Helmiripsimonni
Valvoja: Moderaattorit
En tiedä kalan ikää, käytettynä hommattu niinkuin muutkin mielenkiintoisimmat lajit. Lajimääritys ei tosiaan ole ihan aukoton, kala on vähän samannäköinen kuin Baenchin photoindexin S. camelobardalis. http://aqualex.km.ru/Axelrod/BodyPage.php?id=2598 . Mutta ei se näöltään niin hirveän kaukana S. solonistakaan ole... Todella säikky ja piilottelevainen kala, mistä syystä tuo tarkempi tunnistaminenkin on vähän jäänyt tekemättä. Toisaalta nyt kun asia tuli puheeksi ja surffailin noita kirjoripsimonneja esittäviä sivuja, tuo mun kala taitaa olla pikemminkin S. soloni
/jari
Re: Helmiripsimonni

En voi muuta sanoa kun on todella upean näköinen! Niin söpökin vielä.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Se mun kala on aika pitkälti saman näköinen kuin tämä, http://umbra.homeip.net/~susanna/pic/ka ... /kirjo.jpg , jota tuolla sivulla väitetään myöskin kirahviksi. Eikös tuokin näytä enemmänkin kirjoripsimonnilta?JJVi kirjoitti:En tiedä kalan ikää, käytettynä hommattu niinkuin muutkin mielenkiintoisimmat lajit. Lajimääritys ei tosiaan ole ihan aukoton, kala on vähän samannäköinen kuin Baenchin photoindexin S. camelobardalis. http://aqualex.km.ru/Axelrod/BodyPage.php?id=2598 . Mutta ei se näöltään niin hirveän kaukana S. solonistakaan ole... Todella säikky ja piilottelevainen kala, mistä syystä tuo tarkempi tunnistaminenkin on vähän jäänyt tekemättä. Toisaalta nyt kun asia tuli puheeksi ja surffailin noita kirjoripsimonneja esittäviä sivuja, tuo mun kala taitaa olla pikemminkin S. soloni
/jari
-
- Advanced Member
Tämäkin oli arvokas vinkki! Onneksi hankin juuri ison mopanin, ja pari pienempää on jo ennestään. Varjoisia katveita saa oksien ja kasvien avulla (siihen sakka, kunnes nuo syövät kasvit) Ei varmaan kannata muutella pohjan sisustusta kovin usein, paraas laittaa allas itselle sopivaan kuntoon, ennenkuin hankki noita ripsareita.JJVi kirjoitti:Kotiutuminen niin, että ne alkavat olemaan päivälläkin esillä, saattaa viedä vuosia. Kannattaa laittaa altaaseen paljon puutavaraa siten, että syntyy varjoisia katveita Ainakin mulla tällaiset pintaan asti nousevat puut ovat aktivoineet ripsareita rohkeammiksi ja nyt monet niistä ovat päivisinkin liikkeellä.
Joo, arvelen kalan olevan soloni, kriittiset kohdat näkyvät vähän huonosti. Mainitun kahden lajin erottaminen ei ole aivan helppoa. Erottavina tuntomerkkeinä on silmän koko (kirahvilla suurempi) ja ennen kaikkea olkalisäkkeen muoto. Camelopardaliksella lisäke on kapean pyöreäkärkinen, leveämpi ja kaartunut ylöspäin, solonilla paljon kapeampi ja teräväkärkinen sekä taipunut hieman alaspäin.JJVi kirjoitti:
Se mun kala on aika pitkälti saman näköinen kuin tämä, http://umbra.homeip.net/~susanna/pic/ka ... /kirjo.jpg , jota tuolla sivulla väitetään myöskin kirahviksi. Eikös tuokin näytä enemmänkin kirjoripsimonnilta?
Kirahvi lienee kovin harvinainen (puuttuu Planetistakin) ja useimmat tällä nimellä kulkeneet kalat ovat soloneita. Kyllä oikeitakin kirahveja Suomeen on tuotu. Minulla on ollut molempia. Tällä hetkellä ei ole kuin pari solonia. Kaupoissa kumpaakaan ei ole näkynyt vuosiin. Porukkaan kuuluu vielä kolmas samannäköinen laji, smiti.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS - Ciklidistit - SAL
- Sukupuoli: Mies
Mitenkäs kirjallisuuden laita? Onko esimerkiksi Baenschin Atlaksessa kuva oikeasta lajista? No, lienee kuitenkin varminta tunnistuskysymyksissä tukeutua Pollin revisioon jahka saa sen hankkimisen aikaiseksi.Mika kirjoitti:Mistäs olet löytänyt tänä päivänä S.camelopardaliksia? Minulla oli joskus 10 v takaperin 4 kpl.Olivat erittäin kauniita, mutta säikkyjä kaloja.Kiinnostuneille tiedoksi, että netissä ei taida olla yhtään oikeata kuvaa lajista.
Kakkososan kuvassa olkalisäke näkyy aika hyvin. Se on hyvin terävä. Ainakaan kyseessä ei ole camelopardalis. Kalan muoto ei oikein näy kuvasta. Hieman se näyttää oudolta. Kyseessä lienee kuitenkin soloni. Unohdin muuten mainita, että smitin lisäke on leveä, kuten decoruksella.Ilkka T kirjoitti:
Mitenkäs kirjallisuuden laita? Onko esimerkiksi Baenschin Atlaksessa kuva oikeasta lajista? No, lienee kuitenkin varminta tunnistuskysymyksissä tukeutua Pollin revisioon jahka saa sen hankkimisen aikaiseksi.
Muuten camelopardaliksen sivulla oleva kuva congicuksesta esittää vanhahkoa notatusta. Sille ilmaantuu lisää pisteitä iän myötä. Congicuksen kuva on puolestaan kirjassa nummiferin nimisenä. Oikealla nummiferilla on vain yksi epämääräisesti rajautunut läiskä kyljessä ja pyrstöevä on poikkiraitainen.
Eikös tämä kuva ole sama kuin siinä Baenchin atlaksessa? http://aqualex.km.ru/Axelrod/BodyPage.php?id=2598
Minusta tuo pään muoto on aika erilainen kuin solonilla.
Minusta tuo pään muoto on aika erilainen kuin solonilla.
/jari
Mielestäni tämä on S.camelopardalis

