Kuinka paljon porukkaa pohjalle mahtuu?
Valvoja: Moderaattorit
Kuinka paljon porukkaa pohjalle mahtuu?
Täältä löytyy siis noin 90 litrainen akvaario, johon olen pian suorittamassa pohjamateriaalin vaihdon. Sorapohja muuttuu siis hienoksi hiekaksi, ja haluaisinkin ostaa uutta pohjaa tonkimaan muutaman kalasen.
Pohjan mitat ovat 75cm*35 cm ja tällä hetkellä sitä asuttaa partamonnipariskunta + kasa pieniä poikasia (poikaset lähdössä uusiin koteihin). Molemmat partikset 4-5 vuotta vanhoja, koiras noin 10cm ja naaras noin 6cm eli tuskin tästä enää kasvavat.
Haluaisin parven pandamonnisia, esimerkiksi 5-6kpl ja niiden lisäksi piikkisilmiä. Mahtuukohan nämä kaikki elämään sovussa akvaariossani ja montako piikkisilmää olisi hyvä määrä?
Veden pH vaihtelee yleensä välillä 6-7 ja kovuus vesilaitoksen mukaan 2-3 dH. Lämpötila liikkuu 22-26 asteen välillä.
Lisäisin tähän samaan syssyyn vielä kysymyksen kotiloista; kierteissarvikoteloita olen hankkimassa pohjalle 'talonmiehiksi', mutta sopiiko niille näin pehmeä vesi? Olen käsittänyt, että ainakin omenakotilot vaatisivat aika kovaa vettä?
Pohjan mitat ovat 75cm*35 cm ja tällä hetkellä sitä asuttaa partamonnipariskunta + kasa pieniä poikasia (poikaset lähdössä uusiin koteihin). Molemmat partikset 4-5 vuotta vanhoja, koiras noin 10cm ja naaras noin 6cm eli tuskin tästä enää kasvavat.
Haluaisin parven pandamonnisia, esimerkiksi 5-6kpl ja niiden lisäksi piikkisilmiä. Mahtuukohan nämä kaikki elämään sovussa akvaariossani ja montako piikkisilmää olisi hyvä määrä?
Veden pH vaihtelee yleensä välillä 6-7 ja kovuus vesilaitoksen mukaan 2-3 dH. Lämpötila liikkuu 22-26 asteen välillä.
Lisäisin tähän samaan syssyyn vielä kysymyksen kotiloista; kierteissarvikoteloita olen hankkimassa pohjalle 'talonmiehiksi', mutta sopiiko niille näin pehmeä vesi? Olen käsittänyt, että ainakin omenakotilot vaatisivat aika kovaa vettä?
No eipä nuo tän viiden vuoden aikana ole kovin monia poikasia tehneet, nämä taitavat olla kolmannet (mitkä olen huomannut, voihan olla, että niitä on ollut useamminkin mutta ovat joutuneet parempiin suihin).
No jos ei kaikkia kannata ottaa, niin kyllä varmaan partisten seuraksi ainakin jompiakumpia voi ottaa, kummat sitten olisi parempia? Omaa silmää miellyttäisi piikkisilmät enemmän, mutta olen käsittänyt, että loppupeleissä monnisista olisi kuitenkin enemmän hyötyä akvaariossa?
No jos ei kaikkia kannata ottaa, niin kyllä varmaan partisten seuraksi ainakin jompiakumpia voi ottaa, kummat sitten olisi parempia? Omaa silmää miellyttäisi piikkisilmät enemmän, mutta olen käsittänyt, että loppupeleissä monnisista olisi kuitenkin enemmän hyötyä akvaariossa?
Jos hankkisit suuremman/toisen akvaarion niin voisit ottaa nuo kaikki.
Ei ole todellakaan kokemusta piikkisilmistä, joten en osaa sanoa. Haluaisin itsekin niitä, mutta 100-litran akvassani on jo partis ja 5 täplämonnista. Luulen vain, ettei tuonne kannata noin paljon pohjakaloja ottaa. Ehkä joku viisaampi osaa silti vastata. 
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Kyllä sinne pitäisi muutama piikkisilmäkin mennä, vaikkakin itse kansottaisin pohjan pelkästään niillä
Esim. 4monnista ja 6piikkistä ja tosiaan se toinen partis mielellään pois koska taitaa olla aika ahdasta jo pelkästään toiselle
Kierteiset käyvät hyvin tuonne koska kestävät melkeen mitä vaan ja möyhivät ja siivoavat pohjaa tehokkaasti siinä missä piikkisilmätkin vaikka piikit kyllä miellyttävät silmää paljon enemmän 

