Pusukala ja tetrat
Valvoja: Moderaattorit
No mutta haitanneeko jos se ei pysy lasissa? Ei minullakaan ole koskaan ollut lämmittimissä imukuppeja, kyllä ne siellä altaassa pysyy ilmankin. Ja tosiaan, jos sinulla ei ole tarjota kaloille niiden vaatimia olosuhteita (pusukalalle tarpeeksi isoa allasta, rihmiksille tarpeeksi lämmintä) niin ÄLÄ HANKI SELLAISIA KALOJA. Se on eläinrääkkäystä.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
- Muumit
Haittaa se kun ärsyttää kun valuvat pitkin lasia ja sottaavat pohjan.
Eipä sinulle kuulu mitä kaloja hankin, joten älä puutu asioihini!
En tiedä mikä lämpötila on mutta kalat siellä hyvin voivat, ovat voineet jo monta vuotta, kuolleisuus vähäistä=Asiat hyvin! En syydä rahojani sellaiseen mitä en tarvitse!
Eipä sinulle kuulu mitä kaloja hankin, joten älä puutu asioihini!
En tiedä mikä lämpötila on mutta kalat siellä hyvin voivat, ovat voineet jo monta vuotta, kuolleisuus vähäistä=Asiat hyvin! En syydä rahojani sellaiseen mitä en tarvitse!
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
Kesää odotellessa
Jos lämpötila on nykyisille kaloillesi ok, ei tarvitse vetää niitä meloneja nokkaan, mutta pointti oli että JOS hankit niitä rihmakaloja niin ne tarvitsevat lämpimämpää vettä = tarvitsevat lämmittimen. Ja eihän se minulle kuulu mitä kaloja hankit, mutta mielestäni se, kuinka niitä pidät/hoidat, onkin toinen juttu. Vai haluatko ehdoin tahdoin syyllistyä eläinrääkkäykseen ja sairastuttaa kalasi pitämällä niitä väärissä oloissa? Et varmaan sinäkään kovin hyvin voisi jos istuisit alasti lumihangessa.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
- Muumit
- Muumit
Täytyy vielä minunkin sekoittaa hiukan tätä soppaa.
Pusukala ei minunkaan mielestäni ole sopiva suunniteltuun allaskokoon. Pususta tulee aikuisena todellakin kookas.
Itse olen myös tykästynyt pusuihin, mutta odottelen vielä sitä päivää, jolloin voin tarjota niille "lajialtaan". Mietin niitä jo kiekkojen kaveriksi 900-litraiseen, mutta saavat vielä odotella.
Löytyy paljon muitakin kiinnostavia otuksia, etkö siis voisi ajatella jotakin muuta altaaseesi? Jotakin sinne paremmin sopivaa, mutta silti näyttävää?
Jos vesi ei ole kyllin lämmintä etkä halua hankkia lämmitintä, löytyy sellaisiakin lajeja, jotka niitä eivät vaadi.
Mitä tykkäisit kääpiöahvenista?
Pusukala ei minunkaan mielestäni ole sopiva suunniteltuun allaskokoon. Pususta tulee aikuisena todellakin kookas.
Itse olen myös tykästynyt pusuihin, mutta odottelen vielä sitä päivää, jolloin voin tarjota niille "lajialtaan". Mietin niitä jo kiekkojen kaveriksi 900-litraiseen, mutta saavat vielä odotella.
Löytyy paljon muitakin kiinnostavia otuksia, etkö siis voisi ajatella jotakin muuta altaaseesi? Jotakin sinne paremmin sopivaa, mutta silti näyttävää?
Jos vesi ei ole kyllin lämmintä etkä halua hankkia lämmitintä, löytyy sellaisiakin lajeja, jotka niitä eivät vaadi.
Mitä tykkäisit kääpiöahvenista?
Lämmitin
Ei minullakaan ole lämmittimessä imukuppeja. Mutta silti on lämmitin.
En aio ottaa sitä sen takia pois, kalathan sitä tarvitsevat.
Eikä minulla ainakaan sottaa pohjaa se lämmitin.
Ja niinkuin tetranen jo sanoi, ei tarvitse kysyä neuvoja jos ne ei sitten kelpaakaan. Täällähän vain sanotaan että miten asiat on.
