Veden seisottaminen...

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pizku
Maskotti
Maskotti
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Veden seisottaminen...

Viesti Kirjoittaja Pizku »

Tarvitseeko sitä seisottaa ollenkaan?

-----------
Hyvin harvat ihmiset elävät tätä päivää - useimmat valmistautuvat elämään huomenna.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Tarvitseeko sitä seisottaa ollenkaan?

Tässä asiassa on näkemyserojakin. Itse olen sitämieltä että akvaarioon voi veden laittaa seisottamattakin mutta veden lämpö ja paine suoraan kraanasta laskiessa on säädettävä niin että typpikuplia tulee vaihdettavanveden mukana mahdollisimman vähän.

Eikä suuriin akvaarioihin vedenseisotus ole mahdollistakaan ilman erikoisjärjestelyitä. Esimerkkinä 1000 litran kiekkokala allas johon vaihdetaan kerralla 300-500 litraa vettä, harvoilla on mahdollisuus seisottaa tälläisia määriä vettä.

Ei vedenseisottaminen pieniin altaisiin pahaakaan tee.

-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Vanhan, helsinkiläisen ammattikalankasvattajan neuvo minulle oli: "Käytä akvaarioon vain kylmää vettä, jonka annat seisoa pari päivää. Niin et tarvitse vedenparannusaineita." Valuttamalla veden akvaarioon ohutta letkua myöten hitaasti, ei pienen määrän vaihto muuta liikaa lämpötilaakaan. Suuremmat määrät ehkä sataan litraan saakka voi laskea pariin kolmeen saaviin letkulla ja sitten myöhemmin pumpata esim. Eheimin pienellä pumpulla akvaarioon.
KAri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KAri »

Vielä vedenvaihdosta ...

Itse olen kuullut, että suoraan hanasta otettu lämmin vesi ei olisi hyväksi kaloille. Väite perustuu siihen, että lämpimään veteen on liuennut kupariputkistosta "ylimääräisiä" aineita.
Onko jollakin parempaa tietoa asiasta?

-KAri-

Ps. Muksuna äitikin kielsi ottamasta lämmintä (juoma)vettä hanasta [;-)]
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

No jos sinulla on kupariputkisto kotitalossasi, silloin sitä lämmintä vettä ei kannata käyttää. Nykyään kupariputket on enimmäkseen korvattu muovisilla, joista ei liukene mitään ylimääräistä.
HelaKammo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HelaKammo »

Nykyään kupariputket on enimmäkseen korvattu muovisilla, joista ei liukene mitään ylimääräistä.
Kupariputkilla lienee ikää vielä paljon, joten ehkä aivan viime vuosina on alettu käyttää muovia muualaakin kuin pääletkussa kaivolta. Yleensä pienet putket ovat edelleenkin kuparia. Vanhat tekijät eivät päätään käännä muovin suuntaan helposti. Muutamaa vuotta aiemmin vedettiin meillekin vielä uudet pinta-asennukset kuparilla. Päälinja on siellä vielä rautaa. Näkyy vm.-81 kerrostalossakin olevan kuparia kaikki.

Jossakin taisi olla lämpökeskuksen lämmönvaihtimen primääri vuotanut glykoliako vai mitä vesien sekaan, ja kalat olivat sitten kupsahdelleet, kun eivät ainetta sietäneet. Kannattanee käyttää sitä kylmää. Seisotus vedelle tuskin haittaa.

HelaKammo
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

No jos sinulla on kupariputkisto kotitalossasi, silloin sitä lämmintä vettä ei kannata käyttää. Nykyään kupariputket on enimmäkseen korvattu muovisilla, joista ei liukene mitään ylimääräistä.

Minä emmin aikoinani lämpimän veden käyttöä kuparivaaran vuoksi. Niinpä päätin yrittää mitata testeillä lämpimään veteen liuenneen kuparin määrää. Useilla mittauksilla en saanut kertaakaan esiin vähäistäkään määrää kuparia. Sen jälkeen olen surutta lisännyt veden vaihdon yhteydessä lämmintä vettä suoraan kraanasta akvaarioon johtamaani veteen. En ole koskaan havainnut kuparimyrkytyksen oireita.

