100 litraan joku syömään kotilot pois

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Johis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johis »

Tunnen suurta sympatiaa, kun luen taistelustasi kotiloita vastaan! Itse olen tehnyt sitä 60 litraisessani jo 4 kk eikä mikään tahdo auttaa.

Akvaariossani lisääntyvät kaikki: katkaravut, kääpiömonniset, kierteiset ja postitorvet sekä tietysti kasvit. Kääpiömonnisten lisääntyminen on ainoa, josta osaan tällä hetkellä iloita :|

Itse aloitin postitorvitaistelun nyppimällä. Tuo 50 / päivä kuullostaa normaalilta määrältä mutta ei näyttänyt vähentävän kantaa yhtään.

Helmikuun puolivälissä tulin siihen tulokseen, että putsaan koko altaan. Haavin kalat ja katkat saaveihin, pesin kasvit ja uitin ne aluunassa. Pesin kannot ja kivet ja vein ne parvekkeelle pakkaseen muutamaksi tunniksi. Hiekan akvaarioon sain vanhasta akvasta, jossa kotilo-ongelmaa ei ollut. Suodattimenkin vaihdoin kotilottomasta akvaariosta. Mielestäni tein siis kaiken, kotiloita ei tämän jälkeen pitänyt olla missään.

Vaan kuinkas kävi? Ei mennyt kuin muutama viikko, kun siellä täällä näkyi taas muutama kotilo. Olin äimänä! Eihän tässä näin pitänyt käydä [}:)]

Tässä välillä olen keskittynyt enemmän kääpiömonnisten kutuihin ja vauvoihin, kotilot ovat saaneet olla rauhassa. Niinpä niitä nyt on ...

Viimeisenä konstina päädyin itsekin myrkkyyn (saa paheksua, jos uskaltaa :x ). 2 viikkoa sitten lisäsin 3 ml Limnacid-nimistä myrkkyä akvaarioon. Vähän jännitti, koska akvaariossa on kierteisiä ja katkarapuja, joista en halunnut päästä eroon. Kolme päivää näytti myrkky vaikuttavan ja kotilot nousivat pintaan kuolleina (jota vähän ihmettelin). Siitä ne oli helppo haavia viemäriin.

Näiden kolmen päivän jälkeen ei kuolleita kotiloita enää löytynyt (ainakaan pinnalta, pohjalla saattoi olla), mutta vallikset (tavallinen ja kierteinen) sulavat pois. Katkaravut ja kierteiset voivat hyvin eivätkä kääpiömonnisetkaan näytä välittävän myrkystä tuon taivaallista (kutu jatkuu ja palleroita siirretään kättärille, kun löydetään).

Eniten tässä minuakin ihmetyttää se, että ruokinta ei ole voinut kotilorunsautta aiheuttaa. Akvaariossa on noin 25 kääpiömonnista ja tällä hetkellä ehkä 70-80 katkarapua, joille heitän yhden TetraTipsin illalla ja silloin tällöin spirulinatabeltin (en edes joka päivä). Akvassa on runsas kasvillisuus, katkaravut hoitavat levät 100%:sesti. Voiko siis olla niin, että katkojen tuotokset käyvät postitorville ravinnoksi?

Viime viikolla jatkoin tuolla 50/päivä nyppimisellä, tällä kertaa eläviä kotiloita ja eilen pistin uuden annoksen myrkkyä.

En oikeastaan usko, että tämäkään myrkkyannos auttaa :roll: Luultavasti hankin toisen kuuskymppisen, kypsyttelen sen alusta asti tuomatta mitään vanhoista akvaarioista ja pistän kädet kyynärpäitä myöten ristiin! Kotilot jatkakoot sen aikaa kasvua nykyisessä purkissa. 60 litraa taitaa olla sen verran pieni, ettei sinne voi monnisten kanssa mitään kääpiöpallojakaan laitta (vai olenko väärässä?)
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Kalasammakko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalasammakko »

minä suosittelisin, että laitat nuita raitanuoliaisia, mulla on niitä 5kpl 150l akvaariossa, heti kun tuli niin en yhtään kotiloa ole nähnyt, paitsi suodattimessa. Minimivaatimuksena taisi raitanuoliainen tarvita juuri 100l. Hanki niitä muutaman kappale (sekin on kyllä parvikala) niin pääset tosta vaivasta... Aivan uskomattoman tehokkaita kotilonsyöjiä. Siksi niiden lempinimi onkin "kotilopoliisi" tai no, samaa taidetaan käyttää tiikerinuoliasen kohdalla :D

