Akvaariokasvit liian usein uusiksi

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Akvaariokasvit liian usein uusiksi

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Miten usein joudutte vaihtamaan akvaarion kasvit?
Itse joudun aina uusimaan ainakin osan kasveista muutaman kuukauden välein kun menevät huonoiksi tai ovat niin levän peitossa.
Onko tämmöinen normaalia? Kasvit kun ovat aika kalliita :|
tappajatäti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Ei ole normaalia, vaan on kyllä siitäkin kokemusta. :roll:

Näitä neuvoja sain akvaarioliikkeestä ja ne ovat tehonneet, nyt on levätöntä ja kasvit kasvaa ihan älyttömällä vauhdilla.

- Jos lamppu on vanha, vaihda uuteen ja hyvään. Vähennä valaistusaika 8 tuntiin per päivä. (-> huono valaistus/liikaa valaistusta innostaa leviä.)

- Laita hiilidioksidipönttö. Nestemäinen kasviravinne plus pohjaravinne (esim. kasvien juurille kaivettavat pallerot). (-> kasvit saavat kunnon startin ja jaksavat taistella levien kanssa.)

- Vaihda vettä joka viikko. (-> isot nitraattipitoisuudet innostaa leviä)
112L
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Vettä vaihdan kerran viikossa noin puolet ja valaistustakin on vaan 7 tuntia päivässä. Kasvisravinnetta olen tosin käyttänyt aika niukasti ja loisteputketkin ovat jo n.3 v.vanhoja.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mitä tarkoitetaan "vaihtamisella"? Kyllähän useimmat kasvit ehtivät kasvaa muutamassa viikossa saati muutamassa kuukaudessa niin hurjasti että niitä pitää toisesta päästä karsia rankasti. Miekkakasveilla ja muilla ruusukemaisesti kasvavilla kasveilla otetaan uloimpia lehtiä oman harkinnan mukaan irti ja köynnösmäisistä istutetaan levätön, ehjä yläosa.

Tähän nyt tietysti tarvitaan taas enemmän taustatietoja ennen kuin ongelman syitä voidaan kuvitella pohdittavan mitenkään tosissaan. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=4350
tappajatäti
Member
Member

Meikäläisen tapauksessa se tarkoitti sitä, että otettiin kellastuneet, puolimädät ja levän peitossa olleet limanuljaskat pois ja istutettiin uudet, vihreät ja levättömät kasvit, jotka oli haettu kaupasta.

Sitä oli ihan oikeasti vaikea uskoa, että kasvi VOI kasvaa akvaariossa. :roll:
112L
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

vaihtamalla tarkoitin sen että joutuu ostamaan uusia kasveja vanhojen tilalle...varmaan tuttu ongelma aika monille... [;)]
Kerroin jo lannoituksesta ja valaistuksesta sekä vedenvaidosta, mitä voisin vielä lisätä?
Vedenarvot ovat kunnossa ja sitä lannoitetta olen käyttännyt sekä nestemäisenä että tabuina mutta kuten totesin liian niukasti ja liian harvoin. Kasveina ovat tällä hetkellä Miekkalehtejä ja peikonlehtejä sekä Vallisneria että Ricciaa...
tappajatäti
Member
Member

Kokeile vielä sitä hiilidioksidia! On melko edullista ja toimivaa.
112L
Lunatic
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lunatic »

Ei minun vaan ole tarvinnut kasveja vaihdella. Päinvastoin, karsia saa noin kerran viikossa. Olisikohan vesiarvoissa kuitenkin jotain pielessä, jos kasvisi aina menevät huonoksi?
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Voisitko kertoa vähän lisää siitä hiilidioksiidi-jutusta...?
Ihan uus juttu minulle... :roll:
Mutta jos siitä on apua niin kokeilisin mielellääni :)

-------------------

Niin...mittaan ne arvot suunnilleen joka toinen viikko...nitriitti tai nitraattia ei ole, ph on ok, samoin kovuus...lisäksi olen käyttänyt turvetta joka laitan ulkosuodattimeen. Vedenparannusainetta en käytä enää.
tappajatäti
Member
Member

"Kilju", "hiilidioksidilevitin"-hakusanoilla voi etsiä ohjeita, mutta perusidea on, että johdetaan veteen hiilidioksidia, esim. pullosta, jossa on käymässä sokeri-hiivamömmö. Valmiina noita voi ostaa esim. Tetran tai Nutrafinin systeemeinä, haulla löydät noita kotitekoisia viritelmiä.

Hiilidioksidi tehostaa kasvien kasvua (koska ne tarvitsevat sitä yhteyttääkseen) sekä happamoittaa vettä hieman.
112L
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Monilla on odotuksena että esim. miekkakasvit kasvavat suoraan näteiksi kun kaupasta tuodut, pinnan yllä kasvatetut taimet vain istuttaa akvaarioon ja odottaa. Sitten kun uloimmat lehdet alkavat ränsistyä niin ei ymmärretä ottaa vain niitä pois vaan odotetaan niin kauan että niihin (melko väistämättä) iskevä levä on ehtinyt vallata jo uudet, pinnan alla kasvaneetkin lehdet. Tai annetaan köynnöskasvien kasvattaa pinnanmyötäistä sotkua kunnes varsi lahoaa rikki ja koko taimi heittää henkensä. Monilla ei yksinkertaisesti ole käsitystä kasvien karsimisesta. Siksi on tärkeää tietää tarkemmin millainen "vaihtamistarve" on kyseessä.