Niin eihän siitä tarvitse hermostua?
Ja ei se lämmitin niin kauhean suurta investointia rarvitse, kerranhan se kirpaisee.! Ja ainakin kalat viihtyvät, eli ei ole ihan turha ostos!
En aio ottaa sitä sen takia pois, kalathan sitä tarvitsevat.
Eikä minulla ainakaan sottaa pohjaa se lämmitin.
Ja niinkuin tetranen jo sanoi, ei tarvitse kysyä neuvoja jos ne ei sitten kelpaakaan. Täällähän vain sanotaan että miten asiat on.
Niin eihän siitä tarvitse hermostua?
Ja ei se lämmitin niin kauhean suurta investointia rarvitse, kerranhan se kirpaisee.! Ja ainakin kalat viihtyvät, eli ei ole ihan turha ostos!

Kyllä se nyt minun mielestäni on jonin asteisen välittämisen merkki, että on tullut tänne kysymään. Plussaa siitä Taunus 76 ja älälannistu kullä se omaa silmää miellyttävä ja akvaan sopiva kalasto löytyy.
Ja se, että hermostuuko muiden kommenteista kuinka pahasti on ihan ihmis kohtaista. (Itse olisin jo varmaan itkua vääntänyt tämän lynkkaus meiningin jälkeen, mutta minäpä olenkin vähän turhan herkkä tapaus.)
Mutta tosiaan lykkyäpyttyyn sen kalaston kanssa, auttaahan täällä kaikki yrittävät. Vaikka olisivatkin vähän liian kiihkomielisiä toisinaan (tai toiset vähän useamminkin).

Ja se, että hermostuuko muiden kommenteista kuinka pahasti on ihan ihmis kohtaista. (Itse olisin jo varmaan itkua vääntänyt tämän lynkkaus meiningin jälkeen, mutta minäpä olenkin vähän turhan herkkä tapaus.)
Mutta tosiaan lykkyäpyttyyn sen kalaston kanssa, auttaahan täällä kaikki yrittävät. Vaikka olisivatkin vähän liian kiihkomielisiä toisinaan (tai toiset vähän useamminkin).

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Taunus, ilman lämmitintä altaassasi elelisivät onnellisina labyrinttikaloista ainakin paratiisikalat. Todella upeita ja persoonallisia veikkoja, kokemusta on
.

Kääpiörihmakala on herkkä tapaus, värimuodot sitäkin herkempiä. Sininen muoto (myyntinimi muuten ainakin cobalt blue, luultavasti sama kuin tuo sky blue) on siis todella hankala kaveri pitää elossa jo hyvissäkin oloissa ilman sairastelua tai muuta ongelmaa, liian viileässä sairastuu ja kuolee. Mielestäni typerä hankinta sinulle, rahat menee hukkaan. Mutta kuten sanoit, omahan on asiasi
.

Kääpiörihmakala on herkkä tapaus, värimuodot sitäkin herkempiä. Sininen muoto (myyntinimi muuten ainakin cobalt blue, luultavasti sama kuin tuo sky blue) on siis todella hankala kaveri pitää elossa jo hyvissäkin oloissa ilman sairastelua tai muuta ongelmaa, liian viileässä sairastuu ja kuolee. Mielestäni typerä hankinta sinulle, rahat menee hukkaan. Mutta kuten sanoit, omahan on asiasi

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Niin no en minä sitä lämmitintä ole nyt ostamassa.
Haluan ostaa sellaiset kalat mitkä omaa silmää miellyttävät, enkä sellaisia joita muut haluavat minulla olevan. Enkä sitä pusukalaa nyt ole ostamassa. Jospa sitä huomenna jostain liikkeestä löytyisi kääpiörihma tai tuo paratiisikalako se oli.
En minä kritiikistä suutu, hauskaahan se on kuulla muitten mielipiteitä
Ja kalojenrääkkääjä mielestäni en ole jos en lämmitintä osta. Tiedän pahempiakin akvaarioita olevan kuin minulla. Kuten sanottu, jokainen pitää kalojaan kuin haluaa...