Hanki niitä raitanuoliasia hinta n 7.5e kpl
Minä en kalojen ruokkimisesta ihan vähin eväin selviäkkään: http://www.edu.lahti.fi/~tkkorhon/ruokinta.wmv
akyttala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kalasammakko kirjoitti:minä suosittelisin, että laitat nuita raitanuoliaisia, mulla on niitä 5kpl 150l akvaariossa, heti kun tuli niin en yhtään kotiloa ole nähnyt, paitsi suodattimessa. Minimivaatimuksena taisi raitanuoliainen tarvita juuri 100l. Hanki niitä muutaman kappale (sekin on kyllä parvikala) niin pääset tosta vaivasta... Aivan uskomattoman tehokkaita kotilonsyöjiä. Siksi niiden lempinimi onkin "kotilopoliisi" tai no, samaa taidetaan käyttää tiikerinuoliasen kohdalla :D

Hanki niitä raitanuoliasia hinta n 7.5e kpl
Olikos raitanuoliaiset juuri niitä jotka sopivat myös monnisten seuraan?
sim
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sim »

Raitanuoliainen ei missään nimessä tulisi laittaa monnisten kanssa kuuluu nimittäin niihin silmän nakkaajiin ja altaan minimi koko on raitanuoliaisille 150l.
akyttala
Senior Member
Senior Member

Mistä myrkyistä täällä on kokemusta, että ovat toimivia ja kaloille vaarattomia?
Entpä mitkä ovat koettu tehottomiksi tai kaloille ja kasveille haitallisiksi?
cattipisces
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cattipisces »

SiriusAng kirjoitti:Noista kierteissarvista tuli mieleen että miten olisi omenakotilo..? Ainakin moni niiden omistajista on kehunut etteivät jätä tilaa muille kotiloille vaan syövät kaikki ruuat niiden edestä ja pitävät tätä kautta muiden kotiloiden kannan kurissa, vesiarvotkin voisivat sopisivat yksiin.. :)
Pakko sanoa tähän väliin, että minulla ei tuo toiminut...tai siis, omput, kierteiset ja postitorvet elelivät kaikki yhdessä like a one big happy family ja mussuttivat kilvan sapuskat mennemään. 8-)
Neljä allasta ja muita eläimellisyyksiä.
levä
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja levä »

Mä ostin eläinliikkeestä sellaisen kotilo ansan (7,90). Sinne laitetaan ruokatabletti tms. sisään ja vaan kotilot mahtuu sinne menemään (kun laittaa sisäänmeno aukon lasiin päin) eikä ne pääse sieltä pois, aamulla sitten tyhjentää sieltä kotilot pois. Ainakin meillä toiminut hyvin, joka aamu n. 20-30 kotiloa (kierteisiä ja postitorvia) vähemmän.
akyttala
Senior Member
Senior Member

Olinpas taas hävyttömän älykäs ja "lainasin" yksilahkeisen asuinkumppanini askartelulaatikosta silmäkooltaan reilun millin kokoista verkkoa. Tuosta sitten sopiva pala vedenvaihto/pohjanputsausletkun päähän ja pohjaa putsailemaan. Onkin juuri sen verran seksikkään kokoista verkkoa, että tuo mun pohjahiekka(sora) ei mahdu verkon silmästä läpi, mutta hirvittävät määrät postitorvia mahtui. Jospa ne nyt sitten taas vähenis, kun tällä keinolla saan kerättyä pohjahiekassa lymyilevistäkin kotiloista osan pois..
mouse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mouse »

Osta contra ich!