Peikonlehti ei kuulu akvaarioon.

Ja oikeasti, niihin antamani urlin kysymyksiin kannattaa vastata jos haluaa kunnollisia vastauksia, se ei ollut vitsi.
Felis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Felis »

monniomistaja kirjoitti:lisäksi olen käyttänyt turvetta joka laitan ulkosuodattimeen.
Tuo kohta kiinnostaa minua. Itse kun olen keitellyt ja sihtaillut turvetta ämpäreissä sukkahousujen kera ja lisännyt sitten sitä turvevettä vedenvaihdon yhteydessä. Minnekkäs sitä turvetta siellä ulkosuodattimessa lisätään ja minkä verran? Vaikuttaisi huomattavasti siistimmältä ja helpommalta touhulta, kuin oma tapani. Suodattimena on Eheim 2226 Professionel ulkosuodatin.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Ulkosuodattimena minulla on Fluval 204 ja sitä turvetta (Seran Super Peat)
olen laittannut suodattimeen keskimmäisen osaan.
Minulla on akvaariokaupasta ostettu pussi joka on suunnillen sukkahousun sukan kokoinen. Sitä turvetta voi laittaa niin paljon kuin yhteen lokeroon mahtuu. Kannattaa pitää pussissa/sukkahousussa sillä muuten se leviää suodattimessa.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

monniomistaja kirjoitti:Niin...mittaan ne arvot suunnilleen joka toinen viikko...nitriitti tai nitraattia ei ole, ph on ok, samoin kovuus...
Jos ei nitraattia ole on kyllä jotain pielessä.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Siis nitraattia on, mutta hyvin vähän, lähellää nollaa mutta hieman kuitenkin.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Pete28, jos on runsaskasvinen akvaario voivat kasvit helposti kuluttaa kaiken nitraatin pois.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

lafe kirjoitti:Pete28, jos on runsaskasvinen akvaario voivat kasvit helposti kuluttaa kaiken nitraatin pois.
On kyllä harvinaisempaa, jos nitraattia ei ole lainkaan. Itselläni on todella runsas kasviallas, eikä nitraatit ole koskaan loppuneet.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Kasveja ei ole kovin paljon just sen takia kun menevät niin nopeasti huonoiksi. Enemmän kyllä pitäisi olla.
tappajatäti
Member
Member

Vaihdatko 50% vedestä joka viikko?Mikä nitraattitesti käytössä..voisiko antaa virhelukemaa?

Meillä on ollut 30% vedenvaihto 3-6 päivän välillä, harvaan asuttu tankki, ihan täynnä kasveja ja silti nitraatti on aika nätisti koko ajan tuossa 12,5mg/l, naapurikaupunkia. Mun järkeen ei mene, että jos on kypsä akva ja vähän kasveja, että nitraattia ei siellä olisi.
112L
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Vaihdan noin puolet vedestä joka viikko joskus hiukan vähemmän.
Käytössä on ollut JBL:n nitraatti testi.
Pitäis kyllä olla luotettava...?
Ja niitraattia on siis ollut hieman mutta hyvin vähän.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jbl:n nitraattitesti on täysin luotettava. Vaikka se jauhe ei vastoin käyttöohjeita täysin veteen liukenekkaan, on tulos silti oikea.

Ainoastaan, jos testi on päässyt vanhenemaan voi tulos olla väärä. ammonium/ammoniakki, nitriitti ja nitraatti testeissä parasta ennen päiväys on n. vuosi valmistuksen jälkeen. Valitettavasti vaan kaikki valmistajat eivät tätä päiväystä ilmoita.

Pitäisikö perustaa jonkunlainen "vaadimme tuoteselosteet ja päiväykset yhdistys":)

Lääkkeissä ja ruuissahan nämä jo ovat, mutta muista ainesta ne puuttuvat.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Mittasin äsken nitraatin ja sitä on nyt hieman alle 0.025 mg.
Eli ilm.liian vähän?
Koss
Advanced Member
Advanced Member

monniomistaja kirjoitti:Mittasin äsken nitraatin ja sitä on nyt hieman alle 0.025 mg.
Onkohan tuo ihan oikea arvo, sillä kuulostaa kovin vähäiseltä ja liian tarkalta mittatulokselta? Tuliko desimaalipilkku oikeaan kohtaan?
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

kyllä se Jbl:testin antoi tämän lukeman...tosin äsken kun katsoin niin se oli lähempänä 0,05 mg.
Eli neste on vaalean keltainen.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Tarkoitatko siis 0,05 mg/litra?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”