Veret seisauttava kokemus aamutuimaan

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Veret seisauttava kokemus aamutuimaan

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Tänä aamuna puoli kuuden aikaan heräsin siihen kun kuului kova räsähdys ja rikkoutuvan lasin ääntä.
En ole koskaan aikaisemmin kokenut tällaista koko_elämä_filminauhana vilahtaa silmien ohi....ja kylmä hiki kihahtaa päälle, vaan nyt se koin 8O , ja parin sekunnin täysi lamaannus!
Ja ennekuin pääsin ylös sängystä niin lähetin pienen rukouksen yläilmoihin, että anna hyvä luoja sen olla ainakin 325 litraa 720:n sijaan.
Kylmä hiki otsalla menin makuuhuoneesta eteiseen ja samalla tuli mieleen että ei kuulu veden ääntä...
No kaikki 4 akvaariota olivat kokonaisina, vedet ja kalat sisällä.

Vaan sitten tuli tostuus ilmi. Kissat, nuo isin söpöt kinnashahkat olivat aamujumppansa aika saaneet metrisen kansilasin kaadettua eteisen laattalattialle jonka olin eilen illalla unohtanut nojalleen seinää vasten.
Vaan taisi tehdä vaan hyvää ikääntyneen ihmisen verenkierrolle!

Hyvää äitienpäivää kaikille äideille :)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Hui kauhea, ihan jännitti lukea. :) Vaikka ei omalle kohdalle olekaan sattunut altaan hajoamista (kopkop), niin kyllä aina vähän lisää alkaa jännittää, jos jollain toisella päätyy altaan vedet lattialle.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Voin vain kuvitella miten olet ollut sydän kurkussa. Onneksi oli vain kansilasi.
miuagua
Member
Member

Viesti Kirjoittaja miuagua »

Voipi vedet päätyä lattialle muutenkin kuin altaan hajoamisen takia..
Innoissani eilen kasveja tökin altaan pohjaan täytön yhteydessä.
Ihmettelin vain miksi konnanputken lehdet ovat NIIN lähellä naamaani kunnes tajusin että kohta tulee vedet yli laitojen.. [:I]

Onneksi ehdin sulkea hanan niin että selvisin pelkällä säikähdyksellä,
niin kuin sinäkin. :?
toivo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Mulla on käynyt vastaava tilanne. Uusi allas oltiin saatu edellisiltana asennettua. Seuraavana aamuna kun olin herännyt kuului kaamea rusahus. Melkein säikähdin että uusi allas on nyt p*skana, mutta onneksi se oli vain lintu mikä oli lentänyt kuistilla olevaa lasilevya päin.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Huh, olipa jännä tarina tälle aamulle!
Mullakaan ei onneksi koskaan ole allas hajonnut, vaikka lamput on tippuneet altaaseen monta kertaa ja kansilsit räksähtäneet milloin mistäkin syystä. Yhden kerran on itse vaihdettu altaan pohja alkanut saumasta vuotamaan reilun vuoden käytön jälkeen, ja silloinkin olin vieressä huomaamassa tilanteen lähes samantien, joten ehdin hyvin siirtämään sisällön ja tyhjentämään altan.
Joskus on tuuria!
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Kauheeta luettavaa, ei saa säikytellä herkkiä ihmisiä näin sunnuntai aamuisin! Ei vainee, onneksi oli vaan kansilasi. Kaikkea ne kissat saakin aikaan. :mrgreen:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla kuului viime kesänä 63-litraisesta kauhea lasahdus mutta onneksi istuin tässä koneella ja ehdin syrjäsilmällä rekisteröidä mitä tapahtui: avoimesta pikkuikkunasta lensi harakka suoraan päin etulasia! Olin jo hakemassa rikkalapiota jolla näennäisen elottoman harakan olisi saanut kipattua roskiin mutta kyllä se vielä jaloilleen nousi ja köpötteli lopulta hieman avustettuna ikkunalaudalle ja ulos. Hinkkasin lattiaa noin kaksi päivää kaikkialta mihin se oli koskenut, jostain syystä minua kammottaa nimenomaan harakat ja kuvittelen aina muutenkin lintujen olevan täynnä loisia.

