Joku aika sitten ostin kaksi uutta (jalostettua) miljoonakalaa akvaarioliikkeestä (maatiais millisten parveen). Lääkettä olin laittanut akvaan ns. ennaltaehkäisyksi ennen kalojen kotiutumista. Kävi kuitenkin niin että jonkun ajan kuluttu niiden selät alkoivat vääntymään köyrylle ja pyrstöt repeilemään. Pyrstöissä näkyi ihan verestäviä repeämiä (Ei muita näkyviä oireita mistään). Ne kuolivat.

Muut kalat olivat ihan OK.
Vähän sen jälkeen albiinomonniselle tuli kylkiin, ensin toiseen sitten molempiin, verisiä naarmuja. Lääkinnästä huolimatta sekin kuoli.

Tässä välissä ostin kotiakvasta muutaman milliksen ja kasveja, kaikki vaikutti olevan hyvin.
Nyt viime viikonloppuna ostin akvaarioliikkeestä uusia kaloja (milliksiä nekin), ne näyttävät ihan terveiltä, mutta nyt kahdella vanhalla milliksellä on jotain häikkää... Yhdelle on ilmestynyt eviin pari valkoista pientä pilkkua (ilm. pilkkutauti), se on kuitenkin ihan kohtuullisen virkeä, ja toisen pyrstö on ihan repaleina ja verestävä (sillä ei näy pilkkuja tms.). Se ei syö, roikkuu vaan poikaskupin reunoilla piilossa.

Lääkinnän olen jo aloittanut. Lääke on SERA merkkistä ja paketissa luki että se vaikutti ainakin pilkkutautiin (ja jokuseen muuhunkin tautiin). Ohjeessa luki että jos 7 päivässä ei ole muutoksia havaittavissa laitetaan uusi kuuri. Annostelu taisi olla 22 tippaa/20l, minulla on n. 55l akvaario joten tippoja laitoin n. 61 (vesi muuttui ihan vihreäksi... onko normaalia?).
Luin jostain että uusilla kaloilla ei välttämättä ole vastustuskykyä akvaarion omalle bakukannalle ja ne voivat sairastua vaikka vanhoilla kaloilla ei olisi hätäpävää, että pilkkutauti ja akvaario olisi jossain tasapainossa tms. Se selittäisikin miksi ensimmäiset millikset kuolivat. Mutta kun siinä välissä kuoli a.monninenkin...
Ja miksi nyt kun olen hankkinut uusia kaloja, niillä ei tunnu olevan mitään hätää mutta ne kaksi vanhaa kalaa on
sairastunut?
Miten tästä eteenpäin?