Kardinaalikalojen kudetus
Valvoja: Moderaattorit
Kardinaalikalojen kudetus
Minulla on seura-akvaariossani kymmenkunta kardinaalikalaa ja huomasin hiljattain, että yksi pari innostui kutemaan. Olen jo jonkin aikaa epäillyt tätä tapahtuvan akvaariossani, mutta nyt vasta pääsin sen todistamaan. Mätipallot olivat huomattavasti pienemmät kuin esim. kutevilla kuparimonnisillani eli ne olivat tosi pieniä. Naaras pudotteli ne huolimattomasti vain pohjalle, josta monniset ne varmasti syövät hyvällä ruokahalulla.
Onko kenelläkään kokemuksia kardinaalikalojen kasvatuksesta?
Minulla on yksi n.30 l kasvatuspytty, mutta se on varattu ja pullollaan kuparimonnisia, joten sinne on varmaan turha siirtää kutuparia. Voisiko kutuparin siirtää esim.johonkin maljakkoo tms.,mistä kutevan naaraan tuntee, kun kaikki naaraat ovat aina pulleita ja miten varhaisessa vaiheessa parin siirto täytyisi tehdä.
Joten jos jollakulla on kokemuksia kardinaalikalojen kasvatuksesta kirjoitelkaa lisää!!
Onko kenelläkään kokemuksia kardinaalikalojen kasvatuksesta?
Minulla on yksi n.30 l kasvatuspytty, mutta se on varattu ja pullollaan kuparimonnisia, joten sinne on varmaan turha siirtää kutuparia. Voisiko kutuparin siirtää esim.johonkin maljakkoo tms.,mistä kutevan naaraan tuntee, kun kaikki naaraat ovat aina pulleita ja miten varhaisessa vaiheessa parin siirto täytyisi tehdä.
Joten jos jollakulla on kokemuksia kardinaalikalojen kasvatuksesta kirjoitelkaa lisää!!
Kardinaalikala on kutevista kaloista helpoinpia kudettaa. Näille kaloille riittää hyvin joku 10l kippo. Ne eivät juuri syö omia mätimuniaan joten niiden kanssa ei tarvitse olla varovainen kudun ajan kohdan kanssa. Kutu akvaariossa on hyvä olla joku kasvitiheikkö niin niillä on turvallisuuden tunne ja ne kutevat helpommin. Kutevan naaraan tunnistaa kiinnostuksesta ja oleskelu tavasta koiraiden kanssa. Näitä kaloja on hyvä kudettaa parvessa, tai 2 naaraan ja 1 koiraan kanssa.
jos kalaan haluat mennä nyt niin takuulla yllätyt...
jos kalaan haluat mennä nyt niin takuulla yllätyt...
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Eräs kauppias kertoi kardinaalikaloja kudetetun jopa pakasterasioissa ikkunalaudalla aamuauringossa.
Itselläni oli joskus sellainen automaattisesti täydentyvä parvi kardinaaleja, varsinaisesti en koskaan kasvattanut lajia. Sieltä niitä pikkunaamoja aina kasvipusikoista kurkisteli muutenkin ja sitkeimmät sissit pärjäsivät vanhempiensa joukossa. Liian lämmintähän normaaliasunnossa noille on, omani tuntuivat kuolevan lähinnä kasvaimiin hieman ennenaikaisesti, enkä ole niitä enää moniin vuosiin viitsinyt hankkia.
-maisu-

Itselläni oli joskus sellainen automaattisesti täydentyvä parvi kardinaaleja, varsinaisesti en koskaan kasvattanut lajia. Sieltä niitä pikkunaamoja aina kasvipusikoista kurkisteli muutenkin ja sitkeimmät sissit pärjäsivät vanhempiensa joukossa. Liian lämmintähän normaaliasunnossa noille on, omani tuntuivat kuolevan lähinnä kasvaimiin hieman ennenaikaisesti, enkä ole niitä enää moniin vuosiin viitsinyt hankkia.
-maisu-
-
- Member
- Akvaarioseurat: OAS
Re: Kardinaalikalojen kudetus
Nostan nyt vanhaa ketjua. Sain tässä päivänä eräänä idean siirtää kardinaalikalaparin erilliseen akvaarioon, ja altaan ikkunalaudalle aamuaurinkoa vaanimaan. Nyt sitten pohjalla on jotain ruokosokerin näköistä juttua, voisiko se olla kutua, vai katselenko unohtuneita hiekan jyväsiä? 

40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Hei mullakin on ollu kardinaalikaloja. Osti joskus ja unohin nimen ni oon pohtinu kauan et mikäs perhanaan kala toi ny sit oli. Nyt mulla kudetuskausi meneillään. Ni voisiko joku kertoa millä lailla uroksen erottaa naaraasta ja millaiset olosuhteet pitäisi niillä olla että ne kutevat?
Edit: Lisätty isot alkukirjaimet.
-Ylläpito
-Ylläpito
Pessimisti ei pety
-
- Member
Uros on solakampi. Naaras on minulla näyttänyt pallolta jo jonkin aikaa, ikäänkuin odottaen sopivaa hetkeä poksahtaa. Sadeveden lisääminen altaaseen sai hormonit hyrräämään. Puolillaan olevassa 40 litran altaassa, johon luulen niiden nyt kuteneen, on vain heikkotehoinen sisäsuodatin, jaavasammalta ja vesiruttoa, puolet vedestä sadevettä, ja vähän taustapaperia suojaamassa kissojen tuijottelulta. Koko komeuden nostin keittiön pöydälle, mihin aamuaurinko osuu.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Minkä kokoiseen pakasterasiaan ne sitten voisi laittaa ja kuinka kauaksi aikaa? Ja onko suora auringon valo? En vieläkään tunnista urosta ja naarasta kunnolla kun kaikilla on punainen suu ja sitten kaikki jotka naaraiksi luulen, ovat todella kärttysiä toisia kardinaalikaloja kohtaan ja ilmeisesti myyjä on antanut minulle huntueväversioita minulle tavallisten kanssa.
-Ylläpito
-Ylläpito
Pessimisti ei pety
-
- Member
Höh, kutu homehtui. Suodatus ei ollut parhaasta päästä, ja ehkä emokalatkin olisi pitänyt siirtää heti pois, jotta näiden ruoka ei jää pohjalle pilaamaan vettä. Ei muuta ku kalat takas isoon tankkiin pyöristymään.