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Monniset kuitenkin tietääkseni viihtyvät isommassa lössissä, taitavat jopa tarvita parven ympärilleen. Piikkisilmillä ei niin väliä, ovatko isossa porukassa vai eivät, kuuluu sanottavan, mutta on niitä mukavampi isossa läjässä katsoa, ovat herkemmin esilläkin.
Mikä on altaan pohja-ala, se ratkaissee aika paljon?
Mikä on altaan pohja-ala, se ratkaissee aika paljon?
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
Re: Kuinka paljon porukkaa pohjalle mahtuu?
Tuossahan se jo sanottiin.Trinket kirjoitti: Pohjan mitat ovat 75cm*35 cm.
Yhdyn edellisiin: jos vain maltat, voisit luopua toisesta partamonnista (siitä isommasta) ja ottaa sitten tilalle vaikka porukan piikkisilmiä. Monniset tosiaan arvostaisivat isompaa tilaa niin että voisit ottaa kunnon kokoisen porukan, kymmenkunta tai silleen (siis uusi allas, jihuu!). Piikkisilmät menisivät sujuvasti tuossakin altaassa. Varmaan niitä voisi olla ainakin 5-6 pyrstöä, jospa vaikka olisivat silloin vähän rohkeampia. Ja jos hyödyllisyyttä ajattelee, niin uskoisin että kierteiset, partis ja piikkarit kyllä huolehtivat pohjan kunnosta ilman monnisiakin.
Lämpötilahaitari on (22-26) melkoinen, mistähän se johtuu? Piikkisilmät arvostavat melko lämmintä vettä. Entä mitä muita kaloja altaassasi uiskentelee, vai onko se pyhitetty pohjakaloille?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Lämmön vaihtelu tuntuu johtuvan huonelämmöstä, eli lämpimällä ilmalla akvaarion vesi on noin 26 astetta, viileämmällä 22 astetta. Lämmitin on säädetty 24-25 asteeseen, mutta joskus tekee sitä, että ei alakaan lämmittämään, jolloin lämpötila on sitten jonkun aikaa noin 22 astetta.
Pohjakalojen lisäksi tuossa uiskentelee pikkuinen parvi (9kpl, iso osa siirtynyt paremmille vesille) aika isokokoisia kardinaalitetroja ja ensi viikolla joukkoon liittyy kääpiörihmakalaherra.
Mutta kiitos vastauksista, näillä varmaan pääsee taas vähän eteenpäin, eli jos nyt sitten keskittyisin vaikka ostamaan muutaman piikkisilmän tuohon. Täytyy harkita toisesta partiksesta luopumista.
Ja isompi akvaario olisi enemmän kuin tervetullut ollut jo pari vuotta, mutta tällä hetkellä tästä asiasta meillä päättää vielä äiti ja hän kun haluaisi eroon jo tästä nykyisestäkin (varsinkin kun olen lähdössä syksyllä opiskelemaan eri paikkakunnalle, mietin vain, että saakohan opiskelijakämppään viedä akvaariota...
).
Pohjakalojen lisäksi tuossa uiskentelee pikkuinen parvi (9kpl, iso osa siirtynyt paremmille vesille) aika isokokoisia kardinaalitetroja ja ensi viikolla joukkoon liittyy kääpiörihmakalaherra.
Mutta kiitos vastauksista, näillä varmaan pääsee taas vähän eteenpäin, eli jos nyt sitten keskittyisin vaikka ostamaan muutaman piikkisilmän tuohon. Täytyy harkita toisesta partiksesta luopumista.
Ja isompi akvaario olisi enemmän kuin tervetullut ollut jo pari vuotta, mutta tällä hetkellä tästä asiasta meillä päättää vielä äiti ja hän kun haluaisi eroon jo tästä nykyisestäkin (varsinkin kun olen lähdössä syksyllä opiskelemaan eri paikkakunnalle, mietin vain, että saakohan opiskelijakämppään viedä akvaariota...

Totta ihmeessä saa!
Piikkarit näyttäisivät sopivan tuonne rihmakala- kardinaalitetraseuraan mukavasti. Lämmittimen toimintaa kannattaisi tarkistaa; niihin lämmittimen omiin astemääriin ei ole sokeasti luottamista, mulla on esim. säädetty yhdessä altaassa 21 asteeseen, mutta se pitää lämmön 24 asteessa. Kääpiörihmakaan tuskin tykkää lämpötilojen sahaamisesta.

Piikkarit näyttäisivät sopivan tuonne rihmakala- kardinaalitetraseuraan mukavasti. Lämmittimen toimintaa kannattaisi tarkistaa; niihin lämmittimen omiin astemääriin ei ole sokeasti luottamista, mulla on esim. säädetty yhdessä altaassa 21 asteeseen, mutta se pitää lämmön 24 asteessa. Kääpiörihmakaan tuskin tykkää lämpötilojen sahaamisesta.
-
- Advanced Member
90 litrainen akvaario on kyllä mielestäni liian pieni aikuiselle Partamonneille joka saattaa kasvaa 15 senttiseksi ja tarvitsee oman reviirin.
Ja lisäksi Partamonni ja monniset eivät ole aina hyvä yhdistelmä.
Varsinkin pienemmissä akvaariossa. Itselläni oli Partamonni josta piti luopua koska se hätisteli monnisia. Syy oli ilm.liian pieni akvaario joka oli sentään 160 litrainen.
Ja lisäksi Partamonni ja monniset eivät ole aina hyvä yhdistelmä.
Varsinkin pienemmissä akvaariossa. Itselläni oli Partamonni josta piti luopua koska se hätisteli monnisia. Syy oli ilm.liian pieni akvaario joka oli sentään 160 litrainen.