Olen jostakin kuullut, että kuparin liukeneminen liittyisi kauan käyttämättömänä oleviin putkiin. Normaaleissa olosuhteissa lämmintä vettähän juoksutetaan jatkuvasti. Jos epäilette vedessä olevan kuparia, mitatkaa. Jos kuparia ei kykene osoittamaan testeillä, en usko lämpimän veden käyttöön liittyvän mitään vaaraa. Ja jos vielä pelottaa, käyttäkää vedenparannusaineita. Toinen vaihtoehto on laskea akvaarion veden lämpötilaa huomattavasti (muuten vedenvaihto ei talvella onnistu!) ja se on kaloille paljon pahempi asia kuin olematon kuparin lisäys.
salaatti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja salaatti »

Joo, samaa mieltä kun prboy, (yllätys) mutta joskus kokeilin kans ihan tosissani testaa putkiveden kupariarvoja eikä siitä tullut mitään, joten toistakymmentä vuotta olen "letkuttanut" suoraan hanasta uutta vettä eikä mitään ongelmia. Tietty mun fisut on pääasiassa Synodontiksia (kiitos taas Pertin hienon esitelmän joskus aikoja sitten HAS:in kokouksessa) jotka ei oo niitä nirsoimpia fisuja.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Tämä nyt on taas näitä kysymyksiä, joihin ei voi antaa yleispätevää vastausta. Jos satutte asumaan Amazonin varrella, niin veden voi melko varmasti ottaa kaloille suoraan samasta paikasta mistä kalatkin on pyydystetty. Kraanaveden laatu vaihtelee Suomessa paikkakunnittain ja jopa saman talon sisällä rajusti. Esimerkkinä kertoisin, että kun aikoinaan vaihdoimme asuntoa, niin uuden asuntomme vesi oli pitkään juomakelvotonta, vaikka naapureilla ei ollut mitään ongelmia. Syyksi pääteltiin lopulta se, että putkistoomme oli kuukausien käyttämättömyyden jälkeen kasvanut myrkyllistä levää tms. Testautin veden useaan otteeseen ammattilaboratoriossa kovaan hintaan. Ensimmäisellä kerralla havaittiin vain natriumin vähäistä nousua. Toisella kerralla ei mitään erityistä. Monien eri testien jälkeen kommentti oli, ettei kaikkia aineita ole mahdollista määrittää - mikä onkin ilmiselvää. Valutimme siis vettä täysillä useana päivänä tuntitolkulla, ja kannoimme juomaveden kaupasta ja tuttavilta. Kuukausien jälkeen ei mitään ongelmia enää ilmennyt ja vähitellen uskalsimme ruveta käyttämään vettä. Tosin juomaveden edelleenkin varmuuden vuoksi suodatan ainakin osaksi, koska pelkkä suodatettu vesi ei ole terveellistä. Emme tuolloin saaneet taloyhtiötä suostumaan putkiston myrkytykseen, vaikka kaikki asuntomme vettä juoneetkin sairastuivat muutamien tuntien kuluessa elämänsä rajuimpaan tautiin jopa niin että paljon (keitettyä!) kahvia kittaava anoppi piti kuskata ambulanssilla sairaalaan.

Yhteenveto:
"Parempi katsoa kuin katua."
"Varma on aina varmaa."
"Ei vara venettä kaada."
"Parempi virsta väärää, kuin vaaksa vaaraa."
"Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma."
"Jos joku voi mennä pieleen, niin se menee pieleen."
... jne. jne.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Kupariputkiin muodostuu kalvo joka estää kuparin muuttamisen akvaarioon vedenvaihdon yhteydessä.

-Holzig-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kupariputkiin muodostuu kalvo joka estää kuparin muuttamisen akvaarioon vedenvaihdon yhteydessä.
Hei!
Minulla tosin on vain 57 vuoden kokemus sekä omakotitalosta (20 v Lappeenrannassa) että (37 v kerrostalosta Helsingissä), joten en voi yleistää, mutta koskaan en ole vettä seisottanut. Enkä mitään vedenparannus-aineita käyttänyt.
Ylimääräkaasut olen oppinut ilmastamalla poistamaan. Jos olen joskus joutunut koko tankin tyhjentämään (muutto, siirto yms.), niin olen täyttänyt tankin vaiheittain eli vanha (paljuihin) varastoitu vesi ensin ja sitten lisätty suihkulla noin kolmannes siitä uutta. Sitten parin tunnin päästä taas noin kolmannes lisää ja tätä rataa, kunnes tankki on täynnä.
Kaasuylimäärä on ehtinyt poistua.
Lappeenrannassa aikoinaan tätä ongelmaa ei ollut, mutta kerrostaloissa tuota painetta on putkistossa näemmä enemmän.

www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”