Lähti kaikki kotilot kun laitto myrkkyy, ja kaikki kalat ja kasvit ehjinä. Ei tarvi ostaa mitään kaloja eikä vekottimia. Muistat vaan ilmastaa/tuulettaa akvaariosi hyvin.
180L http://users.kymp.net/cabl2910/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
maria83-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Mä haluun heittää sellasen että meillä kotilot meinas ihan villiintyä. Ostin neljä raitanuoliaista ja sen jälkeen ei ole ollut kotiloita. Tosin en tiedä että sopiiko ne minkä kokoiseen akvaan. Meillä on 240 litraa, Eläinkapassa suositteli niitä ja viihtyvät hyvin. Ja ovat antaneet olla monnisten rauhassa. :)
240l Akvaario
akyttala
Senior Member
Senior Member

Värjääkö tuo Limnacid muuten silikoneja tms?
mouse
Junior Member
Junior Member

Ei värjä. Mutta jos liminacidia käytät niin kato sinne altaasee joka tunti. Itselläni siitä aineesta on tosi pahoja kokemuksia. Kontra ichista taas hyviä. Mutta sitä ei aina löydä.

Allasta on ilmattava aina.
180L http://users.kymp.net/cabl2910/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
akyttala
Senior Member
Senior Member

mouse kirjoitti:Ei värjä. Mutta jos liminacidia käytät niin kato sinne altaasee joka tunti. Itselläni siitä aineesta on tosi pahoja kokemuksia. Kontra ichista taas hyviä. Mutta sitä ei aina löydä.

Allasta on ilmattava aina.
Tuo Limnacid näyttää tosiaankin olevan helposti löydettävissä..
Mutta minkäslaisia pahoja kokemuksia?
Johis
Member
Member

Mitä pahaa?

Minkälaisia pahoja kokemuksia sinulla on liminacidista? Itsekin vähän epäilin, uskaltaako sitä altaaseen laittaa, mutta halu päästä eroon kotiloista oli niin suuri, että otin riskin.

Altaassa, johon myrkyn laitoin, asustaa kotiloiden lisäksi kierteisiä, katkarapuja ja kääpiömonnisia. Lähinnä huolestutti katkarapujen puolesta, mutta siellä ne elää porskuttavat kuten ennenkin. Kotiloiden lisäksi menetin ainoastaan vallisneriat, jotka kiittivä myrkystä sulamalla pois.

Postitorvien kannalta tilanne on tällä hetkellä se, että muutaman päivän välein saatan nähdä yhden tai kaksi kotiloa, jotka nyppäsen heti pois. Hoito/ruokintarutiineja en ole muuttanut mitenkään. Kotiloita siis on vieläkin akvassa, mutta se yletön invaasio on ohi. Vain aika kuitenkin näyttää, lähteekö kanta kasvamaan uudestaan.

Kaiken kaikkiaan työ oli mielestäni vaivan arvoinen. Akvaariota on nyt mukava katsella kun ylenmäärin kasvava kotiloarmeija on muuttanut manan majoille :-)
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
mouse
Junior Member
Junior Member

Hehe, itselläni kuoli yli puolet kalastosta. Ja en tiedä edes miksi, oliko myrkky niin kova kaloille?! Toinen vaihtoehto on se että aine oli syrjäyttänny hapen sekä vedessä että pinnalla, tekemällä ohuen kalvon pinnalle, ja sen takia sitten kalat tukehtui.

Contra ichia kun kokeilin joskus aikoinaan niin se taas tappo kaikki kotilot ja ei yhtään kalaa edes sairastannu. Enkä pahemmin tehny ees mitää altaalle.. kippasin vaan litkun sisään.

Siinä lukee vissiin sen limnasidin ohjeissa että allas on ilmattava hyvin. Kait mulla oli se unohtunnu vähän.
akyttala
Senior Member
Senior Member

No kunhan Limnacid tulee, niin kokeillaan miten käy..

Ilmastitkos sinä Johis allastasi normaalia tehokkaammin aineen käytön yhteydessä?

