Ongelmana lämpötilan nousu

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Janitar
Starting Member
Starting Member

Ongelmana lämpötilan nousu

Viesti Kirjoittaja Janitar »

Akvaariossani nousee lämmpötila koko ajan takaisin 26 asteeseen, vaikka aina vedenvaihdon yhteydessä vaihdan siihen 24 asteista vettä ja sen hetken se pysyykin.
Miksi se nousee aina tuohon 26 asteeseen? Ja miten saisin sen pysymään 24 asteessa? Lämmitin on, mutta sen olen säätänyt 23 asteeseen, joten ei tee mitään nyt. Sisälämpötila meillä 23-24 astetta.
Akvaarioni siis se 112 litrainen, kaareva ( mikäli vaikutusta) ja muovikannella. Luukkua olen pitänyt auki jatkuvasti, koska olen halunnut estää lämpötilan nousua.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Lämpöä nostaa ainakin suodattimen moottori + valaistus. Mahdollisesti myös huono lämpömittari voi näyttää vääriä lukemia.

Tähän on olemassa ratkaisu eli tuuletin. Ostetaan 1 kpl tietokoneen prosessorin tuulettimia tai auton varaosatuulettimia 12 V DC (tasavirta) sekä 1 kpl 12 V DC muuntajia. Näitä saa vaikkapa Biltemasta. Kytketään tuuletin pöhöttään ilmaa akvaarion vedenpintaan (vaikkapa kannen alle jos jonkun patentin keksii). Lämpötila laskee useamman asteen.
petri_4
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja petri_4 »

Itse en voisi ajatellakaan asuvani noin lämpimässä asunnossa ilman että alkaa heti ahdistamaan :) Muistaakseni jokin "suosituslämpötila" sisäilmalle olisi 18 astetta. Kokeile laskea lämpötilaa kerran varaa on, mielestäni se olisi ainoa sopiva ratkaisu. Peitinlaseja kannattaa pitää avoimena tietenkin. Lämmittääkö akvaarion lamppu liikaa vettä?
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

<OT>
18 astetta tuntuisi jo kylmältä 8O
Allergia- ja astmaliitto suosittaa sisäilman pidettävän 21-22 asteen tuntumassa.
</OT>
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Yleensähän tämä talvilämpötila ei ole ongelma vaan se kesälämpötila. Siihen ei paljoa patterin venttiilin säädöt auta.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Oletko tarkistanut lämmittimen termostaatin, ettei ole jumissa?
akyttala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akyttala »

petri_4 kirjoitti:Itse en voisi ajatellakaan asuvani noin lämpimässä asunnossa ilman että alkaa heti ahdistamaan :) Muistaakseni jokin "suosituslämpötila" sisäilmalle olisi 18 astetta. Kokeile laskea lämpötilaa kerran varaa on, mielestäni se olisi ainoa sopiva ratkaisu. Peitinlaseja kannattaa pitää avoimena tietenkin. Lämmittääkö akvaarion lamppu liikaa vettä?
OT: Kerroppa mulle, miten kerrostalossa saa laskettua sisäilman lämpötilaa? Alle 25 asteen ei talvella pääse, vaikka ikkunat olisi auki ja patterit kiinni. Saa nähdä, millaista on kesällä. Nukkuminen on tosiaankin vähän hakusessa, kun on tottunut aikaisemmin omakotitalossa nukkumaan siinä 18 asteen lämpötilassa, mikä tosiaankin on nukkumiselle paras. Oleskeluhuoneissa semmonen 20 on sopiva.
_mocca_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja _mocca_ »

Koita säätää lämmittimen lämpöä pienemmälle. Voi olla että sen termostaatti on väärin, (tai jumittunut).
Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.
petri_4
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja petri_4 »