Akvaario ei ollut millänsäkään, ei tullut edes naarmua. Vahva Juta-akvaario (ei ole maksettu mainos). :D
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Meillä oli joskus aika iso allas((satakunta litraa, taisi olla jonkin verran päälle)) pikkusiskolla, se oli fiksusti lastulevypöydän päällä. Eräänä iltana kuului rysähdys, melkein yhtäaikainen lasin räjähdys ja hirveä loiskaus ja pikkusiskon vertahyytävä kiljunta. Sydän takoen ja kauhuissamme ryntäsimme äitin kanssa huoneeseen, kuviteltiin jo molemmat, miten pikkusisko on silpoutunut laseihin..

Akvaarion alla ollut lastulevypöytä oli romahtanut, akvaario osunut seinään ja etulasi oli kirjaimellisesti räjähtänyt. Huoneen toiselta puolelta, viiden metrin päästä, löytyi lattialla olleesta suuresta kukkaruukusta lasinsirpaleita. Pikkusisko oli onneksi ollut aivan toisessa nurkassa, ja selvisi naarmuitta, mutta tulva oli aika kiva.. :roll:

Kalat selvisivät, yhdeltä partamonnilta leikkautui puolet pyrstöä irti, sen jälkeen se oli jopa kiukkuisempi, kuin monnit yleensä.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Tänä aamuna vaihdoin vettä 135L akvaarioon. Olin saanut jos vedet vaihdettua ja jäin siihen sitten katsomaan ohjelmaa haista (tuli neloselta).

Sitten kuuluu akvaarion suunnalta sellainen raapiva ääni. [:I]
Ehdin jos säikähtää että silikoonit petti ja allas vuotaa... Mutta ei onneksi!

En tiedä mikä ääni oli, mutta allas on onneksi ihan kunnossa. [;)]
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Ostamani 100 L altaan kansilaseja puhdistelin etikan ja vetyperoksidin kanssa vessassa, asettelin seinää vastaan kuivuun ja - pränks... No en nyt minä niin säikähtäny kun vaimo joka tuli paikalle: ei kai vaan...
akvaariokalat
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaariokalat »

Huh, mikä aamuherätys. :o
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Kaksi kertaa olen herännyt veden lotinaan. Ensimmäisellä kerralla 400 litraisen pohjalasi halkesi ja toisella kerralla 800 litraisen pystysauma repesi auki ylälaidasta.
Hämmästyttävää toimintanopeutta ja yhteistyötä löytyy tällaisissa tilanteissa.
Kummassakin tapauksessa vettä pääsi lattialle suhteellisen vähän. Jälkimmäisellä kerralla vettä lensi kaaressa mutta iso saavi oli sattumoisin muutaman metrin päässä.

Entäpä jos ketään ei olisi ollut kotona - huh?
cattipisces
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cattipisces »

Painajaismaista herätä noin! 8O

Eipä ole altaat meilläkään hajoilleet, onneksi!! Pahin vesi-katastroofi sattui töissä ollessamme ( tietenkin, kuinkas muuten ? ) ulkosuodattimen pieni tiivisterengas oli päättänyt hajota, ja vedet lirisseet pitkin olkkarin lattiaa. Matto oli onneksi imaissut ison osan vedestä, eikä akvaariokaan ollut tyhjentynyt kuin ehkä 30 litraa. Silti oli aika sydärinomaista tulla kotiin ja törmätä lainehtivaan veteen... Jälkikäteen selvisi, että oli sitä vettä päässyt alakerran naapurillekin asti pikkusen lirisemään... [:I]

Kyllähän sitä toivoisi, että jos jotain tuommoista tai pahempaa pitää sattua, niin voi anna meidän olla kotona silloin...!
Neljä allasta ja muita eläimellisyyksiä.
marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Mulla on parina yönä ollut pakko mennä kaysomaan akvaariota kun siitä on kuulunut sellaista ääntä kuin lasi pikkuhiljaa murtuisi. Kiva yöllä tutkia mistä alkaa vuotamaan. Nyttemmin selvisi että äänen aiheeuttaja oli lehtikala joka napsii suodattimen yläällä ihan vesirajassa olevaa jotain kiinnikettä. Mä en ymmärrä miten siitä saa sellasen äänen aikaiseksi mutta saapahan taas nukkua rauhaisin mielin.

