Akvaariossani lisääntyvät kaikki: katkaravut, kääpiömonniset, kierteiset ja postitorvet sekä tietysti kasvit. Kääpiömonnisten lisääntyminen on ainoa, josta osaan tällä hetkellä iloita

Itse aloitin postitorvitaistelun nyppimällä. Tuo 50 / päivä kuullostaa normaalilta määrältä mutta ei näyttänyt vähentävän kantaa yhtään.
Helmikuun puolivälissä tulin siihen tulokseen, että putsaan koko altaan. Haavin kalat ja katkat saaveihin, pesin kasvit ja uitin ne aluunassa. Pesin kannot ja kivet ja vein ne parvekkeelle pakkaseen muutamaksi tunniksi. Hiekan akvaarioon sain vanhasta akvasta, jossa kotilo-ongelmaa ei ollut. Suodattimenkin vaihdoin kotilottomasta akvaariosta. Mielestäni tein siis kaiken, kotiloita ei tämän jälkeen pitänyt olla missään.
Vaan kuinkas kävi? Ei mennyt kuin muutama viikko, kun siellä täällä näkyi taas muutama kotilo. Olin äimänä! Eihän tässä näin pitänyt käydä
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Tässä välillä olen keskittynyt enemmän kääpiömonnisten kutuihin ja vauvoihin, kotilot ovat saaneet olla rauhassa. Niinpä niitä nyt on ...
Viimeisenä konstina päädyin itsekin myrkkyyn (saa paheksua, jos uskaltaa

Näiden kolmen päivän jälkeen ei kuolleita kotiloita enää löytynyt (ainakaan pinnalta, pohjalla saattoi olla), mutta vallikset (tavallinen ja kierteinen) sulavat pois. Katkaravut ja kierteiset voivat hyvin eivätkä kääpiömonnisetkaan näytä välittävän myrkystä tuon taivaallista (kutu jatkuu ja palleroita siirretään kättärille, kun löydetään).
Eniten tässä minuakin ihmetyttää se, että ruokinta ei ole voinut kotilorunsautta aiheuttaa. Akvaariossa on noin 25 kääpiömonnista ja tällä hetkellä ehkä 70-80 katkarapua, joille heitän yhden TetraTipsin illalla ja silloin tällöin spirulinatabeltin (en edes joka päivä). Akvassa on runsas kasvillisuus, katkaravut hoitavat levät 100%:sesti. Voiko siis olla niin, että katkojen tuotokset käyvät postitorville ravinnoksi?
Viime viikolla jatkoin tuolla 50/päivä nyppimisellä, tällä kertaa eläviä kotiloita ja eilen pistin uuden annoksen myrkkyä.
En oikeastaan usko, että tämäkään myrkkyannos auttaa