Itse olen asunut aiemmin kerrostalossa ja lämpötilaa sai patterista säädettyä hyvin.
Ompa todella uskomatonta että alle 25 asteen ei pääse vaikka patterit olisivat sammutettuina!
Itse en tarennut talvella ilman hankkimaani lisäpatteria laisinkaan, kovien pakkasten aikaan vaikka patterini oli säädetty täysille.
Kesät ovat todella tukalia kerrostaloissa. Tuntui ettei suuren tuulettimen kanssakaan voi nukkua. Olen harkinnut jäähdyttimen hankkimista seuraavaan kerrostaloasuntoon. Kallis laite ja käytössä vain harvoin, mutta kesäkuumat ovat olleet oikeita painajaisia minulle.
Senja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Senja »

petri_4 kirjoitti:Itse en voisi ajatellakaan asuvani noin lämpimässä asunnossa ilman että alkaa heti ahdistamaan :) Muistaakseni jokin "suosituslämpötila" sisäilmalle olisi 18 astetta.
18 astetta! 8O
Meillä on lämpötila sisällä 25-23 astetta ja silloinkin joudun usein olemaan villapaita päällä tai jonkin viltin alla kun palelee..

Mutta aiheen aloittajalle: Oletko tarkistanut, ettei se lämmön nousu johdu nimen omaan siitä lämmittimestä? Useinhan niiden säätö ei toimi täydellisesti, eli se sopiva lämpö täytyy etsiä sieltä. Kokeile säätää lämmitin siis pari astetta pienemmälle josko se auttaisi..?
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Ai että sisätilan lämpötilan pitäisi olla 18 astetta!! Sellaseenhan jäätyy 8O . Mun herkkä hipiäni vaatii tasan 24.5 astetta, 24:ssä palelee ja 25:ssä tulee liian kuuma.

No mulla onkin ollut ilo asua vuoden verran luhtitalon 2 kerroksessa, jossa on todella kuuma koko vuoden. Viime kesänä oli vain 28 astetta, mutta koko talven ollut 25-26 astetta eikä yksikään patteri edes toimi oikein, sääti termostaattia mihin suuntaan tahansa, kaikki ovat olleet kylmiä, paitsi olohuoneen patteri posottanut täysillä. Olisi edes ilmastointi, mutta ei ja enään ei voi tuulettaakkaan, kun kämppä on sitten täynnä öhkömönkiäisiä (=inhottavia hyönteisiä). Noh kolmen altaan lämpötilat ovat olleet koko talven 26-28 (voimakas vedenpinann liike, peitinlasit auki) ilman lämmittimiä, että kesällä taitaa olla tarjolla kuumaa kalasoppaa, tervetuloa syömään [}:)] .

Kysyjälle: Mitä se lämppäri siellä altaassa edes tekee, jos sisäilma on 23-24 ja haluat saman lämpötilan altaaseen?
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Tää oli kyllä jutun ohituksen ennätys. :mrgreen:

Todennäköisesti sun lämmittimen termostaatti on sökö tai jumissa.
Kun vaihdat vettä akvaarioosi, sammutatko lämmittimen siksi aikaa?
Monasti lämmitin rikkoutuu kun se on päällä vapaassa ilmassa.

Ota se pois akvaariosta ja laita tiski altaaseen joka on täynnänsä vettä. Laita lämmitin päälle ja aseteltuna ko. lämpötilaan. Mittaa lämpötilaa akvaariosi mittarilla (jos sulla on sellanen irto mittari) ja käytä toista lämpömittaria varmistaman veden lämpötila.
Jos kaikki arvot natsaa on lämpösauva ehjä ja sitten koita saada valaisimia ylöspäin akvaariosta.
Onko ne sulla ihan kansilasia vasten kiinni?
Kansilasikin estää lämpöä poistumasta akvaariosta.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Kyllä meilläkin pysyy lämpö pienessä akvaariossa lämpö 26 asteessa ilman lämmitintä. Huoneen lämpö 22. Valaisin lämmittääsen verran.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”