Olisi ihan hirveää kyllä herätä lasin helinään. En varmaan itse tietäisi mihin suuntaa lähtisin sängystä. Jos meillä olisi viime kesänä ollut akvaario niin tälläinen kauhuherätys olisi ollut kun joku hajoitti alaoven ja siitä lähti kans älytön helinä.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Jos esim. kerrostalossa valuu vettä lattialle, on hyvä ilmoittaa isännöitsijälle aina, pienikin vesimäärä lattialla voi imeytyä rakenteisiin, johtaa homevaurioihin jne. Helpompi & halvempi repiä lattia auki ja kuivata heti kun sitten pähkäillä useisiin asuntoihin vaikuttavien ongelmien kanssa. Ja sen jälkeen voikin ruveta selaileen vakuutuspapereita, että kai ne olikin kunnossa...

Niin tarkkaan ottaen asukkaalla taitaakin olla ilmoitusvelvollisuus tämän kaltaisista vahingoista.
sisupussi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sisupussi »

huh, hengästyttää :mrgreen:

Meillä ei ole mitään hajonnut tai tulvinut yli, mutta kyllä jotain mainittavaa löytyy!
Tossa akvaarion siivouksen yhteydessä saadaan usein perheriita aikaiseksi, varsinkin kun avokki nurisee täyttöongelmasta (on itse hukannut letkun "vesihana liittimen" :mrgreen: :x)

No, oli sitten tyhjennetty ja imuroitu isompi allas. Allas saatiin täytettyä, kun avokki toimi liittimenä kraanan päässä. Sanoin että vieppäs se letku pihalle, niin ylipääräset matkalta jää sinne. Siinä meni sitten useampi viisiminuuttinen, kun avokki totes, että mistäs täältä juoksee vesi?! Olin ihan että 8O . Sieltähän se kertaalleen tyhjennetystä ja täytetystä altaasta lorisi taas pois... Olin kyllä ollut nostavinani letkun pään ylös, mutta loppupää oli kuitenkin jäänyt sinne veto päälle!!!! Kolmasosa oli 490 litrasesta jäljellä. Pleko oli muutaman kerran roiskutellut siellä, että missäs mun kantopaikka oikein on?! Onneksi ei käynyt kuitenkaan loppupeleissä hullusti, mutta hiukkasen sapetti...
tankki 500 litraa
cattipisces
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cattipisces »

marjo77 kirjoitti:Mulla on parina yönä ollut pakko mennä kaysomaan akvaariota kun siitä on kuulunut sellaista ääntä kuin lasi pikkuhiljaa murtuisi. Kiva yöllä tutkia mistä alkaa vuotamaan .
Hyvä, en siis ole ainoa ! ;)
Itse tosin olen havahtunut (muka) outoon lirinään tyyliin : "Eijj, nyt siellä sauma vuotaa!! Ulkosuodatin vähintään hajonnut!!" Sitten taskulampun kanssa olen kykkinyt ja kökkinyt ja tirkistellyt sieltä täältä. Eipä noilla yöllisillä reissuilla ole vielä vikaa löytynyt... :roll: Uniset kalat vaan katsoo, että et viitsis sohottaa sillä lampullas jonnekin muualle kiitos...
Neljä allasta ja muita eläimellisyyksiä.
Shaynah
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shaynah »

Voi voi, kirjotin tarinaa ja sitten se lopuksi katos...

