Spotti 75 litran altaaseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ap79
Junior Member
Junior Member

Spotti 75 litran altaaseen

Viesti Kirjoittaja ap79 »

Aloitetaan sillä, että olen täysi ummikko näissä valaisinasioissa ja siksi kyslen täältä neuvoja, mistä lähtisi liikkeelle...

Eli mulla on 70 cm pitkä ja 35 cm korkea allas, johon haluaisin jonkinnäköisen spottivalaisimen (?). Sain idean tosta huhtikuun kuukauden allas-kisasta, jossa ehdolla on 54 litran allas, jossa on tuollainen 'spotti'. Eli olisiko kyseessä tuollainen monimetallispotti vai kenties joku muu (mikä?). Mistä voisin siis lähteä liikkelle ja mistä voisi kysellä? Onko tuollainen vaikea asentaa, pitääkö kaverina olla tavallinen loisteputki, vai onko tuon kokoiseen altaaseen järkeä edes moista ajatella? Tässä pikkualtaassani on vain yhden putken valaisin, jonka tehot ei oikein riitä ja olen muutenkin kyllästynyt tuohon peitettyyn altaaseen. Haluaisin kansilasit veks ja 'elävää' valoa altaaseen...

Muoks. Tuossa selailinkin lisää viestejä ja mietin tuollaista Osramin Floraset elohopeaspottia. Mistähän niitä voisi kysellä?
Ruoste
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

Jos nyt oikein käsitin niin tavallinen lamppu sopivan mallisella kuvulla ja hiukan pidemmällä johdolla tai sitten kettinki-kiinnityksellä kattoon akvaarion yläpuolelle ja lampuksi jonkinmoinen kasvilamppu. Näitä saa myös energiansäästölamppuina ja yleensä ovat 15-wattisia (saako vahvempia, mistä?) joten riippuen kasvistosta voisi olla fiksua laittaa kaksikin kappaletta. Toinen voi tietenkin olla päivänvalolamppukin jolloin värit tulevat vääristymättömämpina esille, halvimmat ovat kovin keltaisia joten vertailua joutuu tekemään. Moni täällä kauhistelee noita markettikasvilamppuja, mutta itselläni on ainakin toiminut.

Jos akvaario on tarpeeksi lähellä seinää, voi lampun kiinnittää myös sellaisen seinälle laitettavan hyllynkiinnikkeen avulla, eli ei tarvitse kurkotella kattoon reikää vaan helpoimmillaan vaikka kieputtaa sen johdon siihen kiinnikkeeseen (kirjoittaja ei vastaa mistään mikä tapahtuu tällaisia ohjeita nuodattamalla). Vaivan näkeminen kiinnittämisen eteen on suotavaa, jopa toivottavaa. Altaaseen tippunutta lamppua pois otettaessa on syytä vetää töpseli seinästä ensin pois...

Noita Osramin lamppuja olen myös nähnyt halpakaupoissa (HongKong, Löytöliiteri etc) ja marketeissa joten eivät mitään harvinaisuuksia ainakaan ole
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”