Iäkäs allas, uskallanko?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rithiam
Member
Member

Iäkäs allas, uskallanko?

Viesti Kirjoittaja rithiam »

Harkitsen käytetyn altaan ostamista. Se on ilmeisesti pätevän tekijän itse rakentama ja ollut melko tiiviisti käytössä ainakin viimeisten 8 vuoden ajan, tälläkin hetkellä. Tarkka ikä ei ole tiedossa, mutta oletettavasti vähintään kymmenen vuotta, luultavasti enemmänkin. Silikoneja ei ole vaihdettu ilmeisesti koskaan, ja altaan vetoisuus on vähän yli 200 litraa.

Itselläni silikonien vaihtotaitoja ei ole enkä aio niitä tässä projektissa hankkiakaan, mutta kyselisin mielipiteitä / kokemuksia: onko altaan, tai siis lähinnä silikonien, ikä riski? Pitäisiköhän ne vaihdattaa vai antaa olla, ja mitenkähän akvaarion ikä pitäisi huomioida hinnassa?

Jossain täällä olen lukenut yli 20-vuotiaistakin altaista, joissa on jäljellä alkuperäiset silikonit, mutta onko niissä kyse ääriesimerkeistä? Vesivahinko ei olisi yhtään toivottu. :?
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Jos allas on noin 10 vuotias eikä silikooneja ole koskaan vaihdettu, ne ovat oletettavasti aika huonossa kunnossa.

Silikonit kannattaisi vaihtaa, ettei sitten tule sitä ei-toivottua vesivahinkoa. [;)] Jos et itse osaa viahtaa silikooneja, voit kai kysyä apua sillä seudulla asuvilta akvaarioharrastajilta jotka ovat joskus viahtaneet silikoonit?

Jos aiot kuitenkin ostaa altaan, kannattaa mainita myyjälle että silikonit pitäisi mahd. vaihtaa, ja hinta tulee sitten sen mukaan. Onhan altaalla jo aikamoisesti ikääkin, kai myyjä sen huomioi. :roll:
Hulina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hulina »

Meikäläisellä on sellainen allas, joka on ollut meidän isällä nuoruudessaan (eli on nyt jo reilut kolmisenkymmentä vuotta vanha). En ainakaan tiedä, että siihen olisi mitään silikoneja vaihdettu - ihan hyvin on tähän asti kestänyt. 8O Toivottavasti niin tulevaisuudessakin vielä pari vuotta, uusi allas olisi tarkoitus hankkia vasta sitten, kun pääsen muuttamaan omaan kämppään. :mrgreen:

Ja on mulla toinenkin vanha allas, äidiltä se. Pieni kudetusaltaana toimiva kehysakvaario (kuten tuo isompikin, 92-litrainen), jonka isoäitinikin vielä tunnistaa ("Ainii. Tuossa meillä oli joskus huntupyrstö" = taistelukala)... 8-)

Kummassakin on silikonit kunnossa vielä, mutta jos itse nyt ostaisin yli kymmenen vuoden ikäisen altaan, todennäköisesti kuitenkin vaihdattaisin ne silikonit (riippuen tietysti niiden kunnosta). Kyseessähän on kuitenkin paljon isompi allas, kuin nuo minun pikku pyttyni. ;) Vesivahinkojen riskihän olisi paljon suurempi, varsinkin jos allas on kokolasiakvaario.
rithiam
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rithiam »

Niin, itse asiassa olen ostanut kaikki altaani (yht. 7 kpl 8O, osa jo myyty eteenkinpäin) käytettyinä, ja kaikki ovat pelittäneet. Vain yksi falskaa ihan yläreunasta silikonien takia. Mutta suurin osa on ollut pienehköjä eikä niillä ole ollut kovin monta vuotta ikää, niin ettei riski ole tuntunut kovin suurelta. Ollapa kokenut arvioija katsomassa allasta tyhjänä, siinähän sitä varmasti voisi nähdä missä kunnossa silikonit ovat! Reilusti sitä kuulemma ainakin on laitettu.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Vakuutusyhtiöt suosittelevat silikoonien vaihtoa melko tiuhaan (jollain yhtiöllä oli eri akvaariomerkeille eri suositusvälitkin, näin muistelen) eli vakuutus ei sitten välttämättä korvaa jos vahinko johtuu huolimattomuudesta eli silikoonien vaihto on laiminlyöty.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Silikonit voi myös vaihdattaa akvaarioliikkeessä, itselläni tuon kokoiseen se maksoi n.25e. Katso myös lasien naarmuisuutta kun ostat käytettyä allasta.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Hulina kirjoitti:Meikäläisellä on sellainen allas, joka on ollut meidän isällä nuoruudessaan (eli on nyt jo reilut kolmisenkymmentä vuotta vanha). En ainakaan tiedä, että siihen olisi mitään silikoneja vaihdettu - ihan hyvin on tähän asti kestänyt.
Ja saumat ovat tosiaan silikoonia, ei kittiä?
Hulina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hulina »

iekku kirjoitti:Ja saumat ovat tosiaan silikoonia, ei kittiä?
Öh. Itse asiassa minä en edes tiedä, minkä näköistä tämä kitti on? :D 8O Opinpahan taas jotain uutta... :roll: [:I]
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja inka.k1 »

Ostimme tässä vähän aikaa sittne käytettynä päälle 200l altaan joka kanssakin on jonkun itse tekemä ja kuulema vajaa 10v vanha.

Silikonit olivat ihan vihreät levästä ja levä oli kasvanut sikikonien reunojen alle. Vielä se kyllä piti, mutta vaihdoimme itse uudet niin on luottavaisempi mieli.
Laos
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Laos »

Itselläni noin 15 vuotta vanha allas ja silikonit vaihdoin viimeksi puoli vuotta sitten. Kannattaa vaihtaa uudet silikonit vanhaan altaaseen ettei pääse vahinkoja tapahtumaan.!
"300l Etelä-Amerikkaa"
cattipisces
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cattipisces »

Minulla on 60-litrainen Akvastabilin allas joka on ostettu vuonna -80 eikä koskaan ole silikoneja vaihdettu...noh nykyään siinä ei enää kaloja ole pidettykään, mutta viimeksi sitä pestessäni testasin huvikseni "vuotavuuden", ja heihoi ei vuotanut mitään... 8-) Vaikka altaan ulkonäkö on aika hurja, naarmuilla ja kokenutkin aika kolhuja muutoissa yms. vuosien varrella.

Mutta kyllähän sitä silikonien vaihtoa suositellaan, jotkut valmistajat suosittelevat uuden akvaarion silikonien vaihtoa jopa jo kuuden vuoden päästä ostamisesta, vaikka allas olisi ehjä ja toimiva. 8O Itse en ole siihen kyllä viitsinyt ryhtyä...
Neljä allasta ja muita eläimellisyyksiä.
tappajatäti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Meillä kanssa Aquastabil, joka on joskus ollut miehen siskolla, joka pikaisesti laskien taitaa nyt olla kolmenkympin paremmalla puolella, joten akva itsessään on melko varmasti kasari. Löydettiin se kerran autotallista ja otettiin käyttöön. Pari vuotta on pitänyt vedet.
112L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”