Olen ostanut itselleni seuraavanlaisen paketin:
Akvaario 180l
Eheim 2048 sisäsuodatin
Eheim 2222 ulkosuodatin
Lamput 2x30w
Mieleeni on tullut muutamia kysymyksiä:
1. Suodattimet ovat käytettyjä, pitääkö niitä putsata jotenkin ennen uutta käyttöönottoa?
2. Ovatko valaisimet riittävät? Toinen niistä on kasvivalo.
3. Mitkä olisivat aloittelijalle sopivia helppohoitoisia kasveja?
4. Onko ilmapumppu välttämätön olla akvaariossa?
5. Kannattaako kalat tuoda kerralla (kun akvaarion on kypsynyt) vai pienissä erissä? Olen kuullut tästä kumpaakin tapaa suositeltavan, jotenkin omassa päässä olen järkeillyt, että erissä tuominen olisi fiksumpaa.
6. Minkälaisia kasviravinteita minun kannattaisi hankkia?
7. Kumpia suosittelette, oikeita juurakoita vai niiden muovisia vastineita?
8. Minulla on vesiarvojen mittaamiseen liuskatestejä. Riittävätkö ne, vai pitäisikö hankkia tippatestejä?
Aloittelijan kysymyksiä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
1. kantsii desinfioida esim. 70 % spriillä (Sinol mm). Myös suodatinmassojen uusiminen olisi paikallaan.
2. Just just riittävät, jos ei liian vaativia kasveja ota.
3. Vallisneria, melalehdet ainakin, miksei myös miekkakasvit jne.
4. Ei varmaankaan tässä tapauksessa, luulen että hapetusta tulee noilla suodattimilla muutoinkin tarpeeksi.
5. Aluksi vähän vain, ihan varmuuden vuoksi - loput sitten vaikka myöhemmin kerralla.
6. RIippuu kasveista. Suurin osa vaatii (mm. vallis & melalehdet) pohjaravinteita, tabletteja pallukoita tms.
7. LÄhinnä kai makukysymys
2. Just just riittävät, jos ei liian vaativia kasveja ota.
3. Vallisneria, melalehdet ainakin, miksei myös miekkakasvit jne.
4. Ei varmaankaan tässä tapauksessa, luulen että hapetusta tulee noilla suodattimilla muutoinkin tarpeeksi.
5. Aluksi vähän vain, ihan varmuuden vuoksi - loput sitten vaikka myöhemmin kerralla.
6. RIippuu kasveista. Suurin osa vaatii (mm. vallis & melalehdet) pohjaravinteita, tabletteja pallukoita tms.
7. LÄhinnä kai makukysymys
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
3. Jatkan vielä kasvilistaan, että kannattaa hankkia myös nopeakasvuisia köynnöstäviä kasveja, esim. intianvesitähdikkiä, vedensuosikkia, karvalehteä, vesiruttoa... taka-alalle, vallisneriakin sopii sinne, ja sitten noita Jokelamaniacin mainitsemia melalehtiä ja miekkakasveja etualalle. Riippuu tietysti ihan, miten viidakkomaisen altaan haluat.
Oma samankokoinen altaani näyttää tältä:
http://img64.imageshack.us/img64/7927/img60110yx.jpg Onhan se kieltämättä aika ryteikkö, mutta...
Oma samankokoinen altaani näyttää tältä:
http://img64.imageshack.us/img64/7927/img60110yx.jpg Onhan se kieltämättä aika ryteikkö, mutta...

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!