Haluan ostaa sellaiset kalat mitkä omaa silmää miellyttävät, enkä sellaisia joita muut haluavat minulla olevan. Enkä sitä pusukalaa nyt ole ostamassa. Jospa sitä huomenna jostain liikkeestä löytyisi kääpiörihma tai tuo paratiisikalako se oli.
En minä kritiikistä suutu, hauskaahan se on kuulla muitten mielipiteitä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja kalojenrääkkääjä mielestäni en ole jos en lämmitintä osta. Tiedän pahempiakin akvaarioita olevan kuin minulla. Kuten sanottu, jokainen pitää kalojaan kuin haluaa...
Kesää odotellessa
Kesää odotellessa
Nyt en ymmärtänyt?? Kavereillani on vähän pahemman puoleisia akvoja...Emmuh kirjoitti:Pitääkö aina omistaa se pahin ja huonoin, kunnes voi edes harkita olevansa väärässä?Tiedän pahempiakin akvaarioita olevan kuin minulla.
Minä en tätä harrastusta niin tosissani ota, niinkuin näköjään eräät

Kesää odotellessa
Kesää odotellessa
-
- Junior Member
Lämmitin ei paljoa maksa parikymmentä euroa nuin suurin piirtein. Platyt, miekkapystöt ja mollit viihtyvät kovassa vedessä, tetrat ja rihmakalat pehmeässä. Karvaasta kokemuksesta voin sanoa että rihmakalat ei pitkään viileässä vedessä elä. Halvemmaksi tulee yhdistää vain kaloja jotka sopivat yhteen vaatimuksiensa kanssa ja akvaarion tarjoamiin oloihin, kuin ostaa "kertakäyttö kaloja" säännöllisin välein. Kyse ei ole kuitenkaan koristeesta olohuoneen nurkassa, johon voi läträtä yhteen kaikkia hassun näköisiä ja värisiä kaloja. Kyse on elävistä olennoista ja niiden kodista. Kalat tuntevat kipua ja kärsimystä siinä kuin nisäkkäätkin, ne vain eivät voi ilmaista sitä yhtä selkeästi eikä se anna oikeutta kohdella niitä huonosti. Akvaario kauppiailla on turhan usein dollarin kuvat kiiltona silmissä mitäs sillä väliä vaikka ostamasi kalat kuolevat sinähän ostat uusia tilalle. Onko muuten edes esteettistä tehdä akvaariosta irtokarkkihyllyä jossa on vähän sitä sun? kaloilla ei ole kunnollisia parvia ja ne ovat arkoja vähemmän esillä, akvaarion ilme on sekava. Että tämmöistä tällä kertaa jokainen tosiaan päättää mitä akvaarioonsa laittaa, mutta eläinten hyvin vointi olisi otettava huomioon kala voi sinnitellä pitkään yllättävän kärsimystensä kanssa, eikä se tarkoita sitä että se viihtyy.
-
- Junior Member
Jeps, mutta seuraavaksi hänellä harkinnassa kääpiörihmakala joka ei sekään sovi hänen akvaarioonsa.FN kirjoitti:Taunushan jo ilmoitti, ettei aio hankkia pusukaloja. Mielestäni erinomainen päätös.
Yleisesti ottaen naurettavaa ensin kysyä ja sitten kinata vastaan. Noh, näitä on nähty ennenkin.

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
Re: Pusukala
Litramääränhän saa ihan laskemalla selville. Esim. oma akvaarioni on (p*l*k/1000) 125cm*45cm*50cm/1000=281,25l. Ja vaikka et sitä lämmitintä raaski ostaa, niin lämpömittari ei isoa lovea kukkaroon tee. Saisit ainakin tietää kuinka lämmintä akvaariosi vesi on. Jos vesi onkin liian viileää rihmakaloille, säästyt kalakuolemilta jatkossakin. Sekä säästät tietysti samalla rahaa.Taunus76 kirjoitti:En tiedä niitä litroja kun se on itse tehty. Veikkaisin n.150L voi olla pienempi tahi isompi...
