Tunnistusapua plekolle!

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
homsantuu
Starting Member
Starting Member

Tunnistusapua plekolle!

Viesti Kirjoittaja homsantuu »

Minulla on tämmöinen kaveri altaassani, mutten ole varma lajista. Epäilys on Tummalevästä ja vielä vahvempi epäilys Pantterilevästä. Oiskohan jompikumpi?

Ikää hänellä on 8v. ja pituutta n. 21cm pyrstön kera. Selkäevässä laskujeni mukaan 11 ruotoa.

http://i54.photobucket.com/albums/g92/h ... e_0217.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/h ... e_0215.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/h ... e_0218.jpg

Toivottavasti noista kuvista saa jotain irti, parempiakaan ei nyt ole.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Re: Tunnistusapua plekolle!

Viesti Kirjoittaja prboy »

homsantuu kirjoitti:Minulla on tämmöinen kaveri altaassani, mutten ole varma lajista. Epäilys on Tummalevästä ja vielä vahvempi epäilys Pantterilevästä. Oiskohan jompikumpi?

Ikää hänellä on 8v. ja pituutta n. 21cm pyrstön kera. Selkäevässä laskujeni mukaan 11 ruotoa.

http://i54.photobucket.com/albums/g92/h ... e_0217.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/h ... e_0215.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/h ... e_0218.jpg

Toivottavasti noista kuvista saa jotain irti, parempiakaan ei nyt ole.
Tummaleväpleko Liposarcus pardalis.

Tummaleväpleko oli pitkään Pterygoplichthys multiradiatus. Sitten se suvun pilkkomisen myötä vaihtui sukuun Liposarcus ja lajinimeksi havaittiinkin pardalis. Suvut yhdistetiin uudelleen ja nimeksi tuli P. pardalis. Nyt taas näyttää olevan vallalla nimi L. pardalis. Ensi kuussa varmaan joku taas yhdistää suvut.
homsantuu
Starting Member
Starting Member

Ahaa, kiitos tiedosta :D
Vielä kuitenkin ihmetyttää pari asiaa: Onko nuo Tummalevä ja Pantteri yksi ja sama plekolaji?? Pää menee tosiaan pyörälle noide nimien pyöritysten kanssa..
Entä onko tummiksella L-numeroa (sen avulla varmaan löytyisi laajemmin tietoa)?
Vielä kasvuvauhdista: Miten nopeasti tuo yleensä kasvaa, kun se ei ole nyt n. neljään vuoteen kasvanut kuin alle pari senttiä, ehkä? Käsittääkseni venyy vähintään 40cm mittaiseksi.
Onko jotain pielessä, kun mielestäni ruokin riittävästi ja monipuolisesti ja lämpöäkin luulisin olevan sopivasti (25C, pH7, Gh3, kH2)?
Altaan kokohan on 300l, joten joudun ilmeisesti luopumaan kaverista, jos ja kun saa kasvupyrähdyksen?
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Tunnistusapua plekolle!

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

prboy kirjoitti:Ensi kuussa varmaan joku taas yhdistää suvut.
Ja syksyllä siitä tulee Liposarcus multiradiatus. :mrgreen: Voihan lol!
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
Joanna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Joanna »

homsantuu kirjoitti: Vielä kasvuvauhdista: Miten nopeasti tuo yleensä kasvaa, kun se ei ole nyt n. neljään vuoteen kasvanut kuin alle pari senttiä, ehkä? Käsittääkseni venyy vähintään 40cm mittaiseksi.
Onko jotain pielessä, kun mielestäni ruokin riittävästi ja monipuolisesti ja lämpöäkin luulisin olevan sopivasti (25C, pH7, Gh3, kH2)?
Altaan kokohan on 300l, joten joudun ilmeisesti luopumaan kaverista, jos ja kun saa kasvupyrähdyksen?
Jotain tuntuisi olevan vialla, jos kasvaa noin hitaasti. Minulla tummaleväpleko venyy noin sentin kuukausivauhtia ja olen antanut itselleni kertoa, että kasvuvauhti olisi ihan normaali. Viimeksi mitatessa kaveri oli noin 22 cm. Omani on altaassa, jossa lämpöä on 27 astetta ja pH noin 6,5.

