassa tuossa jalustan ja akvaarion välissä? Kuinka paksua vanerin tai styroxin pitäisi olla?
Yritin lukea aikaisempia viestejä tästä aiheesta, mutta koska olen luonteeltani pessimisti, haluan kysyä asiasta juuri oman akvaarioni kohdalla (ettei käy sitten niin, että akvaario räjähtää tai jotain muuta mukavaa). Kämppä, jonne akvaario tulee, on rivitaloasunto, joten lattiat pitäisi olla siellä jämäkät ja suhteellisen tasaiset (betonilattiat siis).
Elikkäs: Edessä on akvaarion muutto. Akvaario on 250 litrainen, seitsemisen vuotta vanha kehysakvaario, valmistajan nimeä en nyt muista. Akvaarion alla on alumiininen jalusta, jossa on yksi poikkipuu (jalustan pituus on n. metri). Jalustan ja akvaarion välissä ei ole ollut tähän mennessä mitään, koska en ole aikaisemmin ajatellut, että siihen tarvitsisi jotain laittaa. Vaneri, styroxi tms. olisi kuitenkin hyvä olla olemassa tuossa jalustan ja akvaarion välissä? Kuinka paksua vanerin tai styroxin pitäisi olla?
Yritin lukea aikaisempia viestejä tästä aiheesta, mutta koska olen luonteeltani pessimisti, haluan kysyä asiasta juuri oman akvaarioni kohdalla (ettei käy sitten niin, että akvaario räjähtää tai jotain muuta mukavaa). Kämppä, jonne akvaario tulee, on rivitaloasunto, joten lattiat pitäisi olla siellä jämäkät ja suhteellisen tasaiset (betonilattiat siis).
Sarppa 67, onko tuossa kyseisessä 200 litran altaan alumiinijalustassa kuinka monta jalkaa?
Tarinasi kuulostaa niin hyvin samanlaiselta kuin omani. Ostin käytetyn 200 litraisen altaan alumiinijaloilla harrastukseni alkuaikoina eli noin vuosi sitten. Minun alumiinijalustassani oli vain neljä jalkaa, tätä en tuolloin tiennyt, että se ei ole riittävä tuon kokoiselle altaalle
. Tuon kokoinen allas tarvitsee kuusi jalkaa.
Kysyin vain varmuuden vuoksi, kun ei käynyt ilmi viestistäsi.
Meidän altaamme alla oli asianmukaiset vanerit ja solumuovit, mutta jalustassa oli liian vähän jalkoja. Vanha lattiamme oli ilmeisesti hieman painunut yhden tassun alla sillä seurauksella, että pohjalasi murtui yhdestä kulmasta.
Loppu hyvin kaikki hyvin. Tämä tapahtui onneksi päiväsaikaan ja sain pelastettua kalat väliaikaisesti karanteenialtaaseen ja nyt meillä on uusi allas jossa on tukeva kaluste alla.
Tarinasi kuulostaa niin hyvin samanlaiselta kuin omani. Ostin käytetyn 200 litraisen altaan alumiinijaloilla harrastukseni alkuaikoina eli noin vuosi sitten. Minun alumiinijalustassani oli vain neljä jalkaa, tätä en tuolloin tiennyt, että se ei ole riittävä tuon kokoiselle altaalle
Kysyin vain varmuuden vuoksi, kun ei käynyt ilmi viestistäsi.
Meidän altaamme alla oli asianmukaiset vanerit ja solumuovit, mutta jalustassa oli liian vähän jalkoja. Vanha lattiamme oli ilmeisesti hieman painunut yhden tassun alla sillä seurauksella, että pohjalasi murtui yhdestä kulmasta.
Loppu hyvin kaikki hyvin. Tämä tapahtui onneksi päiväsaikaan ja sain pelastettua kalat väliaikaisesti karanteenialtaaseen ja nyt meillä on uusi allas jossa on tukeva kaluste alla.
-
santtuliini
- Starting Member

Osaisiko kukaan vastata noihin esittämiini kysymyksiin? Akvaarion muutto lähestyy uhkaavasti...
Olisiko hyvä ajatus, että laittaisin akvaarion ja alumiinijalustan väliin 20 mm:n vesivanerin ja siihen päälle retkipatjasta leikatun sopivan palasen? Akvaarion nimeä en edelläkään muista, tarkistan sen heti huomenna (tällä hetkellä akvaario siis majailee vielä vanhassa paikassa).
Olisiko hyvä ajatus, että laittaisin akvaarion ja alumiinijalustan väliin 20 mm:n vesivanerin ja siihen päälle retkipatjasta leikatun sopivan palasen? Akvaarion nimeä en edelläkään muista, tarkistan sen heti huomenna (tällä hetkellä akvaario siis majailee vielä vanhassa paikassa).