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Jos kavereillasi on pahemman puoleisia akvoja, pitääkö sinullakin olla?Taunus76 kirjoitti:Nyt en ymmärtänyt?? Kavereillani on vähän pahemman puoleisia akvoja...Emmuh kirjoitti:Pitääkö aina omistaa se pahin ja huonoin, kunnes voi edes harkita olevansa väärässä?Tiedän pahempiakin akvaarioita olevan kuin minulla.
Minä en tätä harrastusta niin tosissani ota, niinkuin näköjään eräät,vaikka kaloja kohtaan en välinpitämätön ole. Vaikka asennevamma onkin...
Vaikka on hyvä, että et ota pusukalaa, on rihmiskin väärissä oloissa ilman lämmitintä. Minä ainakin haluan tarjota kaloilleni ja koiralleni niin hyvät oltavat kuin vain suinkin voin. Jos tiedän jonkin olevan huonosti esim. akvaariossani, yritän heti laittaa sen kuntoon. Jos kaloja otttaa, niistä pitää pitää huoli! Akvaario on silti niitten elinympäristö, ja ne on täysin meidän ihmisten armoilla. Ja ne on kuitenkin eläimiä, ja vaikka ne eivät osaakaan kertoa että eivät voi hyvin, se ei oikeuta siihen, että pitää niitä kurjissa oloissa.
-
- Member
Mun on sanottava, että tuossa lämmitinasiassa ihmiset on oikeessa.
Meillä oli vuosia taistelukala lämmittämättömässä altaassa eikä se a) elä kovin kauaa b) voi kovin hyvin niin. Ei todella ole mitään järkeä ottaa kalaa ihan väärään lämpötilaan! En edes tiedä muista rihmoista, tuoltahan ne netistä löytää, mutta taistolle esim. 22-24 C, jota meillä ilman lämmitintä oli, oli huono valinta.
Joo, joo, minä en lämmittimeen vähiä rahojani uhraa jne., mutta kun kolmas taisto sai sen lämmittimen, tajusi vähitellen oman tyhmyytensä. Kalassa on ihan eri värit, evänmuodot ja likkuvuus, eli jo puhtaasti esteettiseltä kannalta itse siinä voittaa.
Meillä oli vuosia taistelukala lämmittämättömässä altaassa eikä se a) elä kovin kauaa b) voi kovin hyvin niin. Ei todella ole mitään järkeä ottaa kalaa ihan väärään lämpötilaan! En edes tiedä muista rihmoista, tuoltahan ne netistä löytää, mutta taistolle esim. 22-24 C, jota meillä ilman lämmitintä oli, oli huono valinta.
Joo, joo, minä en lämmittimeen vähiä rahojani uhraa jne., mutta kun kolmas taisto sai sen lämmittimen, tajusi vähitellen oman tyhmyytensä. Kalassa on ihan eri värit, evänmuodot ja likkuvuus, eli jo puhtaasti esteettiseltä kannalta itse siinä voittaa.
112L
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Anteeksi, mutta miksi Taunus76 ei ota uskoakseen asiaa? Minusta tämä vaikuttaa kohta jo trollaukselta, anteeksi vain.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
No ostin mustaneontetrat ja neontetrat tänään. Kääpiörihmiksiä en vielä saanut kun olivat samassa altaassa kuin sairaat kalat. Hyvä että kieltäydytään myymästä ja kerrotaan jos kalat sairaita.
Ja en ole trolli, omaan useamman vuoden akvaariokokemuksen.
Ja minulla on muitakin harrastuksia joihin rahat menevät, eli ei ole aina mahdollista ostaa kaikkea mitä muitten mielestä tarvitsen...
Eiköhän päätetä keskustelu tähän, kiitos neuvoista.
Ja en ole trolli, omaan useamman vuoden akvaariokokemuksen.
Ja minulla on muitakin harrastuksia joihin rahat menevät, eli ei ole aina mahdollista ostaa kaikkea mitä muitten mielestä tarvitsen...
Kesää odotellessa
Kesää odotellessa
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
taitaa olla normaalikäytöntö, tosin kalaa se ei paljoa helpota, joutua ikään kuin ojasta allikkoon (eli sairastuvasta liian viileään veteen ja sairastua taas).Taunus76 kirjoitti:No ostin mustaneontetrat ja neontetrat tänään. Kääpiörihmiksiä en vielä saanut kun olivat samassa altaassa kuin sairaat kalat. Hyvä että kieltäydytään myymästä ja kerrotaan jos kalat sairaita.