Täytynee laittaa joku letkunpätkä tuohon suodattimeen, kun nyt se on kokonaan veden alla eikä näinollen siis ilmasta tällä hetkellä sen erikoisemmin kuin pintavedenkierto ilmastaa..
Johis
Member
Member

Enpä ilmastanut

Minkäänlaista ylimääräistä ilmastusta ei altaassa myrkkykylpyjen aikana ollut. Itse asiassa ilmastusta oli normaalia vähemmän, koska normaalisti altaassa oleva hapetin oli kääpiömonnisvauvojen pikkupurkissa ilmastimena.

Siis 65 litran akvaariossa oli myrkytysten aikana ainoastaan Seran poikasaltaaseen tarkoitettu F400 mallin "mattosuodatin" (Akvaariokeskuksesta). Vesisuihku ei edes ollut pinnalla vaan pinnan alla ja lääkkeen muodostama kelmu peitti altaan pinnan myrkytyksen aikana.

Tarkkana olin kuitenkin annostelun kanssa. Mittasin ruiskulla tarkalleen sen 3 ml annoksen, mikä oli määrätty 60 litran akvaarioon.
1. kierroksella tippui (tai oikeastaan nousi pintaan) jonkin verran postitorvia.
Viikon päästä vaihdoin 50% vedestä ja kahden viikon päästä laitoin toisen myrkkyannoksen.
2. annos tappoi loput postitorvet, jotkä tällä kerralla putosivat pohjalle.
Kolmen viikon päästä tein akvaarioon vielä täyden putsauksen, poistin kannot ja kasvit akvaariosta ja lapposin hiekat tarkkaan joka puolelta. Toivoin näin pääseväni eroon kuolleista kotiloista, jotka voisivat pilaannuttaa veden.

Tämän jälkeen olen jatkanut akvaarion hoitoa normaalein toimin, mitään erikoista en ole enää tehnyt. Kalat voivat hyvin ja poikaset kasvavat nyt akvaarion puolella mukavasti, muutama katkarapu on kuollut (en pistä sitä myrkyn syyksi), uusia pikkukatkarapuja on ihan älyttömät määrät (johtunee poisakaltaaseen tarkoitetusta suodattimesta, enää ei ole Eheimin pallo "imemässä" poikasia syövereihinsa).

Vihdoin pystyn nauttimaan akvaariosta, kun kotiloarmeija ei enää häiritse :-) Jokainen tietysti päättää itse, minkälaisin toimin akvaariostaan nautittavan tekee. Minä koitin ensin pehmeät tavat, mutta kun niistä ei ollut apua, päätin turvautua järeisiin konsteihin.
akyttala
Senior Member
Senior Member

Myrkkyä siis kehiin. Jospa minäkin pääsisin noista eroon..

Vaan vielä jäi askarruttamaan mieltä, että laitetaanko se 5ml myrkkyä 100l vettä vai 5ml sadan litran altaaseen? Vettähän tuonne ei kumminkaan sataa litraa mahdu, kun hiekkaakin on jo kymmenen litraa..
Vaan reilu annoshan se on mikä tehoaa, jos vaikka koko 10ml lorauttais...;)
J@LM@Ri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja J@LM@Ri »

SiriusAng kirjoitti:Edit: Tai sitten hankit vain toisen altaan johon laitat kääpiöpalloja ja olet onnellinen kun toinen altaasi on noin tuottelias kotilotehdas ja sitten eräänä päivänä huomaat miten kuolevien kotiloiden kirkuna on vienyt elämänhalun kaikilta muiltakin ja joudut ruinaamaan kotiloita naapuriltasi ;)
:mrgreen: Juuri noin mulla alko koko pallohuuma, ja nyt niitä onkin joka paikassa ja melkein joka lajia minkä vaan on löytänyt :mrgreen: Kotiloita ei kumma kyllä enää missään ole.
akyttala
Senior Member
Senior Member

No nyt on Limnacidia ja maanantaina alkaa kotiloiden teurastus.
Saksankieliset ohjeetkin kääntyivät ihmeen kevysti..