Millä tavalla ruokit? Itse pidän imusuilla käytännössä kaiken aikaa altaassa jotain rehua, useimmiten kesäkurpitsaa, jota uppoaakin tummaleväplekoon melkoisia määriä. Kakkaa tietenkin syntyy myös sen mukaisesti, mutta se oli tiedossa otusta hankkiessani.

300 litrainen on kyllä valitettavasti liian pieni allas aikuiselle tummaleväplekolle. Sinuna kyllä miettisin ennemmin isomman altaan hankkimista, jos se on suinkin mahdollista, kuin plekosta luopumista. Tummaleväpleko on minusta hieno vaikkakin kovin aliarvostettu kala.
Ilkka T
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS - Ciklidistit - SAL
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ilkka T »

homsantuu kirjoitti:Vielä kuitenkin ihmetyttää pari asiaa: Onko nuo Tummalevä ja Pantteri yksi ja sama plekolaji??
Kyse ei ole samasta lajista. Jos Liposarcus on jälleen oma itsenäinen sukunsa, kuten edellä kerrotaan, on pantterileväplekon tieteellinen nimi Liposarcus multiradiatus. Tieteellinen lajinimi, jolla tummaleväpleko kauan tunnettiin, kuuluukin pantterileväplekolle. Kalannimiluettelossa näiden kahden lajin nimet ovat päässeet menemään ristiin ja pantterileväpleko on L. pardalis ja tummaleväpleko L. multiradiatus.
homsantuu kirjoitti:Entä onko tummiksella L-numeroa (sen avulla varmaan löytyisi laajemmin tietoa)?
Tummaleväpleko on kuvattu tieteellisesti jo 1855, joten sillä ei L-numeroa pitäisi olla. Ilmeisesti virheellisten tai epävarmojen määritysten johdosta sille on kuitenkin siunaantunut numeroita kaksin kappalein: L-21 ja L-23. Näin vanhastaan kuvatun lajin tiedonhaussa ei näistä numeroista liene iloa. Ylipäätäänkin siinä vaiheessa kun laji on tieteellisesti kuvattu, ei L-numerolla ole enää mitään virkaa, vaan pitäisi siirtyä käyttämään lajin tieteellistä nimeä.
homsantuu
Starting Member
Starting Member

Ruokin pääasiassa spiruliinatableteilla ja muilla pelleteillä ja annan myös niitä rehuja, mutta kenties sitten liian vähän..?
Jotkut kasvikset ei vain minun plekolle tunnu maistuvan. Oisko nirso? Muille kaloille antamiani hiutaleita tykkää kyllä syödä, tulee jopa pinnalta asti niitä imeskelemään, mikä on hyvin hupaisan näköistä...
Noh, pitää alkaa tuputtamaan sitä kesäkurpitsaa.

Laittaisinhan minä isomman altaan, jos se olisi mahdollista... Minustakin tuo pleko on varsin hieno ja persoonallinen :D
Toivotaan, että tulevaisuudessa on varaa isompaan altaaseen, vaikka pahaa pelkään :(

Kauppias myi plekon muinoin minulle -keltanokalle- sanomalla, että "Tuo on hyvä levänsyöjä, eikä kasva pienessä altaassa kovinkaan isoksi."
Laji oli kuulemma Täpläimumonni... Olin ravannut liikkeessä viikkotolkulla kyselemässä partista altaaseeni, mutta niitä ei ikinä ollut. Ja arvatkaas silloisen altaan koko? 63L!!!
Onneksi sain hankittua isomman altaan aika pian.

Niin ja kiitos tuosta L-numero selvityksestä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”