ja tämä soloni

tämä näyttää välimuodolta

Oikeasti nämä kuvat eivät tuo eroja kunnolla esiin.Olen nähnyt soloni ja camelopardalis nimillä myytäviä ripsareita aikoinaan vierekkäisissä altaissa ja niissä on selkeä ero ruumiin muodossa ja kuonon pituudessa. Soloni on hoikka ja kuono pidentynyt selkeästi verrattuna camelopardalikseen. Tuon viimeisen kuvan kalan väritys on erillainen kuin näkemilläni soloneilla.Niillä ei ollut noin selkeitä kirahviläiskiä.Kaikki muistuttivat enemmän Pertin kirjan kuvaa lajista. Valitettavasti minullakaan ei ole kuvia lajeista.

ja tämä soloni

tämä näyttää välimuodolta

Oikeasti nämä kuvat eivät tuo eroja kunnolla esiin.Olen nähnyt soloni ja camelopardalis nimillä myytäviä ripsareita aikoinaan vierekkäisissä altaissa ja niissä on selkeä ero ruumiin muodossa ja kuonon pituudessa. Soloni on hoikka ja kuono pidentynyt selkeästi verrattuna camelopardalikseen. Tuon viimeisen kuvan kalan väritys on erillainen kuin näkemilläni soloneilla.Niillä ei ollut noin selkeitä kirahviläiskiä.Kaikki muistuttivat enemmän Pertin kirjan kuvaa lajista. Valitettavasti minullakaan ei ole kuvia lajeista.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Jos lähdetään siitä, että Poll on oikeassa camelopardaliksen suhteen, niin kaikki kolme kuvaa esittävät solonia. Poll nimittäin kuvaa revisiossaan kirahvin uutena lajina, joten kuvat ja piirrokset esittävät varmuudella oikeaa lajia.Mika kirjoitti: Oikeasti nämä kuvat eivät tuo eroja kunnolla esiin.Olen nähnyt soloni ja camelopardalis nimillä myytäviä ripsareita aikoinaan vierekkäisissä altaissa ja niissä on selkeä ero ruumiin muodossa ja kuonon pituudessa. Soloni on hoikka ja kuono pidentynyt selkeästi verrattuna camelopardalikseen. Tuon viimeisen kuvan kalan väritys on erillainen kuin näkemilläni soloneilla.Niillä ei ollut noin selkeitä kirahviläiskiä.Kaikki muistuttivat enemmän Pertin kirjan kuvaa lajista. Valitettavasti minullakaan ei ole kuvia lajeista.
Tuon posken takana olevan olkalisäkkeen pitää camelopardaliksella olla melko leveä ja tylppäkärkinen. Sen yläreuna on kovera ja vatsanpuoleinen reuna kupera eli lisäke on selvästi vääntynyt ylöspäin. Asia muuten mainitaan myös lajinkuvauksessa. Kaikista kolmesta kuvasta tämä yksityiskohta näkyy melko hyvin.
Kaikki muut tuntomerkit ovat suhteellisia. Kuono on camelopardaliksella lyhyempi suhteessa silmän halkaisijaan, mutta ei absoluuttisena pituutena. Rasvaevä on sillä korkeampi, mutta taas vain suhteessa evän pituuteen. Väritystä en käyttäisi määrityksessa apuna. Esim. kolmen kuvan alimmainen on kovin selvästi kirahvikuvioinen. Ripsimonnien väritys vielä muuttuu kovasti iän myötä.