Paketissa lukeepi, että tehoaineena 100ml sisältää "Nitrilotriessigsäure 11,62g" ja "Kupferhydroxidcarbonat 6,37g".

Joku, jolla on tuommonen erikoisempi sanasto hallussa, voi tuosta sitten kertoa, mitä nuo tehoaineet ovat suomenkielelle käännettynä.
liisa14
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja liisa14 »

Omat kokemukseni Limnacidistä:
Käytin Limnacidiä kahteen otteeseen: reilu vedenvaihto ja Limnacid. Vaikutusaika viikko, reilu vedenvaihto, seuraavana päivänä reilu vedenvaihto ja uusi kuuri.

Jo putosi kotiloita ja meni pari kalaakin (kardinaalitetra sekä kolme leopardimonnista).

Ja kuukauden kuluttua bongasin altaasta ensimmäisen postitorven. Hoh hoijaa.

Kun aika jättää ompuista, yritän vielä kerran ja silloin aikeissani on käyttää Flubenolia. Kaikkea sitä yrittää vaikka jo kerran vannoin, ettei enää "aineita" .
akyttala
Senior Member
Senior Member

Sinne män 5ml Limnacidia altaaseen. Saa nähdä mitä nuo pienet prkleet siitä tuumaa.
Kierteisiä noukin sata pois, jotta mahdolliset mätänevä ruumiit eivät sitten pilaa vettä. Sen verran paljon näkyi olevan kierteisiäkin, etten yhtään laittais pahakseni, vaikka hukkuisivat nekin. Voihan sinne uuden kannan istuttaa sitten kun on ihan varma, ettei mitään muita kotiloita ei altaassa ole..

Edit: Onko tuo Flubenol sitten satavarma keino hävittää kaikki ylimääräiset selkärangattomat altaasta, jos tästä joukkoteurastuksesta ei tule mitään?

Editedit: Kuinka pian muuten olisi optimiaika toiselle myrkkyannokselle, jotta mahdollisista munista kuoriutuvat yksilötkin saadaan tapettua?
Miten kauan postitorvien munien kehitys kestää ja kuinka pian olennot ovat sukukypsiä?
Johis
Member
Member

2. annos

Mulle sanottiin, että kaksi viikkoa taukoa, mutta itse pistin 2. annoksen jo viikon päästä. 3. annosta ei sitten tarvittukaan ja tilanne on säilynyt hyvänä. Eli tästä voisin päätellä, että munat olivat ehtineet tuon viikon aikana kuoriutua, mutta eivät vielä ehtineet sukukypsiksi. Voipi tietysti olla, että eivät olisi 2. viikossakaan ehtineet tehdä vielä uusia munia.
(Älyn hienoja neuvoja 8-) )

Kuinkas sinun kotiloarmeijallesi kävi 1. kerran jälkeen? Näkyykö jo paljon ruumiita ? Itselläni tippuminen alkoi vasta 2-3 päivänä ja oli parhaimmillaan 4. päivänä.
mouse
Junior Member
Junior Member

Viikon kuuri ja veden vaihdon jälkeen ei ainuttakaan kotiloa.
akyttala
Senior Member
Senior Member

Eipä näy kuolleita kotiloita vielä, mutta ei kyllä eläviäkään ole laseissa..Piilottelevat pahaa myrkkyä jossain..;)
Tavallisesti ruokailun jälkeen pohjalla vilisee kierteisiä, mutta nyt ei mitään. Myöskään aamun ja iltapäivän valaistustauon tavallista laseja peittävää postitorviarmeijaa ei näy missään..

Mietin tässä, pitäisikö tuota pohjahiekkaa välillä sekoitella, jotta myrkkyvettä päätyy sinnekkin sekaan ja teloittaa siellä mahdollisesti piileskelevät yksilöt?

Pitänee aloittaa uusi topicci tästä postitorvien lisääntymiskierrosta, jotta saadaan paras aika toiselle myrkkyannokselle eikä ketään jää jäljelle.. :twisted:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”