Eli, viime jouluna aaton aaton iltana, tuli 170l akvaarion vedestä 2/3 lattialle. Vaahdotin oli pesussa pois paikoiltaan ja pumpun letku oli tapansa mukaan lujasti kiinni ylhäällä. Oltiin sitten pari tuntia illalla pois kotoa ja takaisin tullessa oli järkytys suuri. Letku oli tippunut ja vesi tullut lapolla lattialle. Tuli himppasen kiire lattiaa kuivaamaan ja suolavettä tekemään. Onneksi oli tuuria ja oli RO/DI-vettä valmiiksi saavillinen, millä pääsi nopeasti alkuun. Kun tilanne alkoi olla kunnossa, oli kello jo pari tuntia yli puolen yön... Mutta vieläkään en tajua kuinka se himputin letku oli tippunut, niin lujasti se oli kiinni. Ehkä kissan avustuksella, mutta en tajua sitäkään miksi katti olisi letkua repinyt?
Lattia säästyi kuin ihmeen kaupalla. Iso matto imi vettä aika hyvin. Mitään isoja menetyksiä ei muutenkaan tullut, kirjahyllykin oli jo aijemmin päätetty uusia... Kaikki elävätkin selvisi hengissä, mutta katkat tosin alkoivat kasvaa levää. Levästä päästyään kuolivat jonkin ajan kuluttua vaikka päällepäin ei mitään vikaa näyttänyt olevan enää.

Kuukausi myöhemmin tästä, alkoi allas vuotaa keskellä yötä. Onneksi vuoto oli jossain yläreunassa ja allasta pystyi käyttämään vähän vajaana sen aikaa, että uusi allas saatiin hankittua.

Tämän jälkeen ei vesi vahinkoja ole tullut. Öisin tulee välillä lähdettyä tarkistamaan altaita, kun kuulen muka lirinää tai muuta ylimääräistä ääntä. Onneksi kaikki on aina ollut kunnossa kuitenkin. Ihan tarpeeksi on saanut jo lattiaa kuivata...
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja höntti »

Taitaa kaikki pyhät ja juhlapäivät olla akvaristien epäonnenpäiviä. Minulla melkein tasan vuosi sitten äitienpäivänä (huih kun tuo aika rientää) aamulla yhdeksältä oli mukava herätys. Pikkusisko juoksi huoneeseen ja huusi, että akvaario vuotaa. Ei saanut sinä äitienpäivänä äiti kahvia sänkyyn.

Onneksi allas on "vain" 160 litrainen ja sen kunnostamiseen meni muutama viikko ja nyt se taas tuossa seisoo ylväästi paikallaan.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Toisinaan tulee paniikki kun vaimo huutaa täyttä kurkkua: "Voi ei! Tuu olkkariin!". Ja sitten on jotain chiliä tippunu matolle tms. "Kuivapestävä matto" jne. napinaa. Itse kun ehti jo luulla...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

jokelamaniac kirjoitti:Toisinaan tulee paniikki kun vaimo huutaa täyttä kurkkua: "Voi ei! Tuu olkkariin!". Ja sitten on jotain chiliä tippunu matolle tms. "Kuivapestävä matto" jne. napinaa. Itse kun ehti jo luulla...
Voi kun tutulta kuulostaa, tosin avo tekee tuota autossa kun minä ajan. Etenkin pimeällä meinaa lirahtaa housuun kun toinen huutaa HEI!!! yhtäkkiä 8O . Ei se ollutkaan hirvi tai vastaava minkä avo näki, se vaan juuri muisti että tänään tulee kiva leffa telkkarista tms. :roll:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
menninkäinen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja menninkäinen »