Miten nämä kaksi asiaa liittyvät toisiinsa, eikö akvaarioharrastaja voi trollata ja trollaaja olla kokenut akvaarioharrastaja?Taunus76 kirjoitti:Ja en ole trolli, omaan useamman vuoden akvaariokokemuksen.
Kannattaisi priorisoida hankintoja. Se lämmitin, mistä luulen että kenkä tälläkertaa puristaa, ei ole pelkästään muiden harrastajien mielipideasia vaan todellakin pakollinen hankinta jos lämpimän veden kaloja haluaa. Verrattavissa muihin harrastuksiin: Talviurheilua on ikävä harrastaa ilman lämpimiä talvivaatteita tai uintia ilman vettä. Elävien eläimien kustannuksella pelleily ei ole oikea tapa osoittaa omaa... Kovapäisyyttään? Periksiantamattomuuttaan? Harrastajakokemustaan? En oikein keksi mistä muustakaan on kyse. Tämä (hulluihin mittoihin venynyt) vääntö yhdestä 15€ tarvikkeesta kertoo jonkun verran periaatteista, suurimmalla osalla harrastajista on aika jyrkätkin peraatteet kalojen hyvinvointia ajatellen. Periaate siitä, että haluaa ja aikoo huolehtia hankkimastaan elävästä eläimestä parhaiden taitojensa mukaan ja eläimen hyvinvoinnin ajattelu ensimmäisenä ovat asioita joiden puolestamelkeimpä kannattaa provosoitua ja "louhahtaa"Taunus76 kirjoitti:Ja minulla on muitakin harrastuksia joihin rahat menevät, eli ei ole aina mahdollista ostaa kaikkea mitä muitten mielestä tarvitsen...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
Toinen harrastus on minulle tärkeämpi ja paljon enemmän rahaa vievä kuin akvaario. Enkä minä yksin päätä tämän perheen rahoista, kyllä se isäntäkin toiseen harrastuksiin rahat laittaa.
En nyt kyllä ymmärrä mikä se trolli on mut aivan sama.
En nyt kyllä ymmärrä mikä se trolli on mut aivan sama.
Kesää odotellessa
Kesää odotellessa
-
- Member
Väitätkö ihan vakavalla naamalla, että sulla on varaa ostella uusia kaloja, niille sapuskaa ja vielä rahottaa jotain muutakin harrastusta, ja samalla käytännössä tappaa ne ostamasi kalat ennenaikaisesti vain sen takia, että et pidä lämmittimistä? Kuulostaa yhtä fiksulta kuin hölmöläisen logiikka, kun ei edes raha säästy.
Eipä silti, jokaisella meistä on omat kalamme ja omat akvaariomme, mutta eikö kannattaisi vain mennä johonkin keskitasoa surkeampaan eläinkauppaan, jossa myyjä nyökyttelee ja ostaa ne kalat sen sijaan, että yrittää keskustella ihmisten kanssa, jotka oikeasti ovat kiinnostuneet myös kalojen hyvinvoinnista?
Ymmärränhän mä senkin, että jos kyllästyy nopeasti, säännöllisesti kuolevat kalat on tosi kätevä harrastus, mutta ehkä silti parempi, jos siitä ei kerro täällä..me kun yritetään pitää omiamme hengissä.
Eipä silti, jokaisella meistä on omat kalamme ja omat akvaariomme, mutta eikö kannattaisi vain mennä johonkin keskitasoa surkeampaan eläinkauppaan, jossa myyjä nyökyttelee ja ostaa ne kalat sen sijaan, että yrittää keskustella ihmisten kanssa, jotka oikeasti ovat kiinnostuneet myös kalojen hyvinvoinnista?
Ymmärränhän mä senkin, että jos kyllästyy nopeasti, säännöllisesti kuolevat kalat on tosi kätevä harrastus, mutta ehkä silti parempi, jos siitä ei kerro täällä..me kun yritetään pitää omiamme hengissä.
112L