Minulla oli kaksi helmiripsimonnia.
600 litraisessa altaassa kasvoivat, ellen väärin muista 47 cm ja toinen pari senttiä vähemmän. Joka tapauksessa yli 40 cm ja kasvuvauhti oli hirmuinen (parissa vuodessa ko. kokoon).
Mielestäni suurempi allas soveltuu paremmin, muutoin havaittavissa piilottelua mikäli ympäristössä häiriöitä ( penskat ryntäilee akvan ympärillä).
Ruokinnaksi löysin pakasteherneet edullimmaksi pääruoaksi. Suoraan pakkasesta 30-40 hernettä altaaseen, saivat todellakin liikettä aikaiseksi akvaariossa.
Komea ilmestys kaikenkaikkiaan, värityksineen ja pitkine, yli pyrstön ulottuvine liehuvine selkäevineen.
---------------------
Sorry
Vastasin turhan nopeasti lukematta ensimmäistä msg enempää ja heräsinkin nyt.
Minun ripsimonnit tietenkin koruripsimonneja.
600 litraisessa altaassa kasvoivat, ellen väärin muista 47 cm ja toinen pari senttiä vähemmän. Joka tapauksessa yli 40 cm ja kasvuvauhti oli hirmuinen (parissa vuodessa ko. kokoon).
Mielestäni suurempi allas soveltuu paremmin, muutoin havaittavissa piilottelua mikäli ympäristössä häiriöitä ( penskat ryntäilee akvan ympärillä).
Ruokinnaksi löysin pakasteherneet edullimmaksi pääruoaksi. Suoraan pakkasesta 30-40 hernettä altaaseen, saivat todellakin liikettä aikaiseksi akvaariossa.
Komea ilmestys kaikenkaikkiaan, värityksineen ja pitkine, yli pyrstön ulottuvine liehuvine selkäevineen.
---------------------
Sorry
Vastasin turhan nopeasti lukematta ensimmäistä msg enempää ja heräsinkin nyt.
Minun ripsimonnit tietenkin koruripsimonneja.
Hieman epäilen noita mittoja, fishbase ilmoittaa koruripsarin 31.8cm ja Planet catfish 27cm. Mulla on täyskasvuinen 13 vuotias koruripsari, joka on todennäköisesti luonnonkala ja sen pituus on siinä 30cm hujakoilla.kikki kirjoitti:Minulla oli kaksi helmiripsimonnia.
/jari
Meillä uiskentelee noin 20cm mittainen "Helmis". Kuvia löytyy parin päivän takaa:
http://www.karpalo.net/4.jpg
http://www.karpalo.net/5.jpg
yt, heikki
http://www.karpalo.net/4.jpg
http://www.karpalo.net/5.jpg
yt, heikki
Ei ole helppoa tunnistaminen. Hieno homma että kala oli sittenkin se kirahvi joksi sitä alunpitäen epäilin/toivoin. Hieman kyllä harmittaa Sami S.:n puolesta, hän kun luuli myyneensä mulle toisen kirjoripsimonneistaanprboy kirjoitti:Eikun kirahvi, onnittelen. Olkalisäke on terävähkö, mutta kaikki muu sopii täydellisesti camelopardalikseen. Vertaapa edellä oleviin kolmeen kuvaan.JJVi kirjoitti:Sattui tuo mun kala sopivasti hollille ja sain sen tilapäisesti haavittua. Ilmeisesti kirjo...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
/jari