Onnistuisiko hiilidioksidin levitys näiden avulla?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
undin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 13:18, 25.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Onnistuisiko hiilidioksidin levitys näiden avulla?

Viesti Kirjoittaja undin »

Eli mulla on sisäsuodattimena Eheim Aquaball 2210 ja ulkosuodattimena Eheim Ecco 2234, akvaario 180L. Tarvitsisin hiilidioksidinlevittimen ja kun tuolla altaassa jo tuppaa noita värkkejä olemaan, niin ajattelin että josko se jommankumman noiden kanssa onnisuisi? En ole oikein tekniikka-ihminen, joten mulle saa varmaan vääntää aika rautalangasta, miten olisi paras se hiilidioksidi tuonne lisätä.

Ajattelin kyllä väsätä kiljupullosysteemin, kun sain siihen hyvän ohjeen. Kannattaisiko minun siis hankkia siihen ihan erillinen levitin (ja jos, niin minkämerkkinen tai -lainen)vai onnituisko suodattimen kautta. Suodattimen kautta jos sen saa laitettua, niin käykö tuo kiljupullosysteemi siihen vai pitääkö siihen hankkia jokin muu systeemi?

Hintojakin olisi hauska kuulla, niin voisin sitten vähän vertailla.

Hiilidioksidilisäystä tarvitsen lähinnä pH:n laskemiseksi. Kyllähän siitä kasvitkin varmasti ilahtuu (:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Re: Onnistuisiko hiilidioksidin levitys näiden avulla?

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

undin kirjoitti:Ajattelin kyllä väsätä kiljupullosysteemin, kun sain siihen hyvän ohjeen. Kannattaisiko minun siis hankkia siihen ihan erillinen levitin (ja jos, niin minkämerkkinen tai -lainen)vai onnituisko suodattimen kautta. Suodattimen kautta jos sen saa laitettua, niin käykö tuo kiljupullosysteemi siihen vai pitääkö siihen hankkia jokin muu systeemi?
Kannattaa. Sisäsuodattimeen liittämällä siitä ei välttämättä saa tehokasta laitetta (Liinanen oli väsännyt tosin hienon aktiivilevittimen Resunin Magic Jetistä 8-) ) ja ulkosuodattimeen en laittaisi niin hallitsematonta systeemiä kuin kiljupullo, tulos voi olla mallia liikaa hiilaria + ulkosuodatin = ulkosuodatin sammuu/palaa kiinni = kallis remppa + mahdollinen kalaston joukkotuho. Kaikkeahan saa kokeilla...

Itse hankkisin vaikkapa Tunzen tms. aktiivilevittimen, ovat edukkaita ja siihen saa kivasti tuon kiljanderpönikän kiinni ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Onnistuisiko hiilidioksidin levitys näiden avulla?

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Adrianna kirjoitti: liikaa hiilaria + ulkosuodatin = ulkosuodatin sammuu/palaa kiinni = kallis remppa + mahdollinen kalaston joukkotuho. Kaikkeahan saa kokeilla...
Tätä myyttiä näkee kovin usein kerrottavan mutta itse en kyllä pysty käsittämään miten sinne ulkosuodattimeen voisi kertyä niin paljon kaasua että se aiheuttaisi jotain ongelmia. Roottori on kuitenkin siellä yläreunassa ja jos sitten asti kaasukupla liukenemattomana pääsee niin se piiskataan kyllä niin pieniksi kupliksi että kaikki liukeneva kyllä liukenee.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Re: Onnistuisiko hiilidioksidin levitys näiden avulla?

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

RPekka kirjoitti:
Adrianna kirjoitti: liikaa hiilaria + ulkosuodatin = ulkosuodatin sammuu/palaa kiinni = kallis remppa + mahdollinen kalaston joukkotuho. Kaikkeahan saa kokeilla...
Tätä myyttiä näkee kovin usein kerrottavan mutta itse en kyllä pysty käsittämään miten sinne ulkosuodattimeen voisi kertyä niin paljon kaasua että se aiheuttaisi jotain ongelmia. Roottori on kuitenkin siellä yläreunassa ja jos sitten asti kaasukupla liukenemattomana pääsee niin se piiskataan kyllä niin pieniksi kupliksi että kaikki liukeneva kyllä liukenee.
Ihmettelen itsekkin, uskoin vasta kun Valmont kertoi moista käyneen. Se on siis mahdollista, vaikka ei lienee todennäköistä [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
undin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 13:18, 25.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja undin »

Ok. Jospa siis tuon aktiivilevittimen hankin.

Ihan vaan mielenkiinnosta, miten tuohon ulkosuodattimeen saa tuon kiinnitettyä, jos niin tekisin? Niinkuin jo mainitsinkin, olen vähän ummikko näissä jutuissa (:

Onkos noilla aktiivilevittimillä muuten millaisia hintoja?
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

undin kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta, miten tuohon ulkosuodattimeen saa tuon kiinnitettyä, jos niin tekisin?
Itse porasin reiän imuputkeen ja tökkäsin letkun siihen kiinni.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Jallu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 14:56, 19.11.2002
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Meikä laittoi pienen lisäsuodattimen ulostuloon diffuusorin, johon hiilari johdetaan kiljupullossa.
Varokaa ikkunapelleiltä puotoilevia jäitä.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Tässä hyvä viestiketju koskien Tunzen levitintä, löytyy hinnat ym.
Myös pari hyvää vinkkiä koskien asennusta, kun luet ketjun loppuun.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... sc&start=0
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Mulla on kiljupullon letkun toinen pää tökätty ulkosuodattimen imuletkun siivilän välistä. Toimii ihan ok ja letku pysyy paikallaan hyvin.

Vielä ei ainakaan ole suodatin pamahtanut.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Onnistuisiko hiilidioksidin levitys näiden avulla?

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Adrianna kirjoitti:
RPekka kirjoitti: Tätä myyttiä näkee kovin usein kerrottavan mutta itse en kyllä pysty käsittämään miten sinne ulkosuodattimeen voisi kertyä niin paljon kaasua että se aiheuttaisi jotain ongelmia. Roottori on kuitenkin siellä yläreunassa ja jos sitten asti kaasukupla liukenemattomana pääsee niin se piiskataan kyllä niin pieniksi kupliksi että kaikki liukeneva kyllä liukenee.
Ihmettelen itsekkin, uskoin vasta kun Valmont kertoi moista käyneen. Se on siis mahdollista, vaikka ei lienee todennäköistä [;)] .
Jeps. Näin on käynyt. Kyseessä oli siis 2l kiljupullo, ilman liivatetta, joten hiilidioksidia tuli reilusti. Ulkosuodattimena oli vanha Fluvalin ulkosuodatin joka kierrätti vettä hieman alle 400l/h.

Joten jos tekee liivatteella (hitaampi käyminen) ja tehokkaammalla ulkosuodattimella, voipi olla että ongelmaa ei synny. :roll:
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”