Mä heräilin tuossa keväällä harvase yö lorinaan suurimman akvaarion suunnalta... joka kerta nousin ylös miettien mistä saan äkkiä mahdollisimman paljon pyyheliinoja, missä on ämpärit... Tuo ääni alkoi ja loppui ilman minkäänlaista rytmiä... Koskaan en löytänyt "vuotoa"... Mä olin jo niin sekaisin, että virittelin kaiken maailman systeemejä altaan ympärille. Oli pyyheliinoja listojen vieressä yms, jos ne kuitenkin kastuis ja tuo selittämätön ääni lakkaisi tai vuoto löytyisi. Taas yhtenä yönä haahuilin altaan ympärillä etsien äänen aiheuttajaa.... Tadaa.... iso omenakotilo on lasissa siinä kohtaa jahon kiertovesipumppu puhaltaa. Kun vesisuihku osui sen kuoreen, se lensi joka suuntaan ja lorina tuli kotilon yläpuolelta. Vieläkin tuo loristaajoka ilta, mutten enää onneksi herää siihen. Se taitää syödä siitä jotain, tai sitten siinä on kiva olla, kun pumppu puhaltaa suoraan päin. Tai sitten on kiva loristaa...
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Adrianna kirjoitti:
jokelamaniac kirjoitti:Toisinaan tulee paniikki kun vaimo huutaa täyttä kurkkua: "Voi ei! Tuu olkkariin!". Ja sitten on jotain chiliä tippunu matolle tms. "Kuivapestävä matto" jne. napinaa. Itse kun ehti jo luulla...
Voi kun tutulta kuulostaa, tosin avo tekee tuota autossa kun minä ajan. Etenkin pimeällä meinaa lirahtaa housuun kun toinen huutaa HEI!!! yhtäkkiä 8O . Ei se ollutkaan hirvi tai vastaava minkä avo näki, se vaan juuri muisti että tänään tulee kiva leffa telkkarista tms. :roll:

Sama juttu, avokilla tapana tehdä ihme HEI ja VARO huudahduksiani minun ollessa auton ratissa... "Hei" juurikin muistaessaan jonkin asian ja "varo" kun esim. edessä ajava auto jarruttaa pysähtyäkseen liikennevaloihin, suojatiellä n. 100metrin päässä on joku, ajan hänen mielestään liian lähellä reunaa tms. Sitten ihmettelee kun uhkaan sen laittaa jatkamaan matkaa apostolikyydillä :twisted: .
Kotona kanssa meinanut pari kertaa saada sätkyn kun olen ollut esim. päikkäreillä ja herännyt kovaan räminään ja särkyvän lasin helinää ja avokin kiroamiseen...Koirat riehu, lasiovinen vitriini kaatui ja tuloksenhan voi arvata.
On se avokki vedenvaihto-operaatioita hoitaessaan kyllä onnistunut saamaan kaikki muut meidän altaat tulvimaan yli äyräiden paitsi 250litraisen. ja laminaattilattia tykkää... :roll:
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Vähän erillainen kokemus tuli mulle viime yönä. Heräsin keskellä yötä tajuten puolivuotta sitten tapahtuneen pilkkutauti kaaoksen.

Eli silloin ostin 3 taistonaarasta akvaan muiden kalojen kaveriksi ja olivat olleet vasta päivän akvakaupassa kun ne kotiin kuljetin. Ressihän niillä siitä ja pilkkutauti iski. Lääkityksen aloitin heti pilkkujen ilmestyttyä ja kauppiaan ohjeen mikaan lääkitsin. "eri ohjeet sain mitä pakkauksessa oli siis" annoin kaksi paivää ja sitten tarkistin kauppiaalta mites se oli ja sain haukut että ei sitä laiteta kun 1päivänä ja sitten 3 väliä ja jos pilkkuja on niin uudestaan. Oikee ohje oli että joka päivä niin kauan kun pilkkuja näkyy.

No parissa päivässä pilkut lisäänty räjähdysmäisesti (oikealla tavalla jatkoin lääkitystä sitten) ja viikossa ensimmäisten pilkkujen tultua kaikki kalat kuolleita.

No tässä pohjustus siihen viime yöni kauhun heräämiseen. Mä nimittäin tajusin että mulla on ollut kokoaja tähänpäivään asti aktiivihiili suodattimessa jonka ostaessa kauppias itse sinne työnsi. Kyllä oli hirveää tajuta että minun syyni oli kun lääke ei enää auttanut kun hiilet oli estämässä sen ja kalat kuoli oman tyhmyyteni takia . Kivat, ja nyt aamulla poistin vasta ne ruvut suodattimesta ja en edes aikaisemmin ole tätä tajunnut/muistanut vaikka suodatinta olen puhdistanut.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”